چهارشنبه 29 مهر 1394 - 14:58

بانوان گچساران؛ حیا یا خدمات پزشکی!

پریسا خمیسی

 پریسا خمیسی – با همه اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر در حوزه بهداشت و درمان گچساران صورت گرفته و امکانات خوبی برای درمان فراهم شده اما برخی مشکلات از جمله در حوزه سونوگرافی موجب رنجش خاطر جامعه زنان شده است.
بر کسی پوشیده نیست که نشاط و سرزندگی، پیشرفت، تکامل، آسایش و آرامش جز در جوامع سالم یافت نمی‌شود.

در جامعه‌ای که که مردمانش از بیماری‌های گوناگون رنج می‌برند، امیدها و آرزوها رخت برمی‌بندد و روز به روز به منجلاب فساد و گرفتاری فرو می‌رود.

با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و همانگونه که می‌دانیم بیماری‌های بی‌شماری وجود دارد که مختص این قشر است، از این رو به نظر می‌رسد حل مشکلات و اندیشیدن به سلامتی آن‌ها باید در راس امور وزارت بهداشت قرار گیرد.

عفت و پاکدامنی از جمله صفات شایسته زنان مسلمانان است که در دین مبین اسلام در بخش‌های مختلفی به آن پرداخته شده است و این ویژگی خوب بانوان مسلمان موجب شده است که امروز بانوان در بحث بهداشت و سلامت التزام به موازین شرعی و رعایت حیا و عفت در جامعه اسلامی را حق شرعی و قانونی خود بدانند.

شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت ۱۲۰ هزار نفری و قدمتی به پهنای تاریخ  یکی از شهرستان‌هایی است که همواره در زمینه بهداشت و سلامت پیشگام بوده و با تربیت استعدادهای فراوان در این زمینه باعث شده که افراد زیادی از نقاط مختلف استان و استان‌های همجوار روزانه جهت انجام مراحل درمانی در حوزه‌های مختلف به این شهرستان سفر کنند.

حال با وجود تمام این خدمات و پزشکان باز هم مشکلاتی در حوزه سلامت و بهداشت وجود دارد که گاهی باعث نگرانی شهروندان و افراد مراجعه‌ کننده به مراکز درمانی شهرستان می‌شود که از جمله این مشکلات، نبود سونوگرافی ویژه بانوان است که امروز موجب رنجش خاطر و اعتراض بسیاری از بانوان این شهرستان شده است.

این شهرستان نفت‌خیز که دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان است از داشتن سونوگرافی ویژه بانوان محروم بوده و این قشر که جمعیت کثیری از شهرستان را تشکیل می‌دهند به دلیل شرم و حیا و نامحرم بودن پزشک مرد سونوگرافی جهت مراجعه بعضا به دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها سفر می‌کنند که این امر تبعات و مشکلات ناگواری را به همراه دارد.

تجربه درمان با احساس امنیت و آرامش برای هر قشری به ویژه بانوان در صورتی به وجود می‌آید که پزشک و درمانگر متقابلا از همان قشر باشد و به مصداق قانون انطباق تصویب شده در سال ۱۳۷۸ مبنی‌بر اینکه همه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در حوزه پزشکی باید منطبق با شرع مقدس باشد زنان مسلمان خواهان این انطباق جهت رعایت موازین شرعی هستند.

با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به رغم بسیاری از مشکلات جزو استان‌های پیشتاز در حوزه سلامت بوده اما حوزه پزشکی بانوان همچنان با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است که موجب عدم رضایتمندی این قشر شده است که از آن جمله نبود مرکز سونوگرافی ویژه بانوان در شهرستان گچساران است که نه تنها این مرکز نیست بلکه در این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تنها یک سونوگرافی آن هم با پزشک مرد وجود دارد.

حال نبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در این شهرستان موجب شده تا بیشتر بانوان بیمار جهت انجام سونوگرافی مجبور به انتخاب دو گزینه از جمله مراجعه به تنها سونوگرافی مرد و یا مجبور به سفر به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها شوند که در انتخاب گزینه دوم هم هستند بانوانی که به علت عدم تمکن مالی از ادامه معالجه خودداری کنند.

توجه و قبول این مسئله که در بسیاری موارد گفته شده که پزشکان محرم هستند و اینکه این مبحث در چه شرایط  و ویژگی‌هایی تعریف می‌شود، جای بحث و گفت‌و‌گوی بسیاری دارد اما در شرایطی که امکان فراهم کردن ملزومات جهت حضور یک پزشک متخصص زن وجود دارد و این اتفاق به هر شکلی نمی‌افتد و مسئولان سکوت کرده‌اند جای بسی سوال دارد، زیرا با توجه به پیشرفت‌های دنیای مدرن امروز و همچنین پیشرفت در حوزه بهداشت و سلامت در جامعه، نپرداختن به چنین مسائلی در واقع نوعی بهانه تراشی و کم‌کاری مسئولان را به نمایش می‌گذارد.

بنابراین باید بدانیم که در شهر مذهبی و شهیدپرور گچساران وجود تنها متخصص سونوگرافی مرد موجب شده است که زنان با ایمان و مقید به رعایت حدود شرعی جهت انجام این عمل درمانی با مشکلات بسیاری مواجه باشند و برای انجام یک سونوگرافی ساده توسط پزشک خانم رنج سفر را تحمل کنند.

با توجه به اینکه بارها اعتراضات بسیاری در این خصوص توسط بانوان شهرستان انجام گرفته و این مشکل در خطبه‌های نماز جمعه هم مطرح شد اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص توسط متولیان امر صورت نگرفته است.

حال به نظر می‌رسد مسئولان باید به صورت جدی‌تر در راستای حل  و رسیدگی به این مشکل گام بردارند تا بانوان مومن و متدین گچسارانی مجبور به مراجعه به پزشک مرد و یا سفر به سایر شهرستان‌ها نباشند و با خیالی آسوده و به دور از استرس مراحل درمانی خود را دنبال کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=166592
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. خواننده گفت:

    آفرین. کاش حریم خصوصی زنها رعایت بشه و چطور حاضر می شیم فردی غیر از ما بدن محرمان ما را ببینه. در صورتی که می شه با یک فرد خانم این مسائل حل بشه

  2. منصور یعقوب زاده چرام گفت:

    واقعا جای نگرانی داره…همه شهرستان های استان به این درد گرفتارن..

  3. ناشناس گفت:

    تعداد سونوگرافیست خانم در کشور بسیار کم است . چرا مسائل را قاطی میکنید!

  4. دانشجو گفت:

    خوب خواهر محترم باید مقاله می نوشتی که چرا خانمها چند نفرشون رادیولوژیست نشدن چند نفرشون اورولوژیست نشدن چند نفرشون متخصص پوست و مو نشدن…… ایراد از جای دیگه هست!!!

  5. بانو گفت:

    متخصص پزشک زن در همه جای ایران و استان کم هست قابل توجه کمیسیون بانوان.
    باید مسولین امور بانوان  برنامه ریزی کنند برای متخصص شدن بانوان.

    • یلدا گفت:

      کمیسیون بانوان!!!!!فاطمه آلیاگفته زنان ایرانی نبایدبیرون کارکنن بایدبچه داری وشوهرداریشونوکنن اونوقت بیادراجب ای قضیه کاری کنه بعیده

  6. پزشک خانواده گفت:

    اولا که رادیولوژی خیلی زنانه و مردانه نداره.
    ثانیا شیراز هم که تشریف ببرید  همه رادیولوژیست ها ی سرشناس مرد هستند
    ثالثا  بروید بررسی کنید چرا خانم های متخصص در ایران کم هستند
    رابعا شما خانمها خودتون باید زحمت بکشید و متخصص بشوید تا  این  مشکل حل بشه!

  7. م گفت:

    اینجور که شما میگید دیگه پیش دکتر مرد هم نباید رفت اگه رساله بخونید گفتن که دکتر مرد برای زن اگر ضرورت و احتیاج باشد مثل اینکه زن در دسترس نباشد یا مرد حاذق تر باشد مانعی ندارد.نگاه دکتر مرد به زن اجنبی یا لمس آن در حالت اضطرار اشکال ندارد به شرط آنکه پزشک زن از جهت تخصص و قدرت بر معالجه وجود نداشته باشد.

  8. ناشناس گفت:

    چه ربطی به کمیسیون بانوان دارره؟ تخصص رادیولوژی کاردانی فنی حرفه.ای یا علمی کاربرذی نیست .متخصص رادیولوژی سونوگرافی کسی است گه 7سال پزشکی میخونه و بعد در تخصص اگر نمره بالایی بیاورد میتواند تخصص سونو برود و 4 تا 5 سال هم تخصص بخواند اگر خواست برد داشته باشد دوباره امتحان بدهد و … امیدوارم اصطلاحاتی را که گفتم بتوانید بخوانید و بفهمید.

  9. ناشناس گفت:

    هیچکس بارعایت حرمت برای زنان و حتی مردان مخالف نیست اتفاقا استقبال هم میشود بخصوص زنان محجوب ما اما متن این نوشته بسیار  سطح پایین و کوچه بازاری و ادبیاتی بسیار نامطلوب داشت . نجات جان انسانها را نباید در سایه برخی شبهات و تصورات فضایی مختل کرد 

دیدگاه شما