دوشنبه 28 اسفند 1391 - 11:05
گفتگوی با دکتر مهدی خورشیدی،داماد رئیس جمهور؛

«پوتین- مدودوف» برای روسیه است نه ایران/ همنشینی با افراد خاص بر احمدی‌نژاد اثر گذاشته است

دکتر «مهدی خورشیدی» در خانواده ­ای سیاسی بزرگ شده است اما شهرتش بیشتر به­ خاطر ارتباط فامیلی­ اش با محمود احمدی ­نژاد است. این شهرت مخصوصا پس از جدا شدن از بدنه دولت و انتقادهای او به رئیس دولت بیشتر شده است. خورشیدی پس از جدا شدن از دولت،ریاست بیمارستان فیروزآبادی در جنوب تهران را عهده ­دار شد. او همچنین معاون امور قوا در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در یکی از روزهای پایانی سال در بیمارستان فیروزآبادی با او درباره مسائل روز کشور به گفتگو نشستیم. او اگرچه انتقادهای زیادی به دولت فعلی و سیاست­ های آن دارد اما می­ گوید به ­خاطر رابطه خانوادگی اش با رئیس دولت نمی­ تواند بسیاری از مسائل را مطرح کند. در ادامه مشروح این گفتگو را می­خوانید.

*************************

– یکی از مشکلاتی که همیشه در ایران وجود داشته این است که با رفتن یک دولت و روی کار آمدن دولت جدید همه نیروهای دولت قبلی کنار گذاشته می­شوند. شما فکر می­کنید به­ خاطر سابقه خانوادگی که با دولت فعلی دارید پس از رفتن دولت از این بیمارستان بروید یا با توجه به اینکه در دولت آقای احمدی ­نژاد اخراج شدید در دولت بعدی بمانید؟

-سیاست آرمانی از ابتدای کودکی بنده در خانواده­ام نهادینه شده بود شاید در دولت بعدی ثبت­نام شدیم(خنده).راستش را بخواهید بنای کار من از ابتدا تعامل است و فکر می­کنم با تعامل و صبر و تحمل زیاد است که کارها جلو می­رود. من از اینجا شروع می­کنم؛ یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور داریم عدم تحمل است. مدتی است که اخلاق در کشور ما کنار گذاشته شده است و با سیاست تقریبا خداحافظی کرده است. در نظامی که براساس نظام شیعی پایه­گذاری شده است اخلاق دارد با سیاست خداحافظی می­کند. چرا؟ ببینید کشور ما در چندین دوره به ­ویژه در زمان پهلوی دوم استبداد و فشار سیاسی سنگینی را تحمل کرد. با انقلاب اسلامی فضای باز ایجاد شد. انقلابی که امام و رهبرش با اسلحه انقلاب نکرد بلکه با روشن کردن ذهن مردم انقلاب کرد. در چنین شرایطی فضا باز می­شود و همه گروهک­های مختلف وارد میدان می­شوند. کار حتی به جنگ مسلحانه به خیابان­ها می­کشد. شرایط اصلا قابل مقایسه با الان نیست. کشور درگیر جنگ هست، قانون اساسی­ اش هنوز نوشته نشده است یا اگر شده بخش ­هاییش در حال تغییر است، هنوز نهادهای کشور شکل نگرفته است، در گوشه و کنار کشور از ترکمن­ صحرا و کردستان و خوزستان و غیره درگیر است و …. در چنین شرایطی چه اتفاقی افتاد که توانستیم این بحران­ها را طی کنیم؟ منهای مردم و رهبری چه لنگرگاهی بود که مانع سقوط جدی نظام شد؟ آن چیز اساسی وجود فقهایی بود که در عرصه سیاست بودند، امثال بهشتی­ ها، مطهری­ ها، مفتح­ ها و… این روحانیت اصیل شیعی باعث نهادینه شدن فرهنگ انقلاب بود. آن زمان روحانیت و فقاهت در عرصه سیاسی و اجرایی کشور دخالت جدی داشت و مثل لنگرگاهی مانع بسیاری سقوط ­ها شد. نمی­ خواهم مشابه ­سازی کنم اما در شرایط کنونی به ورود فقها در عرصه اجرایی کشور نیز نیاز است و ورود جدی­تر روحانیت اصیل به عرصه سیاسی کشور ضروری است. این گروه باید مبانی فقهی اخلاق سیاسی و مبانی فقهی حرکت سیاسی را تبیین کنندکه شاهد این مشکلات نباشیم.

– من با نظر شما موافقم که به حضور روحانیت به ­عنوان ایده پردازان ارگانیک حکومت نیاز است اما در چند سال گذشته شاهد این بودیم که دولتی که با شعار بازگشت به روحانیت و بازگشت به ارزش­های اصیل انقلاب روی کار آمد، به روحانیت و حتی گاهی به نظر رهبری بی­ توجهی کرد. فکر می­کنید دلیل این اتفاق چه بوده است؟

– ببینید ما همیشه باید نگران تغییر گفتمان باشیم. در فضای سیاسی این اتفاقات می­ افتد ما باید حواسمان به این تغییرات باشیم.

– ما یعنی؟

– یعنی هر کسی به ­عنوان یک سیاستمدار یا کسی بر سر کار می­ آید باید حواسش جمع باشد زیرا عرصه سیاست عرصه بسیار سنگین و سختی است.

– چرا؟ به­ خاطر حب قدرت؟

– من اگر بخواهم این موضوع را باز کنم باید بگویم فاکتورهای زیادی موثر است. شاید دولت در شرایطی قرار گرفته که آن فکر اولیه فراموش شده است. ما این مشکل را هرگز در اول انقلاب نداشتیم. آیا شهید بهشتی موضعش را عوض کرد؟ رهبری ما حرفش از اول انقلاب یکی است. به نظر من اگر اخلاق به عرصه سیاست بازگردد و خویشتن­داری بیشتر شود و توجه به خودمان را بیشتر کنیم این اتفاقات هرگز نمی­افتد.

– یعنی در دولت فعلی این خویشتن­داری، توجه به خود و توجه به آرمان­ها را شاهد نیستیم؟

– شاید! ببینید در فضای ملتهب کنونی از هر حرفی برداشت خاصی می­شود. من این را بگویم اتفاقی که در مجلس افتاد که رهبری ورود پیدا کرد، اتفاق کمی نبود. خدای ناکرده تکرارش برای مردم و نظام مضر است و امیدوارم دیگر تکرار نشود و کشور با این مشکلات جدی مواجه­نشود. ما دوست داریم انتخابات آرامی داشته باشیم و همه گروه­ها وارد شود زیرا انتخابات مهمی پیش­رو داریم. هم از نظر بین­المللی مهم است و هم از نظر داخلی. اگر خویشتن­داری و تقوا داشته باشیم خیلی اتفاقات می­ افتد.

– برخی از صاحبنظران معتقدند که یکی از دلایل این نبود خویشتن­داری و اخلاق در سیاست فعلی کشور حضور گروه­ های مثل جریان انحرافی در نزدیکی دولت است. شما به­ عنوان کسی که رابطه نزدیک با رئیس دولت دارید، چقدر فکر می­کنید این تغییر گفتمان دولت تحت­ تاثیر جریان انحرافی بوده است؟

-یکی از مشکلاتی که بنده دارم این است که اگر در خصوص دولت هرچه بگویم تعبیر خاصی از آن شده و به آن پرداخته می­شود. یعنی اگر بگویم درست عمل شده یک حرف می­زنند ، اگر بگویم غلط عمل شده حرف دیگری تعبیر می­شود این هم از خواص «داماد» بودن است ! اما کسانی که شما می­گویید به ­نظر من با ایده­ های ابتدای دولت نهم تفاوت دیدگاه دارند و بالاخره همراه و همنشین هم در انسان تاثیر دارد و امام هم همیشه به مسئولین توصیه می­کرد که در انتخاب اطرافیانشان دقت داشته باشند و هم امام و هم رهبری اول این موضوع را خود رعایت کردند و هم به دیگران توصیه کردند. اطرافیان در همه زمینه ­ها هم در تصمیم ­گیری و هم در مراحل بعدی نظر و فکر اطرافیان به شدت تاثیرگذاربوده ونتیجه آن انحصارطلبی است که به ضرر مردم و نظام تمام می­شود .

– با این حساب به نظر شما جریان انحرافی بر آقای احمدی­ نژاد تاثیرگذار بوده است؟

– قطعا، مگر می­شود همنشین تاثیرگذار نباشد؟!

– در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که این جریان بخواهد در انتخابات پیش­رو نقش ایفا کند. به­ویژه با مطرح شدن شعار «زنده باد بهار» از سوی دولت فعلی گمانه زنیها درباره مدنظر بودن مدل «پوتین- مدودف» وجود دارد . به نظر شما چقدر این اتفاق محتمل است؟

-اینجا ایران است نه روسیه و مردم حسب آگاهی­ های قطعی تصمیم می­گیرند. ما در کشور شورای نگهبان داریم. این شورا هر کسی را تایید کرد می­تواند بیاید اما اگر این شورا کسی را تایید کرد،نباید فضاسازی کاذب در پی آن باشد بالاخره مردم نظر و تصمیم خودشان را روز24 خرداد 92 نشان خواهند داد .

– خب در حال حاضر، متاسفانه گاهی این جریان دست به اقداماتی زده که نظر رهبری را هم نادیده گرفته است.

– من فقط امیدوارم که این اتفاقات دیگر رخ ندهد واقعا سطح جمهوری اسلامی با چنین اقدامات کوچکی پایین می­ آید . هر کس که می­ خواهد سر کار بیاید نظر رهبری را باید فصل­ الخطاب بداند . ما باید تلاش کنیم خویشتن­دار باشیم و همدیگر را بیشتر تحمل کنیم.

– با این تعریفی که شما از سیاست دارید و اخلاق، تقوا و خویشتن­داری را لازمه سیاست می­دانید، تحلیل شما از اقداماتی مثل افشاگری­های اخیر یا تهدید همیشگی به افشاگری چیست؟

– این اقدامات فضای سیاسی کشور را تند می­کند و فضا را به هم می­ریزد. ببینید یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد این است که ما فکر می­کنیم بیشتر از همه می­فهمیم. بیشتر از همه دلسوزیم و حتی بعضی اوقات جلوتر و دلسوزتر از رهبری هم می­ افتیم. ما هرچه داریم ، از خون شهدا است که به ما ارزش و بها داده است. ما باید این فکر را داشته باشیم. ما اگر این فکر را داشته باشیم هیچ­وقت جلوتر و عقب­ تر از رهبری نمی­ افتیم. ما باید بدانیم که هرچه داریم از این نظام داریم و نباید هم فکر کنیم که آخر هر چیزی هستیم. من همه را می­گویم حتی خودم! بالاخره دولت­های مختلف می­ آیند و می­روند. این یک آزمون است که باید از آن روسفید در بیاییم.

– من جواب سئوالم را نگرفتم. آیا این اخلاقی است که یک رئیس ­جمهور یا یک نفر که به اطلاعات دسترسی دارد، دیگران را تهدید به افشاگری کند؟

-باز هم می­گویم ای کاش در کسوت یک داماد رئیس جمهور اظهارنظر نمی­کردم آنوقت خیلی صریح­تر می­توانستم مواضعم را بیان کنم ولی… من اگر باشم این کار را نمی­کنم و این کار را درست نمی­دانم و تا وقتی اخلاق با سیاست مان اینگونه در زاویه باشد شاهد چالش­های عمیق خواهیم شد .

– با این حساب دولت بعدی چه ویژگی­هایی باید داشته باشد؟

– دولت بعدی از نظر بین­المللی با مسئله هسته ­ای روبه ­رو است که باید به سامان برسد. در دولت آقای دکتر احمدی­ نژاد هم کارهای خوبی انجام گرفت مثل هدفمندی یارانه­ ها و سفرهای استانی که باید کامل به سامان برسد. مشکل تورم مردم باید به ­صورت ریشه­ای حل شود . اما آنچه مهم است دولت بعدی باید در فضای تعامل این مشکلات خارجی و داخلی را حل کند. تعامل قوا هرچقدر بیشتر باشد . البته دولت بعدی باید از تمام ظرفیت­های نظام و انقلاب هم به ­خوبی استفاده کند و نباید خطوط قرمز را تنگ کنیم. یکی از مشکلات جدی کشور این است که کسی مدیر می­شود در این کشور 20 سال، 30 سال آزمایش می­شود، تجربه کسب می­کند و یک دفعه کنار گذاشته می­شود. نیروی انسانی حتی از سرمایه­ های سخت­ افزاری هم مهمتر است. باید تنگ­ نظری­ها هم کنار گذاشته شود.

– و اصلاح­ طلبان…؟

– اصلاح ­طلبان باید موضعشان را مشخص کنند،   ما کشوری هستیم که انتخابات سالم و آرام و با حضور همه گروه­ها داشته­ایم و همه با تایید شورای نگهبان و با رعایت خطوط قرمز می­توانند شرکت کنند. بنده بارها عرض کرده­ام بین اصلاح ­طلبان هم آدم ولایتی ، ریشه ­دار و خوش­ سابقه و دلسوز کم نیستند که می­ توانند در انتخابات شرکت کنند و اقبال مردمی هم دارند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=27218
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما