سه شنبه 13 فروردین 1392 - 23:19

درخواست مریم امیرجلالی از ضرغامی

به گزارش بویر نیوز به نقل از نیمروز، شبكه ایران نوشت: مریم امیرجلالی كه پیش از این بازی او را در مجموعه‌های پرمخاطبی همچون «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین»، «چاردیواری» و… شاهد بوده‌ایم شخصیت مهربان و در عین حال رك‌گویی دارد. می‌گوید “تصور می‌كردیم در هر كاری توانایی ، صداقت، انسانیت و صمیمت كارساز است اما الان پی برده‌ایم كه اینها كارساز نیست و جز اینكه اعصابت را خرد كند هیچجا گره‌گشا نیست.”
خیلی سخت راضی به مصاحبه می‌شود اما وقتی می‌پذیرد كه با ما هم‌صحبت شود بسیار با حوصله و صریح از مسائلی سخن می‌گوید كه این روزها موجب دلخوری و گلایه‌مندی بسیاری از همكارانش شده است. ما حصل ‌این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
در حوزه موسیقی برای سال 92 چه برنامه‌هایی دارید.
در حوزه موسیقی هم وضعیت همین است؛ آنهایی كه پشت‌شان به جایی گرم است و همه جوره حمایت می‌شوند راحت و آسوده كار می‌كنند اما ما كه پشت‌گرمی نداریم خب حمایت هم نمی‌شویم. برای شهرستان‌ها مجوز كنسرت می‌خواستیم كه به دلیل نبود مكان مناسب، اسپانسر و …..عملی نشد.
وضعیت تلویزیون را در سالی كه گذشت چطور دیدید.
برای من كه بسیار خراب بود. دوستانی هستند كه همه ایام سال مشغول كارند. ایام عید را كار می‌كنند و تمام برنامه‌های پاییز و زمستان را هم پر كردند. من هیچ اطلاعی از تلویزیون ندارم. فقط گاهی برای برنامه‌های زنده دعوت می‌شویم كه بدون هیچ چشمداشتی حاضر می‌شویم.
پس در واقع این دوری از تلویزیون چندان خودخواسته نبوده است.
یك سریال برای ایام بعد از عید پیشنهاد شد كه نپذیرفتم؛ نه اینكه تافته جدابافته باشم اما من اگر (متن) را دوست نداشته باشم به هیچ عنوان قبول نمی‌كنم. دو سه پیشنهاد دیگر هم داشتم كه فیلمنامه را نپسندیدم . آن زمان خیلی كارها بهتر بود؛ فیلمنامه‌ها اصولی‌تر بودند و هنر جایگاه دیگری داشت. الان وضعیت فرق كرده؛ انگار كارها همگی باری به هر جهت است. وقتی مردم چنین حساسیتی دارند دوست ندارم كاری را قبول كنم كه در خیابان با برخورد سرد مردم مواجه شوم. دوست دارم در كارهایی حاضر شوم كه در خود شان و شعور مردم باشد.
شما بارها تجربه كار در ایام نوروز را هم داشته‌اید.
بله. سال گذشته گفتند قرار است سریال نوروزی ویژه پخش از شبكه تهران تولید شود؛ از صبح تا ساعت 12 شب بكش كار كردیم، ولی متاسفانه در این ایام پخش نشد و برای بعد از عید پخش شد. این هم شگرد تازه برنامه‌سازان است كه به بهانه مناسبتی‌بودن كار ما را دعوت و به صورت فشرده كار را تولید می‌كنند. حدود چهارماه پیش با همین وعده و وعید یك تله فیلم را به سختی و به صورت فشرده برای پخش در شب یلدا كار كردیم. هر كس از ما سراغ كار تازه می‌گرفت نوید شب یلدا را می‌دادیم اما هر چقدر منتظر ماندیم پخش نشد. متعجبم! تهیه‌كننده‌هایی كه چنین دروغهایی به بازیگرانشان می‌گویند چه چیزی عایدشان می‌شود. خلاصه خیلی اوضاع خراب است، هنوز هم عوامل تولید آن كار با من تماس می‌گیرند تا به نمایندگی از آنها پیگیر حقوق و دستمزد مطالبه‌نشده‌شان باشم. بنده خداها تصور می‌كنند من كاره‌ای هستم. شكایتشان را هم به صدا و سیما ببرند كسی به دادشان نمی‌رسد. غیر از تعداد محدودی كه دستشان در كاسه خودشان است و به راحتی كار می‌كنند بقیه اوضاع خوبی ندارند.
طی یك دوره در اغلب سریالهای مناسبتی از جمله ایام نوروز شاهد هنرنمایی شما در سریال‌های ویژه این ایام بودیم. از خاطرات نوروزی كه مربوط به فعالیت هنری‌تان باشد چه دارید برایمان تعریف كنید.
تمام روزهای كار با عطاران خاطره بود و آنچه خستگی را از تنمان به در می‌كرد. برخورد خوب مردم بود در كوچه و خیابان. همه راضی بودند و همین بهترین خاطره من از سریالهایی است كه كار كرده‌ام. یا همكاری با سیروس مقدم كه علاوه بر سریال نوروزی «چار دیواری»، افتخار همكاری در «زیر هشت» را هم داشتم كه هم محیط ، به لحاظ اخلاقی ، مالی و كاری محیط بسیار خوبی بود و هم كارهای پربیننده‌ای شد. كار با چنین كارگردانهایی توقع آدم را بالا می‌برد و بالطبع وقتی با فیلمانامه‌های ضعیف امروزی برخورد می‌كنیم، خب دلمان نمی‌آید به صرف اینكه جلوی دید مردم باشیم در هر كاری حضور پیدا كنیم. نخیر مردم شعورشان بالاتر از آن چیزیست كه تصور می‌كنیم. به خوبی كارها را تجزیه و تحلیل می‌كنند و به درستی راجع به تفاوت آثار قضاوت. گروه عطاران از جمله جمعهایی بود كه همه اعضایش به كار علاقه‌مند بودند، انرژی می گذاشتند ، فیلمنامه خوب بود، تیم بازیگران خوب بود و ماحصل همه این ها می‌شد سریالی مثل «خانه به دوش» كه همه مردم را راضی می‌كرد. اما الان همه فیلمنامه‌نویس شده‌اند و همه ادعای كارگردانی دارند. مسئولان باید نسبت به برنامه های تلویزیونی تمركز بیشتری داشته باشند. الان اغلب مردم جز تلویزیون وسیله سرگرم‌كننده مجاز دیگری ندارند. چرا باید آنقدر سطح برنامه‌های تلویزیونمان نازل شود كه مردم شبكه‌ها و سریالهای ترك را ترجیح دهند. شاید سن جوانان ما قد ندهد اما سریالها و آثار نمایشی تركیه از كارهایی بود كه كسی اهمیتی به بازیگرانش نمی‌داد و رغبتی برای تماشای آن نداشت. اما الان شده برنامه مورد علاقه جوانان! چرا؟ چرا وقتی تنها دلخوشی مردم تماشای برنامه‌های تلویزیون است باید بنشینیم پای ماهواره تا سریالهای ترك را نگاه كنیم. من ادعای مخالفت با ماهواره را ندارم اما چرا باید تلویزیون خودمان از سریالهای اخلاقی، اجتماعی و آموزنده آنقدر بی‌بهره شود كه هیچ كس رغبتی برای روشن كردن آن نداشته باشد.
من متعجب هستم این همه بازیگر توانمندی كه از نظر شخصیتی هم مورد پسند جامعه هستند از همكاری با تلویزیون كناره‌گیری می‌كنند به این دلیل كه كارهای تلویزیون را در شان خود نمی‌دانند. جالب اینكه همه از وضعیت برنامه‌های تلویزیون ناراضی هستند اما هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد. الان خود شما چه برنامه‌ای را از تلویزیون پیگیری می‌كنید؟ یادتان هست كه وقتی «خانه به دوش» و « متهم گریخت» پخش می‌شد تمام خیابانها خلوت می‌شد. چند وقت است كه چنین سریال‌های پربیننده‌ای از تلویزیون پخش نمی‌شود؟
اگر به جای رئیس سازمان صدا و سیما بودید چه برنامه‌ای داشتید و چه مواردی را در اولویت قرار می‌دادید.
من اگر جای آقای ضرغامی بودم اولین كاری كه می‌كردم این رابطه‌ها را قطع می‌كردم. تا وقتی یك كارگردان و تهیه‌كننده مجوز ساخت سریال را می‌گیرند فقط عوامل خودشان را دعوت نكنند از فنی و خدمات و حمل و نقل گرفته تا بازیگر جلوی دوربین. الان تمام برنامه‌های ما تیمی شده است و باید در فلان گروه و باند باشید تا مجال حضور در كارهای تلویزیونی را پیدا كنید. ماهایی كه هیچ باند و تیمی نداریم اگر جایی دعوت شویم كه فیلمنامه و متن خوب باشد و محیط هم سلامت باشد با جان و دل می‌پذیریم و سركار می‌رویم، برایمان هم فرق نمی‌كند سیروس مقدم باشد یا رضا عطاران و یا……
من اگر جای رئیس سازمان بودم این مسائل را از نزدیك پیگیری می‌كردم نه اینكه به صرف این‌كه بگویند “قربان سرت سلامت همه چیز امن و امان است” بپذیرم. من 40 سال پیش مدیر مالی یك اداره بودم اما هیچ وقت به گزارشهای كار قانع نمی‌شدم. خودم سركشی می‌كردم و پیگیر می‌شدم. الان مسئول صدا و سیما موظف است به مسائلی كه همه صدایشان در آمده رسیدگی كند.
یك آرزو برای سال 92
آرزو می‌كنم تك تك آدمهایی كه در این مملكت به عنوان یك هموطن زندگی می‌كنند به همدیگر دروغ نگویند و با همه با صداقت برخورد كنند. سعی كنیم برای رشد و استقلال این آب و خاك قدم برداریم. ما ملت هستیم كه باید برای بهبود مملكت مثبت فكر كنیم و مسائل را با عملكرد مثبت حل كنیم. آرزو می‌كنم كسانی كه ناصداقتی داشتند این مسائل را كنار بگذارند و سلامت زندگی كنند. واقعا حیف است. ان‌شاءالله در سال جدید سلامت فكر كنیم، سلامت زندگی كنیم و حتی سلامت عشق بورزیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=30219
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما