سه شنبه 27 فروردین 1392 - 6:44

متن مناظره جنحالی زيباكلام ، داوري و سليمي نمين

مناظره انتخاباتي صادق زيباکلام، عباس سليمي‌نمين و عبدالرضا داوري در موضوع انتخابات رياست جمهوري يازدهم در دانشکده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ايسنا صادق زيباکلام در اين نشست انتخاباتي گفت:دولت براي دريافت تاييديه مشايي برنامه‌ريزي کرده است، اگر موفق شود پاي اصلاحات و آقاي هاشمي به ميدان انتخابات باز خواهد شد، ولي اگر اصولگرايان در برابر دولتي‌ها بايستند و اجازه ندهند نماينده آنها به انتخابات وارد شوند، جريان دولت عملا از گردونه رقابت‌هاي انتخاباتي حذف مي‌شود و اصولگرايان به سردمداري ولايتي ميدان‌دار مي‌شوند، اما اگر دولت موفق به وارد کردن نماينده خود به جريان انتخابات شود، انتخابات بسيار پيچيده خواهد شد. درا دامه عباس سليمي‌نمين ، با انتقاد از دو قطبي شدن نشست انتخاباتي، گفت: دو قطبي شدن فضاي انتخابات مانع از رشد فکري جامعه مي‌شود. مردم فکر مي‌کنند، انتخابات قطبي دوره قبل زمينه‌اي بود، براي پافشاري يک طرف بر ضعف‌هاي طرف مقابل و در نتيجه پيروزي در انتخابات.

چرا از آمدن هاشمي و خاتمي نگرانند

در ادامه زيباکلام در بخش دوم سخنانش با تشريح چگونگي مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات 92، گفت: آمدن يا نيامدن آقاي هاشمي يا آقاي خاتمي منوط به اين است که احمدي‌نژاد و حاميانش بتوانند براي حضور رحيم مشايي در انتخابات تاييديه بگيرند و اگر احمدي‌نژاد موفق نشود، اين تاييديه را بگيرد، نه آقاي هاشمي و نه آقاي خاتمي و اساسا جريان اصلاح‌طلب در انتخابات 92 شرکت نخواهند کرد؛ چرا که نه اصولگرايان تمايلي به حضور اصلاح‌طلبان دارند و نه خود اين آقايان تمايلي به شرکت در انتخابات دارند. وي افزود: شايد اصولگرايان بگويند آقايان مصطفي کواکبيان، حسن روحاني و محمدرضا عارف به نمايندگي از جريان اصلاح‌طلب در انتخابات حضور دارند. آنان تلاش خواهند کرد حضور تيپ درجه 2 و درجه 3 اصلاح‌طلبان در انتخابات را طوري وانمود کنند که گويا انتخابات کاملا باز برگزار مي‌شود، اما همه مي‌دانيم که اين آقايان نماينده اصلاح‌طلبان نيستند. اين استاد دانشگاه تصريح کرد: غير از آقايان هاشمي و خاتمي، اگر قرار بر نامزدي فردي از جريان اصلاح‌طلب در انتخابات 92 باشد، بايد علنا و صراحتا اين مساله از سوي رهبري اصلاحات به جامعه اعلام شود. وي با طرح اين پرسش که چرا اصولگرايان نمي‌خواهند آقايان هاشمي يا خاتمي در انتخابات شرکت کنند؟ پاسخ داد: واقعيت اين است که اگر آقايان خاتمي يا هاشمي در انتخابات 92 شرکت کنند؛ قطعا با راي بالايي پيروز خواهند شد، بنابراين اصولگرايان نمي‌خواهند روزهاي تلخ پس از دوم خرداد 76 را مجددا تجربه کنند. وي يادآور شد: فقط يک احتمال دارد که اصولگرايان با حضور آقايان هاشمي يا خاتمي موافقت کنند، آن هم پس از موفقيت رحيم مشايي براي شرکت در انتخابات است. در اين صورت اصولگرايان بايد از اين آقايان دعوت کنند. اين استاد دانشگاه افزود: بر اساس نظرسنجي‌هاي انجام شده، اصولگرايان حداکثر پنج، شش ميليون راي دارند، ولي راي رحيم مشايي نسبت به بالاترين نامزد اصولگرايان بين دو تا سه برابر است.

شركت دولت در انتخابات قطعي نيست

در ادامه عبدالرضا داوري با انتقاد از سخنان زيباکلام و سليمي‌نمين، گفت: اين آقايان در سخنانشان تصوري از جريان اصولگرا را ارائه دادند که گويا احمدي‌نژاد و حاميانش در اين جريان قرار دارند، در حالي که طي سال‌هاي اخير مرزبندي گفتماني جريان احمدي‌نژاد و اصولگرايان به حدي شفاف شده که اين جدايي را اثبات مي‌کند. داوري تصريح کرد: پيش فرض آقاي زيباکلام اين بود که جريان احمدي‌نژاد حتما در انتخابات شرکت خواهد کرد، ولي اين مساله فقط يک گمانه ‌زني سياسي و رسانه‌اي است يا شايد تحليلي از برخي رفتارها در دولت است، ولي اين تحليل‌ها متکي از اسناد و مدارک نيست. وي با اشاره به بخش‌هايي از سخنان احمدي‌نژاد در سفر استاني به سمنان، گفت: احمدي‌نژاد در سمنان گفت «ما نيازمند اصلاحات تند و بزرگ هستيم» بخشي از دوستان در دولت از جمله آقاي طاهرزاده تحليل دادند که ظرفيت گفتمان احمدي‌نژاد از ظرفيت‌هاي امروز ايران بيشتر است، بنابراين اول بايد ظرفيت‌سازي شود تا بعد در دولت به اجرا در آيد. وي افزود: افرادي که به اين موضوع اعتقاد دارند بر اين باورند که انتخابات 92 زمان خوبي براي حضور حاميان دولت در انتخابات نيست هر چند هستند افرادي در اين بين که برعکس اين تحليل اعتقاد دارند.

رابطه هاشمي و احمدي نژاد

در ادامه عباس سليمي‌نمين در پاسخ به سخنان زيبا كلام گفت: اگر گفته شود که محمدرضا عارف نماينده اصلاح‌طلبان نيست و رهبري اصلاحات بايد وي را تاييد کند، القاي نوعي استبداد است. خاتمي چطور خاتمي شد؟ مگر غير از قرار گرفتن در قاعده راي مردم به اين جايگاه رسيد؟ آيا مي‌توان اين قاعده را از ساير کانديداهاي جريان اصلاح‌طلب گرفت؟

اين نماينده جريان اصولگرا رقابت بين جريان هاشمي و احمدي‌نژاد را نوعي دعواي کاذب دانست و افزود: حضور هاشمي در صورت حضور مشايي يعني دعواي کاذب و ظاهري؛ چرا که در پشت صحنه جريان هاشمي و احمدي‌نژاد ارتباطات بسيار گسترده‌اي دارند تا جامعه را قطبي کنند. وي افزود: اين‌که گفته مي‌شود اصولگرايان مجبور خواهند شد به دليل حضور رحيم مشايي به سمت جريان اصلاحات يا هاشمي بروند، بايد پاسخ داد که اصولگرايان اصلا وارد چنين بازي سياسي نخواهند شد.

در ادامه اين مناظره ، صادق زيباکلام به انتقاد از سخنان سليمي‌نمي پرداخت و گفت: اين‌که هيچ تضاد و تقابلي بين احمدي‌نژاد و هاشمي وجود نداشته، حقيقت ندارد، طوري که سليمي‌نمي القا مي‌کند و مي‌گويد که رقابت آنها با هم جنگ زرگري است، نمي‌تواند واقعيت داشته باشد و آنها دستشان با هم در يک کاسه باشد.

مردم به چه كسي راي مي دهند

اين استاد دانشگاه تهران، ادامه داد: آقاي سليمي‌نمين بحث از حقوق اجتماعي و شهروندي مي‌کند. اين خيلي خنده‌دار است که من مستبد و او مدافع حقوق شهروندي. ما در يک مناظره ديگر نيز که مربوط به انتخابات مجلس بود، شرکت کرديم و من در آنجا نيز اين مساله را مطرح کردم که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور ندارند، اما خود آقاي سليمي‌نمي گفت که کساني مثل کواکبيان، نمايندگان اصلاح‌طلبان هستند، اما همين آقاي کواکبيان از حوزه انتخابيه‌اش در حوزه سمنان هم نتوانست راي بياورد. اگر جامعه، آقاي کواکبيان را اصلاح‌طلب مي‌شناخت، چرا در همان حوزه سمنان هم به او راي نداد. وي ادامه داد: من نمي‌دانم چه کساني اصلاح‌طلبان هستند، ولي اگر شما اصرار داريد افرادي مثل حسن روحاني، کواکبيان، محمد شريعتمداري نمايندگي اصلاح‌طلبان را دارند، بگذاريد خاتمي در انتخابات شرکت کند و آن‌وقت ببينيد مردم چه کسي را به عنوان اصلاح‌طلب مي‌شناسند. زيباکلام خطاب به سليمي‌نمي ابراز عقيده کرد: شما مي‌گوييد انتخابات آزاد است، ولي بحث از اين است که مردم مي‌خواهند در انتخابات شرکت نکنند. صادق زيباکلام در پاسخ به مجري برنامه که پرسيد چرا هاشمي رفسنجاني در انتخابات شرکت نمي‌کند؟ پاسخ داد: وقتي صحبت از اين مي‌شود که هاشمي نماز جمعه بخواند، به او حمله مي‌شود، ولي شما مي‌گويدي راه باز است و او چرا در انتخابات شرکت نمي‌کند.

مقايسه خاتمي و احمدي نژاد

عبدالرضا داوري نماينده دولت نيز از سليمي‌نمين انتقاد کرد و گفت: اين‌که بگوييم در جلوي صحنه جنگ زرگري است و در پشت صحنه پيوندها برقرار شده، شايسته يک جمع دانشگاهي نيست. تضاد اصلي در چند سال اخير بين مديريت مردمي و غيرمردمي است. آنچه خاتمي در سال 76 گفت و من هم به او راي دادم، همان بود که احمدي‌نژاد در سال‌هاي 84 و 88 گفت. منتها خاتمي به شعارهايش پايبند نبود، ولي احمدي‌نژاد به شعارهايش پايبند بود. در ادامه اين نشست، عباس سليمي‌نمين نيز به صادق زيباکلام انتقاد وارد کرد و گفت: درباره دفاع هاشمي از کانديداهاي اصلاح‌طلبان بايد بگويم که او در ملاقاتي که داشته، از حسن روحاني دفاع کرده و او را مناسب دانسته است. بنابراين نمي‌توانيم بگوييم که روحاني هيچ نزديکي با جريان هاشمي ندارد. حضور روحاني هم براي اين است که زمينه حضور خودش را فراهم کند. اعزام افراد به صحنه انتخاباتي به اين معنا نيست که فردي که صحنه‌گرداني مي‌کند خودش برنامه‌اي براي ورود نداشته باشد. او تاکيد کرد: من به اين مساله اذعان دارم که آقاي احمدي‌نژاد کنوني با هاشمي هيچ مشکلي ندارند و حتي آدم‌ها و شيوه‌هاي او را به کار مي‌گيرد. براي مثال جاسبي و مرتضوي آدم‌هاي او هستند که احمدي‌نژاد بالاترين پست‌ها را به آنها مي‌دهد و حاضر است خلاف قانون آنها را روي کار نگاه دارد.

بد و بد تر

در بخش ديگري از اين نشست، زيباکلام به تشريح علل حضور پيدا نکردن هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري امسال پرداخت و گفت: مساله اين است که فرض کنيد هاشمي يا خاتمي در انتخابات شرکت کردند و از اين دو نفر يک نفر رييس جمهور شد و مراسم تحليفشان هم برگزار شد و دولت تشکيل دادند، اما وقتي مي‌خواهند کارشان را شروع کنند، چه کار مي‌خواهند بکنند پاسخ هيچ است، چون به آنها اجازه داده نخواهد شد. او ادامه داد: به همين دليل همين اصلاح‌طلبان ترديد دارند در انتخابات شرکت کنند يا نه؟ چون هيچ بخشي از قدرت را در دست ندارند. مجلس، سپاه، بسيج، روحانيت مبارز، جامعه مدرسين و آيت‌الله مصباح با او مخالف هستند و از روز اول در برابرش خواهند ايستاد. در دوم خرداد 76 جناح راست غافلگير شد، چون تصور نمي‌کرد چنين زلزله‌اي بياد و خاتمي راي بياورد. يکي، دو سال طول کشيد تا توانست خودش را جمع و جور کند، اما اين بار از همان ابتدا در مقابلش خواهند ايستاد، به همين دليل خاتمي يا هاشمي نمي‌توانند هيچ کاري کنند. زيباکلام گفت: ممکن است اگر رحيم‌مشايي و احمدي‌نژاد بتواند او را وارد انتخابات کنند، شرايط عوض شود، چون اصولگرايان دو گزينه بيشتر ندارند، يک گزينه بد که هاشمي و يا خاتمي است و يک گزينه بدتر که مشايي است. از بين بد و بدتر، اصولگرايان بد را انتخاب مي‌کنند، چون مي‌دانند هاشمي و خاتمي قابل کنترل هستند.

هاشمي حتما مي آيد

در ادامه اين نشست،‌داوري به عنوان نماينده دولت در پاسخ به بحث ديگر سليمي‌نمين مبني بر استفاده احمدي‌نژاد از مهره‌هاي هاشمي گفت: کساني که احمدي‌نژاد استفاده کرد، از طيف‌هاي مختلف سياسي بودند به شرطي که در شبکه‌هاي سياسي نباشند. وي گفت: شايد شافعي چهره‌اي باشد که در سال 88 به احمدي‌نژاد راي نداده، اما از او به عنوان رييس سازمان گسترش استفاده کرد. با اين حال نمي‌توانيم بگوييم اين مساله پيوند احمدي‌نژاد و هاشمي است. در مورد جاسبي و مرتضوي هم نمي‌شود گفت که آنها آدم‌هاي هاشمي هستند. اگر چنين چيزي هم باشد به برخورد اخلاقي احمدي‌نژاد به اين آدم‌ها برمي‌گردد وگرنه به عنوان مثال اگر تلاش احمدي‌نژاد نبود، تغييراتي در دانشگاه آزاد اتفاق نمي‌افتاد. داوري برخلاف نظر زيباکلام از حضور هاشمي در انتخابات خبر داد و گفت: ما خبر داريم که اقلام تبليغاتي او در حال آماده شدن است و دفاتر تبليغاتي‌اش را هم آماده کرده است. مهم‌ترين استراتژي هاشمي، حذف کانديداي راي‌آور دولت است، اما يقين بداريد او در روزهاي آخر اعلام کانديداتوري خواهد کرد.

چرا هاشمي نمي آيد

در ادامه زيبا کلام گفت: ما همچنان معقتديم که آقاي هاشمي در انتخابات 92 شرکت نخواهد کرد با بررسي هشت سال رياست جمهوري آقاي هاشمي و اعتقادات ايشان که اصول گرايان با بسياري از آنها مخالف هستند، مي‌توان درک کرد که چرا هاشمي در انتخابات 92 شرکت نخواهد کرد. زيبا کلام افزود: اعتقاد بنيادين هاشمي درباره خوب و يا بد بودن تضادهاي موجود در جمهوري اسلامي با اعتقادات اصولگرايان جور در نمي‌آيد. بين هاشمي و جريان اصول‌گرا در حوزه‌هاي اقتصادي،‌سياست خارجي و بسياري از مسائل داخلي تضاد وجود دارد. وي در ادامه تصريح کرد: هاشمي با تمام وجود معتقد به اقتصاد آزاد آدام اسميت است، الگوي اقتصاد ايراني اسلامي يا اسلامي ايراني يا اقتصاد مقاومتي هيچ يک مدينه فاضله هاشمي نيست، مدل توسعه اقتصادي هاشمي در کشورهاي برزيل، آژانتين، مالزي، سنگاپور، جواب داده است، برزيل که روزگاري بيست ويکمين اقتصاد جهان بود به اقتصاد هفتم جهان ارتقاء يافته است ترکيه نيز بيش از 120 ميليون دلار صادرات دارد، هاشمي در پي اجرايي کردن چنين مدل اقتصادي است،‌اقتصادي که مورد انتقاد اصولگرايان است. وي تاکيد کرد: هاشمي اگر بتواند کلنگ بر مي‌دارد و اقتصاد فاسد ايران را نابود مي‌کند. زيباکلام با اشاره به انديشه هاشمي رفسنجاني در عرصه سياست خارجي گفت: هاشمي در عرصه سياسي خارجي معتقد به ستيزه‌گري هميشگي با آمريکا نيست. وي ايران را براي هميشه پرچم‌دار مردم مستقل دنيا نمي‌داند، وي در دهه 1990 و در جريان مک‌فارلين تصميم به مذاکره با آمريکا گرفت، ولي امروز قدرت هاشمي به مراتب کمتر از دهه 60 و 70 است ،بنا براين دلايل ايشان در انتخابات 92 شرکت نخواهد کرد. وي خطاب به سليمي نمين پرسيد شما با کدام استدلال مي‌گويد که هاشمي دو سه سال است مخفيانه براي حضور در انتخابات تلاش مي‌کند.

