دوشنبه 11 آبان 1394 - 12:43

تفاوت بزرگ و معنادار اصولگرایان و اصلاح طلبان کهگیلویه و بویراحمد/ نگاهی به آرایش انتخاباتی هر دو طیف در هر سه حوزه

اصلاح طلبان استان مدت هاست درگیر دو دستگی و یا چند دستگی شده اند که مصداق این موضوع را می توان در برخی جلسات آنها با بزگان این جریان مشاهده کرد.

گروه سیاسی – در روزهای گذشته شاهد تحرکات انتخاباتی جدیدی از سوی جریان اصولگرای در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است، اما گویا اصلاح طلبان بنا ندارند از حالت قهر با خودشان درآیند.

به گزارش «بویر نیوز»، روزهای گذشته اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد برای وحدت و انسجام در انتخابات پیش‌رو در حسینیه امام علی(ع) شهر یاسوج گرد هم آمدند که در این آئیین حجت‌الاسلام سید رضا تقوی که عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران است و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز می باشد برای هر برگزاری هر چه قویتر این جریان نیز وارد بازی های انتخاباتی اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد شد.

ماجرا از این قرار بود که پس از مجاب نشدن برخی از اصولگرایان برای اعلام کاندیداتوری مجدد ستار هدایت خواه، ابتدا نشست هایی برگزار شد و هر بار که نامی بجز هدایت خواه مطرح می شد قواعد بهم خورد تا شورای حکمیت به ریاست صفدر پناهی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان و از اعضای اصلی جریان اصولگرایی در کهگلیویه و بویراحمد وارد گود شود تا بازهم نام هدایت خواه را از سبد بیرون بیرون بیاورد اما گویی بازهم عده ای تمکین نکردند و البته هدایت خواه هم ظاهرا از پذیرش این موضوع امتناع کرد.

در تازه ترین قسمت “سریال تصمیم گیری اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد برای انتخابات مجلس” اینبار تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمع کشور نیز وارد عمل شد تا او هم در پاسخ به پرسشی درباهر هدایت خواه بگوئید: “از نیروهای موثر، باغیرت که در تهران همه او را قبول دارند و به نیکی از ایشان یاد می‌کنند، هستند. هدایت‌خواه از افتخارات استان کهگیلویه و بویراحمد است که مسئولان در مرکز به سلامت نفس و پاکی ایشان را می‌شناسند و از نیروهای فرهیخته کشور است.

البته پناهی هم درباره آرایش انتخاباتی اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از یک سال پیش تلاش‌ها برای اتحاد و معرفی کاندیدا آغاز شده است و در جایی که به مشکل برخوردند شورای حکمیت وارد میدان شد و رسماً اعلام کرد که ستار هدایت‌خواه کاندیدای جریان اصولگرایی است که هنوز وی جوابی به جریان اصولگرایی نداده است.

وی همچنین اضافه کرد: در گچساران به نتایجی دست یافته‌اند و در چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده نیز  اصولگراها دارای سلیقه‌هایی هستند که امیدواریم اختلافات جزئی در میان اصولگرایان در حوزه‌های مختلف استان برای انسجام و وحدت حداکثری کنار گذاشته شود.

به گزارش «بویر نیوز»، اما در آنسوی میدان وضعیت اصلاح طلبان در کمتر از چهار ماه به انتخابات جالب به نظر نمی رسد و اگر دست روی دست هم بگذارند نه تنها امکان اتحاد آنها بنظر نمی رسد بلکه ممکن است تشتت در این جریان راه رسیدن رقیب را به بهارستان هموارتر کند.

اصلاح طلبان استان مدت هاست درگیر دو دستگی و یا چند دستگی شده اند که مصداق این موضوع را می توان در برخی جلسات آنها با بزگان این جریان مشاهده کرد.

در حوزه بویراحمد سیدباقر موسوی که از وی به عنوان یکی از شاخص ترین فرد این طیف سیاسی در استان یاد می شود، قویا اعلام حضور کرده است و افرادی چون مندنی پور و غریب پور که به عنوان گزینه های محتمل و مقبول یاد می شود به احترام سیدباقر قید بهارستان را زده اند ولی برخی از افراد که البته اصلاحاتی بودنشان بیشتر مقید به زمان و مکان است اما شعار اصلاحات می دهند نه تنها اعلام کناره گیری نکرده اند، بلکه با واسطه نیز برای موسوی مانع تراشی می کنند و در آرزوی حذف وی چه تلاش ها که نمی کنند.

ذکر این نکته پراهمیت است که عملکرد دو پهلو، موضع گیری های ناهماهنگ و حرکات زیگزاگی برخی کارگزانی ها که خود را هم پیمان اصلاح طلبان می دانند نیز برای وحدت اصلاح طلبان در بویراحمد دردسرساز خواهد شد.

شرایط در کهگیلویه کمی متفاوت تر است و اصلاح طلبان اگز از حودگذشتگی داشته باشند و کمی هم خوشبین باشند می توانند به کاندیدای واحد برسند و البته اینکه با وجود انتقادات گسترده به گزینه محتمل جریان رقیب فتح بهارستان برایشان دست یافتنی تر هم شده است.

اگر ادعا کنیم گچساران اوضاعش از بویراحمد بدتر نیست، نمی توان هم مدعی شد اوضاع بهتری دارد؛ انتصابات، موضع گیری ها و رفتارهای سیاسی تاج گردون در کهگیلویه و بویراحمد و در تهران باعث شده تا اصلاح طلبان بیش از هر طیف دیگری منتقدش باشند و دیگر او را اصلاح طلب نداند.

کمی بعد از شروع به کار مجلس نهمی ها، انتقادات از رویه تاج گردون بالا گرفت، کفایی و خواجوی شناحته شده ترین اصلاح طلبانی هستند که منتقد رفتار نماینده فعلی بودند و سپس سایر اصلاح طلبان نیز انتقادات خود را نشان دادند تا جائیکه بارها شنیده شد حاج بهرام تاجگردون نیز غلامرضا تاجگردون را به عنوان اصلاح طلب قبول ندارد . نتیجه این شد که اکنون بیش از 3 چهره شناخته شده از اصلاح طلبان در گچساران برای انتخابات مجلس خط و نشان کشیده اند و بعید نیست اگر اجماعی صورت نگیرد بر این تعداد افزوده شود.

تنها محور امید برای اجماع اصلاح طلبان کهگیلویه و بویراحمد را همایش بزرگ اردیبهشت ماه امسال دانست که با محوریت سیدباقر و حضور اکثر چهره های اصلاح طلب از تمام نقاط استان برگزار شد که البته یک هفته قبل همایش با عنوان مشابه با حضور غلامرضا تاجگردون و کواکبیان شکست خورده در انتخابات مجلس نهم و البته در غیاب بزرگان این طیف سیاسی در گچساران برگزار شد.

بهر روی این اقدامات از سوی جریان اصولگرایی بخوبی نشان می دهد، اصولگرایان اینبار همچون گذشته با اتحاد مثال زدنی خود و البته با تمام قوا در مسیر بهارستان گام برمی دارند اما اصلاح طلبان نه تنها تاکنون گامی مستحکمی برای وحدت برنداشته اند بلکه خودزنی ها و مهمتر از همه موج سواری برخی به نام اصلاح طلبی این جریان را تهدید می کند که زمینه را برای جریان رقیب مهیاتر می کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=167997
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سهراب گفت:

    شما دقیقا یه نفر از اصولگراها رو بگو که با کاندیداتوری آقای هدایت خواه مخالفه؟ دکتر خودش نمیخوادبیاد؛ تحلیل ابکی نکنید

  2. نخبگان گفت:

    سبزبهاری به راه برای کهگیلویه سیدی ازتبارسادات این دوره کدورتهای بستگانی که تنها باشعاراصول گرا واصلاح طلب سالها اختلافات ریشه بینشان درست شده باحضور پرکت آقای مشیری اختلافات به صفر خواهد رسید وما جوانان با دلی امیدوارتر به زندگی این سید حمایت می کنیم.

  3. اصولگرای جوان گفت:

    من اگه هدایتخواه کاندید نشه از محمد رحیم دهراب پور حمایت میکنم

  4. ناشناس گفت:

    اصول گرا فقققققققققققققققققققققققققققققققققققققققط هدايتخواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

دیدگاه شما