چهارشنبه 3 بهمن 1397 - 23:47

چشم امید یک کشور به چهره شاخص اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد

گروه اقتصادی- آغاز دور جدید تحریم های ظالمانه علیه ایران، فروش نفت و مبادلات ارزی با دنیا را تحت شعاع جدی قرار داده است.

به گزارش بویرنیوز، در سال های اخیر و به ویژه بودجه 98، شرایط تحریم و محدودیت های ارتباطات مالی با دنیا، نگاه های از بودجه ریزی بر مبنای صادرات نفت را به سمت درآمدهای مالیاتی سوق داده است.

برای سال 98 این مساله به خوبی نمایان شده است، در بودجه سال آینده کشور، عمده برنامه ریزی های اقتصادی برای تامین مالی، بودجه شهرداری ها و البته منابع طرح تحول سلامت بر اساس درآمدهای مالیاتی پایه ریزی و پیش بینی شده است.

سید کامل تقوی نژاد چهره شاخص اقتصادی کشور، قطعاً وظیفه سنگینی بر عهده دارد و در ادامه البته مسئولیت سنگین تری نیز خواهد داشت، حالا نگاه یک کشور و درواقع امید دولت به عملکرد او گره خورده است.

سازمان مالیاتی البته جزو سازمان های موفق کشور بوده و در سالهای اخیر اقداماتی کم نظیر در حوزه مالیاتی را رقم زده است به گونه ای که موفق به کسب افتخاراتی ملی و بین المللی در حوزه وصول درآمدها، به روز آوری سیستم ها، حمایت از اقتصاد و فعالان اقتصادی، شفافیت داشته که اتفاقاً تمجید رئیس جمهور را نیز در پی داشته است.

تا پیش از تقوی نژاد واژه «مبارزه با فرار مالیاتی» کمتر شنیده شده بود و برای کسی آشنا نبود، امری که با آمدن تقوی نژاد در سازمان مالیاتی با جدیت دنبال شد و هم اکنون مستمراً از کشف فرار مالیاتی و وصول درآمدهای هنگفت از حساب های مشکوک میشنویم.

* برای اینکه با وسعت اقدامات صورت گرفته در زمینه شناسایی و برخورد با فرار مالیاتی آشنا شویم بد نیست چند آمار با با هم مرور کنیم:

-شناسایی 3900 میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی

-پزشکان ۶هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند ، با تلاش های سازمان امور مالیاتی و همراهی مجلس بحث وصول مالیات از پزشکان ب اجباری شدن نصب دستگاه های کارت خوان عملیاتی شد.

– فرار مالیاتی در اقشار مختلف 13 تا 30 هزار میلیارد تشخیص داده شده است.

– 6 هزار تراکنش مشکوک و 4 هزار فرار مالیاتی تنها در سال 96 شناسایی شد

– در کل کشور ۳ هزار شرکت صوری شناسایی شد که برخی در مناطق آزاد فعالیت داشته اند

– بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از یک شرکت که دفتر مرکزی آن در مناطق آزاد بود و اظهار نامه ارائه نمی کرد، مالیات دریافت شد

– شناسایی 3000 شکت صوری در سال 95 و کشف 3300 میلیارد تومان فرار مالیاتی از محل تراکنش های مشکوک در این سال

– در سالهای 91 تا 94 سه هزار و پانصد نفر از مبادی ورودی کشور برای واردات اقدام می کردند و مالیاتی هم پرداخت نمی کردند، این افراد شناسایی شدند و تاکنون پرونده 1700 نفر از آنها را رسیدگی و 1500 میلیارد تومان مالیات هم برگه تشخیص صادر شده است.

و بیشمار مورد دیگر…

قطعاً یکی از مهم ترین زمینه های رعایت عدالت در بحث مالیات که به جد مورد تاکید رئیس جمهور و وزارت اقتصاد است، مقابله با فرار مالیاتی است که البته همانطور که دیدیم، سازمان مالیاتی در این زمینه عملکرد بسیار ارزشمندی را ارائه کرده است.

اقدام مهم برای حمایت از تولید و کالای ایرانی/اعتماد به مؤدی رویکرد جدید سازمان مالیاتی

برخلاف اعتقاد عمومی، نگاه تقوی نژاد صرفاً افزایش درآمدها از هر طریق نبود، شاید برای برخی ها عجیب بود اما تقوی نژاد مالیات واحدهای تولیدی کشور را از 25 درصد به 20 درصد کاهش داد و وصول مالیات را تنها و تنها منوط به سودآوری دانست، اقدامی که قطعاً درراستای حمایت از تولید ایرانی و تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت بوده است.

از طرفی دکتر تقوی نژاد برخورد با مؤدیان مالیاتی را تغییر داد، حالا در سازمان مالیاتی اعتماد و اعتقاد به راست گویی مردم و سازمان ها ملاک عمل است مگر خلافش اثبات شود، این روحیه نشان داد میتوان با جلب اعتماد و همراهی مردم موفقیت های بیشتر و حمایت های گسترده تری را جلب کرد، بدون شک این رفتار سازمان مالیاتی در کاهش نارضایتی ها اثر قابل وصفی داشته است.

اقدامی تاریخی در سازمان مالیاتی ایران

عملیاتی شدن سامانه جامع مالیاتی از دیگر افتخارات سازمان مالیاتی و بی نظیر در تاریخچه این سازمان است، برای اولین بار امور مالیاتی از سامانه ای رونمایی کرد که علاوه بر الکترونیکی شدن خدمات، زمینه شناسایی سریع تر مؤدیان و شفافیت مالیاتی در کشور را به رخ سیستم های مالیاتی دنیا کشید، و ایران را در زمینه شاخص های مالیاتی هم رده کشورهای تراز اول دنیا قرار داده است.

بدون شک سازمان مالیاتی را باید مهم ترین سازمان ایران در سالهای پیش رو دانست، سازمانی که قطعاً یک کشور چشم به راه عملکرد آن برای توسعه، آبادانی و زنده ماندن طرح های اساسی از جمله طرح تحول سلامت خواهد بود، میتوان گفت حالا چشم امید ایران برای عبور از شرایط خاص اقتصادی کشور، به شایستگی های «سید کامل تقوی نژاد» بسته است.

موفقیت سازمان مالیاتی مرهون اعتماد و همراهی مردم و مسئولان

اگرچه اقدامات کم نظیری در این سازمان صورت گرفته و گام های اساسی برای مقابله با فرار مالیاتی، وصول مطالبات از تراکنش های مشکوک و البته عدالتمندی، شفافیت و به روزآوری و قانونمند شدن سیستم های مالیاتی در آن رقم خورده است اما همکاری همه جانبه مردم و تمامی دستگاه ها و سازمان های کشور به ویژه در زمینه ارائه اطلاعات دقیق به سازمان مالیاتی لازمه موفقیت های بیشتر در ادامه کار خواهد بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=296623
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما