جمعه 5 آبان 1396 - 15:44

فردی که می تواند بزرگترین چالش ایران را حل کند؛ اردکانیان کیست؟

گروه سیاسی- موضوع آب چنان جدی شده است که اثرش را بر روی انتخاب وزیر نیرو نیز به وضوح میبینیم.

به گزارش بویرنیوز، با وجود گذشت مدت زمان زیادی از رای اعتماد وزرا، موضوع انتخاب وزیر نیرو پس از کش و قوس های فراوان و عدم رای اعتماد مجلسی ها به بی طرف و معرفی اردکانیان وارد مرحله تازه ای شده است.

با نگاهی به وزاری انتخابی نیرو، به وضوح اهمیت موضوع آب و مدیریت آب در کشور آشکار می شود.

ایران جزو کشورهایی است که چند سالی است درگیر خشکسالی شده است، برخی مناطق ایران دچار کم آبی های شدید هستند و البته در برخی مناطق هم آب فراوان است و منابع آبی زیر زمینی و رو زمینی خوبی یافت می شود.

آنچه مشخص است هرچند کم آبی و نابرابری طبیعی در توزیع منابع آبی کشور مشهود است اما شاید مشکلات امروز آبی کشور به عدم مدیریت صحیح، بی توجهی به مصارف آب شرب در بخش های کشاورزی و صنعتی، بی توجهی به حق آبه ها به ویژه در مرزها و مواردی از این دست برگردد.

شاید در گذشته سیاست و اقتصاد موضوع تعیین کننده کشورهایی با شرایط ایران به شمار می رفت اما امروز اهمیت آب اگر از سایر حوزه ها بیشتر نباشد کمتر نیست.

اردکانیان کیست؟

رضا اردکانیان  دانشیار دانشگاه صنعتی شریف و متخصص بین‌المللی مدیریت منابع آب و محیط زیست است. اردکانیان پیشتر در دهه ۶۰ معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و سپس مقام‌های متعددی در وزارت نیروی ایران از جمله معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی، قائم مقام و معاون امور آب وزیر نیرو را بر عهده داشته‌است.

اردکانیان به عنوان مدیر مؤسس انستیتو دانشگاه سازمان ملل در زمینهٔ مدیریت بهم پیوسته منابع زیست‌محیطی (آب، خاک و پسماند) تحت نام UNU-FLORES و نیز استاد تمام منتخب دانشگاه فنی درسدن آلمان مشغول به فعالیت است. وی هم چنین هماهنگ کننده کارگروه برنامه‌ریزی و سازماندهی دهه جدید بین‌المللی آب (۲۰۱۸–۲۰۲۸)، مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌باشد. او دارای مدرک دکترا در زمینه مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا (۱۳۷۶) است.

رضا اردکانیان؛ فرد شاخص حوزه آب و برق نه تنها در ایران بلکه دنیا به شمار می رود که افتخارات بیشماری از موسس مدیریت آب شهری تا مدیریت منابع زیست محیطی یونسکو و آلمان را در کارنامه خود دارد.

با نگاهی اجمالی به برنامه ها و اهداف وزیر پیشنهادی علوم به وضوح به تخصص و فنی بودنش در کنار اعتقاد به بسترهای فرهنگی و اجتماعی و شاخص های انسانی برای رسیدن به برنامه ها پی میبریم.

آب و فاضلاب:

* توجه به فاضلاب و ارائه قوانین و استانداردهای لازم برای ممانعت از ورود فاضلاب خام به طبیعت

* توجه به حوضه آبریزهای مشترک و مهار و تنظیم 1500 میلیون متر مکعب آب جدید با رعایت مصالح زیست محیطی

* تناسب میان عرضه و تقاضای آب با بازنگری کلی منابع آب با توجه به آمایش سرزمینی

* آسیب شناسی وضعیت فعلی آب در کشور و حرکت در مسیر اصلاح و رفع مشکلات کنونی

البته اولویت گذاری اردکانیان در موضوع آب به معنای فراموش شدن سایر حوزه های وزارت نیرو نبوده و به جرات میتوان گفت با تعریف و سیاست گذاری ویژه در موضوع برق، در ادامه شاهد رفع معظلات برقی کشورنیز خواهیم بود.

حوزه برق و انرژی:

– بهره برداری از 20 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با افزایش بازدهی تاسیسات فعلی و در احداث نیروگاه های جدید

– افزایش ظرفیت تولید برق تجدید پذیر به 4 هزار مگاوات در کشور

– توجه به اصول زیست محیطی هم در برنامه های مربوط به آب و هم برق

– توجه به فناوری های نوین در حوزه برق با هوشمند سازی شبکه برق و ایجاد بستر خدمات مخابراتی و انتقال دیتا

– توسعه و بهینه سازی شبکه های برق برای تامین برق پایدار

توجه به اهمیت محیط زیست

اما این پایان کار نیست، دکتر اردکانیان در کنار اهمیت به موضوع آب و برق و لزوم تامین پایدار این دو نیاز مهم و حیاتی، نحوه تامین آنها را نیز حیاتی میداند و معتقد است تامین منابع پایدار باید با حفط حریم های طبیعی و زیست محیطی باشد تا تخریبی غیر قابل جبرانی در طبیعت رخ ندهد.

اردکانیان به موضوع بازیافت و جلوگیری از اتلاف و هدر روی ها هم در زمینه آب و هم برق حساسیت جدی دارد و اتفاقاً برنامه های عملیاتی و مدونی برای بهره برداری از ظرفیت های پرت و بلا استفاده هم برای حفاظت از محیط زیست و هم افزایش منابع دارد.

ارائه برنامه های عملیاتی در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری در وزارت نیرو

وزیر پیشنهادی نیرو البته در حوزه های اقتصادی از جمله معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو نیز حضور داشته و بدون شک تجربه اقتصادی و برنامه ریزی ایشان گواهی بر سامان بخشیدن به بحث های سرمایه گذاری و اقتصادی، توزیع عادلانه و منطقی منابع در کشور و همچنین اولویت بندی اجرای پروژه های زخمی می باشد.

جلب مشارکت مردم و ذینفعان حلقه مفقوه مدیریت صحیح منابع

مشارکت مردم؛ حلقه مفقوده مدیریت منابع آب و برق در کشور است، امری که حالا اردکانیان به عنوان بخش مهمی از راهبردهای خود بر آن تاکید دارد و معتقد است مدیریت کارآمد و اثربخش منابع آب و برق تنها با مشارکت دادن ذینفعان و استفاده از ظرفیت های مردمی ممکن است و اتفاقاً استفاده از این پتانسیل را در صدر برنامه های خود گنجانده است.

به گزارش بویرنیوز، این تمام ماجرا نیست، اردکانیان در حوزه صادرات به ویژه صادرات برق و همچنین جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و استفاده از فناوری های پیشرفته و روز دنیا در حوزه آب و برق برنامه ارائه داده است، وزیر پیشنهادی نیرو به دنبال به روز کردن سیستم های برق و در ادامه درآمد زایی پایدار از این ظرفیت و کمک به روند توسعه کشور است.

توجه به ظرفیت های منطقه ای

اردکانیان در کنار راهبردهای فنی و عملیاتی، تعامل با دنیا را از یاد نبرده، وی از برنامه هایش برای ارتباط گرفتن با کشورهای منطقه و دنیا هم برای بهره بردای منصفانه و به حق از منابع آبریز مشترک و هم انتقال سرمایه گذاری و دانش روز دنیا پرده برداشته است، اهدافی که ورای آنها برنامه ریزی های مدون و اجرایی مشخصی تدوین شده تا در سریع ترین زمان ممکن جامه عمل به خود بگیرند.

به گزارش بویرنیوز، دکتر رضار اردکانیان به عنوان فردی شاخص و اثرگذاری ملی و بین المللی به شمار می رود، تخصص در آب و انرژی خصیصه این چهره بین المللی به شمار می رود امری که تا کنون در یک نفر جمع نشده و حالا وزارت نیرو در روزهای آینده فردی را به خود می بیند که هم در حوزه آب و هم انرژی می تواند تکانی اساسی به وضعیت کشور بدهد.

اردکانیان اصلاح طلب به روایت نماینده جبهه پایداری

وزیر پیشنهادی نیرو درباره طرح ابهاماتی در خصوص دو تابعیتی بودنش گفت: حدود ۱۰ سال قبل به دانشگاه صنعتی شریف برگشتم که از من خواسته شد دفتری در سازمان ملل برای مطالعات آب تاسیس کنم که این کار را با مشورت همه مسئولان کشور انجام داده و همواره توصیه‌های مقام معظم رهبری به اینجانب نیز را سرمشق فعالیت‌هایم قرار دادم و افتخار می‌کنم که در این چارچوب کار می کنم.

وی تاکید کرد: بنده در دوران تحصیل و تحصیلات تکمیلی و همکاری و کار در موسسه آب سازمان ملل فقط و فقط افتخار تابعیت ایران را داشته، دارم و خواهم داشت و تابعیت هیچ کشوری را نپذیرفته و نخواهم پذیرفت.

اردکانیان در ادامه درباره مسائل مطرح شده در خصوص مشکلات آب،‌ مدیریت و نحوه توزیع آب در سراسر کشور گفت: ما نه تنها در کشور، بلکه در اغلب مناطق دنیا کمبود آب نداریم خداوند به اندازه نعمت‌های خود به بندگانش عنایت می‌کند. مشکل در نوع مدیریت آب است که باید آن را بازتعریف کنیم.

وی توضیح داد: در این باره تنها وزارت نیرو متولی مدیریت آب نیست. باید همه مصرف کننده‌های آب در مدیریت آن مشارکت داشته باشند. همچنین نباید تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی ما را از پرداختن به مدیریت آن غافل کند.

اردکانیان همچنین موضوع فاضلاب را یکی از مباحث و منابع مهم در تامین آب دانست و گفت: بنده موفق شدم مجوز تنها موسسه تحقیقاتی قنات را از مجمع عمومی سازمان ملل برای ایران بگیرم. معتقدم قنات نقش مهمی در تامین آب کشور دارد.

وی همچنین وجود نیروهای انسانی متعهد، متخصص و نخبه در کشور را به عنوان یکی از منابع مهم قابل بهره‌گیری در مدیریت انرژی دانست و گفت که باید در عمل مدیریت آب میزان تقاضا را مدیریت کنیم که در حال حاضر مدیریت تقاضا هم تراز تولید آب است.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به درک بسیار بالای مردم از شرایط کشور از لحاظ میزان منابع آبی، برقی و انرژی گفت: این درک مردم از اهمیت منابع آبی و انرژی بسیار مهم است.

وی همچنین موضوع حقابه‌های مرزی و توزیع عادلانه آب را نیز دارای اهمیت زیادی خواند و گفت که ما در این زمینه برنامه داریم. افتخار دارم که نام خود را در عملیاتی سازی موافقتنامه هیرمند ثبت کنم.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد که اگر به مدیریت مصرف در حوزه کشاورزی و آب شرب پرداخته نشود، مشکل حل نخواهد شد. قطعا تولید آب و استمحال آب مشکل گشا نخواهد بود. در این راه ضمن اصلاح ساختار مدیریتی باید از همه مردم مشارکت در مدیریت آب را خواستار باشیم.

اردکانیان مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور را به لحاظ تامین آب دارای اهمیت زیادی دانست و آن را مرتبط با حوزه امنیت ملی کشور خواند و افزود: درخواستم از نمایندگان محترم این است که در محافل عمومی به طور مکرر بحث جنگ، بحران و کمبود آب را مطرح نکنند که این به مصلحت ما نیست. قطعا طرح اینگونه مسائل عواقب خوبی به جای نخواهد گذاشت.

اردکانیان نقطه قوت دولت دوازدهم

بدون شک معرفی اردکانیان برای وزارت نیرو را باید نقطه قوت و قابل دفاع دولت دوازدهم و نسخه شفابخش عبور از بحران های فعلی کشور دانست که هم مردم، هم جناح های سیاسی و هم وزارت نیروی ها با اعلام حمایت و رضایت خود از معرفی ایشان گواهی محکم بر این مدعا هستند.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=257293
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ، گفت:

    اردکانیان مرحمی بر مرض خشکسالی است

دیدگاه شما