یکشنبه 22 آذر 1394 - 5:04

پیرامون ادعای عجیب امام جمعه قلعه رئیسی؛ سمت خودخوانده “برخی” ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد در شورای نگهبان و انتخابات!

هر چند مصداق های بیشتری برای این موضوع می توان یافت اما با ذکر این دو مورد کافی است که تاکید شود “کسانی که قبلا ردصلاحیت شده اند به دنبال اهداف شومی نیستند” و ائمه محترم جمعه باید مراقب گفتارشان باشند.

گروه سیاسی – در آستانه دو انتخابات حساس مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، برگزاری انتخابات سالم و ایجاد شور و نشاط برای حضور حداکثری مردم در انتخابات دغدغه های مهم رهبری و وظیفه خطیر مسئولان است.

به گزارش «بویر نیوز»، در استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره مردم به خواست رهبری و نظام لبیک گفته اند و در همه صحنه ها بخصوص انتخابات حضور پرشوری نشان داده اند، گاهی سخنانی شنیده می شود که نه تنها شور و نشاط انتخاباتی را ایجاد نمی کند بلکه باعث دلسردی مردم نیز می شود.

در همین زمینه امام جمعه قلعه‌رئیسی گفته است: “مردم روی نامزدهایی که دور قبل رد صلاحیت شدند حساب باز نکنند و اینها به دنبال اهداف شومی هستند.

صلواتی به اشاره به انتخابات مهم اسفندماه، اضافه کرده است: “مجلس راس و آبروی نظام جمهوری اسلامی است و مردم باید در انتخاب کردن فردی ولایت‌مدار و کسی که با مشکلات مردم آشنا باشد را انتخاب کنند.

 وظايف ائمه جمعه از منظر رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب 6 مهر سال 1389 در ديدار ائمه جمعه کشور آشنايي و توجه دائمي به مسائل روز و توطئه دشمن را براي خطيب جمعه ضروري دانستند و افزودند: ” امام جمعه بايد با جوانان مرتبط، رفيق و شنونده حرف آنان باشد و شبهه هاي ذهني جوانان را بزدايد.”‏
در حقيقت معظم له در اين ديدار سه وظيفه کليدي براي ائمه جمعه برشمردند که ناظر به امهات مسائل روز در فضاي سياسي، مذهبي و اجتماعي کشور است.
1- آگاهي به مسائل روز
2- ارتباط مستمر با جوانان
3- عدم غفلت از توطئه هاي دشمن
برايند اين سه مسئوليت مهم خطيبان جمعه که عمدتا نمايندگان ولي فقيه در اقصي نقاط کشور هستند، در فضاي کنوني موجب توزيع برکات ذکر کثير در نتيجه استحکام ايمان در بين آحاد مردم و نهراسيدن از دشمن مي گردد.

با توجه به این بخش از بیانات رهبری نمی توان وظیفه ای یافت که ائمه جمعه برای مردم خط و مشی انتخاباتی تعیین کنند و یا لزومی وجود داشته باشد درباره ردصلاحیت های انتخاباتی سخنی بگویند و دغدغه ای داشته باشند!

نظر رهبری درباره تائید و ردصلاحیت ها

در صفحه ی انتخابات 92 سایت khamenei.ir که در آن وظایف شورای نگهبان منتشر شده است (اینجا کلیک کنید) رهبر معظم انقلاب هیچگاه سخنی بر نحوه و نوع ردصلاحیت و یا تائید صلاحیت ها به میان نیاورده اند و فقط و فقط بر دقت بالای شورای نگهبان و مرّ قانون تاکید کرده اند.

مقام معظم رهبری درباره تائید و ردصلاحیت افراد در انتخابات ها با تاکید بر مرّ قانون، می فرمایند: “ادای امانت به همین است که طبق مرّ قانون عمل شود”

01

در بخش دیگری از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: “در احراز صلاحیت نامزدها خودِ مردم بهترین افراد هستند و بیشترین مسئولیتها را دارند که وقتی انسانی را احراز صلاحیت کردند، به همدیگر معرفی کنند و آن کسانی که می‌توانند، برای آن شخص امکانات فراهم نمایند، تا انسان صالح بتواند وارد این میدان شود.”

یک بام و دو هوای انتخاباتی “برخی” ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد

حال سوال اینجاست چرا برخی ائمه جمعه در استان کهگیلویه و بویراحد براحتی از وظایف خود عدول می کنند و بی توجه به منویات مقام معظم رهبری سخنانی را مطرح می کنند که نه تنها تاثیری در حضور حداکثری مردم ندارد بلکه باعث دلسردی بخشی از جامعه می شود؟

تناقضات بحدی است که از یکسو رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد رسما وارد گود انتخاباتی می شود و برای یک جناح خاص کاندیدا تعیین می کند، از سویی یکی دیگر از ائمه محترم جمعه با برشمردن وعده های برخی از نمایندگان و کاندیداها بر عملی نشدن آنها از تریبون نماز جمعه تاکید می کند و اکنون نیز امام جمعه قلعه رئیسی بذر یاس و نومیدی را برای هواردان برخی کاندیداهای احتمالی می پاشد که اتفاقا تعدادشان هم اندک نیست!

در این باره بازگویی و تاکید چند نکته ضروری است:

1 – شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران به اقتدار و صراحت شهره است و نیازی نیست عده ای بخواهند با تاکید بر تائید یا عدم تائیدصلاحیت برخی کاندیداها برای آن خط و ربط ایجاد کنند. اولین آسیب این پیشگویی ها ایجاد دلسردی قبل از انتخابات و احتمال بروز حوادث پس از انتخابات خواهد بود.

2 – کم نبوده اند افرادی که بارها تائید صلاحیت شده اند اما در دوره ای تائید صلاحیت نگرفته اند. البته بلعکس این موضوع نیز صادق است و نمونه عینی آن در مجلس نهم دیده می شود. برخی از نمایندگان مجلس نهم در دوره هشتم تائید صلاحیت نشده بودند – همچون ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل – اما برای دوره بعد تائید شدند و اکنون نماینده مجلس هستند!

از طرفی برخی از مسئولان فعلی همچون وزیر محترم اطلاعات که وظیفه بسیار مهم و تخصصی امنیت کشور در دستان ایشان است، نتوانستند تائید صلاحیت شورای محترم نگهبان را برای انتخابات مجلس را بگیرد اما با نظر رئیس جمهور و رای مجلس یکی از مهمترین وزارتخانه ها به وی سپرده شد!

هر چند مصداق های بیشتری برای این موضوع می توان یافت اما با ذکر این دو مورد کافی است که تاکید شود کسانی که قبلا ردصلاحیت شده اند به دنبال اهداف شومی نیستند و ائمه محترم جمعه باید مراقب گفتارشان باشند.

3 – پیشگویی ائمه جمعه درباره انتخابات دو آسیب جدی دیگر نیز در پی دارد؛ اول اینکه اگر پیش بینی هایشان تحقق یابد ممکن است در میان مردم شائبه مهندسی انتخابات بوجود آید که امامان محترم جمعه با سخنانشان در رای مردم و نظر شورای نگهبان دخالت کرده اند و دوم هم اگر این پیش بینی ها محقق نشود نیز ممکن است بدین بهانه اعتبار و جایگاه این تریبون مقدس بوسیله تخریب شود و فضای بی اعتمادی نسبت به برخی ائمه جمعه شکل گیرد.

4 – سیاست نظام مقدس جمهوری اسلای ایران درباره انتخابات برگزاری انتخابات سالم و پرشور است که نشات گرفته از مشی “جذب حداکثری و دفع حداقلی” نظام است. با توجه به این مهم ائمه محترم جمعه باید نسبت به این مهم حساسیت نشان دهند. اینکه تریبون مقدس امام جمعه له یا علیه جناح های سیاسی استفاده شود قطعا نه به جذب حداکثری کمک می کند و نه به انتخابات پرشور می انجامد بلکه ممکن است باعث ایجاد فضای یاس و نومیدی در میان گروهی از مردم شود که نتیجه آن کاهش مشارکت در انتخابات است.

ای کاش افرادی که رغبت دارند بجای تبلیغ مسائل دینی و فرهنگ ناب اسلامی به موضوعات سیاسی خرد بپردازند و در جهت منافع گروهها و افراد سیاسی سخن بگویند و موضع گیری نمایند، از جایگاه با ارزش امامت جمعه کنار بروند و جای خود را به افرادی دهند که دغدغه دین و فرهنگ مردم را دارند تا اینکه با اینکونه جهت گیری های بخواهند صداقت و سادگی  مردم را به سیاست زدگی های بی ارزش سوق دهند. یقینا امروز مهمترین معضل در جامعه امروز ما مسائل فرهنگی و اجتماعی است که ائمه محترم جمعه در آستانه انتخابات نباید از آنها غافل شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=172449
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    شاید اونا بهشون میگ
    ن که این حرفها را بزنند شاید دخالت داشته باشند شاید هم از غیب میگویند

  2. قلعه رییسی گفت:

    ادم تا بیکار وابی گپ مهلی ایزنه 

  3. ناشناس گفت:

    ۹۹٪ اونای که رد صلاحت میشن حق حضور در انتخابات رو ندارن و به ضرر مردمه حضورشون مانند مجلس ششم که جام زهر به رهبر خوراندند. 

  4. انتخابات پرشور گفت:

    احسنت بر این شجاعت و حرکت در خط رهبری احسنت بر بویر نیوز

  5. ناشناس گفت:

    خجالت بکشید بویر 
    خودشورای نگهبان گفته انهایی که
    سال های گذشته رد شده اند تایید نمیشوند

  6. اقتدائی گفت:

    اعتقاد بنده اینه که این دست موضع گیری ها فقط بدبینی به نظام را در پی دارد و بس، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی همیشه قانون رو به عنوان تعیین کننده ترین اصل دونستند و تایید و یا رد صلاحیت هم موازین و شرایط قانونی دارد، این دست موضع گیری ها منطقی نیست آنهم از تریبون وحدت بخش و امید بخش نماز جمعه، حانب داری از قشر خاص به حساب میاد

    ، خواهشا مرجع ذی صلاح تذکر بدهد. ممنون

  7. علی گفت:

    درود بر بویر نیوز،جناب صلواتی شما به ماموریت و کار خودت برس شورای نگهبان خودش میدونه چکار کنه!!نماز جمعه نماز وحدت بخشه نه نماز فصل بخش!!!!!

دیدگاه شما