سه شنبه 13 فروردین 1392 - 14:02

از ازدواج فيس‌بوکي تا سو‌ءاستفاده شيخ فتنه

 به گزارش بویرنیوز به نقل از باشگاه،
*** تلۀ فيس بوك براي كودكان زير 13 سال
فيس بوك با ارائه تكنولوژي هاي پيشرفته ورود قشر آسيب پذير كودكان زير 13 سال را به اين شبكه اجتماعي ممكن مي سازد.
با كاهش تعداد كاربران اين شبكه اجتماعي، ميزان سود سهام آن نيز كاهش مي يابد. به اين منظور، فيس بوك با دست گذاشتن روي قشر آسيب پذير كودكان، سعي دارد‌ در بازي خطرناکي، از آنها به عنوان پله اي براي رسيدن به سود سهام بالاتر بهره ببرد.
*** جرايم فيس بوك هر 40 دقيقه يكبار!!
آمارهاي جديد نشان مي دهد كه هر چهل دقيقه يكبار، جرايمي مرتبط با فيس بوك به پليس انگليس گزارش مي شود.
بنابراعلام پليس، اين جرايم شامل قتل، تجاوز، كودك آزاري، آدم ربائي، تهديد به مرگ و كلاهبرداري مي شود كه در نتيجه تحقيقات پليسي اين جرايم به گونه اي به اين شبكه اجتماعي مرتبط مي شود.
در برخي موارد، بحث ها و اختلافات در اين دنياي مجازي به خشونت و اعمال مجرمانه در دنياي واقعي تبديل مي شود و اين در حاليست كه در پرونده هاي تجاوز جنسي و كودك آزاري، از اين شبكه اجتماعي به عنوان وسيله اي براي فريب كودكان و نوجوانان استفاده مي شود.
در يكي از موارد اخير جرايم مرتبط با فيس بوك، زني كه شاهد جرم بوده، از طريق اين شبكه اجتماعي از سوي متهم براي شهادت عليه او تهديد شده و پس از شهادت مورد حمله متهم قرار گرفته است.
در مورد ديگري يك دختر نوجوان پس از گذاشتن عكس هاي خود در فيس بوك توسط يك قاتل سريالي شناسايي مي شود. اين قاتل سپس از طريق فيس بوك با او ارتباط برقرار كرده و او را فريب مي دهد و پس از دزديدن و تجاوز جنسي، او را به طرز فجيعي به قتل مي رساند.
در موارد بسياري نيز عكس هاي شخصي و خانوادگي از طريق اين شبكه اجتماعي منتشر شده و بنيان بسياري از خانواده ها از اين طريق متزلزل مي شود.
كارشناسان روانشناسي بر اين باورند كه فيس بوك اگرچه به نظر يك شبكه اجتماعي ساده مي رسد كه محلي براي ملاقات دوستان است، اما ضرر آن بسيار بيشتر از سود آن است و مجرمين و خلافكاران به راحتي مي توانند در آن صفحه اي براي خود داشته و براي اهداف مجرمانه خود با جوانان ارتباط برقرار كنند. بنابراين، براي جلوگيري از اين جرايم روزافزون، فيس بوك بايد بسته شود.
در واقع بايد پذيرفت كه فيس بوك انجام جرم و جنايت را نسبت به گذشته بسيار راحت تر كرده است.
*** تاثير منفي فيس بوك بر رزومه شغلي افراد
آمارها نشان مي دهد كه حدود يك پنجم درخواست هاي شغلي به خاطر عضويت افراد در فيس بوك رد مي شود.
مطالعات آماري اخير حاکی از آن است که، روساي شركت هاي مختلف تأیيد كرده اند كه رزومه شغلي افراد متقاضي كار، بدنبال تحقیق و روشن شدن عضويت آنها در فيس بوك رد می شود.
آمارها نشان مي دهد، با وجود تبليغات گسترده اي كه درباره اينگونه شبكه هاي اجتماعي مي شود، ارتباطات با آنها و استفاده از اين شبكه ها، چندان محبوبيت و مقبوليتي در ميان طبقات اجتماعي بالاي جوامع ندارد و حتی از نگاه روسا یک امتیاز منفی برای افراد جویای کار محسوب می شود.
 *** کنگره آمریکا درمورد اطلاعات کاربران فیس‌بوک تصميم گرفت
در فروردين ماه 91، نمایندگان كنگره آمریکا پیشنهاد ارائه شده برای جلوگیری از دسترسی صاحبان مشاغل به اطلاعات شخصی کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک را رد کرد.
نمایندگان آمريكايي مدعي شده اند که کارفرمایان حق دارند با مراجعه به فیس بوک از سوابق کارمندان احتمالی خود در آینده مطلع شوند و فیس بوک هم موظف خواهد بود این اطلاعات را در اختیار صاحبان مشاغل قرار دهد.
بر اساس اين گزارش، با توجه به وجود پیوندهای گسترده میان صاحبان مشاغل بزرگ و شرکت های تجاری و نمایندگان کنگره قابل پیش بینی بود که چنین طرحی با موافقت اکثریت اعضای آن مواجه شود.
با این حساب از این پس کارفرمایان حتی می توانند برای بررسی سوابق کارکنان خود از آنان بخواهند کلمه عبور خود در سایت فیس بوک را هم افشا کنند .
***فيس بوک، ابزار جاسوسان سایبری
با ابزاري چون فيس بوک، جاسوسان به راحتی به تمامی ابعاد و زوایای زندگی افراد دسترسی پیدا کرده‌اند. این امکانات فرصت طلایی را برای جاسوسی از تمامی مردم دنیا برای آمریکا به وجود آورده است.
با پیشرفت فناوری و ابداع تجهیزات نوین و پیشرفته ابزارهای جاسوسی به راحتی قابل تهیه هستند و هر روز انواع پیشرفته‌تری از آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد .
در واقع ابزار ي مانند فيس بوک چنان در تار و پود زندگی مردم عصر دیجیتال تنیده‌اند که تبدیل به تیغ دو لبه شده‌اند. به طوری که از یک سو برای تسهیل ارتباطات بین فردی تولید و از سوی دیگر به عنوان ابزاری برای جاسوسی و شنود به کار گرفته می‌شوند.
 دهه 60 میلادی را می‌توان دهه پیدایش اینترنت و شروع جاسوسی سایبری  آمریکا نامید.
دولت ایالات متحده آمریکا عملا حاکم مطلق دنیای مجازی است.
با ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و یکپارچگی سرویس‌های ارائه دهنده ایمیل و فضاهای مجازی و چت روم‌ها، جاسوسی آمریکا وارد فاز پیشرفته تر و مراحل پایانی خود شد. با توسعه لوازم الکترونیکی هوشمند نظیر تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لوازم خانگی هوشمند همچون تلویزیون، کنسول‌های بازی و غیره که همگی امکان ارتباط با اینترنت را دارند، مرحله جدیدی در جاسوسی سایبری آغاز شد و آن تلفیق و یکپارچگی انواع رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های ایمیل در چنین دستگاه‌هايي است که چرخه جاسوسی را به طور چشمگیری کامل می‌کند.
فیس بوک؛ بانک اطلاعاتی ارزشمندی در دستان سرویس های اطلاعاتی آمریکا است.
جولیان آسانژ فیس بوک را گسترده‌ترین ابزار جاسوسی ساخت دست بشر نام گذاری کرده است. حتی اگر سازمان‌های جاسوسی آمریکا در ایجاد فیس بوک نقشی نداشته باشند، اما اکنون از این شبکه برای جمع آوری اطلاعات شخصی چند صد میلیون انسان با اندک هزینه ای اقدام می‌کند. البته جاسوسی از شهروندان فقط با اراده مدیران سایت‌های اینترنتی نیست بلکه این روند حتی ناخواسته و با وجود اعتراضات این سایت‌ها ادامه دارد و هر روز نظارت بر فضای مجازی در آمریکا بیشتر می‌شود.
موسس وب سایت ویکی لیکس می‌گوید :”فیس بوک تنفر آمیز ترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس بوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند”
به گفته وی فیس بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینه افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند ولی این ابزار توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. دسترسی این دستگاه‌های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیس بوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده‌ است.
**مقایسه احمدی‌نژاد و اوباما در فیس‌بوک
اقدام کاربران آمریکایی در مقایسه تطبیقی میزان تهدیدات ایران و آمریکا برای صلح جهانی، مورد استقبال کاربران فیس‌بوک قرار گرفت.
در خبري در ابتداي سال 91 آمده بود: “اقدام کاربران آمریکایی در مقایسه تطبیقی میزان تهدیدات ایران و آمریکا برای صلح جهانی، مورد استقبال دیگر کاربران در فیس‌بوک قرار گرفته؛ به طوری که پس از گذشت تنها 7 ساعت، بیش از 650 کاربر آمریکایی این تصویر را محبوب نموده و نزدیک به 420 کاربر نیز آن را در صفحات خود بازنشر کرده‌اند.”
در این مقایسه تصویری که از سوی صفحه “افشای واقعیت” در فیس‌بوک انجام شده است، تعداد سلاح‌های اتمی دو کشور، تعداد استفاده از این نوع سلاح‌ها توسط ایران و آمریکا علیه بشریت، بودجه نظامی دو کشور در سال 2010 و تعداد کشورهایی که از سال 1980 تاکنون، از سوی ایران و آمریکا مورد حمله واقع شده‌اند، مورد مقایسه قرار گرفت.
براساس این مقایسه کاربران آمریکایی، آمریکا نزدیک به 8500 سلاح هسته‌ای دارد و این در حالی است که این کشور، ایران را که هیچ سلاح هسته‌ای ندارد، یک تهدید معرفی می‌کند. به علاوه، آمریکا تاکنون دو بار از سلاح هسته‌ای علیه بشر استفاده کرده در حالی که ایران این کار را انجام نداده است.
در بخش دیگری از این مقایسه، نشان داده شده که به رغم انتقادات آمریکا به برنامه‌های نظامی ایران، این کشور در سال 2010 بیش از 687 میلیارد دلار صرف نظامی‌گری خود کرده و این در حالی است که بودجه نظامی ایران در این سال تنها 7 میلیارد دلار بوده است.
به علاوه، آمریکا از سال 1980 تاکنون یعنی طی نزدیک به سه دهه، به 16 کشور حمله کرده؛ در حالی که ایران در این مدت به هیچ کشوری حمله نکرده بلکه از سوی صدام و به کمک آمریکا مورد حمله نیز واقع شده است.
 در بخش دیگری از این مقایسه تصویری آمده، آمریکا همیشه با استفاده از ابزارهایی چون اعمال تحریم، ترور و خرابکاری علیه مخالفانش، این کشورها را تحت فشار قرار داده و این در حالی است که ایران هیچگاه از این روش‌ها علیه کشورهای مخالف خود استفاده نکرده است.
این گروه آمریکایی در پایان خطاب به افکار عمومی خود عنوان کرده است: بساط ظلم کشور شما را فرا گرفته، به خود بیایید.
***بدترين نوع اعتياد ؟!
محققان دانشگاه گوتنبرگ اظهار داشتند که بسیاری از کاربران فیس‌بوک به محض اینکه سيستم خود را روشن می کنند وارد سایت فیس‌بوک می شوند و این رفتار می تواند به یک اعتیاد تبدیل شود. همچنین افراد و گروه های کم درآمد و دارای تحصیلات کمتر بیش از سایرین در معرض این خطر قرار دارند.
بیش از 85 درصد از کاربران اظهار می دارند که آنها روزانه از فیس‌بوک استفاده می کنند و نیمی نیز اظهار داشته اند که به محض روشن شدن رايانه شان وارد فیس‌بوک می شوند. 25 درصد از کاربران اظهار می دارند که اگر نتوانند به طور مرتب وارد فیس‌بوک شوند احساس ناخوشایندی دارند.
در این تحقیق مشخص شدکه زنان 81 دقیقه و مردان 64 دقیقه در روز وقت خود را درفیس بوک سپری می کنند.
این تحقیق سوئدی از یک هزار نفر 18 تا 73 ساله انجام شده و بُعد تاریک این شبکه اجتماعی را نشان می دهد.
***افشاي دروغگويي تلويزيون غربي
معترضان آمریکایی با انتشار تصویری در فیس‌بوک، نسبت به دروغگویی تلویزیون‌های غربی به مردم این کشور اعتراض کردند.
در تصویری که از سوی گروهی از معترضین آمریکایی تهیه و از سوی بیش از 418 نفر لایک شده و 352 نفر آن را در صفحات خود بازنشر کرده‌اند، یک بازی لفظی با کلمه “تلویزیون” انجام شده به گونه‌ای که این کلمه به “تل لای ویژن” به معنی “گفتن دید دروغین” تغییر شکل داده است. برخی کاربران نیز با نوشتن اسامی سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز، بی‌بی‌سی و اسکای نیوز در کامنت‌های زیر این مطلب، مصادیق تلویزیون‌های دروغگو را مشخص کرده‌اند.
**** ما انگليسي نيستيم
در فروردين ماه 91 عکسي از ستاره تیم راگبی ایرلند هنگام دست دادن ملکه با اعضای تیمش در فيس بوک منتشر شد که با دست کردن در جیب خود، دل صدها هزار ایرلندی تحت استعمار انگلستان را شاد كرد.
در جریان دیدار سال 2009 ملکه انگلیس با تیم راگبی ایرلند که با هدف نشان دادن حاکمیت دولت انگلیس بر ایرلندی‌ها صورت گرفت، اتفاقی افتاد که همه نقشه‌های سلطنت انگلستان در جریان دیدار 3 روزه ملکه انگلیس از ایرلند را نقش بر آب کرد.
در این دیدار، زمانی که ملکه با تعدادی از اعضای تیم دست داد نوبت به رانون اوگارا ستاره تیم راگبی ایرلند رسید و در کمال ناباوری، ملکه با دستان اوگارا که در جیبش مانده بود، مواجه شد . به همین ترتیب نفر بعدی نیز از دست دادن با ملکه‌ کشور متجاوز خودداری کرد و این موضوع، اوگارا و دوستش را به قهرمانان ایرلند تبدیل و انتشار این تصویر، دل مردم ایرلند را شاد کرد.
 در همین زمینه نیز، تصویر مذکور دوباره و به طور گسترده‌ای در فیس‌بوک مورد توجه قرار گرفته به طوری که تاکنون 1020 بار محبوب شده و توسط بیش از 1200 کاربر بازنشر شد.
کاربر منتشرکننده این تصویر با نوشتن جملاتی چون “ما انگلیسی نیستیم، انگلوساکسن نیستیم، ایرلندی هستیم.”، “لعنت به پادشاهی متحد بریتانیا” و “کشور ما را به ما بازگردان”، تحسین صدها کاربر دیگر را برانگیخت.
*** روسيااليوم : مخالفان سوري از فيس بوک براي فريب افکار عمومي استفاده مي‌کنند
شبکه‌هاي اجتماعي اينترنتي از جمله فيس بوک در سوريه به ابزاري براي تحقق اهداف جنايتکارانه مخالفان سوري تبديل شده که از آن براي تبليغ عليه نظام سوريه و معرفي آن به عنوان نظامي غيرانساني استفاده مي کنند.
“سمير العادلي” گزارشگر اين شبکه در اين خصوص گزارش داد: شبکه هاي ارتباط جمعي در سوريه اين شبکه ها صحنه رقابت “تصويرسازاني” شده اند که در بسياري از موارد واقعيت هاي اين کشور را منعکس نمي کنند. بسياري از اين تصاوير غيرواقعي و صحنه سازي هايي به منظور دستيابي به اهداف سياسي خاص هستند. در يکي از اين تصاوير تلاش شد اين گونه جلوه داده شود که طرفداران بشار اسد يکي از مخالفان او را زنده به گور مي کنند.
مهارت افراد مسلح مخالف نظام سوريه در نمايش و صحنه سازي قبلا نيز مشخص شده بود. آنها بارها خود را به عنوان نيروهاي طرفدار بشار اسد جلوه دادند تا به خيال خود چهره غيرانساني نظام سوريه را فاش کنند. اما بخش خطرناکتري هم وجود دارد. در کنار انبوهي از تصاوير ساختگي که قتل و کشتار را نشان مي دهد، صفحاتي در فيس بوک ديده مي شود که اسامي کساني که بايد به قتل برسند در آنها ثبت شده است.
به نظر مي رسد براي سياستمداران و بازرگانان سوري عادي شده است که عکس و اطلاعات شخصي خود را در پايگاههاي اينترنتي وابسته به مخالفان پيدا کند که خواستار قتل او شده اند. اين سياست از حدود يک سال پيش ادامه داشته است. حتي شماره پلاک خودرو و شماره تلفن همراه و آدرس منزل کساني که به عقيده مخالفان سوري بايد کشته شوند نيز در فيس بوک درج شده است.
اين تهديدات در بسياري از موارد به واقعيت پيوسته است. در چند ماه اخير دهها نفر از شخصيت هاي مردمي از جمله قهرمانان ورزشي در سوريه به گمان اين که از حاميان حکومت هستند به ضرب گلوله کشته شده اند. اين گونه جنايت ها فقط انگيزه سياسي ندارد بلکه گاهي انگيزه هاي اقتصادي در پشت آن ديده مي شود. محمد زازو رئيس اتحاديه دانشجويان در شهر حلب چند روز پس از آن که نامش در فيس بوک درج شد ربوده شد. خانواده اش براي آزاد کردن او ده هزار دلار پول پرداخت کردند و خودرو و رايانه شخصي او نيز به سرقت رفت.
شايان ذکر است مديران سايت فيس بوک صفحاتي را که در حمايت از نظام بشار اسد ايجاد شده است مسدود کرده اند .
***فيس‌بوك باز هم سقوط كرد
مارك زوكربرگ، موسس فيس بوك و ثروتمندترين فرد دنيا در خرداد ماه بار ديگر متحمل خسارت مالي سنگين شد و بيش از 1.5 ميليارد دلار را تنها در يك روز از دست داد.
احتمال خروج يونان از منطقه يورو و اقتصاد بحران زده اسپانيا، براي اولين بار از سال 2010 تاكنون، خسارتي معادل 1.25 ميليارد دلار را به زوكربرگ تحميل كرده است.
***فیس بوک مانند سهامش افتاد!
در همان تاريخ فیس بوک برای مدت دو ساعت از کار افتاد و این باعث شد که بسیاری از کاربران و شبکه های اجتماعی دیگر مانند تويیتر، موضوع از کار افتادن سایت را به کاهش قیمت سهام نسبت دادند.
قطع شدن دو ساعته ی  فیس بوک باعث شد که بسیاری از کاربران نتوانند به این شبکه اجتماعی متصل شوند.
عدم دسترسی یا کندی در دسترسی به صفحات توسط کاربران گزارش شده است. که این امر موجب ناراحتی و اعتراض برخی کاربران این شبکه شد.
هر چند فیس بوک بابت این مشکل از کاربران عذرخواهی کرده است، ولی ظاهرا بدبیاری‌های فیس ‌بوک را پایانی نیست.
***‌نگراني بنيان گذار فيس‌بوک در خصوص امنيت اطلاعات در اين سايت
يکي از بنيان گذاران فيس بوک در مورد ميزان امنيت اطلاعات شخصي خود دراين شبکه اجتماعي اظهار نگراني کرد.
 ادواردو ساورين که يکي از بنيان گذاران فيس بوک است، صفحه خود در فيس بوک را از اطلاعات شخصي خود خالي کرده است.
ساورين معتقد است که با وجود حدود يک ميليارد مراجعه کننده به اين شبکه اجتماعي، هيچ تضميني براي امنيت اطلاعات درآن وجود ندارد.
*** ورود گوشي‌هاي فيس بوك به بازار
در خبري در خرداد ماه پيش خبر عرضه گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند فيس بوك از سال آينده ارائه شد.
براساس اين گزارش؛ گوشي هاي “آيفون” اپل در حال حاضر يكي از منحصرترين گوشي هاي هوشمند اينترنتي در جهان هستند و فيس بوك در نظر داشت تا با اتكا به تجارب آنها، محصولي مشابه آن توليد كند.
***عمر فيس بوک کوتاه است!
اريک جکسون بنيان گذار Ironfire اظهار داشت، فيس بوک تسلط خود به عنوان يک شرکت اينترنتي را در کمتر از يک دهه از دست خواهد داد.
وي معتقد است فيس بوک هم مانند ياهو در عرض 5 تا 8 سال آينده در دنياي مجازي ناپديد خواهد شد.
جکسون آينده دنياي مجازي را متعلق به تلفن هاي همراه هوشمند دانسته و اظهار داشت، شرکت هايي مانند ياهو و فيس بوک ديگر حرفي براي گفتن در اينترنت ندارند.
*** فيس بوک کودک 12 ساله را زخمي کرد
کودک 12 ساله در اثر تکرار اعمالي که در فيس بوک ديده بود به شدت زخمي شد.
کودک 12 ساله اي که تصاوير ويديوئي اعمال خشونت آميز با ترکيب يخ و نمک را در فيس بوک و يوتيوب مشاهده کرده بود، به همراه برادر و يکي از دوستانش دست به اين عمل زده و به شدت مجروح شد.
اين کودکان نمک و يخ را به شکل يک صليب، به همان ترتيب که در فيس بوک ديده بودند روي کمر اين پسربچه قرار دادند که سوختگي تقريبأ به صورت آني اتفاق افتاد.
***جابجایی ایمیلها در فیس بوک
در تيرماه 91، فیس بوک با واکنش شدید کاربران در جایگزین کردن ایمیل آدرس های فهرست شده در تماس با افراد با فهرست فراهم شده توسط سیستم @Face book. Com مواجه شد.
این شرکت اظهار کرده است در جهت سازگاری بیشتر این کار انجام شده است.
اما برخی از کاربران علائم “عصبانی” و “تاسف” را در مورد نحوه نمایش آدرس اصلی به جای آدرس لینک در فیس بوک آنها علامت زده اند.
فیس بوک ابتدا اعلام کرده بود که این جابجایی را در اوریل انجام خواهد داد، هرچند این خبر در زمان انتشارش توجه اندکی را به خود جلب نمود.
***گسترش دامنه مشکل پست هاي الکترونيکي فيس بوک به تلفن هاي همراه
در همان ماه، مشکلات پست الکترونيکي فيس بوک که در روزهاي اخير خشم کاربران خود را با ارسال خودکار آدرس هاي الکترونيکي و نمايش آنها برانگيخته بود، به تلفن هاي همراه نيز راه يافت.
فيس بوک در نهايت اعلام کرد مشکل پست هاي الکترونيکي اين شبکه اجتماعي واقعي است.
***اقدام غيراخلاقي فيس بوك
در تيرماه، شبكه اجتماعي فيس بوك با افزودن آيكون هاي مربوط به “ازدواج همجنسگرايان” در صفحه كاربران خود در واقع اين گزينه را تائيد و انتقادات زيادي را متوجه خود كرد.
فيس بوك ظاهرا در راستاي گسترش امكانات خود براي كاربران(!) اينبار دست به اقدامي زد كه از نظر بسياري از گروههاي مذهبي و مردم و مسئولين كاري غير انساني و شنيع بود كه موجب اشاعه ازدواج نادرست و غير اصولي مي شود.
با توجه به رده هاي سني مختلف كاربران در فيس بوك، به نظر مي رسد اين شبكه اجتماعي قصد دارد با چنين اقداماتي اين امر را مسئله اي عادي و معمولي جلوه دهد.
اين آيكون ها پس از اعلام ازدواج همجنسگرايانه دو تن از سرمايه گذاران فيس بوك، اضافه شده است.
*** همجنس گرایان در هئیت مدیره فیس بوک!
پس از رابطه ای طولانی مدت، “کریس هاگز” با “شن الدریج” ازدواج کرد و عکس هایشان را روی صفحه ی فیس بوکشان قرار دادند. این ازدواج همجنس ‌گرایانه باعث شد که فیس بوک برای نخستین بار آیکن “ازدواج دو همجنس” را به امکاناتش اضافه کند.
*** فیس‌بوک چت‌های شما را می‌خواند
فیس بوک و سایر پلت فرم‌های اجتماعی چت‌های کاربران خود را نظاره مي کنند.
این فرایند غربالگری با استفاده از یک نرم افزار اسکن کننده آغاز می شود. این نرم افزار چت ها را برای یافتن هر لغت یا عبارتی  که معنای بی مورد و مشکوکی بدهد، مثل استفاده از عبارت های عامیانه یا انتقال اطلاعات شخصی ، به دقت مشاهده می کند.
***افزايش نارضايتي کاربران فيس بوک
در تيرماه 91، تغييرات اخير و مواردي که فيس بوک در خصوص مسائل امنيتي داشته سبب سقوط سطح رضايت کاربران از اين شبکه اجتماعي شد.
 در همه پرسي که انجام شد فيس بوک امتياز 61 از 100 را به دست آورد که 8 درصد از ميزان سال قبل کمتر بوده و اين شبکه اجتماعي را تا سطح 5 شرکت در انتهاي ليست 230 شرکت در اين همه پرسي پايين آورد.
 اين در حالي است که گوگل در اولين سال حضور خود در اين همه پرسي، امتياز 78 را به دست آورد.
***فیس بوک اکانت پرس تی وی را از کار انداخت
در تاريخ 2 مرداد، فیس بوک در آنچه که آنرا اختلال فنی نامیده، اکانت پرس تی وی را از کار انداخت.
***صفحه پسر مرسي در فيس بوک مسدود شد
در همين ماه(مرداد) مديريت شبکه اجتماعي فيس‌بوک در حمايت از رژيم صهيونيستي، صفحه شخصي احمد، فرزند محمد مرسي رئيس جمهوري مصر، را مسدود کرد.
صفحه شخصي فرزند مرسي پس از آن بسته شد که اقدام مرکز مطالعه هيکل سليمان در قدس در  تبليغاتي با موضوع هيکل ادعايي سليمان به رئيس جمهوري مصر اهانت کرد.
مسئولان فيس‌بوک در توجيه اقدامشان گفته‌اند: فرزند محمد مرسي در صفحه شخصي‌اش کساني را که اين تبليغات اهانت آميز را عليه پدرش منتشر کردند تهديد کرده است.
در تبليغات مذکور دو کودک در کنار ساحل ديده مي‌شوند که خواستار ساخت بنايي به شکل هيکل سليمان مي‌شوند و اين بنا نيز ساخته مي‌شود، در اين هنگام پدر دو کودک که روزنامه‌اي در دست دارد به گونه‌اي از بناي ساخته شده شگفت‌زده مي‌شود که روزنامه از دستش فرو مي‌افتد و پس از آن تصوير محمد مرسي در صفحه اول روزنامه جلب توجه مي‌کند.
***موسس فیس بوک سه ملیارد دلار را در 48 ساعت از دست داد
با توجه به مطالب نقل شده در cnet در مردادماه، برای انبوهی از سرمایه داران بزرگ و کوچک شاید سرمایه گذاری در غول شبکه های اجتماعی یک آرزو باشد اما در طی دو روز اخیر تجارت، با کاهش آشکار ارزش سهام فیس بوک سبب کاسته شدن چند ميلیارد دلار از حساب سازندگان و صاحب امتیازان اصلی بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا شد.
به طور کلی از زمان پایان معاملات در روز چهارشنبه مارک زوکربرگ حداقل بر روی کاغذ سه ملیارد دلار از دست داد.
***دردسر فیس بوک برای خواهر مدیر
حتی خانواده مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک هم از دست مشکلات مربوط به تنظیمات حریم شخصی این سایت در امان نیستند؛ به گونه اي که خواهر مارک زوکربرگ در دي ماه91، عکسی را بر روی نمایه شخصی خود در فیس بوک ارسال کرد و تصور می کرد این عکس  تنها توسط اعضای خانواده قابل دیدن خواهد بود  را همه ديدند.
یک مدیر بازاریابی که این عکس را دیده بود بلافاصله آن را بر روی حساب کاربری خود در سایت توییتر ارسال کرد و 40 هزار نفر از افرادی که در توییتر وی را تعقیب می کردند این عکس را دیدند و آن را به طور گسترده ای در اینترنت پخش کردند.
رندی زاکر برگ پس از آنکه متوجه این مساله شد اعلام کرد این عکس فقط برای مشاهده اعضای خانواده ارسال شده بود و عکسی خصوصی بوده است، اما Callie Schweitzer که اولین بار عکس را بازنشر داده بود این مساله را رد کرد و گفت عکس یاد شده به طور خودکار بر روی فیلد خبری او در فیس بوک منتشر شده و وی حریم شخصی رندی زاکربرگ را نقض نکرده است.
***هزینه ارتباط با مدیر فیس بوک
در مرداد ماه، فیس‌بوک به برخی از کاربران خود پیشنهاد داد تا با پرداخت پول شانس ایمیل زدن به مارک زوکربرگ مدیر عامل این شرکت را پیدا کنند.
کاربران با پرداخت این مبلغ مطمئن مي شوند که پیامشان روانه صندوق پست الکترونیک زوکربرگ خواهد شد و نه صندوق دریافت هرزنامه ها و سطل آشغال آن!
*** سرانجام ازدواج فیس بوکی!
يک زوج جوان که هر دو “کلی هیلدبرنت” نام داشتند و سه سال پیش از طریق فیس‌بوک با هم آشنا شدند و ازدواج کرده اند اما پس از مدت کوتاهي جدا شدند.
آقای “هیلدبرنت” علت جدایی شان را تفاوتهای آشتی ناپذیر و نداشتن تفاهم اعلام کرد. او اضافه میکند این بهترین تصمیم برای هردوی آنهاست.
***ازدواج فیس بوکی یک امام جمعه!
در مرداد ماه، روزنامه عراقی شفق، یکی از جنجال برانگیز ترین اخبار این روزهای الجزایر را منتشر کرد و آن خبر اين بود که یک امام جمعه سلفی الجزایر، که به سخنرانی هایش در مورد معایب فیس بوک مشهور میباشد،برای دومین بار و از طریق فیس بوک ازدواج کرد.
جالب اینجاست که او دائماً خانواده ها را به منع فیس بوک تشویق میکرد و دائماً نیز به پایتخت سفر می کرد و به همسرش نیز میگفته که برای کنفرانس به آنجا می رود.
همسرش نیز که به پدر 5 فرزندش اطمینان داشت او را راهی می کرد تا اینکه مشخص شد این آقا برای دیدار با همسر دومش که در فیس بوک با او آشنا شده به پایتخت می رود.
***فيس بوک به کما رفت
شبکه فيس بوک در ماه هاي شهريور و مهر و آبان شمار زيادي از کاربران خود را از دست داد و رسما وارد دوره رکود شد.
خروج کاربران فيس بوک همچنان ادامه دارد و دو ميليون آمريکايي ديگر نيز صفحات شخصي خود را در اين پايگاه اينترنتي ارتباط اجتماعي بستند.
اين در حاليست که آمارها نشان مي دهد ششصد هزار شهروند انگليسي نيز در دسامبر سال 2012 از اين پايگاه خارج شده و صفحات شخصي خود را در آن بستند.
مسئولان فيس بوک درباره علت آن که اين افراد صفحات شخصي خود را بسته اند اظهار نظري نکرده اند.
*** 76 میلیون کاربر جعلی در فیس‌بوک
بررسی های امنیتی نشان داده که حساب های کاربری که در واقع کاربر حقیقی یا حقوقی ندارند به سه دسته تقسیم می شوند. یکی حساب های دوتایی، دیگری حساب های دارای طبقه بندی نامناسب و دیگری حساب های کاربری ناخواسته.
بیشترین تخلف از نوع اول و مربوط به ایجاد بیش از یک حساب کاربری از سوی کاربران است. فیس بوک در سال گذشته 53 میلیون حساب کاربری از این نوع را شناسایی کرد که 5 درصد از کل حساب های فیس بوک را شامل می شود. تخلف نوع دوم مربوط به حساب هایی است که مربوط به سازمان ها و نه انسان ها هستند و 14 میلیون حساب را شامل می شوند.
حساب های ناخواسته هم که توسط هرزنامه نویسان طراحی می شوند 9.5 میلیون حساب کاربری را شامل می شوند که برای بسیاری از اعضای این سایت یک خطر بالقوه محسوب می شوند.
***فیس بوک‌زدگی فیس بوک‌بازان
براساس تحقیقات پایگاه تحقیقاتی بیشتر کاربران فیس بوک در رده بزرگسالان از این پایگاه خسته شده و آن را کسل کننده می دانند.
 براساس تحقیقات صورت گرفته در مرکز تحقیقاتی پیو، بیش نیمی از کاربران پایگاه اجتماعی فیس بوک توجه سابق خود نسبت به این پایگاه را از دست داده اند و تا حدودی برای آنان خسته کننده شده است.
براساس تحقیقات صورت گرفته نزدیک به 60 درصد از کاربران بزرگسال فیس بوک عضویت خود را به مدت یک تا چند هفته به تعلیق در می آوردند.
همچنین پژوهشگران این مرکز تحقیقاتی براساس نظر سنجی های انجام داده  بر روی کاربران این پایگاه  به این نتیجه رسیده اند که فیس بوک دیگر جذابی و اهیمت گذشته را برای آنان ندارد.
“فيس بوك” هك شده بود
فيس بوک در تاريخ 28 بهمن اعلام كرد كه هدف مجموعه‌اي از حملات سازماندهي شده از سوي هكرها قرار گرفته است اما در اين ميان مدعي شده كه شواهدي مبني بر ربايش اطلاعات كاربران آن شبكه اجتماعي از سوي هكرها وجود ندارد.
اين شبكه اجتماعي در وبلاگ خود نوشته است “ماه گذشته، بخش امنيتي شبكه اجتماعي فيس بوك دريافتند كه سيستم ما هدف حمله هكرها قرار گرفته است. اين حمله زماني روي داد كه يكي از كاركنان حرفه‌اي ما از يك وب سايت توسعه دهنده تلفن همراه بازديد كرد و متوجه اين مسئله شد.”
***وحشت آمریکایی‌ها از رواج مرگ‌های فیس بوکی
اگرچه کسی نمی تواند منکر افزایش روز افزون استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک شود اما سوء استفاده های فراوانی که از این فضا می شود در حوزه هایی مانند کلاهبرداری، ارتباطات غیراخلاقی، انتشار تصاویر شخصی و محرمانه از جمله موضوعاتی است که باعث ترس خانواده ها از حضور عزیزان خود در این فضا شده است.
یکی از موضوعاتی که اخیرا در شبکه های اجتماعی بروز پیدا کرده، خبر دادن از وقوع اتفاقات وحشتناک و تلخ مانند خودکشی یا قتل است که این موضوع باعث هشدارهای متعدد کارشناسان اجتماعی نیز شده است چراکه تاثیر بدی روی کاربران می گذارد.
اخیرا نیز مردی در يوتای امریکا پس از قتل همسرش و چند ساعت پیش از مرگ خود، با گذاشتن تصویری خانوادگی در صفحه فیس ‌بوکش برنامه جنایت هولناک خود را برای دیگر کاربران شرح داد. این مرد در پیام اینترنتی خود گفته بود: من و همسرم تا ساعتی بعد به ملاقات مرگ می ‌رویم!
این موضوع با جدیت توسط کاربران و دوستان وی مورد بررسی قرار نگرفت تا اینکه دیوید اسکات دونالدسون 37 ساله با پلیس تماس گرفت و گزارش این قتل و خودکشی خود را به آنها اعلام کرد و سپس با شلیک گلوله ‌ای به زندگی خود پایان داد.
زمانی که مأموران در پی این گزارش به محل رسیدند با جنازه ‌‌‌های این زوج روبرو شدند، این در حالی بود که فرزندان 13 و 11 ساله و دو قلو‌‌های 7 ساله آنها در گوشه اتاق از ترس پنهان شده بودند.
***کاربران فیس‌بوک چگونه از سوی سیا رصد می‌شوند؟
یک نشریه تخصصی آلمانی در امور رایانه و اینترنت اعلام کرد شبکه‌های مجازی مانند فیس بوک و گوگل در قبضه سرویس‌های جاسوسی آمریکا و غرب قرار دارند.
چندي پيش، نشریه آلمانی چیپ در گزارشی نوشت: حدود یک میلیارد انسان در فیس بوک مطلب منتشر می کنند که چه کسی را می شناسند، از چه چیزی خوش شان می آید، چه کاری را با علاقه انجام می دهند، چه برنامه هایی برای آینده خود دارند و در مورد تحول های جاری سیاسی و اجتماعی چه می اندیشند. این تعداد یک هفتم بشریت است. بنابراین فیس بوک بزرگترین مجموعه داده های خصوصی در طول تاریخ را دارد.
***عکس جنجالی سرباز صهيونيست در فيس‌بوک
Mor Ostrovski، سرباز 20 ساله ارتش اسرائیل، در صفحه شخصی خود عکس فوق را همراه با عکس دیگری منتشر کرد؛ اما واکنش ها به انتشار آن باعث اتفاقاتی شد.
سرباز 20 ساله ارتش اسرائیل، در صفحه شخصی خود عکس فوق را همراه با عکس دیگری منتشر کرد؛ اما واکنش ها به انتشار آن باعث اتفاقاتی شد. او هم کل حساب کاربری خود را بست و هم به مافوق خود گفت که این عکس کار او نیست و آن را از اینترنت برداشته است.
وب سایت انتفاضه فلسطین انتشار این عکس را غیر انسانی خواند.
*** توهم فیس بوکی پلیس انگلیس رسوایی به بار آورد
پلیس و نهادهای امنیتی در غرب بویژه آمریکا با سوء استفاده از فضای امنیتی به وجود آمده پس از حوادث 11 سپتامبر، تلاش زیادی برای تسلط بر هرگونه رفتار و گفتار شهروندان خود داشته اند و شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین این منابع شنود بوده است.
اما این وسواس امنیتی، گاهی همراه با گاف های بزرگ بوده و در آخرین مورد از آن، عکس يک تفنگ اسباب‌ بازی در فیس بوک، کار دست پلیس و یک شهروند انگلیسی داد و در یک عملیات پلیسی، مأموران خانه این شهروند را مورد حمله و بازرسی قرار دادند.
یان دریسکول شهروند انگلیسی که عکسي از یک تفنگ اسباب بازی و کوچک منتشر کرده بود، به عنوان تروریست شناسایی و مورد حمله پلیس انگلیس قرار گرفت چراکه مأموران این کشور گمان می‌ کردند این اسباب‌ بازی، یک تفنگ واقعی است.
پلیس پس از اطلاع از این عکس، خانه دریسکول را مورد حمله و بازرسی قرار دادند ولی در کمال تعجب دیدند تفنگی که این مرد انگلیسی عکس آنرا منتشر کرده و در این شبکه اجتماعی قرار داده، یک تفنگ اسباب‌ بازی است.
دریسکول عکسی از این اسباب‌ بازی را در کنار یک آدمک منتشر کرده بود ولی نوع عکس به گونه ای بود که از نظر عده ای اینگونه به نظر می ‌رسد که یک مرد در کنار یک خمپاره ‌انداز بزرگ ایستاده و در حال گرفتن ژست های تروریستی است. به همین دلیل هم پلیس پس از گذشت چند روز از قرار گرفتن این عکس در اینترنت، خانه یان دریسکول را تحت بازرسی و حمله شبانه قرار داد ولی در تفتیش‌‌های دقیق تنها با یک اسباب بازی رو‌به‌رو شد.
***جوگیری در فیس بوک کار دست مادر آمریکایی داد
یکی از مضرات روانی شبکه های اجتماعی تلاش برای جذب افراد بیشتر به صفحات هر کاربر است و افراد مختلف تلاش دارند با انتشار مطالب یا تصاویر جالب، لایک ها و بازدید تعداد بیشتری از اعضا را به سمت خود بکشانند اما این موضوع بعضا باعث ایجاد رقابت های نادرست و رفتارهای غیراخلاقی می شود.
در همين راستا، یک مادر امريكايي در حركتي باور‌ نكردني، صورت پسر 8 ساله خود را با چسب بست و عكس او را در فیس بوک به عنوان يك شوخي منتشر كرد.
اما این اقدام مادر سنگدل باعث شد تا پليس اوهايو امريكا، اين مادر 31 ساله را به خاطر رفتار نادرست و جنون‌ آميز با پسر 8 ساله خود دستگير و راهي زندان کند. البته پليس تاکید کرده که پدر اين پسر 8 ساله نيز در اين ماجرا مقصر بوده چراكه او از رفتار ديوانه ‌وار همسرش عكس و فيلم گرفته است.
*** اپلیکیشن‌های خطرناک در فیس‌بوک
به گفته یک هکر، وجود یک ایراد باعث شده تا او بتواند به هر حساب کاربری در فیس‌بوک دسترسی پیدا کند.
این هکر امنیتی این حفره امنیتی را به تازگی کشف کرده و معتقد است که از طریق آن، هکرها می‌توانند از طریق اجازه‌های دسترسی در اپلیکیشن‌های مختلف به حساب کاربری هر فردی در فیس‌بوک نفوذ پیدا کنند.
وی در وبلاگ خود در این خصوص می‌نویسد: اجازه‌های دسترسی در اپلیکیشن‌های فیس‌بوکی برای دسترسی به اطلاعات کاربران می‌تواند به راحتی از سوی هکرها مورد استفاده قرار بگیرد.
***عکس دردسرساز مارادونا در فیس‌بوک
پس از شکست بارسلونا برابر رئال‌مادرید تصویری جنجال‌آفرین از دیگو مارادونا در اینترنت منتشر شد. مارادونا در این عکس نوشته‌ای را در دست دارد که روی آن نوشته شده است: “رونالدو بهتر از مسی است”.
پس از شکست آبی‌-اناری‌ها برابر بارسلونا در لیگا عکسی از مارادونا در فیس‌بوک منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و بسیار جنجال‌ساز شد. در این عکس دست نوشته‌ای در دستان “ال‌دیگو” است که در آن این عبارت نوشته شده است: “رونالدو بهتر از مسی است”. این در حالی است که دست نوشته این عکس از طریق فتوشاپ دستکاری شده است.
***آقای فیس بوک 25درصد ثروتش را از دست داد
در اسفند ماه، زوکربرگ که پیش از این 17 و نیم میلیارد دلار ثروت داشت، تنها طی سال گذشته بیش از 30 پله سقوط کرد.
اگرچه سالهای گذشته، دوران پرفروغی برای فیس بوک و گردانندگان آن بود اما جو این موضوع نیز مثل هر اتفاق دیگر رو به افول گذاشت و با انتشار اخبار و تحلیل های مختلف درباره مضرات این شبکه اجتماعی، ستاره اقبال آن در مسیر غروب حرکت کرد.
حال براساس تازه ترین فهرست پولدارترین افراد جهان توسط نشریه فوربس، مارک زوکربرگ مالک سایت فیس بوک طی سال گذشته بیش از هر میلیاردر دیگری در آمریکا پول از دست داده است. این نشریه افزوده است که سال گذشته به هیچ وجه سال خوبی برای مارک زاکربرگ مالک شبکه اجتماعی فیس بوک نبود و او باید فکری به حال روند نزولی خود و مجموعه تحت مدیریتش کند.
فوربس یادآور شده است که زوکربرگ که پیش از این 17 و نیم میلیارد دلار ثروت داشت، تنها طی سال گذشته بیش از 30 پله سقوط کرده است و اکنون با 13 میلیارد و 300 میلیون دلار در رتبه 66 فهرست فوربس قرار دارد که این افت، برای بسیاری از تحلیلگران نکته ای مهم به شمار می رود.
***زن آمریکایی فرزندانش را در فیس بوک حراج کرد
میستیا هورن آمریکایی، دختر بچه ده ماهه و پسر دو ساله اش را به ارزش چهار هزار دلار در فیس بوک به فروش گذاشت اما اندکی پیش از فروش آنها به اتهام قاچاق انسان بازداشت شد.
دیگر روزی نیست که خبری از کلاهبرداری و تجاوز به حریم خصوصی و هزاران اتفاق ناگوار دیگر در این شبکه اجتماعی رخ ندهد و اکنون درخبري اعلام شده که “میستیا هورن” آمریکایی، دختر بچه ده ماهه و پسر دو ساله اش را به ارزش چهار هزار دلار در فیس بوک به فروش گذاشت اما اندکی پیش از فروش آنها به اتهام قاچاق انسان بازداشت شد.
او همچنین پیشنهادی برای فروش فرزندانش به طور جداگانه داده بود و ارزش دختر کوچکترش را هزار دلار و ارزش پسر دو ساله اش را سه هزار دلار تعیین کرده بود.
پلیس اعلام کرده که چندین نفر به آگهی وی پاسخ داده بودند و هورن هنگام بازداشت در حال معامله با زنی از ایالت آرکانزاس بود.
*** “شيخ فتنه” لبنان دست به دامن فيس بوک شد
شيخ فتنه لبنان هم با قرار دادن پيام بر صفحه فيس بوک و ارسال پيامک خواستار اغاز اشوبهاي خياباني در اين کشور شد .
“احمد الاسير” يا همان “شيخ فتنه” که  به سبب اقدامات تحريک اميزش براي ايجاد فتنه مذهبي از سوي مقامات امنيتي لبنان محدوديتهايي براي وي ايجادشده تلاش مي کند تا با تحريک احساسات طايفه اي اهل سنت ، مردم را به اشوبهاي خياباني دعوت کند.
اين گزارش حاکيست الاسير از جوانان سلفي خواست تا با ايجاد ايجاد اشوبهاي خياباني و تجمع در برابر سفارتخانهاي لبنان در خارج از کشور ، ارتش را وادار کنند تا تدابير امنيتي در اطراف خانه و مسجد وي در صيدا را کاهش دهند .
*** انتقادهای بین المللی  به فیس‌بوک
در سطح جهانی مجامع علمی، مذهبی و مطالعاتی به ساختار فیس بوک و نظام حاکم بر آن انتقاده های مختلفی وارد کرده اند.
انتقادهایی که در بعد مذهبی می توان به فتوا و استفتائات علمای شیعه در جایز نبودن استفاده از آن و حرام بودن در صورت استفاده نادرست یا به فتوای علمای الازهر که استفاده از فیس بوک را بعلت عاملی برای فروپاشی خانواده ها حرام کرده اند، اشاره کرد. نتیجه ی یک مطالعه در انگلستان نشان می دهد حدود یک پنجم تا یک سوم طلاق های این کشور به فیس بوک مربوط بوده و در درخواست طلاق به فیس بوک به عنوان عامل نارضایتی طرفین اشاره شده است.
حال با مرور اين اخبار، خود در خصوص استفاده از فيس بوک تصميم بگيريد و ببينيد آيا اين شبکه براستي سودمند است؟!
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=30092
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما