چهارشنبه 16 خرداد 1397 - 20:01

دکتر صالحی عمران با دانشگاه فنی و حرفه ای چه کرد/نوید حل بزرگترین معضل جوانان کشور(+جزئیات)

گروه سیاسی- بیکاری را شاید به جرأت بتوان بعنوان مهم ترین چالش پیش روی کشور ایران دانست.

به گزارش «بویرنیوز» به نقل از عصر امید، در سال های اخیر سیل ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار، چالش جدی را پیش روی کشور قرار داده است، عدم ارتباط منطقی دانشگاه ها با صنعت، اخذ دانشجو در رشته های نیاز سنجی نشده و افزایش جمعیت پذیرش در رشته ها را شاید بتوان برخی از دلایل بیکاری قریب به 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی دانست.

دانشکده های فنی و حرفه ای که از ابتدا با رویکرد آموزش عملی و مستقیم دانشجویان در رشته های کارگاهی شروع به کار کرد حالا وارد فاز تازه ای از برنامه های مدون رفع چالش های جدی بیکاری و اشتغال و ارتباط با صنعت شده است.

استقلال دانشگاه؛ گام نخست در شروع اقدامات جهادی

با انتصاب دکتر ابراهیم صالحی عمران در آذرماه 96 بعنوان رئیس جدید این واحد علمی، شاید بتوان استقلال تمامی بخش های دانشگاه فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش و الحاق آنها به وزارت علوم را شروع یک استراتژی جدید برای ایجاد تغییرات مهم و اثربخش در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای قلمداد کرد.

دانشکده های فنی و حرفه ای از آن حالت مدرسه مانند قدیمی به واحدهای مرتب آکادمیک در حال تغییر هستند و این تحول همانطور که در ادامه به بخشی از آن اشاه می شود، پایه ریز تغییرات جدی هم در توسعه آموزشی و علمی و هم فضاهای آزمایشگاهی و تجربی خواهد بود.

به روز کردن آموزش ها و پیشنهاد ایجاد رشته های جدید در دانشگاه های فنی و حرفه ای

موفقیت هر جامعه دانشگاهی مرهون به روز آوری دانش ها و ایجاد بسترهای جدید آموزشی است.

دانشگاه فنی و حرفه ای برخلاف گذشته منفعل، حالا به دنبال توسعه فضاهای علمی و آموزشی و رشته های تحصیلی خود بر اساس نیازهای روز است و در همین مدت کوتاه ریاست صالحی عمران بر این مرکز دانشگاهی، ۳۳۰ رشته محل جدید به مجموعه رشته‌های کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزوده شده است.

ورود به رشته های نوین، تکنولوژی نانو و کسب و کارهای جدید و زود بازده بخشی از برنامه های توسعه ای این دانشگاه است که در کنار توسعه فضای فیزیکی، به سرعت در حال انجام است.

انعطاف پذیری مثال زدنی مراکز فنی و حرفه ای/نه به ایجاد دانشگاه های بدون مطالعه!

دانشگاه فنی و حرفه ای دیگر آموزش های یکسان در همه شهرها را دنبال نمی کند، این نگاه سنتی و غیرکارآمد به آموزش های فنی و حرفه ای، حالا جایش را به نیاز سنجی و مهارت آموزی بر اساس خواست های هر منطقه و شهر داده است.

در مناطق جنوبی آموزش در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی اولویت می شود، در جایی مهارت های صنایع دستی و در جایی آموزش کار در صنایع تبدیلی، فلزات، صیادی و موارد اینچنینی دنبال می شود و ابته در ادامه با بروز شدن نیازمندی های مناطق، رشته های تحصیلی فوراً بر حسب این تغییرات بروزرسانی خواهد شد.

از طرفی دانشگاه های فنی حرفه ای در هر شهر و استان با ملاک های وجود فضا و کارگاه آموزشی و آزمایشگاه، بازار کار و همچنین جمعیت دانش آموزی فعال ایجاد می شود،و بدون داشتن این معیارهای اجازه تاسیس دانشگاه جدید داده نمی شود.

اعلام آمادگی دانشگاه فنی و حرفه ای برای توانمند سازی سربازان

اشتغال و مهارت آموزی را به جرأت میتوان مهم ترین دغدغه فارغ التحصیلان و جوانانی دانست که حالا در پادگان ها به خدمت سربازی مشغولند، این نیاز به خوبی توسط مدیریت جدید دانشگاه شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است.

دانشگاه فنی حرفه ای با اشاره به نیاز مبرم جوانان به مهارت آموزی برای ورود به حرفه های مورد علاقه شان پس از دوران سربازی از اعلام آمادگی جدی برای تدوین و عملیاتی کردن آموزش های دو ساله برای سربازان جوان کشور خبر داد.

حرکت فراتر از مرزهای یک دانشگاه/تفاهم نامه برای توسعه آموزش ها

ایجاد تفاهم نامه با مراکز آموزشی بیرون از دانشگاه به ویژه مراکز دانش بنیان و صنایع ریز و درشت از عزم جدی دانشگاه فنی و حرفه ای برای تدوین آموزش های نوین و کاربردی در جامعه خبر می دهد.

فضای دانشگاه برای توسعه و خلاقیت مهیا شده است، به نظریات، افکار و ایده های نوین بها داده می شود و درب دانشگاه به روی هر توسعه و آموزش نوینی که به جوانان این مرز و بوم کمک کند باز شده است.

تنها دانشگاه با امکان توسعه در کشور!

اگرچه دانشگاه ها به واسطه کاهش تعداد دانشجویان روز به روز محدود می شوند و عملاً امکان توسعه از آنها گرفته شده اما در شرایط کنونی، دانشگاه فنی و حرفه ای تنها مرکز آموزشی کشور است که امکان و اجازه توسعه به آن داده شده است.

آنطور که رئیس جدید دانشگاه فنی و حرفه ای گفته است، از این پس تاثیرگذاری بر فضای کسب و کار، نقش آفرینی در توسعه علمی و اشتغالزایی پیش شرط های مهم برای توسعه این دانشگاه خواهد بود.

بدون شک این نگاه به ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه ای برای اشتغال و مهارت آفرینی در جامعه بر می گردد، قطعاً توسعه مراکز فنی و حرفه ای می تواند راه گشای حل بسیاری از معضلات کنونی کشور باشد.

با حل موضوع اشتغال، بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری مرتفع خواهد شد و شاید همین امر لزوم توجه بیش از پیش به مراکز فنی و حرفه ای را به یک ضرورت و انتخاب استراتژیک در وضع موجود تبدیل کرده است.

به گزارش «بویرنیوز»، نگاه متفاوت دکتر صالحی عمران به موضوع اشتغالزایی، توسعه مهارت ها، بروز شدن رشته ها و آموزش ها و البته تعامل کم نظیر با سازمان های دانش بنیان داخلی و خارجی برای حل گره کور اشتغال، بیکاری و تبعات اجتماعی ناشی از آنها، البته با همراهی و همگامی بیش از پیش سایر سازمان ها و نهادها، می تواند نویدبخش مرتفع شدن اصولی ترین چالش های پیش روی کشور باشد.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=282739
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما