چهارشنبه 3 آذر 1400 - 7:52

نماینده بویراحمد: اگر الان بنای کلنگ زنی سد تنگ سرخ بود مخالف آن بودم | اما چرا؟!

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

در احداث سد تنگ سرخ اسناد موجود است، مطالعات در دهه هفتاد بوده و در ادامه سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۴ مطالعات آغاز شد و در ۱۱ سال پیش کلنگ‌زنی شد و ۶۰۰ هکتار از اراضی تسخیر شد.

۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار به این سد اختصاص داده شد و در طول این ۱۱ سال گذشته تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته و در یکسال گذشته این رشد به قریب ۴۰ درصد رسیده است.

در زمان شروع بکار در 11 سال پیش معترضان فعلی سد تنگ سرخ کجا بودند، حالا که در اجرای این سد هزینه شده‌ است و مبلمان منطقه زیبای اجرای سد بهم ریخته است از خواب خرگوشی بیدار شده و بنای اعتراض را گذاشته‌اند.

روشنفکر این نکته را گفت که اگر الان می‌خواستند سد تنگ سرخ یاسوج را کلنگ‌زنی کنند بنده مخالف آن بودم.

این بخشی از صحبت های مهدی روشنفکر؛ نماینده بویراحمد در خصوص سد تنگ سرخ در جلسه با اصولگرایان است.

و اما چند نکته:

اولاً حالا که میگویید قطعاً اگر اکنون زمان کلنگ زنی سد بود و حتماً شما جزو مخالفین بودید خود پیام روشنی دارد که این سد چندان هم منفعتی برای مرکز کهگیلویه و بویراحمد ندارد، یا ممکن است مشکلات اش آنچنان زیاد باشد که با وجود اینکه اکنون نماینده هستید اما رغبتی ندارید تن به اجرای این پروژه بزرگ که بعدها به نام خودتان از آن یاد شود، بدهید.

برای مردم شفاف بگویید چرا اگر الان زمان کلنگ زنی بود شما در صف مخالفان می ایستادید و اجازه اجرا نمیدادید؟ ( تازه الان چالش تامین آب هم داریم و طبیعی اش موافقت با سد است!)

از طرفی این پیشرفت 40 درصدی از کجا آمده؟ اگر چشمی هم به روند اجرای سد نگاهی کرده باشید بیان این درصد با واقعیت فاصله دارد.

به هر حال وسعت رسانه ها در 11 سال پیش مثل الان نبوده و مقایسه مخالفت های آن زمان {که شاید به واسطه محدود بودن ظرفیت رسانه ای شنیده و دیده نمیشد} با حجم مخالفت های امروز و یا این همه فضای رسانه ای، دور از منطق است.

بپذیریم سد سازی هرجایی بوده و اصولی و بر اساس همه الزامات محیط زیستی و استانداردهای خاصش انجام نشده خودش تبدیل به معضلی بزرگتر شده است، سد کتوند باید درس عبریتی باشد از نادیده گرفتن طبیعت و استانداردهای آن که خود یک نقطه سرطانی شده است، سد مارون را ببنید و درس عبرت بگیرید که منابع آبش از کهگیلویه و بویراحمد است و منافع آن تماماً برای خوزستان!

در کنار روش های بهتر تغذیه سفره های زیرزمینی و تامین آب شرب با مهار درست تر آب جاری به نحوی که هم سفره های زیرزمینی تقویت شود و هم محیط زیست یکدست حراست شود سد سازی هم یک راهکار است اما سدی که هم مکان یابی درستی شود، هم محل تغذیه آن مشخص باشد هم حق آبه زیست محیطی و حتی میزان برداشت ها از آن شفاف باشد نه سدی که هنوز تکمیل نشده دو دایه دارد که هر کدام هم سازی برای خود میزند و مسئولان و متولیان آن هنوز هم نتوانسته اند بخش زیادی از مردم را به درستی و منطقی راضی به فواید اجرای آن کنند !

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=344653
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    ضمن عرض سلام
    گذشته ها گذشته
    جلوی ضرر را هر کجا بگیری منفعته
    مگه خادم مردم نشدید که از حق مردم دفاع کنید چرا الان تمام توانتو به کار نمیگیری جلوی این کار را بکنی
    نمیتوانی استعفا بده

  2. بویراحمد گفت:

    جلوی ضرر را هرجا بگیری نفع ه…بگید زورمان به فارس نمیرسد .بخاطر منافع سیاسی…بالاخره فارس با تعدد نمایندگان و وزیر کشور قدرتمند است…

  3. شاهپور گفت:

    اصلا یه سد حتی اگه کامل هم تکمیل شده باشه
    وقتی که ضررش بیش از نفعش باشه بازم باید تخریب شه
    و شما بعنوان نماینده باید صدای مردم باشی
    جنابعالی خوته با ای حرفل راضی نکو

  4. فقیر مطلق گفت:

    جناب اقای دکتر روشنفکر نماینده محترم شهرستان، اخرش نفهمیدیم شما کدوم سمتی هستید یه بار تمام قد از احداث سد دفاع میکنید و یه بار هم برای گریز از انتقادات مردم حرف دو پهلو میزنید. شما نماینده تمام و کمال ما هستید در این شهرستان پس با مردم صادق باشید خواهشا

  5. بویر گفت:

    همه می دونن استان فارس همه چیزو تموم کرد نمایندگان فارس خیلی قوی تر هستن حتی بودجه را ه استان را دادن به اقلید حداقل جنابعالی هم یه حرکتی بزدی اینده سد تنگ سرخ مثل زاینده رود نشه جناب نماینده خودتو توجیه نکن مردمو دارید بدبخت میکنید

  6. یاسوجی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید . جناب روشنفکر عزیز ، در زمانی که قرار بر ساخت سد تنگ سرخ شده مشکلات کنونی و خشکسالی وجود نداشته و جنگی که الان بر سر آب پیش آمده نبود شما به عنوان خدمتگزار مردم باید بروز باشید . الان جنگ جنگ آب است . ظلمی که اکنون بر چهارمحال و شهرکردو خوزستان رفته نگذارید برای ما بویراحمدیها تکرار شود وآیندگان به ما و شما ناسزا بگویند . شما به عنوان نماینده مردم و مردم هم به پشتیبانی از شما باید جلوی این کار را بگیرید.

  7. رضا بی باک گفت:

    باسلام اگر این سد به گونه ای طراحی شود که فقط آب زمستان را ذخیره بکند وودر بهاروتابستان اب از کنار سد وارد مسیر قدیم شود به نظر بنده کارشناس بسیار خوب است وزمینهای پایین دست سد در اولویت مصرف اب سد در بهار وتابستان و.پاییزباشند واین تصمیم در قالب قرار دادی معتبر تنظیم گردد

  8. ناشناس گفت:

    سد تنگ سرخ فاجعه زیست محیطی به بار می آورد، آقای روشنفکر جلوی ضرر را هر وقت بگیری نفع است. خودت اذعان داری احداث این سد اشتباه است پس چرا کاری نمی کنی. اتفاقا من از جمله کسانی هستم که به شما رای دادم اگر گذشتگان اشتباه کردند مثلا نماینده قبلی اشتباه کرد شما این اشتباه را ادامه ندهید. حتی اگر احداث هم شده باشد باید در جهت تخریبش تلاش کنید. این سد سراسر ضرر است برای استان و یاسوج و سراسر طبیعتی که در حاشیه این رودخانه باستانی است و اصلا مردم ما به خاطر این رودخانه در کنار آن سکونت کرده اند بسیار مخرب خواهد بود.

  9. ناشناس گفت:

    ممنون از بویر نیوز برای آگاه سازی مردم از مخاطرات آینده این سد برای طبیعت استان. رسانه نقش اصلی در این زمینه دارد. خواهشمند است این مسئله را رها نکنید.

  10. ناشناس گفت:

    سد دیگری در ضلع غربی بویراحمد و دنا به نام خرسان 3 در حال احداث است برای انتقال آب به اصفهان و یزد و … که نتیجه اش نابودی تعداد 19 روستا با زمینهای کشاورزی و بخش زیادی از مرانع و جنگلهای استان و آوارگی ده ها هزار نفر از روستائیان می باشد.حداقل 250000 دویست و پنجاه هزار اصله درختان جنگلی از بلوط و بنه و … در زیر آب مدفون خواهند شد.دریاچه این سد تا روستای لما در نزدیکیهای پاتاوه را در بر می گیرد.بد جوری کمر به نابودی این استان بسنه اند. گویا کسی از آن خبر ندارد یا همه در خواب خرگوشی هستیم.

دیدگاه شما