سه شنبه 28 مهر 1394 - 14:53

چه کسانی از قطار سیاست پیاده می شوند؟

زریر حجتی

زیر حجتی – عصر انتظار

در حالیکه افراد و جناح های سیاسی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در غیاب چهره های شاخص اصولگرا و اصلاح طلب با هرج و مرج کلامی اسب مراد خویش را می رانند، حاج محمد رحیم دهراب پور طی مصاحبه کوتاهی با یکی از سایت های محلی در قامت کاندیداتوری مجلس دهم ظاهر شد و معادلات جریانات سیاسی را بهم ریخته است. این در حالی است که غالب نیروهای چپ و راست بویراحمد و دنا در فضاهای غیررسمی بنا به شرایط حاکم بر استان و آنچه که غصب حق چندین ساله خود می نامند سخن از ضرورت آشتی این دو جناح و اجماع بر یکی از دو نماد تفکرات سیاسی به نام سید باقر موسوی و دکتر ستار هدایت خواه به میان می آورند و معتقدند که احیاء حقوق از دست رفته بویراحمد و دنا تنها در سایه نمایندگی این دو لیدر جناح ها محقق می شود.
البته این دو چهره سیاسی با وجود اینکه اشتراکات منطقه ای زیادی در شرایط فعلی دارند ولی در سطوح ملی و مسائل کلان حاکمیتی افتراقات زیادی نیز دارند و بعید بنظر می رسد که روحیه چنین نشستی را داشته باشند. اما واقعیت آن است که این موضوع جدای از تفکرات سیاسی به آرمان بسیاری از نیروهایشان مبدل شده و به صورت افواهی می چرخد. دهراب پور که در ابتدای انقلاب و صف آرایی های سیاسی در قامت دوست و رکن رکین حاج سیدمسعود حسینی به عنوان یکی از مهم ترین مدافع ارزش‌های انقلاب قد علم کرده بود، همواره پیشتاز در عرصه های سیاسیب و بویژه جریانات ارزشی حجت الاسلام ری شهری و احمدی نژاد درغربت خاص بود. اما در نهایت حامیان هوای تازه لاریجانی پس از شکست سیاسی با مصادره جریان، قدرت طلبی و بی اعتنایی به او برخوان نعمت احمدی نژاد نشستند و آراء و اندیشه های وی را پس از مقطعی کوتاه نادیده گرفته و وی را منزوی کردند تا جائیکه به نیروهای حامل پیام احمدی نژاد نیز( نه ) گفت و در سفرهای استانی وی حضور نیافت.
اختلافات مبنایی او با حاج سیدمسعود حسینی و سپس دکترهدایت خواه در خصوص مسائل درون استانی سرانجام منجر به جدایی آنها شد. هواداران جریان اصولگرایی با انگیزه گرفتن زهر چشم، سعی در شکست وی در انتخابات شوراهای اسلامی نمودند ولی به ایل و تبار خود تکیه نمود و با پشتوانه ایلی و شبکه های دوستی بر کرسی شورا نشست.
وی در اقدامی مشابه و با اعتقاد به اینکه تمامیت خواهی عده‌ای در بدنه جریان اصولگرایی با ترویج صبغه قوم گرایی و نفوذ نیروهای غیر خودی به انحراف در اصالت جریان اصولگرایی انجامیده است با وجود اینکه در جریان انتخابات مجلس هفتم به اتفاق مرحوم مفتح بانی آمدن دکترهدایت خواه به صحنه بود، پس از 8 سال کنار کشید و به نشانه اعتراض در حرکتی ایلی مهمترین رکن غلام محمد زارعی شد که ماهیتاً اصولگرا بود. دیری نپایید که آقای زارعی نیز از وی عبور کرد و بهترین سیاست را در پیشه کردن سکوت دید تا ایل و تبارش به نتیجه مورد دلخواه برسند. دهراب پور هرچند با هدایت خواه قهر بلند مدتی را بنا نهاد اما به صراحت اذعان به توانمندی و شایستگی های وی در قبال زارعی دارد و به هر دلیل نامعلوم نسبت به حاج مسعود حسینی دیدگاه های بسیار تند و تیزی دارد و معتقد است گروهی از نقاب زدگان اصولگرایی که امروزه در فضای مجازی و مکتوب با قلم های مسموم به معامله گری مشغولند از آستین آنها درآمده و حاصل ساده اندیشی های زیر مجموعه مدیریتی وی بوده است. البته وی معترض به برج سازان و رانت خواران در همین جریان نیز بوده و صراحتاً معتقد است که موجبات بدبینی، نارضایتی مردم و جدایی از جریان را قماشی از مدیران اسبق رقم زده اند.
وی به مالک اشتر جریان اصولگرایی ملقب شده بود ولی نوع موضع گیری هایش نیز همواره مورد انتقاد دوستانش قرار گرفته است.
اینک چنین به نظر می رسد نفس اعلام کاندیداتوری وی آنگونه که از سکوت چهار ساله اش هویداست از یک طرف نوعی هشدار به حاج غلام محمد زارعی جهت اختیار خانه نشینی و از طرف دیگر اخطار به اصولگرایانی است که قصد دارند هر الف بچه ای و هر ناآشنای به علم سیاست و نمایندگی مجلس را در پستوی سیاسی خود جهت کاندیداتوری به مردم تحمیل نمایند.
واقعیت آن است که آقای دهراب پور برای تحقق آرمان های انقلاب زحمات زیادی کشید و سالیان سال خود را آماج تیرهای مسموم دشمنان و دوستان ناآگاه نمود اما انتقاداتی نیز همچنان بر بخشی از رفتارهای سیاسی وی وارد است ولی این انتقادات به مفهوم آن نیست که امروزه هر مدعی اصولگرایی خود نظام پندار بوی کباب به مشامش برسد و با برداشت غلط از شورای حکمیتِ خود خواسته، تصور نمایند که رأی هدایت خواه در سبد آنها خواهد بود.
بنظر می آید دهراب پور با این انگیزه، موضوع کاندیداتوری خود را طرح نموده که به همقطاران دچار انشقاق شده جبهه اصولگرایی اعم از زارعی و شورای حکمیت درس بدهد که از ریل قطار خارج شده اند و با هر هزینه ای در تقابل با آنها خواهد ایستاد تا این ایستگاه را ایستگاه آخر بدانند.
به هر وصف، سوزساز شده دهراب پور در مقاطع مختلف کار دستش داده و با دردمندی فراوان بعد از سکوتی چهارساله دوباره بپا خاسته است

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=166515
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرهنگی گفت:

    درود بر شرفت مرد بزرگ..خوش آمدی

  2. عبداله گفت:

    انصافا خارج از حب و بغض سیاسی نیکو نوشته اید.دهرابپور از خیمه های اسلام وانقلاب بوده و هست

  3. ناشناس گفت:

    چه تحليل ابكي بود ؟ كلي خنديديم!!!! مخصوصا اون كلمه ” مالك اشتر اصولگراها ” و اون جمله ” حفظ ارزشهاي انقلاب ” …. دستت درد نكنه چند روزي بود نخنديده بودم .

  4. ناشناس گفت:

    زنده باد آقای دهرایپور

  5. ناشناس گفت:

    واقعا درست گفتی دهرابپور مالک اشتر جریان اصولگرایی بود و بعد از ایشان جریان اصولگرایی نتوانست به انسجام لازم برسد

  6. سعید گفت:

    بی صبرانه منتظر حضور جناب حاج دهراب پور در انتخابات مجلس هستیم.

  7. ناشناس گفت:

    زنده باد آقای حجتی با این قلمش و در مورد عنوان مالک اشتر برای آقای دهراب پور کاملا صحیح فرموده اند

  8. ناشناس گفت:

    احسنت بر نویسنده مطلب، جامه و کامل بود

  9. دولت اباد گفت:

    درود و سپاس هم اقای حجتی و هم اقای دهراب پور با حرکت جدیدش

  10. ناشناس گفت:

    مرحبا به قلم استاد حجتی و  درود بر سایت بویرنیوز

  11. ناشناس گفت:

    محمدرحیم دهراب پور کاندیدای ارشد اصولگرایان

  12. ناشناس گفت:

    جریان اصولگرایی.حرکتی مقدس و مبارک برای ملت هست.هیچ گاه به بن بست نخواهد رسید و راه را یا باز می کنند و یا می سازند.دکتر هدایت خواه و حاج دهراب پور از بزرگان و نخبگان این حرکت اصیل و انقلابی هستند. انشاءالله هر کدام که حضور پیدا کردند همدیگر را حمایت می کنند چون هدف آنها به یک جا منتها می شود و آن هم رضای الهی است.از صمیم قلب خوشحالم و خدارا شاکرم که بعد از آن همه مشاجرات بر روی دیگران یک بار دیگر هم داریم به سمت وحدت بین این عزیزان و طرفداران آنها می رویم

  13. ناشناس گفت:

    بهترین گزینه برای اصولگرایان جناب دهراب پور میباشند که از حمایت نسبی اصلاح طلبان نیز برخوردار میباشد و بعدش هم جناب اقای هدایتخواه .بخدا بقیه روی هم ۵ هزار رای نمیارند.

دیدگاه شما