شنبه 25 مهر 1394 - 0:29

بلایی که خاکپور بر سر تیم ملی امید آورد!

عصرایران ؛ مهدی شادمانی – محمدخاکپور استعفا کرده ،پیش از اینکه به دلیل ناکامی در مسابقات مقدماتی المپیک اخراج شود. شیرین ترین پایانی که می شد برای او تصور کرد. مربی ای که هیچ سابقه مربیگری نداشت و تیم ملی امید را در اختیار گرفته بود . حالا بایک قهرمانی در مسابقات غرب آسیا آن هم با بهترین امکانات پس از انقلاب ؛ استعفایش را روی میز گذاشته و خداحافظی کرده است.

چرا ؟

دلایلی که این روزها برای کناره گیری محمدخاکپور اعلام می شود اغلب غیرمنطقی به نظر می رسد. نه اینکه انتظارات خاکپور غیرمنطقی باشد اما زمان اعلام استعفای سرمربی تیم ملی امید با دلایلی که برای این تصمیم اعلام شده بسیار غیرمنطقی است. دلایل و توضیحاتش را در زیر مرور می کنیم.

1- حمایت ها
یکی از دلایلی که برای کناره گیری خاکپور اعلام شده بود عدم حمایت از تیم ملی امید است. هرچند این دلیل هیچگاه توضیح کامل نداشت که کسی بداند منظور از حمایت چیست اما حبیب کاشانی در مصاحبه هایش عنوان کرد که با 24 بازی تدارکاتی این تیم بهترین آماده سازی تیم های امید پس از انقلاب را داشته است. مدیریت کاشانی بر تیم ملی امید خود یکی از دلایلی بود که حمایت ها کم نباشد . در اصل فدراسیون فوتبال تیم امید را مانند یک تیم باشگاهی به کاشانی سپرد و او امکانات و حمایت های لازم را برای این تیم فراهم کرده بود. با این حال اگر متصور شویم که امکانات و حمایت ها هم کم بوده استعفا پس از قهرمانی خنده دار است. چون اگر حمایت ها کم بوده همان زمانی که کم بوده باید اعلام می شده نه وقتی تیم ملی امید به قهرمانی غرب آسیا رسیده و 3 ماه دیگر مسابقات مقدماتی المپیک پیش رو است.

2- قرارداد مالی

دومین دلیلی که عنوان می شود پایین بودن مبلغ قرارداد محمدخاکپور است. مبلغی که گفته می شود 250 میلیون تومان است و با پاداش المپیک به 500 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. آیا مبلغ قرارداد خاکپور کم بوده ؟ جواب این سوال را مدافعان خاکپور این طور جواب می دهند که او مبلغی بسیار پایین تر از سرمربی تیم ملی ایران کی روش می گیرد. اما آیا خاکپور باید به اندازه کی روش دریافتی داشته باشد یا حتی نزدیک به او ؟ آیابا پرداخت 250 میلیون به خاکپور شان مربیان ایرانی پایین در نظر گرفته شده؟ به نظر می رسد که جواب کاملا منفی باشد. محمدخاکپور مربی بی تجربه ای است که حالا در کارنامه اش به لطف انتخاب اشتباه فدراسیون فوتبال مربیگری تیم امید ایران را در کارنامه اش دارد. مربی ای که اگر در ایران برایش کاری پیدا نمی شد حتما جای دیگری به او اعتماد نمی کردند. حالا شاید بد نباشد فدراسیون پاسخ دهد که چطور آرزویی 40 ساله را در اختیار مربی بی تجربه ای قرارداده اند که حالا باید در مورد شان مربیان ایرانی هم حرف زده شود. در اصل امثال خاکپور بدون رزومه مربیگری در یک فصل هر لیگی از فوتبال اگر یک میلیارد هم هزینه کنند چنین فرصتی نخواهند داشت. اما ایران تیم امیدش را در اختیار خاکپور قرارداده و حالا به نظر می رسد که برخی از شان پایین مربی ایرانی حرف می زنند.

3- بند نخواستنی قرارداد

برخی منابع وجود بندی در قرارداد را دلیل امضا نشدن قرارداد خاکپور و خداحافظی اش عنوان می کنند. گفته می شود قرارداد فدراسیون فوتبال بندی داشته که خاکپور را از هرگونه مصاحبه علیه فدراسیون فوتبال منع می کرده است. قراردادی که گفته می شود به دلیل همین بند خاکپور آن را امضا نکرده است . اینکه خواسته فدراسیون فوتبال درست بوده یا غلط یک چیز است اینکه چنین بندی پس از نزدیک به 1 سال می تواند سبب استعفا شود یا نشود چیز دیگر . محمدخاکپور به هر دلیلی که روشن نیست 12 ماه بدون قرارداد به کارش ادامه داده اما به خاطر یک بند این قرارداد را امضا نکرده و استعفا داده؟ این عجیب ترین اتفاق ممکن است.

بلایی که خاکپور بر سرایران آورد

خاکپور به هر دلیلی تیم ملی امید را ترک کرده باشد این تیم را در مسیر حذف از مسابقات مقدماتی المپیک قرارداده است. تیم امید ایران همان آذر ماه 93 نزدیک به 14 ماه برای موفقیت در مسابقات انتخابی فرصت داشت. فرصتی که کم به نظر می رسید و البته با توجه به دوری 40 ساله ایران از المپیک کار را مشکل می کرد. محمدخاکپور درآن روزها با تیمی مشغول به کار شد که همه چیزش مشخص بود.او 12 ماه خودش و همه را معطل کرد و حالا با قهرمانی غرب آسیا کنار می رود.حالا تیم ملی امید ایران با هر سرمربی دیگری فقط 3 ماه فرصت دارد.زمانی که بسیار کم به نظر می رسد و البته هیچ کس پاسخگویش نخواهد بود که همان زمان که تیم امید 14 ماه فرصت داشت هیچکدام از گزینه های مربیگری قولی نمی دادند .

در این شرایط به نظر می رسد محمدخاکپور آگاه از احتمال نتیجه نگرفتن در مسابقات ،پیش از اخراج شدن از تیم ملی امید کناره گیری کرد و با مثلا کارنامه قهرمانی غرب آسیا لابد می خواهد منتظر پیشنهاد دیگر باشند. حالا تیم ملی امید ایران پیش از این که توسط تیم های دیگر حذف شود توسط سرمربی خود حذف شده که مدعی است بعد از یک سال تازه فهمیده چه شرایط کاری دارد. البته که این بهترین پایان برای اوست . محمدخاکپور به شهادت کسانی که این مسابقات را دیده اند همیشه نیمه دوم های بدی داشته و به غیر از فینال مسابقات در نیمه نهایی و در دیدار مقابل عربستان نیمه های مربیگری را از دست داده است. تیم امید ایران با مربیان ایرانی که همیشه هم مدعی هستند حتی به صعود به المپیک ذره ای هم نزدیک نشده بود که امروز دور شود اما به هرحال خاکپور فعلا سرنوشت اش را جدا کرده است. او شاید با برگشت به تیم ملی امید و صعود به المپیک بتواند کارنامه ای قابل توجیه برای هم صنفان ایرانی اش بسازد والا که فدراسیون فوتبال ایران یک بار دیگر چوب اطمینان به مربیان ایرانی را خواهد خورد . تیم ملی امید ایران با یکی از مربیان ایرانی که همیشه مدعی بودند فرصت نیاز دارند الان بی مربی است و رکورد 40 سال دوری اش به 44 سال خواهد رسید و البته مربی ایرانی اش استعفا کرده که حتی پاسخگو هم نباشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=165924
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. وحید کمالی گفت:

    شما چرا به جای حمایت و تشویق خاکپور او را می کوبید ؟؟؟ خاکپور توانست بین این همه تیمهای ثروتمند مثل عربستان و قطر و امارات قهرمان بشه که واقعآ کار بزرگی است

دیدگاه شما