دوشنبه 25 مرداد 1395 - 9:03

لزوم توجه هیئت دولت به ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی- نائیب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با اشاره به استعدادهای کهگیلویه و بویراحمد خواستار توجه بیش از پیش دولت به کهگیلویه و بویراحمد شد.

چنگیز هاشمی اظهار داشت: جناب آقای دکتر روحانی سفرۀ دل را گشوده ایم تا برسفره فقر نظر افکنی، شور حماسی و حضور حماسی خود را به نمایش گذاشتیم تا سیل جوانان بیکار را به تماشا بنشینی . دستان خود را مشت کرده ایم تا پینه های دستمان پنهان بماند  و خاطر مبارک مکدر نشود و  با قلم و قدم مبارک غبار فقر و نداری و محرومیت را از آینه چهرۀ استان بزدایی.

از زیر سیاه چادر ایلیاتی به مدرسه رفتن و الفبای فهم و آگاهی هدیه کردن و پیوند بین سنت و مدرنیته را  به نمایش گذاشتن، حکایتی شنیدنی است.آمده ایم تا ذخایر طبیعی، سرمایه های انسانی، منابع غنی، استعدادهای ناب فرهیختگان  اخلاق مدار و روح ایلی خود را در مدرسه عشق و دل دادگی به نمایش بگذاریم. و از محضر مبارکتان  راهبرد مسیر از گهواره تا دانشگاه و از دانشگاه تا اشتغال و از اشتغال تا توسعه را درخواست نمائیم تا شاهد برنامه های گره گشا – استراتژی های راهبردی و خارج کردن استان از بن بست باشیم.

وحال لازم می دانم مواردی را  در بخش صنعت و معدن استان به سمع ونظر مبارک برسانم.

1-عرایضم را با یک سئوال ادامه می دهم. بعنوان یک فعال اقتصادی و یک مدرس دانشگاهی که دانشجویانم از من میپرسند که چرا با وجود سه عنصر آب، خاک وهوای بی بدیل و منابع غنی و سرشار در استان، نیروی تحصیل کرده  بیکار و نیروی نخبه ارزان، وجود بازارهای انبوه  80 میلیونی داخل کشور و 400میلیونی اطراف متقاضی کالا و خدمات متعدد ما، این استان با معضلات بیکاری و فقر وفلاکت و محرومیت دست به گریبان است.

2-یکی از ضرورت های مهم توسعه استان با توجه به ظرفیت های بالای نفت و گاز در اقلیم گرمسیری استان ایجاد صنایع بزرگ تولید محصولات پایین دستی نفت و گاز می باشد و برای تشویق سرمایه گذاری در این حوضه بدون شک ایجاد مناطق آزاد تجاری یکی از ضرورت های مهم برای استان به نظر می رسد. انتقال وجذب تکنولوژی وفن آوری جدید- جذب سرمایه و تحریک فعالان اقتصادی به سرمایه گذاری- ایجاد اشتغال به خصوص در مناطق محروم و افزایش تجارت و صادرات که برای عرضه این محصولات و فرآورده های صادراتی باعث خواهد شد که نرخ بیکاری کاهش و رونق اقتصادی را در برداشته باشد.

3- یکی از ضرورتهای مهم دیگر توسعه استان خصوصا توسعه صادرات غیرنفتی با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای خدادای استان ایجاد شرکت نمایشگاهی می باشد که متاسفانه سالهاست بدلیل سیاستهای غیراصولی و عدم حمایت دولت در واگذاری عرصه مورد نیاز مغفول مانده است. ایجاد شرکت نمایشگاهی فرصتی مناسب خواهد بود تا استان به اهداف خود جهت بازاریابی محصولات دست یافته و موقعیت خود را تثبیت نماید. آن چیزی را که امروز در استان شاهد هستیم سرازیر شدن سود واقعی محصولات تولیدی این استان بعلت نبودن شرکت نمایشگاهی و عرضه مستقیم کالا و خدمات به جیب دلالان و واسطه گران است.

4-سالهاست که کمک های فنی اعتباری یکی از مشوقهای مهم سرمایه گذاری در استانهای کمتر توسعه یافته متاسفانه حذف و پرداخت نمی شود و از آنجائیکه طرحهای زیر بنایی و مفید اقتصادی بدلیل بازدهی پایین آنها میل ورغبت را برای سرمایه گذاری فراهم نیاورده است، می بایست شرایطی را ایجاد نمود که دولت اعتبار لازم را برای ساخت وایجاد زیر ساختهای اساسی اجرایی تر وهمچینین پرداخت بخشی از سود و کارمزد مربوط به تامین مالی این قبیل  از طرحها را از طریق کمکهای فنی و اعتبار تامین نماید. بدون شک تخصیص منابع لازم تحت عنوان کمک های فنی و اعتباری می تواند برای این استان یکی از مشوقهای اساسی سرمایه گذرای باشد.

5-افزایش اختیارات بانکهای استان در جهت تامین منابع مالی واحدهای تولیدی با توجه به پایین بودن  بنیه مالی مردم استان و عدم توانایی در جهت تامین وثایق تسهیلات اعطایی و ایجاد توازن بین منابع و مصارف برای پرداخت تسهیلات و ایجاد رونق تولید واحدهای صنعتی و معدنی و همچنین بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی نیمه فعال و تعطیل که نیازمند تامین منابع مالی هستند،یک ضرورت می باشد و از آنجائیکه تامین مبلغ 405 میلیارد تومان  تسهیلات بسته حمایتی رونق تولید سهم استان از طریق بانکهای استان مقدور نبوده، لذا تامین این منابع از طریق مدیران عامل بانکهای کشور یک ضرورت است .

6-واحدهای ایجاد شده در استان اصولا بطور جزیره ای احداث گردیده است که برای افزایش بهره وری لازم است که زنجیره تامین در طول فرآیند از تامین مواد اولیه تا کالای نهایی مصرف کننده و حتی خدمات پس از فروش امری ضروری بنظرمی رسد. لذا برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت کالاها جهت رقابت در بازار، ایجاد واحدهای مفقوده در این زنجیرها برای بخش های مختلف تولیدی استان نیازمند اهتمام جدی به خلق و ایجاد حلقه های مفقود  زنجیره تامین یک ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=200304
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما