سه شنبه 9 آذر 1400 - 19:16

خبر خوب برای اشتغال مهندسان زبده کهگیلویه/چالش های پتروشیمی دشت مازه کهگیلویه/از پوشاک و غذا تا پتروشیمی و مهندسی/چرا یاسوج نه؟

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز: 

پتروشیمی دشت مازه در کهگیلویه یکی از پروژه هایی‌ است که از ابتدای کلنگ زنی تاکنون انتقادات زیادی متوجه آن بوده ، از عدم شفافیت در واگذاری و حتی شرکت مجری طرح گرفته تا مسأله آب و بکارگیری نیروی انسانی و زمان اخذ مجوزها همه با ابهاماتی روبرو بوده است.

در روزهای اخیر تیراندازی به سمت کارگاه شرکت مجری این طرح نیز به حواشی بیشتری دامن زده است.

در همین ارتباط با علی دبیران مدیر مجتمع پتروشیمی کیان پارس که مجری این پروژه است به گفت و گو نشستیم.

بویرنیوز- تاکنون در حوزه پتروشیمی و صنایع اینچنینی فعالیت داشتید؟

دبیران: با سلام خدمت شما و مخاطبان و مردم فرهیخته کهگیلویه و بویراحمد

با پتروشیمی سروستان کار مشابه داشتیم اما در پروژه های اینچنینی مهم تخصص مشاوران، طراحان و تیم های درگیر است که همه تخصصشان مرتبط هست.

مدیرعامل شرح وظایفی دارد، تامین منابع مالی، رسیدگی و کنترل برای اطمینان از عملکرد درست بر عهده مدیر است اما بنده در این حوزه تخصص دارم.

تیم ما از آزمایشگاه و مهندسان گرفته همه تخصص پتروشیمی دارند.

شرکت مهندسی پارس اکباتان کیان به چه نحو اداره می شود؟

شرکت ما 340 سرمایه گذار دارد، که منابع مالی را در بدو ورود تهیه می کنند.

منابع مالی دیگری هم داریم، سرمایه ثبتی شرکت طبق اموال، پروژه ها، دارایی و غیره طبق آمار روزنامه رسمی قابل استناد به 950 میلیارد تومان رسیده است. این بخشی از اعتبار شرکت ما به شمار می رود.

بویرنیوز- گفتید این مدل از پتروشیمی برای نخستین بار در ایران اتفاق افتاده، در خصوص 《دی‌متیل اتر》 DME  توضیح دهید؟

دبیران: مجوز این پتروشمی برای اولین بار در ایران هست، همین امر موجب شده برخی مشکلات مهندسی باشد که به دنبال حل آنها هستیم.

《دی‌متیل اتر》DME برای نخستین بار در انگلستان کلید خورد، مهمترین کاربردش در سوخت پاک است، میتواند جایگزین خوبی برای سوخت های دیزلی باشد به خصوص که همه کلانشهرهای ایران به واسطه این موع سوخت در حد قرمز آلودگی هستند.

در صنایع تبدیلی و پایین دستی هم کاربردهای فراوان دارد، در صنایع لاستیک سازی، پوشاک، اسپری، رنگ و … و در مجموع در 120 صنعت استفاده و مصرف دارد.

بویرنیوز- چطور ممکن است ظرف 7 ماه مجوز پتروشیمی اخذ شده باشد، فکر نمیکنید بیان این رقم کمی دور از باور هست و یا ایجاد شائبه بکند؟

دبیران: نگفتم 7 ماه، گفتم 7 ماه کاری زمان برد، از نظر تقویمی بیش از 1 سال و 3 ماه اخذ مجوزها زمان برده است.

موحد؛ نماینده کهگیلویه، صمیمی؛ معاون اقتصادی استاندار، مدیر صنعت و معدن استان، فرماندار شهرستان و همه مسئولان استانی به صورت جدی و تمام قد برای شروع کار همراه بودند و شاید یکی از دلایل سرعت خوب در اخذ مجوزها همین هموار سازی های دولتی بوده است.

مجوز خوراک با پیگیری موحد و مهر تایید زنگنه وزیر سابق نفت اتفاق افتاد که کار بسیار بزرگی بود.

برخی مجوزها از جمله قرارداد آب و گاز و… مانده است.

این را هم بگویم طرح توجیهی ما کامل و بدون نقص بود و جای مخالفتی نداشت که خود بر سرعت کار افزود.

بویرنیوز- گفتید برخی مشکلات مهندسی سد راه است، توضیح می دهید؟

دبیران: بنای ما علاوه بر تامین نیاز داخل به این محصول عرضه آن در بازارهای منطقه و جهان است بنابراین اگرچه تکنولوژی ها در ایران هست اما برای داشتن تاییدیه های بین المللی برای ورود راحت تر به بازار باید بر اساس استاندارهای جهانی کار را انجام بدهیم.

قصد ما این است که کار را بر اساس استانداردهای ژاپن پیش ببریم و لازمه آن خرید هزینه تکنولوژی از این کشور است. این نکته ای است که به دنبال حل آن هستیم.

محصولات باید بر اساس استانداردهایی باشد که قابلیت عرصه در بورس را داشته باشد تا نیاز به فروش در بازار سیاه نباشد، ما نیز به دنبال این مساله و پیروی از استانداردهای لازم و ضروری هستیم.

بویرنیوز- گفتید قرارداد تامین آب بر زمین مانده، همین جای سوال برای مردم است آب این پتروشمی قرار است از کجا تامین شود؟!

دبیران: طبق مجوزها آب این مجموعه باید از سدی که در منطقه است تامین شود، برای سال اول تا حوضچه ها پر شود آب زیادی مصرف می شود اما طبق برنامه تصفیه و بازچرخانی، در سالهای بعد مصرف آب کم می شود.

اصولاً آمادگی داریم از آب تصفیه شده فاضلاب هم استفاده کنیم، دوستانی هم داریم که معرفی کنیم برای پیشبرد سریع تر پروژه های فاضلاب فعال در ای شهرستان.

《دی‌متیل اتر》DME نسبت به متانول آب کمتری مصرف می کند.

بویرنیوز- یکی از نگرانی های مردم آلوده شدن منطقه با دفع آب و گاز مسموم است، در این باره چه دفاعی دارید؟

دبیران: قطعا در خصوص آب، عملیات اجرای تصفیه و بازچرخانی و برای گاز تهیه مدولی برای تبدیل گاز به برق را داریم. یکی از دلایل مجوز محیط زیست برای اجرای پروژه پتروشیمی دشت مازه در سایر صنایع و در نزدیکی مناطق مسکونی نیز همین تعهد و برنامه مهندسی ما برای حراست از محیط زیست بوده است.

بویرنیوز- مجوز زیست محیط را کسب کردید؟

دبیران: مجوزهای زیست محیطی، منابع طبیعی و خوراک اخذ شده است و از سازمان های مربوطه قابل دریافت و استناد نیز هست.

بویرنیوز- چند درصد پیشرفت کار است؟

دبیران: 8 درصد پیشرفت فیزیکی داریم. گزارش فعالیت ها را ماهانه به صنعت و معدن و صنایع ملی پتروشیمی داده می شود.

بویرنیوز- چرا پتروشیمی و چرا انتخابتان دهدشت بود؟

دبیران: پیش از این با شرکتی کار مشابهی را شروع کردیم که در نهایت اختلاف نظرها موجب شد ادامه ندهیم، بنای کار مشارکتی در خصوص احداث پتروشمی را داشتیم با شرکت هایی هم صحبت کردیم اما همکاری مسیر نشد.

در نهایت به فکر افتادیم کاری را شروع کنیم که متفاوت و ضروری برای کشور باشد. این شد که سراغ 《دی‌متیل اتر》DME رفتیم که در آینده نیاز لازم ایران خواهد بود.

دوستان خوبی در کهگیلویه و بویراحمد داشتیم و با توجه به اینکه بنای استفاده از منابع ملی را نداشتیم به کهگیلویه رفتیم، شهرکی که 15 سال هیچکس ورودی نداشت ، اینجا هم زمین هست و هم توپوگرافی و آب لازم قابل تامین است.

بویرنیوز- یاسوج منابع بهتری در دسترس بود چطور آنجا نرفتید؟

دبیران: ابتدا به یاسوج رفتیم اما به پیشنهاد دوستان و مسئوان استان، انتخابمان در نهایت کهگیلویه شد.

بویرنیوز- نیروهای پتروشی شما بومی است یا پروازی؟

دبیران: همه نیروهای ما از حوزه دهدشت، راک و همین منطقه دشت مازه است، نیروهای مهندسی مان نیز از همین مناطق خواهد بود، چند نفر محدود نیروی غیر بومی داریم.

برای خود ما توجیهی ندارد نیروی غیر بومی استفاده کنیم، هزینه تامین خوابگاه و سایر هزینه ها این مدل جذب نیرو را غیر قابل قبول می کند.

نیروها را با هماهنگی اداره کار استان و بر حسی نیازها با اولویت شهرستان های کهگیلویه به کار خواهیم گرفت. دنبال مهندسان زبده این منطقه هستیم.

بویرنیوز- اعتبار این پتروشیمی از کجا می آید؟

دبیران: این پروژه سیاسی نیست، اعتبار آن هم خصوصی تامین می شود.

آورده خود شرکت و سهامداران منبع اصلی تامین اعتبار ما است و شاید بعد از 35 درصد پیشرفت فیزیکی به دنبال تزریق منابع مالی از سایر شیوه ها و منابع هم باشیم.

این را هم بگویم خود ما با مجموعه مهندسی که داریم 11 درصد از هزینه های طراحی و ساخت را که در همین حیطه مهندسی است پوشش می دهیم که قابل توجه است.

بویرنیوز- سایر فعالیت های اقتصادی شما چندان ارتباطی با پتروشمی ندارد(پوشاک، مواد غذایی و…)، چه پاسخی دارید؟

دبیران: بسیاری از شرکت های بزرگ ایران به صورت هلدینگی و با تنوعی از فعالیت های اقتصادی کار می کنند این دلیل خوبی برای حاشیه سازی و تخریب نیست!

اصولا منطقی نیست یک هلدینگ اقتصادی همه منابعش را تنها در یک زمینه کاری خاص صرف کند، همین تنوع کارهای ما (شرکت های مواد غذایی، پوشاک، بیمه، شرکت خدمات مهندسی و …) الان خود پشتوانه ای برای اجرای این پتروشی است

بویرنیوز- چقدر اشتغال برای این پتروشیمی پیش بینی شده است؟

دبیران: اشتغال 550 نفری به صورت مستقیم و بیش از 2000 نفر به صورت غیر مستقیم یکی از افتخارات ما خواهد بود که با توجه به معضل جدی این استان در زمینه اشتغال، می تواند کمک مهمی باشد.

علی دبیران این را هم به بویرنیوز گفت: اگر اختیار داشته باشم ، برای صنایع پایین دست هم میتوانیم سرمایه گذار معرفی کنیم که با توجه به نیاز شدید کهگیلویه و بویراحمد به این مساله، کمک خوبی برای برون رفت استان از محرومیت خواهد بود. این مساله را حتما فرصتی شد با استاندار طرح و ارائه راهکار حواهیم کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=344770
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما