یکشنبه 10 آبان 1394 - 5:59

هدف تندروها در وزارت علوم کیست؟ (+عکس)

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از وزارتخانه هایست که همواره مورد توجه افکار عمومی و به تبع آن سیاسیون از طیف های مختلف بوده و هست.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از وزارتخانه هایست که همواره مورد توجه افکار عمومی و به تبع آن سیاسیون از طیف های مختلف بوده و هست.

سایت «عصرامید» نوشت، از همین رو و با نظر به اهمیت این وزارتخانه و بخصوص با توجه به حاشیه هایی که در دولت گذشته برای وزارت علوم ایجاد شد، باعث شد تا در شروع بکار دولت یازدهم این وزارتخانه همواره در کانون توجه باشد.

یکی از عمده انتقادات جدی نسبت به اقدامات غیرقانونی دولت احمدی نژاد متوجه وزارت علوم ایشان می باشد و شاید همین موضوع بهترین دلیل برای فشار گسترده علیه این وزارت خانه توسط دلواپسان بوده است.

IMG11443871

این فشارها از ابتدای تعیین وزیر علوم آغاز شد و در استیضاح فرجی دانا اوج گرفت و دلواپسان که منافع خود را در خطر می دیدند دست به تخریب و حاشیه سازی برای دانشگاهها و وزارت علوم زدند.

اما در این میان هجمه های تندوریان هر دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا متوجه کسی بود که اسیر خواسته های افراطیون نشد و به بهترین نحو مشی اعتدالی دولت یازدهم را اجرا کرد.

بارها تندرویان فریدون را مورد هجمه قرار داند و حتی یکبار سیدعلی محمد بزرگواری نماینده تندروی مجلس گفت: در حال حاضر وزارت علوم توسط عبدالحسین فریدون از خویشاوندان نزدیک رئیس‌جمهور اداره می‌شود و معاونان، مدیران وزارتخانه و رؤسای دانشگاه‌ها، برنامه‌های خود را با وی هماهنگ می‌کنند. عملا افرادی که برای این وزارتخانه معرفی می‌شوند مسؤول دفتر آقای فریدون هستند.

روزنامه تندروی وطن امروز نیز بارها فریدون را مورد هجمه قرار داد تا آنجا که از وی به عنوان “وزیرسایه” یاد کرد.

اما واقعا عبدالحسین فریدون کیست؟

عبدالحسین فریدون دکترای مهندسی مکانیک و استاد تمام دانشگاه است، وی بمدت ۱۰ سال رئیس یکی از بزرگترین دانشگاههای ایران در دوره کارگزاران و اصلاحات بوده است، وی از مشاهیر و دانشمندان برجسته کشور و عملکرد مدیریت وی در دوران مدیریتش مورد تحسین کارشناسان آموزشی قرار گرفته است.

بنا به آمارها دانشگاه سمنان در دوره مدیریتی دکتر فریدون در برخی شاخص ها افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را نیز تجربه کرده و این دانشگاه توانسته در بیشتر رشته ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی جهش قابل توجهی داشته باشد و این دانشگاه در مدتی اندک توانست به مدد تدبیر فریدون جزو دانشگاههای تراز اول قرار بگیرد.

در ابتدای تشکیل دولت بسیاری معتقد بودند که وی یکی از بهترین گزینه ها برای وزارت علوم است اما ظاهرا عبدالحسین فریدون این پیشنهاد را نپذیرفته و حتی در وزارت علوم نیز مسئولیت مرکز جذب را نیز نپذیرفت.

دکتر فریدون که هم اکنون مدیرکل وزارتی و مشاور وزیر علوم است توانسته کمک فراوانی را به وزرای علوم دولت تدبیر و امید داشته باشد به گونه ای که خستگی ناپذیری ایشان در وزارت علوم زبانزد است به گونه ای که وی تا پاسی از شب در محل کار خود در وزارت علوم برای رونق توسعه علمی در کشور و ایجاد فضای بانشاط در دانشگاه ها تلاش می کند.

پرواضح است که وزارت علوم بیش از هر چیزی نیازمند آرامش و استقلال است اما باید پرسید چرا در دولت یازدهم این وزارتخانه هیچگاه از گزند هجمه ها در امان نماند و هدف این تحرکات برنامه ریزی شده چه بود؟

عبدالحسین فریدون مدیر کل دفتر وزارتی و مشار وزیر علوم و استاد رشته مهندسی مکانیک که در دوره اصلاحات ریاست دانشگاه سمنان را عهده‌دار بود، کسی است که هرگاه تندرویان نتوانستند مقاصد خود را برآورده کنند، وی را مورد هجمه قرار دادند.

اگر انتصاب روسای دانشگاههای مهم کشور و اقدامات وزرا و سرپرستان وزارت علوم را مروری کنیم به این نکته می رسیم که هرگاه تندوریان هر دو جناح با فشار بر وزارت علوم درصدد به کرسی نشاندن حرف خود بودند، تبعات آن متوجه قشر دانشگاهی شد و اثبات شد سیاسون نه به دنبال آرامش در دانشگاهها بلکه به بخاطر منافع حزبی و جناحی خود بوده اند.

از طرفی باید ایجاد آرامش و فضای اعتدالی نسبی در دانشگاهها و به همسو شدن فضای علمی دانشگاه با مشی اعتدالی را مدیون نقش آفرینی و از خودگذشتگی فریدون دانست.

وی با تدبیر و بهره گیری از تجارب خود و صاحب نظران دلسوز جامعه دانشگاهی، امید را به دانشگاهها بازگرداند و فضای اعتدال را ایجاد کرد که گواه این مدعا را می توان آرامش امروز فضای دانشگاهها عنوان کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=167945
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یک نفر دانشگاهی گفت:

    خواهشی که داریم این است که حرفی از بزرگواری نزنید.
    این آدم رفتنی است.

دیدگاه شما