شنبه 29 آبان 1400 - 13:59

گفت و گو با دانشمند مطرح بین المللی که ترجیح داده در یاسوج بماند/اتفاق مهم در همراه کردن دانش با صنعت/ایجاد یک برند بهداشتی طبیعت محور

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

نامش مهراورنگ قائدی است، در لیست پر استناد ترین دانشمندان شیمی کشور و جزو 4000 دانشمند برتر دنیا است.

قائدي بيش از 700 مقاله علمي و تحقيقاتي دارد و با قریب به 20 مقاله« highly cited» و 27 مقاله پر استناد و داغ و ارجاعات بیش از 27000 موردی به مقاله هایش در ليست محققين پر استناد ISI قرار دارد.

او شیمی دان برتر کشور بر اساس شاخص های ترکیبی در سال گذشته هم بوده، چند سالی شیمی دان برجسته و پر استناد کشور بوده و جزو 2 دهم درصد پر استناد ترین شیمی دان های جهان است.

افتخارات علمی او بسیار است، می گوید متولد 53 از ممسنی است و از سال 1380 عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج شده است.

بیش از 700 مقاله، 3 کتاب با همکاری اساتید بین المللی شیمی، 27 مقاله داغ و پر استناد که او را بعنوان محقق مطرح ملی و بین المللی شیمی معرفی میکند و این تنها بخشی از داشته های علمی قائدی است.

با او به گفت و گو مینشینیم البته نه برای معرفی یافته های علمی که با جست و جوی نامش شاخص و داشته های او به آسانی قابل دسترسی و مطالعه است. او صاحب یک مجتمع تولیدی است و همین مساله نظر ما را جلب کرد تا بدانیم یک استاد مطرح دانشگاه چه شده از کلاس درس و کتابخانه بیرون آمده تا در فضای حقیقی هم به فعالیت علمی و تولیدی بپردازد.

آقای دکتر چطور شد با این پیشینه همچنان یاسوج مانده اید؟(با توجه به اینکه خیلی ها تا  مطرح شدند و پیشرفت کردند و از  لحاظ علمی و مالی به مراتبی رسیدند، قالب کهگیلویه و بویراحمد را به تن خود کوچک دیده اند؟!) 

با عرض سلام به مخاطبان فرهیخته بویرنیوز و مردم نجیب کهگیلویه و بویراحمد

با توجه به عرق و تعصبی که به محل زندگی و سکونت داشتم با وجود همه پیشنهاداتی که داشتم اما ترجیح دادم دانشم را در راه توسعه دانشگاهی بگذارم که آغاز محل کار و فعالیت علمی ام در قالب یک معلم بود.

برنامه ای هم برای رفتن از استان و دانشگاه ندارم. اینجا خانه من است.

شرایط دانشگاه به نسبت آن زمان که تازه استاد شدید چه تغییراتی کرده؟

شرایط بسیار بهتر شده است و اکنون اساتید و تیم های زیادی وظیفه تولید علم در دانشگاه یاسوج را عهده دارند در حالیکه قبلا اینطور نبود و کمتر از انگشتان دست اساتیدی داشتیم که در تولید علم نقش آفرین بودند.

البته هنوز هم 40 درصد از مقالات Q1 و ارجاعات مربوط به تیم تحقیقاتی ما است.

امروز شاهد افزایش رشته های تحصیلی، دانشجویان ارشد و دکتری و نقش آفرینی اساتید و تیم های بیشتری در تولید علم در دانشگاه یاسوج هستیم که مایه مباهات است.

چقدر سعی کردید در نخبه پروری هم موثر باشید؟

یکی از رسالت های هر استاد دانشگاهی پرورش نخبه ها است.

وظیفه ما تربیت دانشجویانی است که هم موثر در تولید دانش باشند و هم در صنعت و آبادانی کشور بتوانند قعالیت کنند.

در همین راستا ما دانشجویان را در ترازی پرورش دادیم و آنها را با دانشجویان مقاطع بالاتر به ویژه دکتری یک تیم کردیم که هم اکنون برخی از آنها چهره های شناخته شده دانشگاهی و برخی هم در صنعت شناخته شده هستند.

ما هرگونه حمایت مالی و معنوی که لازمه نخبه پروری بوده را داریم و آن را به سمت و سوی حمایت اصیل و واقعی از دانشجویان سوق داده ایم.

چه شد که به صنعت رفتید، شروع و فکر ایجاد کارخانه فراوران طبیعت کیان چه بود؟

ببینید، پس از چاپ تعداد زیادی مقالات علمی و چندین کتاب با نگاهی به دانشجویان و مشاهده وضعیت بد اقتصادی آنها و بروز بی انگیزگی نسبت به کارآمدی علم و تحصیل روبرو شدیم به فکر افتادم که دانش را وارد عمل تولید و صنعت کنم.

فکرمان این بود برای دانشجو عملاً این مساله که دانش هم می تواند به تولید و درآمد زایی برسد،اتفاق بیفتد و هم در حد توان مشکلی از اشتغال دانشجویان نخبه ای که به واسطه محدود بودن فرصت استخدام های دولتی در مضیقه هستند، رفع کنیم.

همه ماجرا همین بوده یا مساله دیگری هم موتور محرکه این تصمیم بود؟

کهگیلویه و بویراحمد و مناطق اطرافش سرشار از منابع طبیعی و گیاهان دارویی است که به واسطه نبود صنایع تبدیلی ارزشمند خام فروشی شده، فکر به این مساله هم بخش مهمی از عزم و تصمیم ما بود.

بالاخره با این نگاه خوب به جلوگیری از خام فروشی داشته های استان و کمک به اشتغال، کارخانه فراوران طبیعت کیان شروع شد، در ابتدا چند کارمند داشتید و الان شرایط چطور است؟

در شروع کار 12 کارمند داشتیم اما الان 35 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند و بیش از 50 نفر نیز غیر مستقیم مشغولند.

ما مزرعه اختصاصی هم داریم در یاسوج و در نورآباد مزارعی بالای 5 هکتار را به پرورش گیاهان دارویی اختصاص دادیم که محصولات این مزارع پایه اصلی تولیدات ما را شامل می شود.

اسم برند و تولیداتتان چیست؟

محصولات کارخانه فراوران طبیعت کیان با برند پرتی لوکس تولید و به بازار عرضه می شود.

حمایت های دولتی از شما چطور بوده؟

عزم و نگاه مسئولان صنعت و معدن و معاونت اقتصادی استانداری حمایت از ما بوده است اما واقعیت این است که این حمایت ها اندک است.

کمک شده اما کافی نیست. به هر حال لازمه سرمایه گذاری ارزشمند در کهگیلویه و بویراحمد، حمایت های خوب و مناسب است.

پیشنهادی دارید و یا خواسته ای از بخش دولت؟

میتوان با تسهیلات مناسب زمینه فعال شدن همه بخش های مجموعه را فراهم کرد.

ادارات استان را الزام به استفاده از تولیدات و محصولات استان(به شرط تست کیفیت) بکنند.

جلسات ماهانه با صنعت گران و رفع موانع پیش روی آنها

اکنون ما یک بخش مهم از کارخانه مان (تهیه دمنوش و نوشیدنی های گیاهی) بعلت نبود اعتبار راکد مانده ، که با حمایت از ما و فعل شدن این بخش نیز کمکی به اشتغال و توسعه استان خواهد شد.

اتاق بازرگانی برای شما فرصت معرفی و صادرات خلق کرده؟

خیر تاکنون حمایت خاصی در زمینه بازاریابی و فروش و ایجاد زمینه صادرات از سوی اتاق بازرگانی برای ما فراهم نشده است، انسان های شایسته ای در اتاق بازرگانی یاسوج هست و انتظار ما کمک به مجموعه تولیدی ما از سوی این اتاق است.

در زمینه تحقیقات و توسعه هم اقدامی کردید؟

بله ما واحد تهیه دمنوش و نوشیدنی های گیاهی را در دستور کار داریم که فعلا بخاطر نبود بودجه و اعتبار به مرحله فعالیت نرسیده است.

تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی در حوزه انسان، دام و طیور در دست بررسی است و به زودی با انجام و تکمیل تحقیقات آزمایشی شاهد معرفی 2 محصول دارویی و گیاهی خواهیم بود.

حرف آخر:

محصولات پرتی لوکس بر پایه گیاهان دارویی و با نگاه جلوگیری از خام فروشی منابع ارزشمند طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ساخته و پرداخته می شود. محصولات ما طبیعت دوست هستند و اساس همه تولیدات ما کم کردن و از بین بردن فاکتورهای شیمیایی در حد امکان بوده است.

تولیدات ما در زمینه مایع دست شویی و ظرف شویی، انوع شامپو و لوسیون است.

نکته ای را برای اطلاع مردم هم عرض میکنم، در باور عامه هر محصول بهداشتی که کف بیشتری می کند بهتر است در حالیکه این محصولات به واسطه برجای ماندن بخشی از خواص منفی شیمایی  که در نهایت وارد بدن انسان می شود بسیار خطرناک هستند و از طرفی ورود آنها به طبیعت هم اثرات منفی برای زمین و طبیعت دارد و هم در دراز مدت با ورود این مواد به چرخه انسانی افزایش انواع بیماری ها و سرطان ها را سبب می شود.

در محصولات پرتی لوکس اما حراست از طبیعت و حفاظت از سلامت مردم دو اولویت مهم ما بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=344559
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. آزادی گفت:

    درود بر پرفسور قائدی .

  2. دانشجو گفت:

    درود بر پرفسور قائدی
    انسانی بسیار با اصالت و بزرگ
    انشاالله که موفق و سلامت باشند

  3. بهمن گفت:

    درودبرچنین انسانی خدمتگزار. امیدوارم مسئولان حمایت کنند

  4. علاوه بر سطح علمی /ایشان بسیارخوش اخلاق وانسان والایی است ارزوی سلامتی وموفقیت برای استاد عزیز

  5. کاظم گفت:

    درود بر شرفت با اصالت

  6. چرخ انداز گفت:

    درود بر پرفسور باید
    قدر زر زرگر شناسد. قدر گوهر گوهری

  7. فاطمه گفت:

    دکتر قائدی بی نظیرند

  8. ... گفت:

    بخدا جاش بودم یک ثانیه تو ای شهر نمیموندم

  9. درود بر استاد گرانقدر کی مهراورنگ قائدی . انسان شریف و با اصالت و دانشمند فرهیخته و برجسته شیمی کشور . ایشان مایه فخر و مباهات استان هستند . لر زاده واقعی و مبتکر و کارآفرین . امیدواریم که اولا دانشگاه نوپای یاسوج قدر این دانشمند را بداند و از دستاوردهای علمی ایشان درجهت موتور محرکه تولید و رفع محدودیت های اشتغال زایی استفاده نماید . ثانیا دستگاههای اجرایی استان با دعوت از ایشان در برنامه های زنده و تلویزیونی راه برون رفت مشکلات اشتغال را بررسی نمایند . بدون شک قشر عظیمی از تحصیلکرده های استان منتظر حامیانی امثال دکتر قائدی عزیز هستند تا تکیه گاه علمی انان و استفاده از اهرم صنعت و دانشگاه در جهت دستیابی به اشتغال پایدار باشند . انشاالله که این دانشمند که مایه فخر و مباهات همه ی ما هستند سرافراز و سربلند باشند.

دیدگاه شما