پنجشنبه 3 مرداد 1398 - 2:40

کارگاه آموزشی بازاریابی دیجیتال/ تصویری

پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با توجه به رسالتش در ارتباط با شناسایی نخبگان، توانمند سازی آنها و البته بازاریابی برای تولیدات دانش بنیان اقدام به برگزاری دوره های مختلف جهت توانمند سازی فناوران و ایجاد بسترهای مناسب آموزشی کرده است.

در همین راستا کارگاه آموزشی بازاریابی دیجیتال با مدیریت پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

دکتر علی رمضانی مدرس این کارگاه ابتدا به بیان شیوه ها و تعاریف متفاوت و متداول بازاریابی (marketing ) پرداخت و گفت: بازاریابی یعنی به وجود آوردن یک محصول مناسب،که این محصول میتواند یک کالا یا یک خدمت باشد،بازاریابی به وجود آوردن و رساندن یک محصول در زمان مناسب با قیمت مناسب به دست مشتری و در جهت جلب رضایت مشتری است.

بازاریابی هنر ارتباط با مشتری نیز تعریف میشود،یا به زبان ساده تر میتوان گفت :مغز کسب و کار،بازاریابی است،اگر غیر از این پیش برویم مغز کسب و کار ما خوب کار نخواهد کرد و در نتیجه موفق نخواهیم شد.

تعریف دیگر بازاریابی،آگاهی از آن چیزی است که باید تولید شود،نه فروش آن چیزی که تولید شده.بر اساس این تعاریف در ابتدا باید نیاز مشتری را شناسایی کنیم و متناسب با نیاز مشتری به ۵ سوال پاسخ دهیم؛

1.چه میفروشیم؟                         ?what

مثلا همه ما فکر میکنیم که گوگل اطلاعات،نرم افزار،سخت افزار و یا جستجوگر میفروشد،در صورتی که گوگل نوآوری میفروشد،و برای جذب مشتری اگر یک روز در بازار نوآوری نداشته باشد به راحتی حذف خواهد شد.

2.کجا میفروشید؟                       ?where

3.به چه کسی میفروشید؟            ?who

هیچ کس نمیتواند ادعا کند که محصول یا خدمتش را در همه جا و به همه ی مردم جهان،یا کشور و یا حتی به کل یک شهر میفروشد.پس باید در ابتدا واژه ی همه را از دایره واژگان خود حذف کنیم،و سپس دامنه ای از ارائه خدمات خود مشخص کنیم.تا بتوانیم تشخیص دهیم که کجا باید هزینه و یا تبلیغ کنیم تا مشتری را جذب کنیم.در این زمینه نیاز،خواسته و تقاضا،۳موردی هستند که باید در نظر داشته باشیم.برای بازاریابی گاهی میتوانیم نیازسازی کنیم ،یعنی یک نیاز را به وجود بیاوریم،برای مثال در زمانهای قدیم گوشی تلفن همراه وجود نداشت،بعد از مدتی به ندرت به بازار آمدند و امروزه اینقدر گسترش پیدا کردند که نیاز به وجود آن شدید شد،بطوریکه دیگر نمیتوان آنرا کنار گذاشت.

پس همانطور که زمانی هیچ نیازی به موبایل نبود اما امروزه با نیاز سازی برای همه ی افراد یکی از ضرورت ها شده ،نتیجه میگیریم که همیشه میتوان نیاز سازی کرد یا نیازی را به وجود آورد.

4.چه زمانی میفروشید؟                 ?when

ما باید بتوانیم پیک ارائه خدمت یا محصول خود را شناسایی کنیم و در آن بازه زمانی(روزانه،ماهانه،فصلی،سالانه) خدمت یا محصول خود را به موقع ارائه دهیم.

5.چرا این محصول را میفروشیم؟    ?why

ما باید بر اساس نیاز بازار محصول را ارائه دهیم،چون نیاز بازار مدام در حال تغییر است و ما باید بتوانیم این نیاز را کشف کنیم.

پس از بحث بازاریابی یکی دیگر از مباحث مهم استراتژی قیمت است. مهم ترین بخش قیمت گذاری ،ارزیابی قیمت های بالا،پایین و یا حدود قیمت های رقبا است،البته یک شرکت باید سایر فاکتورهای دیگر مثل قیمت تمام شده یک کالا، تقاضای مشتری و نیاز به تخفیف های احتمالی را نیز مد نظر قرار دهد.