اصولگرايان هاشمي را قبول دارند

در ادامه عبدالرضا داوري نماينده دولت در اين نشست گفت: برخلاف آقاي زيباکلام بخشي مهمي از اصولگرايان گفتمان هاشمي را قبول دارند و فقط ايثارگران با ايشان همراه نيستند. وي افزود: آقايان قاليباف و ولايتي در ائتلاف 1+2 و همه افراد حاضر در ائتلاف پنج‌گانه گفتمان هاشمي را قبول دارند. وي با تاکيد بر اين‌که هاشمي بنا بر همان دلايلي که در سال 84 در انتخابات شرکت کرد، در انتخابات 92 نيز حضور خواهد يافت گفت: هاشمي توسعه بازارگرايانه را قبول دارد، در حالي که الگوي اقتصاد آزاد موجب از پا درآمدن 80 کشور جهان شد هر چند که برزيل و ترکيه و کشورهاي ديگري براساس اين الگو موفق شدند. وي افزود: کم کردن نقش ولي فقيه و تقويت جايگاه رييس جمهور از ديگر اعتقادات هاشمي است به اعتقاد ايشان رييس جمهور بايد فردي متشخص باشد که در برابر رهبري نظرات خود را دنبال کند. وي افزود: هيچ کس از اين چنين ويژگي جز هاشمي رفسنجاني برخوردار نيست. با بررسي بازگشت پسر هاشمي و رفتن دختر و پسر ايشان به زندان و کلا بررسي مجموعه ديدارها و با مقايسه گفتارهاي هاشمي از مهرماه سال 83 تا مهر 84 نشان مي‌دهد، رفتار هاشمي فراز و فرودهاي زيادي دارد. البته مجموعه گفتارهاي هاشمي در سال 91 و مقايسه آن با سال 84 نيز در اين موضوع صحه مي گذارد. داوري تصريح کرد: هاشمي معتقد است در دوره احمدي‌نژاد در توسعه کشور اختلال به وجود آمد. اين حامي دولت در عين حال گفت: البته احتمال دارد هاشمي در اين سن ترجيح دهد در پشت صحنه انتخابات عمل کند.

سليمي نمين هم در پاسخ به سخنان زيبا كلام با بيان اين که فردمحوري جزء ويژگي‌هاي شخصيتي هاشمي است، گفت: تبعيت از الگوهاي نظام‌ سرمايه‌داري از ديگر ويژگي‌هاي هاشمي است. وي افزود: الگوي ترکيه در عرصه اقتصاد چندان هم موفق نبوده است با بررسي وضعيت کشور برزيل در حالي که از مدل جهاني طبعيت کرد، مشخص مي‌کند که نسل‌هاي زيادي در اين کشور بايد کار کنند تا اين کشور بتواند سود بسيار هنگفت وام بانک جهاني را بازپرداخت کند.

گلايه دولت از رسانه ها

عبدالرضا داوري در ادامه اين نشست گفت: در دولت احمدي‌نژاد به صورت خاص مجموعه‌اي از شبکه‌ رسانه‌اي به تصويري‌سازي از دولت پرداخته است. وي با ارائه آماري گفت: در سال 91، 48 درصد از درآمدهاي نفتي محقق شد که ارز آن وارد کشور نشد. داستان تحريم ها در سينه ماست، ولي نمي‌توانيم آن را بيان کنيم. وي تصريح کرد: جريان‌هاي سياسي اجازه ندادند برنامه‌هاي اقتصادي دولت پيش برود. در حالي که احمدي‌نژاد متهم به تلاش براي برقراري رابطه با آمريکا مي‌شود، در شهريورماه گذشته احمدي نژاد جلوي برخي افراد که براي مذاکره با آمريکا تلاش مي‌کردند، ايستاد و اصلا احمدي‌نژاد هشت سال است که چوب اين اعتقادش را مي خورد.برخي زير شعار استکبارستيزي با انگلستان و آمريکا فالوده خوردندو فرزندان و خانواده‌هايشان را براي تحصيل و زندگي به انگلستان فرستادند در دوره احمدي‌نژاد برخي از قراردادهاي انگليسي و آمريکايي متوقف شد. وي با اشاره به جريان دانشگاه آزاد و برکناري جاسبي از رياست اين دانشگاه گفت:شما چه مي دانيد چه نامه‌هاي به چه جاهايي نوشته شد که جاسبي به زير آيد، اما از جاهايي مسير بسته شد اين را بدانيد که اگر پيگيري‌هاي احمدي‌نژاد نبود ، با چند مصاحبه‌ي زاکاني و برخي ا‌ز آقايان نمي شد جاسبي را از رياست دانشگاه آزاد به زير آورد. وي دليل امضا نشدن حکم رييس جديد دانشگاه آزاد توسط احمدي‌نژاد را تصميمي مديريتي دانست و افزود: چنين ايراداتي به احمدي‌نژاد ايرادات بني‌اسراييلي است احمدي‌نژاد اجازه نداد جاسبي در هيات امناي دانشگاه آزاد صاحب راي شود. او همچنين گفت:‌دولت در يک غربت ر سانه‌اي قرار دارد مثلا همين ديروز خبرنگار روزنامه همشهري به من گفت دولت ده‌ها رسانه‌ دارد در حالي که چيزي در دولت راه نينداخته‌ايم. آن چه که هست در يک اقليت عددي است. وي در پايان صحبت‌هايش تصريح کرد: فضاسازي رسا‌نه‌اي و حبابي که ايجاد شده خواهد ترکيد و چهره واقعي مشايي حداقل براي نخبگان آشکار خواهد شد. داوري حکم حکومتي رهبري عليه مشايي را هم حکمي صريح دانست که به او انگ يا تهمتي را وارد نکرده است و گفت: رهبر در حکم خود به اين مسئله اشاره کرده که انتخاب مشايي باعث اختلاف بين حاميان دولت مي‌شود.

هاشمي پاي دموكراسي نايستاده

در ادامه اين مناظره صاديق زيباکلام درباره شاخصه هاي اصلاح طلبي گفت: اصلاح‌طلب بودن کارت ورود به محدوده ندارد، بلکه نسبت به پايمردي و ايستادگي افراد سنجيده مي‌شود، اصلاح‌طلبان نه حزب هستند و نه کلوپ که کارت ورود داشته باشند اصلاح‌طلبي به اين برمي‌گردد که چقدر براي دموکراسي، آزادي مطبوعات و زندانيان سياسي مي‌ايستيم.

زيباکلام در ادامه صحبت‌هايش نقدي را نيز به هاشمي رفسنجاني وارد کرد و گفت: بزرگترين نقد من به هاشمي رفسنجاني که بارها آن را در مقالاتم مطرح کردم، اين است که شما هيچ‌وقت پاي دموکراسي نايستاده‌ايد. اگر زماني که در سال 55 که شما قدرت داشتيد و شعار مرگ بر بازرگان مي‌دادند، در مقابل آن ايستاده بوديد در سال 88 و 89 نمي‌گفتند مرگ بر هاشمي؛ من همواره گفته‌ام اکبر هاشمي رفسنجاني نه نلسون ماندلا است نه ماهاتما گاندي.

منبع:خبر فارسی به تقل از انتخاب

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=33593
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما