دوشنبه 28 اسفند 1391 - 12:08

اسفندیاری که بهار می آید؟

تابناک : امروز بیست و هشتم اسفند ماه آخرین شماره روزنامه های صبح کشور منتشر شدند و مانند روزهای شلوغ آخر سال روزنامه ها هم صفحات شلوغی دارند. خصوصا اینکه به استقبال سالی می رویم که اتفاق مهم انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار می شود و روزنامه ها بنا به سمت و سوی خود سعی کردند گزینه مورد نظر خود را شماره آخر سال حسابی تحویل بگیرند.
به گزارش تابناک، حضور پور محمدی در صفحه نخست قانون، عارف در صفحه نخست روزنامه بهار، اخباری از هاشمی در صفحه نخست اعتماد و از همه مهم‌تر تیتر یک روزنامه خورشید و ایران که در آن از آمدن بهار گفته اند روزنامه های آخر سال را حسابی انتخاباتی کرده است.
روزنامه خورشید که پیش تر ها با تیتر «آن مرد آمد» روی تصویری از اسفندیار رحیم مشایی حسابی معروف شده بود در آخرین روز سال هم برای اسفندیار دولت کم نگذاشته و تیتر «اسفندیارتان بهار می آید» را برگزیده که خب البته به دوشکل می توان آن را خواند و البته قضاوت را به عهده مخاطب گذاشته است.
روزنامه ایران هم با تیتر یک «بوی بهار می رسد» بار دیگر یاد شعار معروف رئیس جمهور را زنده کرده است. به هر حال بهاری در پیش است که در اواخر آن انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری برگزار می شود و همین پیش زمینه روزنامه های آخر سال هم می شود پیش بینی کرد که بهار پر خبری در راه است.
اما از اخبار انتخابات بهاری روزنامه ها که بگذریم ستون سرمقاله بسیاری از روزنامه های امروز مروری است بر آنچه در یک سال گذشته در کشور رخ داده است که صد البته مباحث اقتصادی در صدر جدول بحث ها و گفت و گو ها قرار دارد.
جمهوری اسلامی یکی از روزنامه هایی است که سرمقاله خود را به این موضوع اختصاص داده است. «سال 91 و تكاليف برزمين مانده» عنوان سرمقاله این روزنامه است که در آن نویسنده با اشاره به اتمام سال 91 به برخی تکالیفی که به درستی عمل نشد و بر زمین ماند اشاره می کند و می نویسد: «وعده‌هاي دولت براي مهار قيمت‌ها، كه در سال جاري بسيار تكرار شد، هرگز تحقق نيافت و اسب سركش گراني بي‌رحمانه تا پايان سال در عرصه زندگي مردم به تاخت و تاز پرداخت. اين وضعيت، آنقدر آشكار و غيرقابل انكار است كه اعتراض اعضاي مجلس خبرگان را نيز برانگيخت و رهبر انقلاب نيز در ديدار خبرگان گفتند از دولتمردان خواسته‌اند كه براي حل مشكل گراني تدبيري بيانديشند و آنها بايد بگويند كه چه كرده‌اند. اما دولتمردان تاكنون چيزي كه نشان دهنده اقدام سنجيده‌اي براي حل مشكلات گراني باشد عرضه نكرده‌اند.
علاوه بر فشارهائي كه از رهگذر مشكلات اقتصادي به اقشار ضعيف جامعه وارد مي‌شود، آفت بزرگ ادامه اين وضعيت، بيشتر شدن فاصله طبقاتي در جامعه است و اين براي نظام جمهوري اسلامي،‌ كه ايجاد عدالت اقتصادي از شعارهاي اساسي آن است، قابل قبول نيست. نظام اسلامي برقراري عدالت در تمام زمينه‌ها را از اهداف اصلي خود مي‌داند و مسئولان بايد براي تحقق اين هدف تلاش كنند. »
روزنامه خراسان دیگر روزنامه ای بود که با اشاره به رکود تورمی در کشور مدیدیت نقدینگی را درمان آن می داند. نویسنده سرمقاله خراسان هم با اشاره به پایان سال 91 به نرخ تورم 32 درصدی این سال اشاره می کند و پیش بینی می کند که در سال جدید هم وضعیت بهتری برای کشور وجود نداشته باشد.
 نویسنده خراسان رکود تورمی را مهم ترین مشکل اقتصادی کشور در سال 91 می داند و در بخشی از یادداشت خود برای پیشنهاد می دهد که برای عبور از این شرایط چه باید کرد. در این یادداشت می خوانیم: «ترديدي نيست که در سال آينده اقتصاد ايران همزمان با کاهش نرخ رشد اقتصادي و افزايش تورم بايد خود را با شرايط بودجه اي متفاوتي که به ناچار کاهش وابستگي به نفت را در خود دارد تطبيق دهد.کاهش درآمدهاي نفتي ناشي از کاهش صادرات نفت در بودجه سال آينده درحالي است که همواره اتکا به درآمدهاي نفتي در برهه هاي ديگر مي توانست مسکني براي رکود تورمي باشد. چرا که تزريق بخشي از درآمدهاي نفتي به بخش توليد موجب مي شد حداقل شاخص هاي رکودي اقتصاد از جمله نرخ رشد اقتصادي و اشتغال بهبود يابد. اما براي سال آينده بايد تدبيري متفاوت در پيش گرفت. اين تدبير متفاوت بايد در حيطه تقويت اشتغال و کاهش هزينه هاي توليد براي رونق بيشتر و مديريت تقاضاي سفته بازانه براي کاهش نرخ تورم صورت گيرد. واقعيت اين است که بخشي از تورم به خاطر مديريت نشدن تقاضاهاي سفته بازانه در بازارهاي ارز و طلاست.»
روزنامه ابتکار دیگر روزنامه ای بود که در آخرین شماره سال خود به جمع بندی وقایع پرداخته و در گزارش «91؛ سال دشوار سياست» می نویسد: « موقعيت سال 1391 در سپهر سياست ايران را شايد بتوان با اصطلاح « دشوار» توصيف کرد. سالي که با زمزمه‌هاي سئوال از رئيس جمهور آغاز شد و با مخالفت‌هاي شديد و غليظ اصولگرايان حامي وي روبه پايان است. همين دو موضوع ابتدايي وانتهايي اين سال سبب شده است تا سال 91 را سرشار از درگيري‌هاي ميان سران قوا، موافقان و مخالفان رئيس جمهور کند. امري که اگرچه با تذکرهاي رهبر انقلاب مواجه مي‌شد، اما سرانجام کار به جايي رسيد که ايشان در يک سخنراني عمومي با بي سابقه ترين هشدارها با سران قوا سخن گفت.»
این روزنامه سپس به بررسی وقایع چون ماجراهای موتضوي، احمدي نژاد و مجلس، احمدي نژاد و قوه قضائيه، روز بي سابقه در تاريخ بهارستان، 22بهمن تهران و قم، حضور جنجالي رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت چاوز و تذکر رهبر انقلاب به مسئولان بعد از ماجرای بهارستان پرداخته و در در بخش پایانی به استقبال انتخابات سال 92 رفته و می نویسد: «انتخابات رياست جمهوري يازدهم اگرچه در سال 92 برگزار خواهد شد، اما بخشي از سازوکار آن در سال 91 گذشت. که از آن جمله مي‌توان اعلام حضور برخي از نامزدها و گمانه زني پيرامون حضور برخي ديگر مي‌توان اشاره کرد. با اين همه دشواري اين انتخابات در روزهاي منتهي به برگزاري و پس از آن خواهد بود. موضوعي که برخي از مقامات قضايي و امنيتي نيز نسبت به آن هشدار داده اند.»
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=27288
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما