پنجشنبه 2 اردیبهشت 1395 - 13:24

تشریح وضعیت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد/ واکنش قاطع مدیرکل به انتقال گوزن های دنا/ شناسایی شکارچیان آهوی باردار

وي مناطق حفاظت شده در سطح استان را شامل دناي شرقي ، غربي ، خاييز ، سرخ ، ديل ، سيوكي، خامي و سولك و مناطق شكار ممنوع را نيز شامل خرم ناز، ماغر، سميرم، لار و حاتم شل اعلام كرد.

گروه اجتماعی – مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه وبويراحمد تاكيد كرد: بهره گيري از ظرفيت و توان سازمان هاي مردم نهاد و جوامع محلي بهترين و مناسب ترين راهكار و از رويكردهاي اصلي سازمان محيط زيست كشو و اين استان براي حفاظت و صيانت از سرمايه ها و منابع طبيعي و زيست محيطي است.

به گزارش بویر نیوز، سيد اسدالله هاشمي در جمع خبرنگاران افزود: حدود 20 تشكل مردم نهاد با موضوع زيست محيطي در سطح استان فعال هستند.

هاشمی محیط زیست

وي با بيان اينكه نقش مردم و جوامع مدني در حمايت و حفاظت منابع زيست محيطي اكنون به يك باور و راهبرد سازماني در دولت يازدهم و مديريت سازمان حفاظت محيط زيست كشور تبديل شده ، اظهار كرد: محدوديت هاي منابع مالي ، امكانات و كمبود نيروي انساني در اين عرصه نيز ضرورت و اهميت اين كار ارزشمند را دو چندان كرده است.

هاشمي بر ضرورت همكاري هاي گسترده رسانه اي ، اطلاع رساني عميق و مشاركت هدفمند و قانونمند مردم در زمينه مسايل زيست محيطي تاكيد كرد و افزود: هر ميزان هزينه در اين راستا، سرمايه گذاري است.

هاشمي ميزان مساحت مناطق حفاظت شده در سطح كهگيلويه وبويراحمد را حدود 312 هزر هكتار معادل 11 درصد مساحت اين استان دانست .
وي مناطق حفاظت شده در سطح استان را شامل دناي شرقي ، غربي ، خاييز ، سرخ ، ديل ، سيوكي، خامي و سولك و مناطق شكار ممنوع را نيز شامل خرم ناز، ماغر، سميرم، لار و حاتم شل اعلام كرد.

وي زيست كره دنا با وسعت 255 هزار هكتار به عنوان دهمين زيست كره دنيا و نخستين مورد بعد از انقلاب در ايران و پارك ملي دنا را از مهمترين سرمايه ها و ظرفيت هاي زيست محيطي در سطح استان دانست و يادآور شد: 220 گونه پرنده ، 27 گونه شكاري و 316 گونه جانوري در اين مناطق در حال زيست هستند.

مديركل محيط زيست كهگيلويه وبويراحمد سه گونه دال، شاهين و گوزن زرد را از مهمترين گونه هاي جانوري در معرض انقراض دانست و با اشاره به طرح انتقال 17 گونه گوزن زرد ايراني از منطقه حفاظت شده دنا به يكي از استان هاي كشور گفت: به هيچ وجه اجازه اين كار نخواهيم داد.

وي از وجود بيش از يكهزار و 200 گونه گياهي معادل 16 درصد گونه هاي گياهي كل كشور در منطقه حفاظت شده دنا خبر داد و گفت: 25 درصد گونه هاي دارويي كشور نيز در اين منطقه است.

وي با بيان اينكه ظرفيت هاي موجود زيست محيطي ، مناطق حفاظت شده و گونه هاي گياهي و جانوري امروزه از سرمايه هاي اصلي و منابع مهم توسعه پايدار محسوب مي شوند خواستار همكاري و اهتمام ويژه مردم ، مسئولان و دستگاه هاي مختلف اجرايي براي حفاظت از اين منابع ارزشمند شد.

پلنگ ها بیمه می شوند

سید اسدالله هاشمی گفت: متاسفانه دربرخی اوقات شاهد کشته‌شدن پلنگ‌ها در تصادفات و یا کشتن آن‌ها توسط شکارچیان هستیم که سازمان محیط زیست برنامه‌ای برای بیمه کردن این حیوان تدوین کرده است.

وی با تشریح چگونگی بیمه پلنگ توسط یک شرکت بیمه‌ای، اظهارداشت: اگر پلنگ‌ها به دام‌ها در مناطق روستایی خسارت وارد کنند نیز خسارت آن‌ها از طریق بیمه به صاحبان دام‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: جمعیت پلنگ‌ها در کشور در حال رشد بوده و ما معتقدیم که رشد جمعیتی این حیوان برای ما یک سرمایه است.

هاشمی با ابراز خوشحالی خود از تکثیر جامعه پلنگ‌ها، خاطرنشان کرد: پلنگ جانوری است که در محیط حیوانی خود کنترلی و برای جامعه حیوانی مفید است.

وی در پاسخ به این سئوال که وضعیت جامعه گوزن زرد در کشور و کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟ با ابراز نگرانی، یادآورشد: آمار گوزن‌های زرد برخلاف آمار پلنگ‌ها روبه کاهش است.

اجازه انتقال گوزن زرد را نمی دهیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه گوزن زرد روبه انقراض است و البته این روند در این استان برخلاف کشور است.

هاشمی با تشریح چگونگی نگهداری گوزن‌های زرد در منطقه حفاظت شده «آب سپاه دنا»، اظهار داشت: در این منطقه جامعه آماری گوزن زرد روبه رشد بوده و باتمام توان از این گونه جانوری مواظبت می‌کنیم.

وی گفت: برای نگهداری و انتقال گوزن زرد به منطقه «آب سپاه دنا» هزینه‌های فراوانی مانند کشته شدن ۲ تن از همکارانمان داده‌ایم و اکنون نیز تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم این گونه جانوری به جای دیگری انتقال داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه بدنبال گسترش منطقه حفاظت شده برای نگهداری از گوزن زرد هستیم، گفت: آمادگی برای حضور این گونه گیاهی در منطقه حفاظتی «آب سپاه دنا» را داریم.

هاشمی در ادامه از روبه انقراض بودن ۲ گونه جانوری از نوع پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار نگرانی کرد.

وی گفت: متاسفانه پرندگانی با نام‌های «دال و شاهین» در کهگیلویه و بویراحمد روبه انقراض هستند.

شناسایی شکارچیان آهوی باردار

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سئوال که آیا شکارچیان متخلفی که «آهوی بارداری» را که در مناطقه حفاظت شده دنا شکار کرده بودند، دستگیر شدند یا خیر؟ اظهار داشت: با فعالیت‌های گسترده امنیتی، شکارچیان متخلف این پرونده شناسایی اما هنوز دستگیر نشده‌اند.

هاشمی افزود: ۲ شکارچی متخلف در شکاری فاجعه بار اقدام به شکار «آهوی بارداری» کرده بودند و لاشه آن و ۲ بچه آهو را که در شکم مادرشان بود به شکل تاسفباری زیر سنگ‌ها پنهان کرده بودند.

وی با تشریح این شکار تلخ، خاطرنشان کرد: پرونده قضایی و انتظامی برای شکارچیان تکمیل و بعد از دستگیری، اطلاع رسانی انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا صدور حکم حبس ۳ ساله برای شکارچی «کبک دری» را منصفانه می‌دانید؟ ادامه داد: «کبک دری» از گونه جانوری نادری است که حکم قضایی راجع به این گونه‌ها محکمتر و شدت بیشتری نسبت به دیگر گونه‌ها دارد.

هاشمی با منصفانه و عادلانه خواندن حکم قضایی صادر شده در این ارتباط، یادآورشد: حکم حبس برای شکار «کبک دری» نشان داد که دستگاه قضایی مدافع محیط زیست است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مناطق حفاظت شده در کهگیلویه و بویراحمد مورد تعرض سودجویان قرار گرفته یا خیر؟ هم ادامه داد: متاسفانه در گذشته بخش‌هایی از این مناطق موردتعرض سودجویان قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمیته ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده و از «دشتک سی سخت» فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

هاشمی در ادامه از جایگزینی «بهپاد‌ها» به جای «بالگرد» در صیانت و حفاظت از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در آینده نزدیک خبرداد.

۳۱۲ هزار هکتار از مساحت کهگیلویه و بویراحمد مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود.

در کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده، پنج منطقه شکار ممنوع، یک پارک ملی و یک ذخیرگاه زیستی وجود دارد.
با کمبود محیط بان مواجهیم

سید اسدالله هاشمی گفت: در دنیا به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان مشغول به فعالیت هستند این درحالی است که در کهگیلویه و بویراحمد در 3 هزار و 900 هکتار یک محیط بان فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه 312 هزار هکتار از مساحت کهگیلویه و بویراحمد مربوط به مناطق حفاظتی است اظهارداشت: تنها 80 محیط بان در این استان مسوولیت حفاظت از این مناطق را دارند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اکنون با مشکلات متعددی در بخش های امکاناتی و اعتباراتی مواجه هستیم اما این کمبودها اجازه نداده است که پرسنل محیط زیست از تلاش دست بردارند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=189120
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محیط بان گفت:

    برادر گرامی ما در منطقه آهو نداریم. اون چیزی که در مناطق ما هستش کل و بز( پازن ) می باشد. آهو زیستگاه دشت و بیابان هستش نه کوه. اون شکارچی بی رحم هم یک راس بز باردار را شکار کرده بود .

  2. ناصر رمضانیان گفت:

    با سلام و خسته نباشید، و سلامی خدمت برادران عزیز محیط زیستی که اگر اینان نباشند محیط زیست این استان رو به فنا و نابودی میرود،.، ولی حیف و هزار افسوس که برخی از این نگهبانان محیط زیست خود با شکارچیان همکاری میکنن و در نگهبانی و پاسبانی از منابع زیستی ما خیلی به ضعف عمل میکنن، و راجع به شکارچیان خیلی بی تفاوت عمل میکنن، انشالا همه در پی ارامش و سلامت. جانوران زیست محیطی استانمان باشیم و در این امر کوشا باشیم تا در زندگیو نمو این جانداران خللی ایجاد نکنیم

  3. ارش گفت:

    من موندم واقعا خبرنگار پرسید  (آهو؟) و مدیرکل هم در جواب از کلمه ( آهو ) استفاده کردن یا نه اینجا اشتباه نوشتاری هست؟؟؟؟؟

  4. هم استاني گفت:

    اگر اين بيچاره ها به جاي امن تري انتقال داده شوند تا نسلشان حفاظت شود بهتره چون تو استان مورد بي رحمي شكارچيان و وبي تدبيري مديران واقع مي شوند

دیدگاه شما