باید بازار را شناسایی کنیم و دقیقا بدانیم که به چه کسی میخواهیم محصول یا خدمت بفروشیم؟مشتری ما از چه قشری و با چه درآمدی است؟بعد از تشخیص این مسائل میتوانیم بازاریابی و قیمت گذاری کنیم.برای قیمت گذاری مناسب محصولات باید بدانیم که این محصول برای آن مشتری چقدر ارزش دارد؟ و حتی اگر در تولید آن محصول نوآوری نیز داشته باشیم میتوانیم قیمت آن را بالاتر نیز ببریم‌.اگر آن محصول برای مشتری ارزش نداشته باشد حتی کمترین قیمت هم برای آن محصول از نظر مشتری زیاد است.

پیشبرد فروش:               promotion

بسته به نوع محصولی که ارائه میدهیم،ابزارهای پیشبرد فروش عبارتند از:تخفیف،فروش شخصی،روابط عمومی،نمایشگاه ها،تبلیغات و….که هر کدام مباحث جداگانه ای دارند.

ما باید با هر ابزاری که بتوانیم در ذهن مشتری رخنه پیدا کنیم.خلاقیت داشتن در تبلیغات از دیگر مباحث مهم در بازاریابی است.که در در این زمینه استفاده از ابزار بسیار مهم است.

ممکن است یک ابزار را دونفر استفاده کنند اما با تفاوت بسیار زیاد در بازدهی.

در حوزه دیجیتال نیز باید بدانیم از چه لوگویی،از چه رنگی،از چه طراحی استفاده کنیم که مخاطب یا مشتری را به خود جذب کنیم.در فضای مجازی استفاده از طراحی های نوآورانه و رنگ های جذاب نیز میتواند در جذب مخاطب و مشتری تاثیرگذار باشد.

در کسب و کارهای دیجیتال باید تبلیغات و بازاریابی داشته باشیم،باید خرید را برای مشتری از طریق اطلاع رسانی و آگاهی،آسان کنیم،باید بتوانیم با استفاده از ابزارها مشتری را ترغیب به خرید کنیم.که در این جا میتوانیم تمام واسطه ها را حذف کنیم و مشتری را ترغیب به خرید کنیم. در فضای دیجیتال باید اطلاعات را ساده و قابل فهم ارائه دهیم،سود و زیان را باید به مشتری بفهمانیم.

قوی ترین مطالبی که در حوزه دیجیتال وجود دارد اطلاعاتی است که در پیامی که ارائه میدهد شروع و پایان خوب،و محتوی خوب و با مفهومی داشته باشد که تاثیرگذاری خیلی قوی و احساسی دارد.

تعاریف دیگری همچون :بازاریابی از طریق ارتباط های اجتماعی ،بازاریابی محتوا،بازاریابی ایمیل،بازاریابی موبایل،و بازاریابی وابسته از جمله مباحث مهم دیگر در زمینه بازاریابی دیجیتال هستند.

همه باید این را بدانیم که هر جایی هزینه میکنیم باید بازخورد نیز داشته باشیم.ارزشمندترین دارایی هر سازمان اعتماد و اطمینان مشتریان است.

در بازایابی دیجیتال باید بتوانیم مشتری را ترغیب به خرید کنیم :از طریق برانگیختن احساسات مشتری،ایجاد اعتماد،تشویق به خرید،ایجاد راه های ارتباطی و خرید،شناسایی ریسک های مشتریان که داشتن نماد الکترونیک یکی از راه هایی است که ریسک ونگرانی مشتریان را کمتر خواهد کرد،چون این نماد باعث اعتماد و آرامش مشتری خواهد شد.

استفاده از حواس پنج گانه نیز در جذب مشتری میتواند بسیار تاثیرگذار باسد،یعنی ما از طریق کلیپ های تبلیغاتی زیبا و مهیجی و خاصی که می سازیم حس بینایی و شنوایی مشتری را برانگیزیم و ترغیب به دیدین و شنیدن ادامه تبلیغ کنیم.

به گزارش بویرنیوز، یکی از اهداف این دوره ها کمک به تجاری سازی ایده ها و فعالیت های فناورانه اقتصادی بوده است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=306391
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما