چهارشنبه 24 شهریور 1395 - 20:19

از حمایت بی چون و چرای شورای شهر یاسوج از شهردار تا کشمکش خطرناک بر سر پسماندهای بیمارستانی!

شهرداری یاسوج پرچمدار گسترش ورزش همگانی شد
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت : شهرداری یاسوج با سیاست های راهبردی ورزشی پرچمدار گسترش ورزش همگانی در مناطق شهری پایتخت طبیعت ایران است.

جهانبخش ایزدپور درآستانه برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی دریاسوج افزود: معتقدیم شهرداری یاسوج در توسعه ورزش همگانی و ایجاد زیرساخت های ورزشی نقش اساسی دارد.

وی با تقدیر از اقامات چشمگیر شهردار در حمایت از ورزش همگانی اظهار داشت : ایجاد زیرساخت های ورزشی در بوستانهای شهری حرکتی ارزشمند در توسعه همگون ورزش همگانی است.

وی اظهار داشت : همایش پیاده روی خانوادگی به همت شهرداری یاسوج در 26 شهریور ماه جاری برگزار می شود.

اختلاف نظر پزشکان و درمانگاهها با شهرداری یاسوج بر سر جمع آوری پسماندهای پزشکی/ کشمکش خطرناک بهداشتی در یاسوج

طبق ماده 2 قانون مدیریت پسماندها به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور جمع آوری شده از بیمارستانها، مراکز بهداشتی، درمانی آزمایشگاههای تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه ، “پسماند پزشکی” گفته می شود.

به همین سبب تمامی مراکز بهداشتی و درمانی می بایست پسماندهای عفونی، تیز و برنده و پسماندهای شیمیایی خود را به منظور کاهش میزان تولید این قبیل پسماندها ابتدا ازمبدأ تفکیک کند وسپس برای بی خطرسازی نمایند و بعد ازبی خطر سازی و قابلیت حمل   و دفن آن به همراه پسماندهای عادی توسط شهرداری تمهیدی بیندیشند.

برای رسیدن به این هدف یا خود مراکز تولید کننده پسماند به تهیه یکی از انواع دستگاه های بی خطرساز موجود در بازار برحسب میزان و حجم و نوع پسماند مد نظر برای بی خطرسازی اقدام می کند یا این کار به آژانس های خدماتی می سپارن که در این صورت هزینه خرید خدمت ازآنها را می بایست پرداخت کنند.

با این وجود حتی اجرای این ماده قانونی هم به معنای حل مشکل نیست و موضوع دفن پسماندهای عفونی مورد بحث های متدد میان سازمان مرتبط است.

مناقشات بر سر دفع پسماندها :

در سطح بین المللی  مهمترین قانون در زمینه مدیریت پسماندهای بیمارستانی “کنوانسیون بازل” است که پسماندهای بیمارستانی را در گروه “Y1” شامل پسماندهای کلینیکی ،درمانی ،پاتولوزیک ، اجسام تیزو برنده و””Y3 شامل پسماندهای دارویی قرار داده و نظام خطوط راهنمایی را برای مدیریت آن تصویب کرده است.

یک کارشناس با سابقه سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در این خصوص می گوید: قوانین مربوط به پسماندهای بیمارستانی در ایران مربوط به قانون مدیریت پسماند مصوب سال 83 است؛سال 87 نیز ابلاغیه ای دیگر دفع صحیح پسماندهای پزشکی و بیمارستانی را مورد توجه قرار داد و براساس قانون مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی نظارت بر حسن اجرای دفع پسماندهای پزشکی و بیمارستانی است.

آقامحمدی در ادامه می افزاید: همچنین بنا بر ماده 7 قانون مدیریت پسماند که عنوان می کند مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه بر عهده تولید کنندگان و پسماندهای بیمارستانی جزو پسماندهای ویژه است. مسوولیت مدیریت موضوع با بیمارستانها و در نهایت با وزارت بهداشت بعنوان ناظر بیمارستان و مراکز درمانی- پزشکی تحت پوشش است.

وی در ادامه تاکید می کند از طرف دیگر از آنجا که شهرداری مسوول دفن زباله هاست، در صورت بی خطر شدن پسماندهای بیمارستانی در مبدا وظیفه امحای آن با پرداخت تعرفه مورد نظر از سوی مراکز بهداشتی درمانی مثل سایر زباله های دیگر برعهده می گیرد.

آقا محمدی تصریح کرد: براساس قانون مدیریت پسماند سالهای اخیر بر این موضوع تاکید شده است که تفکیک و بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی در مبدا انجام شود. اما در اجرای این قانون همواره مشکلاتی وجود داشته است و هنوز هم در بسیاری از مراکز پزشکی مثل کلینیک ها و مطب ها این قانون اجرا نمی شود و یا به شکل صحیحی صورت نمی پذیرد.

در واقع درخصوص پسماندهای عفونی و عادی گرفته تا نحوه بی خطر کردن پسماندها و سپس پرداخت تعرفه جمع آوری آنان همواره مناقشاتی در میان متولیان وجود داشته است که کماکان ادامه دارد.
زباله های پزشکی خطرناک است.

یک مقام مسئول معتقد است ، یکی از معضلاتی که بهداشت عمومی و محیط زیست را به صورت جدی تهدید می کند پسماندها و زباله های عفونی است که به علت وجود عوامل خطرناک سمی و بیماری زا از جمله مواد پاتولوژیک، دارویی، شیمیایی ورادیواکتیو حساسیت خاصی دارد.

در قانون مدیریت پسماندها بطور صریح اشاره شده است پسماند بیمارستانی نه از طریق اتوکلاو و نه ماکروویو به هیچ عنوان قابل بازیافت نیست ، چراکه زباله بیمارستانی نه تنها زباله های عفونی بلکه شامل مواد شیمیایی مانند مواد شیمیایی شوینده و آزمایشگاهی هم می شود.

پیش از این مصوبه در شورای عالی استانها به تصویب رسید که تکلیف سازمانهای مختلف را درخصوص پسماندها و زباله های بیمارستانی مشخص کرده است اما با این وجود هنوز با استانداردهای موردنظر برای خطرسازی زباله های بیمارستانی فاصله زیادی است.

با وجود اینکه سازمان مدیریت پسماند تلاش زیادی در زمینه جمع آوری زباله های پزشکی انجام داده و شهرداری نیز فراتر از وظیفه خود درخصوص زباله های پزشکی عمل کرده است اما بی خطرسازی زباله های پزشکی و عفونی مراکز درمانی نیاز به مدیریت واحد و متمرکز دارد زیرا موضوع خطرناک بودن این زباله ها هم بر کسی پوشیده نیست.

معاون خدمات شهری شهرداری یاسوج هم گفت: ادامه روند فعلی درخصوص دفن زباله های بیمارستانی نگران کننده است .

ضرغام خلقی پور افزود: برای سالم سازی زباله های بیمارستانی مراکزتولید کننده به امکانات و بی خطری سازی مجهزشوند.

شورا از توسعه زیرساخت شهری شهرداری یاسوج حمایت می کند
رییس شورای اسلامی شهریاسوج گفت: شوراازتوسعه زیرساخت های شهری شهرداری وفراهم کردن زمینه نشاط و شادابی حمایت و پشتیبانی می کند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری یاسوج ، هدایت اکبری درآستانه برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی دریاسوج  افزود: فراهم کردن زمینه پیاده روی راحت و امن شهروندان دراولویت سیاست های راهبردی شورای اسلامی شهر یاسوج قرار گرفته است.

وی اظهار داشت : در همین راستای احداث پارک ولایت در مرکز شهر یاسوج که از بحث های ترافیکی به دوراست یکی از پروژه های زیرساختی شهری می باشد.

وی افزود: در این بوستان هفت کیلومتر رینگ ویژه برای پیاده روی ایجاد شده است.

اکبری تصریح کرد: در بوستان خانوادگی ولایت فضای سبز، سکوهای برای نشستن و محیطی امن و راحت برای نشاط و شادابی خانواده ها ایجاد شده است.

وی به پارک بانوان اشاره کرد و گفت: بانوان نیمی از جمعیت شهرها را تشکیل می دهند و داشتن یک پارک ویژه حق این قشر از جامعه است.

وی افزود: بوستان بانوان یاسوج مجهزترین بوستان شهری بوده که دارای تمام امکانات فرهنگی، ورزشی و مشاوره ای است.

رییس شورای اسلامی شهر یاسوج ادامه داد: دربوستان بانوان رینگ دوچرخه سواری برای بانوان پیش بینی شده است.

وی اقدام شهرداری یاسوج در حرکت به سمت ارتقاء شاخص های شهری را ستود و افزود: سیاست شورای اسلامی شهر یاسوج گام برداشتن به سمت توسعه زیربنایی شهری است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=202747
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما