شنبه 20 فروردین 1401 - 8:06

ردپای ضعف حوزه جهادکشاورزی در سلامت مردم/آفتی جدی در نحوه کشت و کار در کهگیلویه و بویراحمد

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

یکی از جدی ترین زمینه های حفظ سلامت مردم را باید مرتبط با غذای مصرفی دانست.

نحوره کشت و برداشت محصولت باغی و کشاورزی همه در نهایت بر سلامت جامعه و مردم اثر می گذارد.

در کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر به فراخور افزایش جمعیت با نوعی از کشت محصولات کشاورزی روبرو هستیم که خطری جدی برای سلامت و امنیت غذایی مردم به شمار می رود.

گندم، جو، لوبیا و عدس بعنوان چهار محصول کشاورزی پر کاربرد در سبد غذایی مردم به شمار می روند که اتفاقاً در کهگیلویه و بویراحمد عمده ترین سطح زیر کشت هم متعلق به همین چند قلم است.

کشت این محصولات در استان اما داستان خود را دارد.

افزایش گسترده مصزف انواع کود در تولید 4 محصول استراتژیک کشاورزی و در نهایت ورود آنها به چرخه غذایی مردم استان به معنای واقعی یعنی ورود سم به سفره ها!

در کنار این چالش اما باید عدم انطباق کشاورزان برای ورود به کشت محصولاتی با نیاز آبی اندک یک ضعف در حوزه کشاورزی به شمار می رود. پیش بینی های هواشناسی در سالهای اخیر نشان از خشکسالی های پیاپی می داد اما گویا هنوز در حوزه جهاد کشاورزی حرکت های جدی و موثر برلی اقناع کشاورزان برای تغییر سمت و سوی کشت به محصولات با نیاز آبی اندک، لازم تشخیص داده نشده است.

در حوزه مرکبات نیز در تولیدات بالا استفاده از انواع سموم را شاهدیم که آن هم در دراز مدت موثر بر سلامت مردم است.

جهاد کشاورزی باید به سمت بهبود کشاورزی ها حرکت کند، همه سموم مصرفی که کم هم نیست علاوه بر تخریب محیط زیست زندگی و سلامت مردم را هم نشانه رفته است، شاید از همین رو باشد که افزایش سرطان های مختلف در استان را شاهدیم.

از طرفی خشکسالی های ادامه دار در استان نیاز به استفاده از بذرهای اصلاح شده و کم آب بر و حرکت به سمت و سوی کشاورزی مکانیزه و علمی را یک ضرورت ساخته است، باید در این مسیر گام های ارزشمند و موثری برداشت تا دیر نشده است!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=347241
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کلینیک گیاهپزشکی پزشکان سبز پهنه دنا گفت:

    راه کار حل این معضل کاهش استفاده از سموم، استفاده بهینه از سموم و به کار بردن روش های کنترل تلفیقی جهت مبارزه با آفات و امراض گیاهی می باشد که با به کار گیری کلینیک های گیاهپزشکی محقق می گردد ولی متاسفانه ما در این استان شاهد حذف کلینیک های گیاهپزشکی از چرخه تولید در بخش کشاورزی در استان توسط افراد سود جو هستیم.

  2. پاتاوه دنا گفت:

    تجمع کارکنان جهادکشاورزی برای فوق العاده خاص وویژه که به قول خودشان امنیت غذایی رابعهده دارندبااین مدیریت وسهل انگاری درتولیدمحصولاتی فاقدهرگونه نظارت راشما باهم تلفیق کنیدوببینیدجهادکشاورزی حتی همین حقوقی که میگیرندمستحق هستندیانه؟

دیدگاه شما