چهارشنبه 29 مهر 1394 - 16:18

هزارهکتار ازجنگلهای بویراحمد در آتش سوخت/ ۴۶شبانه روز در آتش بودیم

رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد از سوختن هزار هکتار از جنگلها و مراتع این شهرستان طی شش ماه اخیر خبرداد.

سعید نظری گفت: آتش سوزی مهمترین تهدید جنگلهای این شهرستان است و طی شش ما اخیر ۴۵ مورد آتش سوزی در جنگلهای این استان رخ داد.

وی بیان کرد: این آتش سوزیها سهوی و یا عمدی بوده و بیشتر توسط چوپانان، گردشگران، معتادان مواد مخدر، کشاورزان و … روی داده است.

نظری اظهار داشت: بیشترین آتش سوزی طی روزهای تعطیل در این شهرستان رخ داده است.

وی بحرانی ترین منطقه را مناطق «رهمالی» و «تولگهی» عنوان کرد و افزود: وضعیت جنگلهای این منطقه بحرانی بوده به طوری که چندین آتش سوزی گسترده در این مدت در این منطقه رخ داد.

نظری علت این مسئله را عدم احساس مسئولیت برخی از افراد در حفاظت از محیط زیست و جنگلها و طمع برای افزایش اراضی کشاورزی عنوان کرد.

۴۶ شبانه روز در آتش بودیم

رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان به صورت شبانه روزی آماده اطفای حریق بودند و طی شش ماه اخیر بیش از ۴۶ روز به صورت شبانه و روزی در حال مهار آتش بودند.

وی کمبود نیرو و امکانات را از مهمترین مشکلات یگان حفاظت دانست و اظهار داشت: این نیروها با امکانات ابتدایی و کمترین حمایتی در این زمینه فعالیت می کنند.

نظری افزود: در آتش سوزی های بسیاری این افراد دچار مصدومیت و سوختگی شدند و کفش، لباس و وسایل شخصی آنها در آتش سوخته است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد عنوان کرد: با توجه به شیب بالای کوههای این استان، گاهی برای مهار آتش بیش از ۵ ساعت برای حضور در محل حریق پیاده روی می کردند.

وی میزان خسارتهای آتش سوزی امسال به جنگلهای بویراحمد را غیرقابل بیان دانست و افزود: خسارت به منابع طبیعی ارزش ریالی ندارد و هر درخت بلوط میلیاردها تومان ارزش دارد.

نظری تعداد آتش سوزی های رخ داده در جنگلهای استان طی سال جاری را بیشتر از سال گذشته دانست و گفت: با این حال درمهار آتش قویتر عمل کردیم و وسعت آتش سوزی کمتر از سال گذشته بوده است.

فرهنگسازی برای حفاظت از جنگلها تعطیل است

رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد بر احیاء عرصه های آتش گرفته تاکید کرد و اظهار داشت: این مسئله می تواند منابع طبیعی را از نابودی کامل نجات دهد.

وی افزود: در سال گذشته هفت هزار هکتار از جنگلهای این شهرستان با گونه آنغوزه ارژن و بنه احیاء شد.

نظری بیان کرد: حفاظت از جنگلها و عرصه های منابع طبیعی در این استان جز با مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: هرجایی که اقدام به احیاء کردیم و مردم را در حفاظت از جنگلها مشارکت دادیم، نتایج خوبی کسب شد.

وی افزود: به عنوان مثال امسال در جنگلهای پر پشت «خهکلون» شاهد هیچ آتش سوزی نبودیم و مردم خودشان از این عرصه حفاظت کردند.

نظری گفت: باید برای مشارکت جوامع محلی در حفظ جنگلها فرهنگ سازی صورت گیرد اما هم اکنون کار فرهنگی در این خصوص در استان تعطیل است.

وی تصریح کرد: هیچ گونه کار فرهنگی از سوی هیچ نهادی در این استان برای حفاظت از جنگلها صورت نمی گیرد و باید چاره ای برای این مهم اندیشیده شود.

منبع: مهر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=166619
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما