پنجشنبه 17 شهریور 1401 - 21:07

چند پرده از ظلم تاریخی به مردم کهگیلویه و بویراحمد/تشنه، بیکار و فقیر در کنار منابع آب و نفت و گاز!

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

علی‌رغم اینکه بخشی از نفت صادراتی کشور در گچساران تأمین می‌شود اما ۱۶.۸ درصد مردم این منطقه بیکار هستند.

۱۱ میلیارد متر مکعب آب در استان تولید می‌شود اما چون سدی ساخته نشده خارج می‌شود. سه سد چم‌شیر، کوثر و مارون در استان کهگیلویه و بویراحمد برای سایر استان‌ها احداث شده و کهگیلویه و بویراحمد بهره‌بردار آن‌ها نیست.

۲۰ سال پیش که فرماندار گچساران بودم قرار بود افزون بر ۶ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی آبیاری شود که هنوز کاری صورت نگرفته است اما آب از کنار این زمین‌ها برای بوشهر، بندرعباس و حتی بندر لنگه لوله‌کشی شده است.

سهم استان از ۱۱ میلیارد متر مکعب آب، کمتر از ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که نه از سدها بلکه از چاه‌های آهکی تامین می‌شود.

انتقال آب استان در حالی است که به هر نقطه از استان که سفر می‌کنم مردم از نبود آب آشامیدنی گلایه دارند.

از اینکه آب این استان به خوزستان و دیگر مناطق کشور می‌رود ناراحت نیستیم اما چرا نمی‌گذارند سهم آبی خودمان را برداریم و برای سد آبریز کارشکنی می‌کنند.

این بخشی از سخنان سید علی احمد زاده ؛ استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با معاون وزیر صمت است او با اشاره به این موارد از تشنگی دشت های دهدشت و همچنین انتقال آب سد خرسان برای دیگر استان ها گفت.

این سخنان را باید اعتراف شجاعانه ای دانست که باید با مطالبه گری عمومی و همچنین فریادهای مستمر مدیران به بهبود شرایط استان منجر شود.

زیبنده نیست در بام نفتی ایران هنوز افرادی باشند که برای تأمین نان خانواده مجبور به گروه گذاشتن کارت یارانه بشوند.

جوانان این دیار چرا باید مشقت سفر به عسلویه و سایر نقاط ایران برای کار را داشته باشند؟ توجیه این مسأله که از گاز این استان پتروشیمی ها در سایر استان ها آباد و اشتغالزا هستن اما این استان تاکنون بی نصیب مانده بود چیست؟

می‌پرسید مردم مخالف سد تنگ سرخ هستند دلیل در همین روشنگری های استاندار نهفته است، وقتی سهم واقعی استان از آبی که متعلق به خودش است داده نشده چطور میتوان چشم امید به سدی بست که بخشی از آب آن از همان فارس تأمین می شود.

پاسخگوی شرایط کنونی استان در سیاست کاری ها نهفته است،باید مدیران را بازخواست کرد همانهایی که به بهای چند روز بیشتر ماندن بر کرسی ریاست دهانشان برای گفتن حقایق و محرومیت ها بسته بود.

امیدواریم این روشنگری استاندار در همین حد نماند و شروع یک مطالبه گری جدی از دولت باشد تا حق و حقوق واقعی این ملت داده شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=350051
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرشاد گفت:

    مسئول پشت میز نشین

دیدگاه شما