دوشنبه 18 آبان 1394 - 3:24

دلایل متفاوت توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد از نگاه یک مدیر ملی

به صورت کلی و شعاری مسائل و مواردی در زمان تبلیغات مطرح و پاسخگویی نیز معطوف به همین شعارهای کلی می شود.

گروه سیاسیمدیرکل تبلیغات و مراکز فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران  کشور دلایلی از جمله عقب ماندگی های تاریخی، دید مردم استان نسبت به مشاغل، مبناهای مردم در انتخاب نمایندگان مجلس و به تبع آن عدم توانایی منتخبین برای برنامه ریزی موثر، کم توجهی به منابع انسانی و همچنین ناتوانی بهره وری از ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه استان از جمله نفت و گردشگری در سالیان گذشته را علل توسعه نیافتگی استان می داند.

اسکندر یارنسب که از سال ۱۳۸۳ تاکنون به عنوان مدیرکل فرهنگی و تبلیغات مشغول به فعالیت است، بواسطه سال ها حضور در رده های مسئولیتی و فعالیت هایش بخصوص در حوزه فرهنگی چهره نام آشنایی برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش «بویر نیوز»، وی لیسانس حقوق قضای از دانشگاه قم دارد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه فردوسی مشهد اخذ کرده است.

n00127019-b

یارنسب سوابق و تجارب گوناگون اجرایی در کارنامه کاری خود دارد. وی از سال ۱۳۷۵ و از بدو استخدام در بنیادشهید و امور ایثارگران کشور مشغول و در اداره کل حقوقی و امور مجلس، اداره کل یادمانها، اداره کل فرهنگی و تبلیغات، رییس اداره یادمانها، رییس اداره کل کنگره ها و یادواره ها، رییس اداره مراکز فرهنگی و گلزارها ، مدیر موزه های شهدا، معاون اداره کل و از سال ۱۳۸۳ تاکنون به عنوان مدیرکل فرهنگی و تبلیغات مشغول به فعالیت بوده است.

 وی همچنین همزمان نیز در عرصه فرهنگ و هنر مسئولیتهای اجرایی متعددی به عهده داشته است که از جمله آنها می توان موارد زیر را یادآور شد:
– عضو شورای عالی یادمان سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
– عضو شورای هماهنگی موزههای کشور در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور
– جانشین کمیته ایثارگران ستاد دهه فجر کشور
– رییس کمیسیون فنی و معماری یادمانها و گلزارهای کشور
– رییس کمیسیون هنرهای تجسمی بنیادشهید و امور ایثارگران
– مدیر نمونه کشوری
– مدیر جوان نمونه کشوری
– دبیر دهها کنگره بین المللی و ملی
– دبیر دهها جشنواره ملی و بین المللی هنرهای تجسمی

سال ها حضور در پایتخت سیاسی کشور و تجارب گوناگون یارنسب باعث شد تا خبرنگاران «بویر نیوز» سراغ وی بروند و با توحه به ارتباط گسترده و تجارب ایشان را دز زمینه های مختلف جویا شوند.

در بخش اول گفتگوی پایگاه خبری – تحلیلی «بویر نیوز» با اسکندر یارنسب، دلایل توسعه نیافتگی استان بررسی شد که وی دلایلی از جمله عقب ماندگی های تاریخی، دید مردم استان نسبت به مشاغل، مبناهای غلط مردم در انتخاب نمایندگان مجلس و به تبع آن عدم توانایی منتخبین برای برنامه ریزی موثر، کم توجهی به منابع انسانی و همچنین ناتوانی بهره وری از ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه استان از جمله نفت و گردشگری در سالیان گذشته را علل توسعته نیافتگی استان برشمرد که بخش اول این کفتگو هم اکنون در اختیار خوانندگان محترم قرار می گیرد:

* به نظر شما دلایل توسعه نیافتگی استان چیست ؟
موضوع توسعه و شاخصهای توسعه و توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی ودلایل آن یک بحث مفصل و مستدل علمی و کارشناسی را طلب می کند، اما اجمالاً اولاً، ما یک عقب ماندگی تاریخی در حوزههای مختلف توسعه داریم که قاعدتا باید یک عزم و جزم جدی و یک اراده و برنامه و تلاش مضاعفی برای جبران همین عقب ماندگی تاریخی شکل می گرفت.

ثانیاً یکی از دلایل به خود مردم عزیز استان و فرهنگ کار و تلاش و پشت کار آنان بر میگردد که متاسفانه فضای عمومی و جهت گیری کلی مردم در این زمینه به سمت مشغله های اداری و استخدامی بوده و هست و عده ای نیز متمایل به تحت پوشش قرار گرفتن نهادهای حمایتی و کمتر به دنبال کار اساسی، زیربنایی و تولیدی و سرمایه گذاری بوده اند. میل و اشتیاق و اقبال و استقبال عمومی به سمت کارمند شدن و درآمدهای اداری و استخدامی است.

ثالثاً، یکی از دلایل به مدیریتهای اجرایی در ادوار گذشته بر می گردد که علیرغم این همه منابع قوی انسانی و منابع غنی زیرزمینی و طبیعی و خدادادی استان از یک طرف و عنایت و توجه خارق العاده نظام جمهوری اسلامی به مناطق محروم به ویژه منطقه ما و اختصاص منابع فراوان در مقاطع گوناگون از طرف دیگرء وجود فرصتهای زیاد و منحصر به فرد از سوی دیگر عملاً به نحو مفید، مؤثر و مطلوب این منابع مدیریت نشد و به نظر بنده یک استفاده حداقلی از حداکثر این منابع در ادوار گذشته شده است و ما همچنان در شاخصهای توسعه از آخر، جزء استانهای اول هستیم.

 رابعاً، دلیل دیگر به فرآیند و خروجی انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان برمی گردد که در مقاطعی می توانست بهتر باشد به نحوی که نامزدهایی توسعه یافته و آشنا و مسلط با مبانی و روند توسعه انتخاب می شدند و مردم ما به جای روال معمول و مرسوم، اگر از نامزدها برنامه مطالبه میکردند و متناسب با برنامه و توان آنان را ملزم به پاسخگویی می کردند و در انتخابات، معیارها و ملاک ها و متغیرهای انتخاب افراد معطوف به نامزدهای توانمند با برنامه می شد شاید نتیجه و ثمر بهتر و بیشتری داشت. ما کمتر دورهای و کمتر نمایندهای داریم که برنامه مدون را به مردم عرضه کرده باشد و در پایان نیز عملکرد خود را به تناسب آن برنامه به مردم ارائه داده باشد.
قطعاً توسعه استان مستلزم داشتن برنامه میباشد و نامزدی که برنامهای نداشته و یا اگر داشته ارائه نداده، عملاً  نمیتواند تحولی در حوزه توسعه استان ایجاد کند و شما هم معیار و متری برای سنجش عملکرد او ندارید. به صورت کلی و شعاری مسائل و مواردی در زمان تبلیغات مطرح و پاسخگویی نیز معطوف به همین شعارهای کلی می شود.

خامساً، علیرغم گذشت زمان، ما هنوز در حوزه توسعه نتوانستیم مزیتهای نسبی استان خود را شناسایی و معرفی نماییم. با داشتن این همه منابع نفتی و گازی در افواه و افکار عمومی کشور، استان ما را به عنوان یک استان نفتخیز  نمی شناسند و نفت و گاز جزء مزیت های نسبی استان ما معرفی نشده است. با داشتن منابع طبیعی و گردشگری و جاذبه های منحصر به فرد ولی این منابع طبیعی و گردشگری به عنوان مزیت نسبی شناسایی و شناسانده نشده و اگر هم شده زیرساختهای لازم برای جذب توریست آماده و مهیا نشده است. بالاخره هریک از استانها یک مزیت نسبی به استانهای دیگر دارد که به آن مزیت نسبی شناخته می شود. ما در حوزه منابع نفتی، زیرزمینی، صنعت، معدن، پزشکی، کشاورزی، گردشگری، دامداری، هنری، معماری به کدامین مزیت نسبی در کشور شهرت داریم؟

