سه شنبه 27 فروردین 1392 - 10:36

ادامه نظرسنجی‌های انتخاباتی؛ این‌بار مشرق

پایگاه خبری مشرق نزدیک به جریان اصولگرا نیز همانند چند رسانه دیگر اقدام به انجام نظرسنجی انتخاباتی کرده که نتایج آن قابل تحلیل و بررسی است.

به گزارش ایسنا، مشرق با طرح این سوال که “به نظر شما کدامیک از جریان‌های زیر شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دارند؟” دست به این نظرسنجی زده است.

طیف‌هایی که از سوی مشرق در این نظرسنجی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، عبارتند از ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان، ائتلاف ٥ نفره جبهه پیروان، جبهه پایداری، اصلاح طلبان، حامیان دولت و کاندیداهای مستقل.

لازم به ذکر است در نظرسنجی مشرق حامیان دولت به دو بخش «جبهه پایداری» و «حامیان دولت» تقسیم شده‌اند.

نتایج نظرسنجی مشرق تا لحظه ارسال این گزارش به شرح زیر است:

ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان، 27.63 درصد

ائتلاف ٥ نفره جبهه پیروان، 1.47 درصد

جبهه پایداری، 16.64 درصد

اصلاح‌طلبان، 22.28 درصد

حامیان دولت، 27.79 درصد

کاندیداهای مستقل، 4.18 درصد

ایسنا نیز چندی قبل در ادامه وظایف رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی خود در آستانه رویداد بزرگ سیاسی کشور پرسشی را در ارتباط با جریان‌های سیاسی مطرح از جمله اصولگرایان، حامیان دولت، اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها در قالب نظرسنجی از مخاطبان مطرح کرد.

در این نظرسنجی که به مدت 2 روز برگزار شد مجموعا 20150 نفر شرکت و به ترتیب زیر نظرات خود را اعلام کردند:

اصولگرایان: 23.1 درصد

حامیان دولت: 41.3 درصد

اصلاح‌طلبان: 33 درصد

مستقل‌ها: 2.7 درصد

نتایج این دو نظرسنجی‌ و مشابه آنها ضمن آنکه تنوع آرای مردم را نشان می‌دهد و حاکی از میزان اقبال مردم به جریان‌های مختلف سیاسی است، اولا عزم ملت ایران برای حضوری پرشور و حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری را نوید می‌دهد و دیگر آنکه مقایسه نتایج نظرسنجی‌ها، نمایانگر منطق خاصی است که درحال حاضر در ترکیب آراء وجود دارد.

روزنامه ایران نیز درباره این نظرسنجی‌ها نوشته است:

«سایت خبری صراط به صورت ناگهانی نظرسنجی انتخاباتی خود را تنها یک روز پس از آغاز متوقف کرد. سایت خبری صراط افزایش آرای حامیان دولت در نظرسنجی را علت متوقف کردن آن عنوان کرده است. این سایت همچنین از شبکه ایران به دلیل اطلاع‌رسانی پیرامون این دو نظرسنجی انتقاد کرده و آن را «هجوم حامیان دولت» نامگذاری کرده است.

سایت مشرق نیز نظرسنجی انتخاباتی را از صفحه اصلی خود برداشته و به صفحات داخلی انتقال داده است. مشرق درباره علت این اقدام خود توضیحی ارائه نکرده است، اما می‌توان حدس زد علت این تصمیم، پیشتازی حامیان دولت در نظرسنجی مذکور باشد. به نظر می‌رسد این دو سایت محافظه کار نیز چندان بی‌میل نیستند که همچون سیاستمداران جناح راست، تنها تن به رقابت‌هایی بدهند که اثری از حامیان دکتر احمدی‌نژاد در آن وجود نداشته باشد. همچنین چندی پیش خبرگزاری ایسنا اقدام به نظرسنجی اینترنتی از مخاطبان خود درباره انتخابات ریاست جمهوری نمود. در این نظرسنجی که به مدت 2 روز برگزار شد مجموعاً 20150 نفر شرکت و به ترتیب زیر نظرات خود را اعلام کردند:

اصولگرایان: 23/1 درصد – حامیان دولت: 41/3 درصد – اصلاح‌طلبان: 33 درصد – مستقل‌ها: 2/7 درصد

بدیهی است که نتایج نظرسنجی‌های اینترنتی، آن هم توسط یک سایت خبری نمی‌تواند ملاکی علمی برای آمایش افکار یک جامعه باشد.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=33658
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما