دوشنبه 6 آذر 1391 - 10:28

سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون تاریخ کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز: حضرت آیت اله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بیانات مهم و ارزشمندی در خصوص تاریخ و فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد بیان فرمودن که بخشی از آنها را در ادامه خواهیم آورد.

خداى بزرگ را سپاسگزارم كه توفيقِ ديدار شما را به بنده عطا فرمود. از دوران جنگ كه سفرى به اين استان كردم و به ميان شما آمدم، همواره خاطره‌هاى شيرينِ شما مردمِ مؤمن و بااخلاص و غيور، در ذهن من بود و هست. علاوه بر آن، هركس كه اندكى در گذشته‌ى تاريخى ايران مطالعه كرده باشد، وضعيت عشايرِ غيور و مردمِ مؤمن اين سرزمين و اين استانِ قهرمان‌پرور را خواهد شناخت. بنده هم از خصوصيّات شما مردم مؤمن و بااخلاص- از شجاعتهايتان، از مقاومتهايتان، از ايمانتان، از فداكاريتان در راه خدا، از ايستادگيتان در مقابل فرمانروايانِ جائر و ظالم، از مشاركت زن و مرد در سراسر اين استان و در همه‌ى مسائل زندگى- مطالب زيادى شنيده و خوانده‌ام.
خدا را سپاسگزاريم كه جمهورى اسلامى، قدر عشاير را در همه جاى كشور و از جمله در اين استانِ مردخيز و مردپرور دانسته است.
نظام جمهورى اسلامى، براى عشاير ارزش قائل است و عشاير را به عنوان يكى از برجسته‌ترين قشرهاى كشور مى‌شناسند كه هم در كار سازندگى و هم در كار دفاع از كشور، سهيمند. نظام، قدرِ اين جوانان غيور و اين مردان و زنان بااخلاص و مؤمن را مى‌داند. شما هم متقابلًا قدر جمهورى اسلامى را شناخته و دانسته‌ايد. هر رفتارى را كه حكومتها با قشرهاى مردم داشته باشند، مردم هم همان رفتار را با حكومتها دارند. هرگونه احساساتى كه مسئولان كشور، در هر زمانى نسبت به قشرهاى مختلف مردم- از جمله عشاير- داشته باشند، همان احساسات را قشرهاى مردم هم نسبت به مسئولان كشور دارند. شما به مسئولان محبت و اعتماد داريد؛ مسئولان هم به شما عشق مى‌ورزند و روى احساسات و ايمانتان حساب مى‌كنند. اين احساس، طرفينى است.
رژيم منحوس پهلوى، درست عكس اين رابطه را با شما مردم اين استان و عشاير غيور اين سرزمين داشت. در ابتداى تشكيل حكومتِ ناسالم و خائن پهلوى، از اوّلين كارهاى رضا خان اين بود كه در هرجا توانست به سركوب عشاير پرداخت. در تمامِ دوران حكومت رضا خان- كه پيرمردان لا بد به ياد دارند- و بعد از آن، در بخشى از دورانِ حكومتِ فرزندِ فاسد و خائنش، بارها و بارها بين مردم مظلوم اما شجاع و ساكت و غيورى كه در اين استان بودند با نيروهاى حكومتى تصادم شد و هزاران نفر از عشاير اين مناطق، به دست مزدوران خاندان پهلوى به قتل رسيدند. رفتار حكومت دست‌نشانده‌ى پهلوى با عشاير اين استان، چنين بود. اما متقابلًا، مردم مؤمن و عشايرِ مخلص و شجاع و غيور اين منطقه و اين سرزمين، حتى يك روز هم با نظام پهلوى از درِ آشتى وارد نشدند. البته عدّه‌اى از كدخدايان و اربابهايى كه دستشان در دست مسئولان دولتى بود، با پهلوى‌ها آشتى بودند. اما توده‌ى مردم، ابداً! تشكيلات حكومت طاغوت، مردم را رها مى‌كرد؛ اما بعضى از اربابهاى ظالم و كدخداهاى متعدّى را دودستى مى‌گرفت! مردم براى پهلوى‌ها اهميتى نداشتند. نتيجه اين شد كه در تمام طول حكومت پنجاه‌ساله‌ى خاندان منحوسِ پهلوى، در اين استان- در مناطق بويراحمد، در مناطق كهكيلويه و نيز در مناطق عشاير و خاندانهاى مختلف از فارس تا خوزستان- حتّى يك قدمِ اصلاحىِ آبادكننده‌ى قابل ذكر برداشته نشد.
بنده به پولهايى كه در سال آخرِ رژيم گذشته در اين استان خرج شده است نگاهى كردم و به اين نتيجه رسيدم كه مقدار پولى كه در تمام طول پنج سالِ آخر رژيم گذشته- كه بهترين سالها از لحاظ مالى بوده و دولت آن روز پول زيادى داشته است- در اين استان خرج شده، يك چهلم مقدارى است كه جمهورى اسلامى در كمتر از آن مدت، در اين استان خرج كرده است. به تعبيرى ديگر، جمهورى اسلامى در مدتى كوتاه، نزديك به چهل برابرِ آنچه كه آن‌ها در اينجا خرج كرده‌اند، در اين استان اعتبارات صرف كرده و پول خرج نموده است. البته در دوران رژيم طاغوت كه دستگاه‌هاى دولتى فاسد بودند- يعنى استاندار آن روز، فاسد و مسئولين ادارات و پيمانكاران، دزد و فاسد بودند- اگر پولى هم در اين استان خرج مى‌شد، براى مردم نمى‌شد. لذا شما مى‌بينيد كه در تمام دوران حكومت پهلوى، حتّى يك دانشكده در اين استان تأسيس نشد و تعداد فارغ‌التّحصيلان دانشگاهى در سراسر همين استان، از عدد انگشتانِ دستِ يك نفر هم تجاوز نكرد!

 

 

 


جمهورى اسلامى كليد حلّ مشكلات را كارهايى مى‌دانست كه براى انجام آن‌ها اقدام كرد. امروز در اين استان، پنج دانشگاه و مؤسّسه‌ى آموزش عالى وجود دارد. رژيم پهلوى و عوامل آن، با مردم، بد و دشمن بودند. براى همين است كه شما جوانان عزيزِ ما كه بعضى در ميدانهاى نبرد، براى دفاع از كشور، جانتان را كف دست گرفتيد؛ بعضى جانباز و مجروح شديد و بعضى به اسارت دشمن در آمديد، بايد اين حرف را گوش كنيد: شما براى دفاع از دين و مرزهاى كشور به جبهه رفتيد، آماده‌ى شهادت شديد و جان داديد؛ آن هم بدون اينكه كمترين پاداشى از كسى غير از خدا بخواهيد. اما در دوران آن رژيمِ منحوسِ فاسد، وقتى دشمن از شمال و جنوب به اين كشور حمله كرد، يك نفر از مردم معمولى به كمك نيروهاى ارتش نرفت و يك نفر اسلحه به دست نگرفت تا در مقابل دشمن، دفاع كند. چرا؟ زيرا مردم، آن ارتش را از خودشان نمى‌دانستند. مردم، آن رژيم را بيگانه مى‌دانستند و حق هم داشتند؛ چون آن رژيم واقعاً بيگانه بود.
امروز به فضل پروردگار، بر اين مملكت، اسلام حكومت مى‌كند. دلهاى فرمانروايان و توده‌هاى ميليونى مردم هم منوّر به نور ايمان و عشق است. لذا، مسئولين كشور، در مقابلِ تحميل دشمنان و زورگويى آمريكا مى‌ايستند و تحميل را از هيچ قدرتى نمى‌پذيرند. آحاد مردم هم، استوار مانند كوه، در حفظ مرزهاى جغرافيايى و اعتقادىِ كشور مى‌كوشند؛ مسئولين را تأييد مى‌كنند و مورد اتّكاى آن‌ها مى‌شوند. اين، همان نظامِ درست و حكومتِ صحيح بر يك كشور است.
من در دوران جنگ تحميلى، به ياسوج و بعضى شهرهاىِ ديگرِ اين خطّه آمدم و وضع استان را از نزديك ديدم. عشاير اين استان، در ميدان جنگ هم بسيار خوب جنگيدند و دفاع كردند. البته وقتى يك جوان به جبهه مى‌رود و در راه خدا مجاهدت مى‌كند، پشتِ سر او، مادر و پدر و همسر و فرزندانش قرار دارند. پس، او يك نفر نيست كه مشغول مجاهدت است. هنگامى كه يك جوان، جانش را بر كف دست مى‌گيرد و به ميدان جنگ مى‌رود، در واقع پدر و مادرِ او هم جهاد مى‌كنند. وقتى ملتى در مقابل تحميل زورگويان دنيا مى‌ايستد، وقتى جوانان اين كشور اعلام مى‌كنند كه محتاج به بيگانگان نيستند و حاضرند خودشان كشورشان را بسازند و آباد كنند، معنايش اين است كه در اين جهاد مقدّس و بزرگ، مرد و زن باهم شريكند.

 

  یاسوج  –  خرداد / 1373

منبع: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=16394
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پاینده رهبر گفت:

    پاینده رهبر / بنازمتون بویر نیوز خیلی خوبه از این مطالب ارزشی استفاده می کنید

  2. ناشناس گفت:

    اقایه بهبهانی بد نیست این مطلبرو بخونید

دیدگاه شما