یکشنبه 7 مرداد 1397 - 17:15

هشدار مالیاتی تقوی نژاد به مدیران/خرید 38 هزار سکه توسط یک کارگر ساده!/رتبه جهانی سازمان مالیاتی برای ایران(+عکس وفیلم و جزئیات)

برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو با حضور دکتر سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به موضوع مالیات، فرار مالیاتی، ارز و طلا پرداخت.

به گزارش بویرنیوز، سید کامل تقوی نژاد در ابتدا با اشاره به پایان فرایند دریافت اطلاعات مؤدیان، گفت: در چهار ماهه نخست سال حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب کردیم که نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد رشد داشت.

رئیس سازمان  امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هم در بخش مالیات بر عمکرد و هم مالیات بر ارزش افزوده شاهد رشد مثبت و قابل توجهی بودیم، گفت: امسال موفق شدیم 4 میلیون و 863 هزار اظهار نامه را را دریافت کنیم که از این تعداد 4 میلیون و 160 هزار تا در بخش مشاغل و خودرو بوده و بیش از 280 هزار اظهار نامه اشخاص حقوقی و حدود 430 هزار اظهار نامه در بخش املاک اجاره ای و یا مستقلات داشتیم.

حمایت ویژه سازمان مالیاتی از صادرات و تولیدات داخلی/افزایش تعرفه واردات

وی اعتماد و اطمینان به آمار مؤدیان و همراهی با تولید کننده ها را از اصول سازمان مالیاتی بیان داشت و افزود: امسال توافق کردیم برای بیش از یک میلیون و 700 هزار مؤدی که در بخش اصناف وجود دارد، صرفاً 5 درصد نسبت به عملکرد سال 1395 آنها مالیات برای سال 96 آنها منظورشود.

وی از کاهش ضرایب تولید کننده گان داخلی و صادرکننده گان و افزایش تعرفه واردات  خبر داد و بیان کرد: علاوه بر تقسیط بدهی، بخشودگی جرائم و اعتماد به خود اظهاری تولید کننده های داخلی، سال گذشته 1700 میلیارد تومان استرداد به صادر کنندگان برای کمک به صادرات و ارزآوری داشتیم.

تقوی نژاد گفت:در ارتباط با مالیات رویکردمان استفاده از منابعی است که تاکنون در خدمت نظام اقتصادی کشور نبوده و در همین راستا درآمدهای مالیاتی را از دو روزنه دنبال میکنیم، مبارزه بی امان با فرار مالیاتی و وصول مطالباتی که در سالهای گذشته قطعی شد و بنا به دلایلی به وصول درنیامد.

نحوه اخذ مالیات از طلا فروش ها

وی به نحوه مطالبه مالیات از طلافروش ها هم اینطور پاسخ داد: برای صنف زرگرها طبق مصوبه دولت نرخ مالیات در این بخش از 9 درصد به 3 درصد کاهش پیدا کرد، بعداً درجلساتی داشتیم و قرار شد به جای 3 درصد از کل درآمد ها، 9 درصد از مابه تفاوت بگیریم که این شرطش این است کلیه معاملات در سامانه مالیاتی ثبت شود که البته همراه هستند و با هم تعامل داریم.

معاون وزیر اقتصاد افزود: مالیات بر ارزش افزوده سه نوع است که در 160 کشور از جمله ایران، مالیات مبتنی بر صورتحساب، تولید کننده و وارد کننده 9 درصد مالیات اخذ میشود و بعداَ که فروش صورت گرفت از محل پرداختی اعتبار مالیاتی می گیرد که علاوه بر درآمد زایی، شفاف سازی قابل توجهی را به دنبال دارد.

وی از شناسایی قریب به 4 هزار شرکت صوری در سایه سیستم ارزش افزوده خبر داد و گفت: در این روش اگرچه مالیات بر کالا در ابتدا توسط تولید کننده پرداخت می شود اما اگر چرخه کار به درستی پیش برود و در هر مرحله برای خریدار فاکتور ارائه شود این مالیات تهاتر می شود و درواقع به تولید کننده برمی گردد.

مشکلات مالیاتی پیمانکاران مرتفع می شود/واکنش به ممنوع الخروجی افراد

وی به مشکلات پیمانکاران هم اشاره کرد و افزود: در این زمینه خب ما می دانیم زمانی که صورت وضعیتی از طرف پیمانکار ارائه می شود فوراً تبدیل به نقد نمی شود در اینجا البته علاوه بر اینکه هم فرصت و بخشودگی و تقسیط برای پیمانکار در نظر گرفتیم به محضی که پیمانکار اعلام کرد که سازمان پولش را پرداخت نکرده ما با دستگاه وارد مذاکرده می شویم و آنها را مکلف به پرداخت 6 ماهه ارزش افزوده می کنیم، در صورتی که انجام نشود مستقیماً از حساب آن دستگاه در خزانه برداشت می شود.

تقوی نژاد در خصوص پیمانکارانی که مطالباتشان را در قالب اوراق دریافت میکنند هم اینطور گفت:برخی از این افراد می توانند تهاتر بکنند و در ثانی اینکه اوراق مشارکت را ما بعنوان مالیات قبول میکنیم.

وی به موضوع ممنوع الخروجی برخی اشخاص به دلیل بدهی مالیاتی هم پرداخت و افزود: واقعا هیچ علاقه ای به ممنوع الخروجی ندارم، معتقدم تا جایی که امکان دارد تعامل شود، مدیر باید آزاد فعالیت بکند تا بتواند بدهی اش را بپردازد، در همین یک سال و نیم گذشته بیش از 65 هزار مدیر را که مشکل از بابت مالیات داشتند تعیین تکلیف و رفع محدودیت کردیم.

هشدار تقوی نژاد به مدیران/رکورد جهانی سازمان مالیاتی برای ایران

تقوی نژد ادامه داد: البته باید به عرض مدیران برسانم، پرداخت مالیات امری ضروری است، بدهی مالیاتی که در دوران مدیریت آنها قطعی و ابلاغ می شود در پرداخت آن ضامن هستند، اگر 10 سال هم بگذرد و این مدیران از شرکت ها خارج شوند باز هم در قبال آن مسئول هستند.

وی به برخی گلایه مندی ها ازسیستم مالیاتی ضمن معرفی سامانه 1526 برای انتقال مستقیم مشکلات و نواقص، اینطور پاسخ داد: مالیات طبق بندهای قانونی اخذ می شود، اگربنگاهی زیان بکند اصولاً مالیاتی از آن اخذ نمی شود، ما تنها از افراد و بنگاه هایی که فعالیت داشتند و به موجب این فعالیت سودآوری داشتند آنهم پس از کسر هزینه ها، مالیات میگیریم.

تقوی نژاد از رکورد تاریخی ایران در سامانه طرح جامع مالیاتی پرده برداشت و اضافه کرد: سامانه ای که خارجی ها فکر می کردند با رفتنشان زمین میخورد را با متخصصان داخلی بومی سازی کردیم و درواقع امسال رکورد جهانی زدیم،ردر کشورهای اروپایی بیش از 98 درصد اظهارنامه هایشان الکترونیکی دریافت نشد، اما امسال در سامانه طرح جامع مالیاتی 100 درصد اظهارنامه های کشور الکترونیکی دریافت شده که رکورد جهانی برای کشور است.

نحوه دریافت مالیات از سکه و ارز/خرید 38 هزار سکه توسط کارگر یک مغازه!

طلا و ارز چالش دیگر این روزهای ایران و البته دغدغه مردم بود که معاون وزیر اقتصاد از آن غافل نشد و در این باره گفت: لیست 50 نفر اول خریدار سکه ها را  بانک مرکزی به ما داد، لیستی که تنها کد ملی در آن وجود داشت، در سامانه ها اطلاعاتی مان همه این افراد هرچند اندک را استخراج کردیم، نفر اول کارگری بوده متولد 1365 که تنها اظهارنامه از این فرد یک بیمه نامه خودروی پراید بوده است.

وی ادامه داد: برای ارز و سکه کارگروه ویژه تشکیل دادیم، ابتدا آقای رئیس جمهور دستور دادند و در وهله بعد تاکید وزیر اقتصاد بود با همکاری سایر دستگاه ها 6 میلیون و 500 هزار رکورد اطلاعات گرفتیم، برای سکه پیشنهاد دادیم تا 25 سکه ازاد است اما پس از آن به صورت پلکانی مالیات گرفته شود که البته پیشنهاد است و فعلاً عملیاتی نمی شود و در خصوص مالیات بر خرید و فروش ارز برای کوتاه شدن مسیر، طبق بند قانونی 163 قانون مالیات های مستقیم اجازه تعیین مبالغی علی الحساب برای فعالان این حوزه را پیدا کردیم

رئیس کل سازمان مالیاتی کشور در خصوص خودرو سازان هم گفت: اطلاعات 22 وارد کننده خودرو راشناسایی کردیم که در سالهای 92 تا 94 مجموع پرداختی آنها 5 میلیارد تومان بوده، طبق بررسی های مجدد ما تا الان 830 میلیارد تومان از اینها مالیات گرفتیم.

تقوی نژاد اطلاعات را پایه موفقیت سیستم مالیاتی کشور عنوان کرد و افزود: امروز یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعات که هر رکورد بیش از هزار رقم اطلاعات است در سازمان مالیاتی کشور موجود است.

رکورد تاریخی سازمان مالیاتی ایران/شناسایی 22 هزار میلیارد تومان از محل فرار و کتمان مالیاتی

وی از شناسایی یک میلیون و 300 هزار مؤدی و تشکیل پرونده برای 700 هزار مؤدی در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: تا الان با شناسایی 605 مؤدی در کشور که تراکنش های سنگین و مشکوک داشتند 8 هزار و 150 میلیارد تومان مالیات مطالبه کردیم و ازکسانی که اطلاعات ناقص میدادند حدود 5 هزار و 590 میلیارد تومان مالیات گرفتیم.

تقوی نژاد ضمن قدردانی از حمایت ها و همراهی قوه قضائیه، وزارت اطلاعات وپلیس، گفت: در حال حاضر از محل کسانی که کارت بازرگانی دیگری را گرفته بودند 6هزار و 248 نفر را شناسایی کردیم و برای اولین بار 4 هزار میلیارد تومان از محل شناسایی افراد اصلی و پشت پرده، تشخیص و صادر شد.

وی گفت: جمعاً حدود 22 هزار میلیارد تومان حکم از سال گذشته تا کنون در خصوص فرار مالیاتی صادر شده است که رکورد تاریخی در نظام مالیاتی کشور است.

در وصول مالیات خط قرمزی وجود ندارد/خبر خوش مالیاتی برای تولید کننده های داخلی

معاون وزیر اقتصاد در خصوص نورچشمی بودن افرادی که فرار مالیاتی داشته اند هم اینطور واکنش نشان داد: شخص تقوی نژاد برای وصول مالیات خط قرمز نمی شناسد ما جان خود را برای مالیات و وصول حق عمومی ملت گذاشته ایم و در این  راه از کسی هراسی نداریم.

تقوی نژاد البته خبر خوشی هم برای تولید کننده های دلخلی داشت، وی گفت: نرخ مالیات تولید کننده ها را پیشنهاد دادیم از 25 درصد به 20 درصد برسد،  البته نرخ موثر مالیاتی 19.5 درصد است و همین را هم حاضریم 5 درصد کاهش بدهیم تا تولید رونق بگیرد.

خانه های خالی که به قصد سوداوری خرید و فروش می شود محور پایانی سخنان رئیس کل امور مالیاتی کشور بود، تقوی نژاد در این باره هم اینطور پاسخ داد:قرار شد حوزه مسکن وزارت راه آمار و مشخصات این خانه ها را تهیه و در اختیار ما قرار دهد، مکاتباتی داشتیم و آنها اقداماتی داشتند، به هر حال پایه این کار اطلاعات است و باید اطلاعات در این باره به دست ما برسد تا اقدام کنیم.

برای دیدن برنامه “گفتگوی ویژه خبری > از پرونده های فرار مالیاتی تا سوداگری در بازار ارز و سکه” کلیک کنید

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287942
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما