جمعه 27 شهریور 1394 - 17:13

بخش دوم گفتگو با دکتر هاشمی؛ واکنش دکتر هاشمی به انتقاد مردم از پزشکان هم استانی خارج از استان/ کاشت حلزون به داد ناشنوایان رسید

ما تاکنون 1200 عمل کاشت حلزون را در شیراز انجام دادیم و خوشبختانه در این زمینه موفق بوده ایم.

گروه فرهنگی – در ادامه سلسله گفتگو با نخبگان کهگیلویه و بویراحمد، به سراغ دکتر بصیر هاشمی، استاد تمام دانشگاه، متخصص گوش حلق و بینی،معاون دانشگاه علوم پزشکی استان فارس، عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد و رئیس کمیته علمی کمیسیون کشوری کاشت حلزون شنوایی رفتیم و گفتگویی را با ایشان انجام دادیم که  بخش اول گفتگوی بویرنیوز با این نخبه کهگیلویه و بویراحمد(از اینجا ببینید) تقدیم شما شد و در ادامه بخش دوم و پایانی این گفتگوی خواندنی می آید:

dr-h1

آقای دکتر شما را به عنوان استاد در زمینه کاشت حلزون گوش می شناسند چی شد به این موضوع خاص علاقه مند شدید؟

خب ببینید رشته گوش، حلق و بینی چندین شاخه دارد و کاشت حلزون در حوزه اتولوژی(قسمت گوش) می باشد و علاقه شخصی به این حوزه ها داشتم چرا که گوش با فاکتور خیلی مهم شنوایی سر و کار داشت.

به همین دلیل و به خاطر نو بودن این دانش و جایگاهی که آن زمان داشت در ایران پیدا می کرد برای ادامه علم اندوزی در این زمینه ابتدا به آلمان رفتم و در ادامه حدود 4 ماه به تهران آمدم و نزد دکتر فرهادی(وزیر علوم) که خود در این حوزه ها کار میکرد به فراگیری کاشت حلزون پرداختم و بعد از اخذ فلوشیپ فوق تخصص و گواهینامه های لازم برای ادامه کار به شیراز برگشتم.

ما تاکنون 1200 عمل کاشت حلزون را در شیراز انجام دادیم و خوشبختانه در این زمینه موفق بوده ایم.

اولین عمل کاشت حلزون را در چه سالی انجام دادید؟

بهمن ماه سال 82 با حضور دکتر فرهادی (وزیر بهداشت وقت) اولین عمل کاشت حلزون در جنوب کشور را انجام دادیم.

در فرایند کاشت حلزون چه اتفاقی می افتد؟

در واقع با این عمل فرد ناشنوا را میتوان شنوا کرد و تمامی کسانی را که ناشنوایی مادر زادی دارند و یا آنهائیکه شنوایی داشته اند و به علت حادثه ای شنوایی خود را از دست داده اند را میتوان با یک سری اقدامات مطالعاتی و جا یگذاری دستگاهی نسبتاً گران قیمت در قسمت جمجمه و حلزون گوش آنها شنوایی را به آنها برگرداند.

این دستگاه گران قیمت را چطور تهیه میکنید؟ بیمار باید تمای هزینه ها را پرداخت کند؟

این دستگاه حدود 18 هزار دلار قیمت دارد و افرادی که نیازمند برای این عمل تشخیص داده شوند به مراجع ذیربط ارجاع که عمده هزینه را نیز دولت می پردازد و بیمار با پرداخت بخشی از هزینه میتواند مراحل درمان را طی کند.

neshast1_15257

بهترین زمان برای عمل حلزون گوش چه موقع است؟

برای آنهایی که مادر زادی ناشنوا هستند 1 سالگی ایده آل ترین و  زیر 2 سال بهترین زمان است و تا 5 سالگی هم نتیجه می دهد اما با درصد ضعیف تر چرا که الگوهای شنوایی و گفتاری در همان سنین خیلی کم شکل می گیرد.

برای بزرگسالانی که زمانی شنوا بودند و حادثه ای موجب ناشنوایی آنها شده تا حداکثر 10سال پس از حادثه این نوع عمل قابل انجام است.

آقای دکتر ناشنوا متولد شدن برخی افراد علت خاصی دارد؟ ازدواج های فامیلی در بروز اینگونه بیماری ها اثر دارد؟

ناشنوایی می تواند ارثی باشد و نقص در برخی ژن ها در بروز آن تاثیر گذار است اما عمده علل بروز ناشنوایی و تولد نوزادان ناشنوا(حدود 70 درصد موارد) فاکتورهای ژنتیکی دارد و محیط هایی که ازدواج های فامیلی بیش از حد مرسوم است وارد بیشتری از این نوع اختلال مشاهده می شود.

البته علت های اکتسابی بدو و بعد از تولد همچون تولد نارس، زردی، یرقان و غیره هم می تواند عامل مهمی در بروز این دست اختلالات باشد.

چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد در سنین بالا کم شنوایی بیشتر به چشم میخورد؟

تماس با محیط های با سر و صدای بالا به کم شنوایی در سنین بالا می انجامد و باید از شرایط مستعد ایجاد کم شنوایی حذر کرد و شاید بیشترین علت حضور در مکان های پر سر و صدا و رعایت نکردن راه کارهای سلامت گوش باشد.

توصیه های شما برای حفظ بهداشت و سلامت گوش چیست؟

گوش از نقاط حساس بدن است که وظیفه مهمی را هم بر عهده دارد و جا دارد حساسیت بیشتری برای محافظ از آن به خرج داد و گوش را ازمواردی که  آسیب زا هستند از جمله سر و صداهای زیاد، گوش پاک کن های نا مرغوب و استفاده غیر اصولی از آنها، آب رفتن در گوش، استفاده ازهدفن  با صدای بلند و غیره مراقبت کرد.

سلامت در استان را نسبت به قبل چطور میبینید؟

به هر جهت استان از نظر تاریخی دچار عقب ماندگی است اما پس از انقلاب تلاش های زیادی صورت گرفته، در حال حاضر ما از نظر فضای فیزیکی و امکانات بیمارستانی کمبودهای زیادی داریم و البته خوشبختانه از نظر نیروی انسانی با توجه به دانشجویان استان در مقاطع مختلف در آینده تا حدودی نیاز استان از نظر نیروی انسانی برطرف خواهد شد و باید تلاش کنیم که استان از نظر امکانات پزشکی به حد خودکفایی برسد.

شما گفتید نیروهای متخصص در استان به تعداد کافی داریم پس چرا مردم هنوز شیراز را برای درمان انتخاب می کنند؟

خب شاید تعداد زیاد بیماران را بتوان یکی از عمده دلایل آن دانست و البته نمی توان کمبود تجهیزات و امکانات را هم نادیده گرفت و باید این مساله را هم مد نظر قرار دهیم که برخی از عمل ها و اقدامات درمانی در برخی مراکز و مناطق اصلا قابل انجام نیست.

نظر شما در مورد طرح تحول سلامت چیست؟

این طرح  قدم بزرگی هم در بهسازی بیمارستان ها و هم ماندگاری پزشکان در شهرستان ها برداشت، تعرفه ها هم واقعی شد که به نوعی از زیرمیزی گرفتن ها جلوگیری کرد و از طرقی پرداختی از جیب مردم را کاهش داده است و البته نکات ضعفی هم دارد که امید است در آینده اصلاح شود.

چرا بخش خصوصی در استان فعال نمی شود تا هجوم مردم به سایر شهرها و مشکلات خاص آن رانداشته باشیم؟

خب ما هم موافقیم که اگردر شهری  بخش خصوصی نباشد پزشکان هم رغبتی برای ادامه کار درآنجا ندارند و بارها به دوستان توصیه کردیم نسبت به راه اندازی بخش خصوصی اقدام کنند.

و در یاسوج بیمارستان خصوصی در حال ساخت است و بنده و تعدادی از دوستان به صورت ماهانه و موردی  به خدمت رسانی خواهیم پرداخت.

مردم گاهاً از پزشکان هم استانی که سایر شهرها را برای کار انتخاب کردند گله مند هستند توجیه شما در این خصوص چیست؟

مردم طرز تفکرشان صحیح است ولی برخی حقایق نادیده گرفته می شود، باید بدانیم اگر ما خودمان را به یک منطقه خاص محدود کنیم پیشرفتی رخ نمی دهد و در جائیکه هستیم میتوانیم دستیاران و پزشکان خوبی تربیت کنیم برای همان مناطق و این را هم اضافه کنم که در همان جائیکه هستیم هم بیشتر مردم استان به ما مراجعه میکند و با آن امکانات بیشتر و بهتر میتوانیم کمک کنیم.

چه تعداد از مراجعان شما از کهگیلویه و بویراحمد هستند؟

بخش عمده ای از از مراجعان ما از استان های همجوار وهمچون بوشهر و استان کهگیلویه و بویراحمد و عشایر  هستند و خوشحالیم که در خدمت آنها هستیم.

بهترین خاطره در زندگی شما؟

هیچوقت فراموش نمیکنم سالها قبل یکی از بستگانم بیمار شد و من به عنوان همراه با او به بیمارستان خلیلی شیراز رفتم،  آرزو کردم روزی بتوانم در این بیمارستان کار کنم و سالها بعد از این اتفاق خودم ریاست آن بیمارستان را برای مدت8 سال بر عهده داشتم.

توصیه شما به جوانان استان؟

ما جوانان غیور و توانمند داریم که صداقت، سلامت نفس، نوع دوستی و پشتکار خصیصه آنهاست و باید آنها را ارج نهاد و حفظ کرد و با نگاه به افراد موفق تلاششان را بیشتر بکنند در همه بخش ها چه علم و چه صنعت و غیره و در اینصورت آینده روشنی خواهند داشت و توصیه من این است که بسراغ کسب علم و دانش بروند و از این کار خسته نشوند و با پیشرفت های خوبی که نسبت به زمان ما صورت گرفته الان جوانان باید بدنبال یافتن کرسی های علمی و جایزه نوبل باشند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=162516
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ه.حسینی گفت:

    متاسفانه در گیر کردن نخبگان این استان با مسایل حاشیه ای و نبود امکانات کافی زمینه پیشرفت و خدمت رسانی رو در این استان سخت کرده .

  2. حسینی گفت:

    سربلند و زنده باشید جناب آقای دکتر هاشمی عزیز.

  3. فرزند دنا گفت:

    ما پزشکان بسیار خوبی همچون آقای دکتر هاشمی.ملک حسینی .نیک اقبال .مهدی غفاری و …. در شهر شیراز داریم که انصافا برای هم استانی ها از هیچ کمکی دریغ نمیکنن.که متاسفانه اگر در یاسوج تشریف داشتن بخاطر سنگ اندازی ها و نبود امکانات کافی انگیزه ای برای کار برای آنها نمیگذاشتن

  4. خورزو گفت:

    جناب اقای دکتر ما به شما افتخار میکنیم و دستیابی به مقام وزارت را در پیش روی جنابعالی میبینیم . بزرگ مردانی همچون شما همواره ازکمک به هموطنان و همشهریان دریغ نمی کنند و برای ارتقاء شرایط درمان استان و خدمت به مردم تلاش مضاعف انجام می دهند .

  5. هم استانی گفت:

    من بیمارشون هستم.فوق العاده هستن ایشون

  6. حکمتیان گفت:

    خدا وند همیشه سربلند باشید چون واقعا خدمتگزار مردم هستید و دلسوز ..درکاروشون اصلا مادیات براشون مهم نیست کافیه متوجه بشه کسی     مشکل دارد …….ج

  7. مریم گفت:

    شماره مطب و آدرس مطبشون میخوام نیاز فوری

  8. رضایی منش گفت:

    دکتر کارش عالیه

  9. صبوری گفت:

    درودوعرض ادب واحترام خدمت استادهاشمی
    استادهاشمی غیرازتخصص درزمینه کاشت حلزون که سرامدهستن دارای روح بلندومنش والای انساندوستی هستن۰ارزوی ماپوشیدن ردای وزارت برقامت شایسته ایشان است۰استاد افتخارمایی

  10. پریناز گفت:

    درود بر همه رادمردان ایران زمین

  11. پریناز گفت:

    جناب دکتر هاشمی اعجوبه وقار و در عین حال کوچک نفسی و کرامت هستند. خداوند بر عمر آبرومند و پر افتخار ایشان بیفزاید.

دیدگاه شما