و سادساً، محور توسعه و مبنا و زیربنای اصلی توسعه انسان و منابع و نیروی انسانی است. به برکت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی یک رشد و جهش فزاینده در منابع و نیروی انسانی استان ما بوجود آمد. به برکت انقلاب اسلامی بعضی از روستاها و یا بخشهای استان ما، در تحصیلات عالیه شاید با کل استان در قبل از انقلاب برابری می کند. اما باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که نگاه و نگرش و ذهنیتهای قومی، قبیلهای ، جغرافیایی، باندی، حسادتها، تخریبها، تضعیفها و تنگ نظریها و کج فهمی و کژاندیشیها، آفت و آسیب بزرگی را برای سرمایه بزرگ انسانی استان به همراه داشته است و این استعدادها و سرمایه ها کمتر به صورت متحد و منسجم برای استان ساماندهی، سازماندهی و جهت دهی شده است.

بخش دوم این گفتگو طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=168754
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ايل بزرگ تامرادي گفت:

    با سلام وعرض ادب واحترام خدمت حاج يارنسب وسپاس از مردم داري و منش شما حاجي لطفا بفرماييد نقش وجايگاه نخبگان سياسي و ملي ما در اين عقب ماندگي به چه ميزان مي باشد و به نظر عالي اگر هر نخبه ملي فقط به تعداد انگشتان يك دستش ازبچه هاي هم استاني ها رشد ميداد وحمايت ميكرد ايا الان اينگونه بوديم؟
    2:بوير جان از بقيه مديران ملي (البته بغيرازحاج يارنسب كه واقعا در همه عرصه هاي بنياد توجه ويژه به استان داشته ودارند)ما با توجه به مناصب دراختياري تا چه حد توانسته اند درحيطه تخصصي به استان توجه ويژه نمايند؟

  2. ناشناس گفت:

    مدیران فقط قوم و خویشان خودشون رو میبینند

  3. ناشناس گفت:

    مدیر ملی بالا مدیر ملی پایین مگه برای استان چکار کردن؟؟؟؟؟؟

  4. ناشناس گفت:

    انصاف حالب جذاب و جامع و واقع بینانه و منصفانه بود

  5. اصول گرا گفت:

    درود> کاش از ایشان دعوت می شد در شورای اداری استان شرکت کندتا از نقطه نظرات کارشناسی برای استان استقاده میشد و در جلسات

  6. م گفت:

    زمانی سرمایه فیزیکی ملاک و معیار برای توسعه قمداد می شد اما علیرغم مهیا شدن این سرمایه جامعه ای به توسعه نرسید .بعد نوبت به سرمایه انسانی رسید و گفتند اگر جامعه از نظر انسانی غنی شود توسعه می یابد اما باز رسیدن به توسعه با چالش مواجه شد و جامعه ای در حد انتظار توسعه پیدا نکرد. تا اینکه نوبت به سرمایه اجتماعی رسید. اینک جامعه شناسان بر این نظرند که اگر سرمایه اجتماعی غنی شود دستیابی به توسعه امری حتمی است و لذا می بینیم که در کشور های توسعه یافته به سرمایه های اجتماعی بها داده می شود. سرمایه اجتماعی سرمایه ای است مبتنی بر حس اعتماد .متاسفانه به علتهای گوناگون در جامعه ما حس غالب در جامعه حس بی اعتمادی شده و مردم کمتر به همدیگر اعتماد می کنند و همین امر سبب شده است که روح همیاری و همکاری در بین مردم رو به افول گذارد و جامعه با چالشها و نابسامانیهای عدیده ای در زمینه ها ی اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مواجه گردد و نهایتا توسعه و تعالی رقم نخورد.

  7. دانشجوی دکترای مدیریت گفت:

    توسعه نیاز به زیرساخت های اقتصادی -سرمایه اجتماعی و منابع انسانی نخبه دارد بقیه حرفها را همه بلدند اما این سه عامل باید بوسیله تحلیلگران توسعه  تشریح بشن و توسط مدیران متخصص اجرایی بشن.

  8. مانی گفت:

    گفتن درد خوبه ولی جنابعالی چه نقشی در حل این مشکلاتداشته اید. یه چیز دیگه اینکه تا یه نفر حرفی میزنه چه چه و به به شروع میشه. عزیزان راهکار اجرایی بدهید و مردم را دخیل در تصمیم گیریها تا مشکل حل بشه

  9. ناشناس گفت:

    ضمن عرض سلام اگرچه آقای یارینسب موانع را این چنین تشریح میکنند ولی در استان ما که استانی غنی از لحاظ منابع زیر زمینی بوده و هست و جاذبه های توریستی و گردشگری هم به صورت طبیعی و خدادادی و هم آثار باستانی فراوان دارد ولی توجه دولتمردان ما همیشه فقط به استفاده از منابع نفتی و گازی استان بوده و علی رغم اینکه بیشتر از 15 درصد نفت تولیدی کشور از شهرستان گچساران و شهر های حومه آن تامین می شود ولی کدام یک از نخبگان ما که توانسته اند پله های ترقی را طی و به پایتخت برسند آیا شده که دو نفر آنها با هم صدا شوند و داد این مردم محروم را به گوش مسیولین برسانند و یا حداقل در خصوص احداث صنایع وابسته به نفت اقدامی بکنند ؟ بله مردم ما چون توان سرمایه گذاری ندارند مجبورند برای گذران زندگی فقز به دنبال تنها گزینه موجود که همان کارمند شدن است رو آورده اند . ما که در استان زندگی میکنیم نه توان مالی داریم و نه زور سیاسی ولی نخبگان ما چرا به دنبال حق و حقوق این مردم نیستند .؟ به راستی نخبگان پایتخت نشین آیا ماهیانه یک دقیقه به زادگاه خود و مردمش فکر میکنند؟

  10. حمیده زعیمی گفت:

    تشکر از نظر کارشناسانه و مو شکافانه حضرتعالی.قابل ستایش است .

  11. صفر گفت:

    با سلام . جناب اقای یارنسب چرا شما و سایر دوستان عزیز اهل یاسوج و دهدشت رفتید در پایتخت و زادگاه خود را رها کرده اید و میدان خدمت را به کسانی داده اید که منافع خود را زیر چتر پایداریهاجستجو میکنند روز قیامت باید چواب بدهید .

  12. صفر گفت:

    سلام

  13. علی گفت:

    تشکر از آقای یارنسب بخاطر نقد بسیار زیبا و بجایی ک داشتن،متاسفانه تا این فضای طایفه گرایی و نگاه منطقه ی و شهرستانی در بین مدیران ما هست همین جو بر فضای سیاسی ،اقتصادی و….استان ما حاکم خواهد بود..کاش همه ی  مدیران استاني و ملی هم استاني ما با دید و منطق و درایت شما مدیریت میکردند..

  14. علی گفت:

    تشکر از آقای يارنسب بخاطر نقد زیبا و منصفانه شون.متاسفانه تا این فضاي طایفه گرایی و نگاه منطقه ی و شهرستانی در بین مدیران ونمایندگان استان ما هست همین جو بر فضای سیاسی .اقتصادی و…استان ما حاکم خواهد بود.کاش همه ی نمایندگان ومدیران استاني و ملی هم استاني ما با دید ونگاه ومنطق شما مدیریت میکردند..

دیدگاه شما