دوشنبه 21 دی 1394 - 20:45

پیروز انتخابات گچساران و باشت کیست؟

در سوی دیگر ماجرا اگر بنای انتخابات را بر روال قومی – منطقه ای بگذاریم و مردم را کم توجه به جهت گیری های سیاسی قلمداد کنیم، باید شانس پیروزی را برای نماینده فعلی گچساران دانست.

گروه سیاسی – در حالی که هنوز لیست قطعی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام نشده است اما در برخی حوزه ها از هم اکنون می توان فضای رقابتی میان کاندیداها را متصور شد.

به گزارش «بویر نیوز»، با نگاهی به لیست 11 نفره کاندیداهای حوزه گچساران و باشت می توان مدعی شد رقابت این دوره میان چند نامزد مطرح خواهد بود و البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که تعداد کاندیداهای ناشناخته در این حوزه نسبت به دو حوزه انتخابیه دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد بیسار کمتر است.

غلامرضا تاج گردون، علی فولادی وندا و امان الله افشین پور سه نامزده مطرح این حوزه انتخابیه هستند که با گرایش اصلاح طلبی و اصولگرایی وارد انتخابات شده اند، ضمن اینکه مصیب افتخاری و بهبود گرجی پور نیز با گرایش های اصولگرای اصلاح طلب و مستقل وارد کارزار انتخاباتی شده اند.

 خارج از گچساران و از یاسوج و دهدشت به انتخابات این حوزه نگاه کنید، تحلیل ها عمدتا دو دسته اند؛ عده ای معتقدند تاج گردون پیروز قطعی است و عده ای معتقدند فولادی وندا نماینده حتمی دور بعد گچساران است که البته عمدتا استدلال صحیحی پشت این تحلیل ها نیست اما واقعیت سیاست در گچساران چیز دیگری است.

تاج گردون و افشین پور هر دو با برند اصلاح طلبی و فولادی وندا نیز با عنوان اصولگرایی کاندیدا شده اند که البته تاکنون هیچکدام به عنوان کاندیدای قطعی این دو طیف معرفی نشده اند.

اگر فرض را بر رای اصولگرایی و اصلاح طلبی بگذاریم می توان برای فولادی وندا شانس بیشتری برای پیروزی قائل شد و آمار آراء دور قبل نیز موید این موضوع است.

در رقابت های انتخابات مجلس نهم علی پولادی‌وندا 19 هزار و 110 رأی، سید قدرت‌الله حسینی‌پور 17 هزار و 384 رأی و علی‌مراد جعفری 16 هزار و 221 رأی مجموعا 52 هزار و 715 رای کسب کردند که هر سه این کاندیداها اصولگرا بودند و در غلامرضا تاج گردون به لطف اینکه تنها کاندیدای شاخص اصلاح طلب بود با 34 هزار و 937 رای به مجلس راه یافت.

از سوی حسینی پور و جعفری دو کاندیدای اصولگرا راه را برای فولادی وندا مهیا کرده اند و از طرفی نیز افشین پور در رای اصلاح طلبی تاج گردون سهیم خواهد شد و هر چند فرض را بر رویش آرا تاجگردون در در برخی مناطق بگذاریم اما اختلاف 18 هزار رایی اصولگرایان و اصلاح طلبان و همچنین ریزش رای بخاطر سهم یک اصلاح طلب دیگر کفه ترازو را به سود فولادی وندا سنگین می کند که البته تحقق این تحلیل به رای سیاسی مردم بستگی دارد.

در سوی دیگر ماجرا اگر بنای انتخابات را بر روال قومی – منطقه ای بگذاریم و مردم را کم توجه به جهت گیری های سیاسی قلمداد کنیم، باید شانس پیروزی را برای نماینده فعلی گچساران دانست.

در سوی دیگر ماجرا نباید از رای افشین پور نیز غافل ماند. هر چند وی را نمی توان با اطمینان بخت اول پیروزی دانست اما اگر وی به عنوان نامزد نهایی اصلاح طلب معرفی شود و موج انتخاباتی در حمایت از وی به راه بیفتد بعید نیست دور بعدی در مجلس نماینده گچساران و باشت باشد.

تا رسیدن به زمان تبلیغات قانونی انتخابات و رصد بهتر اوضاع نمی توان تحلیل شفافی ارائه کرد اما هر چه باشد دو قطب انتخابات در گچساران امسال رقابت دیدنی خواهند داشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=176684
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    یاور محرومان فقط فولادی.

  2. گچساران گفت:

    اگر گرجی رد نشه،معادله عوض میشه

  3. بهتری گفت:

    واقعا سطحی تحلیل کردین….به عنوان یک گچسارانی باید به عرض برسانم که تاجگردون و حسینی و جعفری لر می باشند و پولادی ترک،،و اکثر مردم گچساران قومیتی رای دادند در دور قبل و در همین دور همینطور خواهد شد به جرات می توان گفت که از رای های دور قبل آقای حسینی و جعفری فقط شاید در حدود 7 هزار نفر به پولادی بر اساس اصولگرایی رای بدهند در مورد آقای افشین پور و گرجی شاید سرجمع 3هزار رای بیارند رای گچساران 4 قسمت می باشد باوی بویراحمد ترک و غیر بومی،میزان همراهی با تاجگردون باوی 70%بویراحمد80%ترک25%غیر بومی90%

  4. دیر گفت:

    بهتری عزیز من هیچوقت رای ندادم چون همشون نمایندگان واقعی مطالبات مردم نیستن.اما باتوجه به مواضع دکتر گرجی پور اگر ردش نکنن بهش رای میدم.چون جسوره

  5. باوی گفت:

    بهتری از تو بعید بود با این آمارت

  6. مخاطب گفت:

    تا یک ماه پیش دکتر تاجگردون ولی از دی ماه 94 فولادی به شدت در حال رشد است ………………

  7. امیر رضا روستا بویر احمدی گفت:

    فقط دکتر تاج گردون مرد عمل وا سیاست هستش

  8. شهروند گفت:

    سلام ، نتیجه انتخابات یه امر قطعی نیست که شما با شمارش آرا مشخص کریدن ، یا بهتر بگم تو انتخابات نمی شه گفت دو دوتا می شه چهار تا ، چون همیشه مردم هستن که تصمیم می گیرن و انتخاب می کنن ، نه تحلیلگری که می شینه و روی تجمیع آراء دوره های گذشته انتخابات را تف

  9. ناشناس گفت:

    سایت محترم بویرنیوز، غلامرضا تاجگردون اصلاح طلب نیست این هم دلیلش: 
    http://www.majlesnews.ir/fa/fractionmember/255

دیدگاه شما