سه شنبه 21 مهر 1394 - 2:20

جدیدترین شگردهای دریافت زیرمیزی برخی پزشکان + مستندات

در گذشته نه چندان دور موضوع وجود داشتن یا نداشتن زیر میزی گرفتن پزشکان مطرح بود و این مسئله به سوژه‌ای داغ و جالب برای رسانه‌ها و مردم و صد البته تلخ‌،‌ برای جامعه پزشکی کشورمان تبدیل شده بود.

دو سال پیش از این، در بازدید بازرسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از یک بیمارستان خصوصی پایتخت جهت ارزیابی صورت حساب های آن، مشخص شد بیمار پس از درمان علاوه بر پرداخت صورت حساب بیمارستان، موظف است مبلغی جداگانه بعنوان دستمزد پزشک که البته خارج از چارچوب بوده و جز هزینه های بیمارستان تلقی نمی شود، پرداخت کند. در این گزارش مشاهده شد که یک بیمار علاوه بر پرداخت صورتحساب بیمارستان، مبلغ پنج میلیون تومان بصورت جداگانه به حساب پزشک مربوطه واریز کرده بود.

به گزارش نظر، این سنت تنها در بیمارستان‌های خصوصی باقی نماند و و در سال‌های اخیر برخی پزشکان و جراحان معروف بیمارستان‌های دولتی نیز به همین شگرد متوسل شدند.

در گذشته رایج بود که بازرسان معاونت نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، با بازرسی سرزده به بیمارستان‌هایی که مردم از آن‌ها شکایت کردند، می‌توانست با متخلفین و پرستاران و پزشکان زیرمیزی بگیر برخورد کند.

اما اخیرا روشی در میان برخی پزشکان زیر میزی بگیر رایج شده که این کار را با دشواری بسیاری همراه خواهد کرد و از طریق نظارت‌های سنتی (مثل چک کردن گردش حساب بیمارستان) نمی‌توان به تخلفات پی برد.

در این روش، کارمند بیمارستان که با پزشک زیرمیزی بگیر هماهنگ است، پس از درمان و گاهی قبل درمان، از بیمار و یا همراهان بیمار می‌خواهد علاوه بر مبلغ تعیین شده که باید به حساب بیمارستان ریخته شود، مبلغی را به عنوان «دستمزد پزشک» از یک عابر بانک در خارج بیمارستان به حساب شخص پزشک واریز نماید.

آنطور که یکی از مال باختگان به خبرنگار نظر می گوید: پس از دریافت مبالغ یاد شده، کلیه اسناد و صورتحساب‌های واریزی باید به بیمارستان بازگردد و تنها راهی که بیمار امکان ترخیص خواهد داشت، عودت دادن این اسناد و صورتحساب‌ها است.

در اسنادی که در اختیار نظر قرار گرفته، مشاهده می‌کنید که بدلیل سهل انگاری کارمند بیمارستان، اسناد یاد شده در دستان مال باخته باقی مانده که در پیشگاه مخاطبان ارائه می‌گردد و رقم زیرمیزی دریافت شده به وضوح در این تصاویر قابل مشاهده است:

cvbcncv

مبلغ یک میلیون 350هزارتومان در عابر بانک خارج محیط بیمارستان واریز شده است

در سند بالا مشاهده می‌شود که پزشک «ن.ر» در بیمارستان خاتم الانبیا، برخلاف مصوبات قانونی (که در آن قید شده: هیچ رابطه مالی در بیمارستان بین پزشک و بیمار به طور مستقیم از ناحیه خدمات درمانی نباید وجود داشته باشد)، اقدام به دریافت مبالغی اضافی از خانواده بیمار کرده است.

منابع خبری ما اضافه می کنند که در بیمارستان یاد شده و بسیاری از بیمارستان های دیگر (بخصوص در بخش سزارین و مامایی) چنین دریافت‌هایی روتین، جاری و عادی است.

گفته می‌شود؛ برخی پزشکان در موارد مختلف بیش از ۵میلیون تومان هم جدا از دستمزد مصوب بیمارستان‌ها (به همین شیوه) دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد، با توجه به اعلام پیاپی مسئولین بهداشت و درمان کشور مبنی بر برخورد با چنین تخلفاتی، باید در این زمینه دستگاه‌ها و معاونت‌های نظارتی، توجهی بیش از پیش به این معضلات کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=165501
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما