دوشنبه 20 دی 1400 - 8:56

دپوی زباله‌های شهر یاسوج روز به‌روز چالش برانگیز‌تر می‌شود

بویرنیوز– جمع آوری و دپوی زباله‌های شهر یاسوج و روستاهای اطراف به موضوعی چالش برانگیز و مخاطره آمیز تبدیل شده به گونه‌ای که متولیان امر در ساماندهی آن وا مانده‌اند.

در حالی که ساماندهی و جمع آوری زباله‌ها در  اکثر شهرهای کشور نهایی شده و دیگر این موضوع به عنوان چالش  به حساب نمی‌آید، در شهرهای  کهگیلویه و بویراحمد  پیشرفت چندانی  در این زمینه حاصل نشده و همچنان زباله‌ها و تفکیک آن‌ها به چالش جدی تبدیل شده است.

در این بین وضعیت فعلی جمع‌آوری و دپوی زباله‌های شهر  یاسوج در دوپشته دشتروم به موضوعی چالش برانگیز و مخاطره آمیز تبدیل شده است، موضوعی که متولیان  امر در ساماندهی آن وا مانده‌اند و تکمیل و نهایی کردن سایت زباله دو پشته و تکمیل کارخانه تفکیک زباله آن در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

این در حالی است که به دلیل قرار گرفتن سایت زباله دو پشته در بالا دست چاه‌های تامین آب تنگ کناره خط بالقوه  و حتی بالفعلی برای آلودگی آب شرب شهر یاسوج و حتی آب‌های زیر زمینی وجود دارد.

البته نباید اهمال بری افراد و کارشکنی برخی مدیران بویراحمد را در سنگ اندازی پیش پای سرمایه گذاران این طرح را فراموش کرد، عاملی که سبب عقب ماندگی اجرای این پروژه شده است.

اینک و در حالی که بنا به گفته مسئولان چیزی تا نهایی سازی فاز اول سایت تفکیک زباله دوپشته باقی نمانده است باید دید  مدیران برای تسریع در اجرای این طرح چه کاری انجام داده‌اند.

و صد البته نباید نسبت به بی‌خطر سازی زباله‌های باقی مانده در این سایت و خطری که برای سفره‌های آب زیرزمینی و آب شرب شهروندان وجود دارد بیخیال شد، هرچند بررسی روند گذشته نشان می‌دهد برخی مدیران به سلامت مردم بی توجهی می‌کنند.

چه خبر از دو پشته دشتروم؟

15سال پیش بود که طرح راه اندازی سایت دفن و بازیافت زباله در شهر یاسوج روی میز مدیران شهری قرار گرفت، طرحی که با گذشت سال‌ها هنوز به دلیل سوءمدیریت و نبود سرمایه‌گذار در منطقه «دوپشته دشتروم» در کمتر از 20 کیلومتری شهر یاسوج به حال خود رها شده‌ است.

این روزها دود ناشی از سوختن زباله‌ها در سایت دفن زباله دو پشته دشتروم سبب ایجاد موج واکنش‌ها از طرف مردم و دوست‌داران محیط زیست شده‌ و مسئولان بی اعتنا به این اعتراض‌ها در آرامش به خواب زمستانی خود ادامه می‌دهند.

محمد کریمی رئیس سازمان پسماند شهرداری یاسوج این را گفته بود که برخی از افرادی که زباله‌ها را به سایت دفن زباله منتقل می‌کنند، اقدام به سوختن زباله‌ها می‌کنند و دلیل تأخیر در راه‌اندازی فاز اول سایت دو پشته دشتروم نبود برق و آب در این محل است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نظارت بر فعالیت سایت دو پشته دشتروم بر عهده شهرداری یاسوج است، افزود: سوختن زباله‌ها در دو پشته دشتروم نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه باعث ایجاد مشکلات دیگر در آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی می‌شود.

کیومرث حاجی‌زاده اظهار داشت: ضروری است دستگاه‌های خدمات رسان در ایجاد زیرساخت‌های لازم نظیر برق، آب و گاز همکاری لازم را با سایت دو پشته دشتروم داشته‌ باشند زیرا در این زمینه هیچ گونه کم کاری پذیرفتنی نیست.

وی بیان کرد: فاز اول سایت دو پشته دشتروم که شامل جداسازی و بسته‌بندی است، باید تاکنون به بهره‌برداری می‌رسید که متأسفانه شهرداری در این مورد تعلل کرده است.

عیسی شهامت مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرداری یاسوج به عنوان متولی سایت دفن زباله دو پشته دشتروم باید از هرگونه زباله سوزی غیرقانونی در این سایت که باعث آلودگی هوا می‌شود، جلوگیری کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=345673
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما