شنبه 30 آذر 1398 - 17:21

آداب و رسوم زيباي شب يلدا در کهگيلويه و بويراحمد

شب يلدا در کهگيلويه و بويراحمد رنگ و بوي جالبي دارد.

به گزارش بويرنيوز،مردم کهگیلویه و بویراحمد در شب یلدا که به “چاله گرم کنوني” معروف است تلاش می کنند اجاق خانه گرم باشد و از غذاهای گرم استفاده می کنند تا سرمای زمستان را کمتر احساس کنند یار یار خوانی و نی زدن خانواده ها در کنار هم یلدا را زیبا تر می کند.

شب يلدا يکي از به ياد ماندني ترين شب ها در استان هاي زاگرس نشين به شمار مي رود،‌ اين شب فرصتي کم نظير است تا اهل خانواده دور هم جمع شوند،‌ داستان تعريف کنند،‌ خاطرات گذشته ها را بازگو کنند.

اين شب فرصتي کم نظير براي ريش سفيدان و بزرگان خانواده به شمار مي رود،‌در اين شب همه اعضاي خانواده گرداگرد آتشي گرم و اميد بخش،‌ سراپا گوش مي شوند تا داستان هاي گذشته استان و داستان رشادت هاي مردان و زنان نامدار اين ديار پر افتخار را بشنوند.

در کنار آن البته فرصتي مغتنم براي شاهنامه سرايي و فال حافظ نيز دست مي دهد،‌دو سنتي که اتفاقاً بسيار هم خوشايند نسل جوان اين استان هست.

در کنار اين رسومات فرهنگي،‌دور هم نشيني ها و دست بوسي کوچکترها از بزرگترها اما خوراکي هاي اين شب در کهگيلويه و بويراحمد خود داستاني به درازاي تاريخ کهن اين استان دارد.

شله ماشکی، شله شیری، کلگ گوشت و دنگو غذاهاي گرم مردم استان در اين شب سرد است،‌ تا هم گرما بخش محفل خانوادگي شان باشد و هم گرما و اميد را براي سپري کردن زمستاني سرد برايشان فراهم کند.

آجيل هاي مورد استفاده در اين استان هم با آنچه امروز مرسوم است کمي فرق دارد‌،‌اينجا نيز سنت هاي گذشته حرف اول را ميزند و گندم برشته، گردو و عسل، گِمَک، مغز بادام، کَله خُنگ و بلی پیلو(بلی پسو) رايج ترين آجيل هاي هم نشيني هاي گرم مردم اين استان را تشکيل مي دهد.

به گزارش بويرنيوز،‌ قطعاً دور هم جمع شدن ها،‌ديد و بازديدها و البته به جاي آوردن احترام به بزرگان فاميل مهم ترين اتفاقات اين شب به ياد ماندني است،‌ شبي که هر ثانيه اش قيمتي و ارزشمند است،‌ در اين شب بياييد به دور از هياهوي فضاي مجازي ذهن ها و توجهمان را به نقل خاطرات شيرين و تاريخي بزرگاني بکنيم که روزي در حسرت بودن قيمتي شان،‌ فقط اشک و آه فراق نصيبمان است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=314913
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما