دوشنبه 28 دی 1394 - 8:38

شوک بزرگ انتخاباتی

که حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند.

گروه سیاسی – امروز صلاحیت نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان به فرمانداری ها اعلام شد.

به گزارش بویرنیوز، از ابتدای انتشار اخبار مربوط به تائید و رد صلاحیت ها در نقاط مختلف کشور، به طرز بی سابقه ای عمده اصلاح طلبان و به عبارتی شاید همه اصلاح طلبان شناخته شده در استان ها و تهران رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شدند و به نوعی شوک انتخاباتی در آستانه انتخابات بود.

به طوری که به گفته حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران، از 3 هزار اصلاح طلب در کشور تنها 30 اصلاح طلب تائید صلاحیت شده است.

رئیس جمهور نیز در نشست خبری امروز خود با اشاره به رد صلاحیت ها گفت: اطلاعات اولیه ای که به من دادند نیز خوشحال کننده نبود. در مرحله ثبت نام شاهد استقبال خوبی بودیم و نتایج بررسی‌های هیات های اجرایی نیز امیدوارکننده بود اما اکنون برخی احراز صلاحیت نشدند که امیدواریم شورای نگهبان به آن‌ها رسیدگی کند و اگر کسی احراز صلاحیت نشده، شورا دخالت کند و من نیز به عنوان رییس جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده می کنم.

وی یادآور شد: شورای نگهبان ان شاءالله این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی‌ای در کشور به وجود بیاید.
با این وجود و در شرایطی که همه خوشحال از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها بودند، رد صلاحیت خیل عظیمی از نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات نگرانی هایی ایجاد کرده است.
رهبر معظم انقلاب همین چند روز پیش در جمع تعدادی از مردم قم بیانات مهمی را خطاب به مردم و مسئولان فرمودند که در ادامه می آید:
((شاید مهم ترین نگرانی، عمل نشده به دغدغه رهبر معظم انقلاب برای داشتن یک انتخابات پروشر و حماسی در کشور است.
مسئلهی انتخابات را مطرح کنم؛ یکی از کارها همین انتخابات است. انتخابات درواقع یک نفس تازه دادن به ملّت ایران است؛ [ملّت ایران] یک نفس تازهای پیدا میکند، طبیعت انتخابات این است. اینکه ملّت ایران بیایند تکتک وارد میدان بشوند و رأی بدهند [که] آقا عقیدهی من این است، فلانی باید مسئول باشد -حالا چه در ریاست جمهوری، چه در مجلس شورای اسلامی، چه مجلس خبرگان؛ هر کدام از اینها جداگانه در جای خود اهمّیّت فراوانی دارد- هر فردی از آحاد ملّت که این احساس مسئولیّت را بکند، خودش یکی از آن عناصر حفظکنندهی انقلاب است. حضور مردم یکی از آن عناصری است که دشمن را ناکام میکند. اینکه ما تکیه میکنیم، تأکید میکنیم، اصرار میورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلاً گفتهام -حالا چندبار یادم نیست- که حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد امّا انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب میشود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیّت کامل باقی بماند -که خب بحمدالله امروز هست- این موجب میشود که ملّت ایران در چشم ملّتهای دیگر آبرو پیدا کند و اعتبارش بالا برود؛ در چشم دشمنانش ابّهت پیدا کند ملّت ایران؛ انتخابات این است. بنابراین اصل انتخابات حضور مردم در پای صندوقهای رأی و رأی دادن آنها است. همه باید شرکت کنند؛ شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری اسلامی است، آبروی اسلام است، آبروی ملّت ایران است، آبروی کشور است. این مسئلهی اوّل است.))  سایت مقام معظم رهبری
به گزارش بویرنیوز، بیانات گهربار رهبری معظم انقلاب در خصوص انتخابات و لزوم حضور حداکثری و خصوصا مشارکت همه اقشار در انتخابات و تاکید معظم له بر حضور حتی کسانی که نظام را قبول ندارند موید این مهم است که باید در عمل چنین شرایطی برای حضور و مشارکت مردم وجود داشته باشد.
وقتی رهبری انقلاب انتخابات را آبروی نظام می دانند پس همه دستگاههای مرتبط با برگزاری انتخابات باید تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه ای مناسب برای تحقق کلام رهبری به خرج دهند.
همان گونه که رئیس جمهور محترم اشاره داشتند، امید است شورای نگهبان قانون اساسی که همواره در حراست از قانون زبانزد بوده این بار نیز با لحاظ شرایط خاص کشور در منطقه و جهان و همچنین با در نظر گرفتن روحیه جذب حداکثری نظام و فراهم کردن زمینه مشارکت همه سلایق در انتخابات، آنگونه که خود صلاح می بیند به کسانی که صلاحیتشان رد شده است عنایت دوباره داشته باشد.
بسیاری از کسانی که رد صلاحیت شده اند از خانواده های معزز شهدا و جانبازان هستند یا خود جانباز هستند و سالها صادقانه و زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی به نظام و ولایت خدمت کرده اند و به دینداری و ولایتمداری شهره هستند و چه بسا در بررسی شرایط آنها می توان تجدید نظر نمود.
امید است که شورای نگهبان همچون گذشته زمینه ایجاد یک انتخابات پرشور و رقابتی با حضور سلایق گوناگون را فراهم آورد.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=177647
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما