سه شنبه 24 شهریور 1394 - 17:38

دیکتاتوری اردوغان علیه روجلد یک مجله (+عکس)

 پلیس ترکیه با حمله به دفتر مجله ای که تصویری مونتاژ از اردوغان در صفحه نخست خود منتشر کرده بود، شماره های اخیر آن را مصادره کرد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از سایت روزنامه الحیات چاپ لندن، مجله “نقطه” در عکس روی جلد خود تصویر رییس جمهور ترکیه را در حال سلفی گرفتن در کنار جسد یکی از نیروهای نظامی ترکی کشته شده در درگیری با پ ک ک منتشر کرده بود.

در بیانیه ای که از سوی دفتر مجله منتشر شد،  آمده است که دادستان عمومی استانبول توزیع نسخه آخر مجله نقطه را ممنوع کرده و به اتهام اهانت به ریاست جمهوری و ترویج تبلیغات تروریستی، دستور حمله به دفتر آن را صادر کرد .

دیکتاتوری اردوغان علیه روجلد یک مجله (+عکس)

در ادامه بیانیه آمده است : “روجلد مجله ای که باعث حمله نیروی پلیس به دفتر آن شد، ممکن است سخت، ناراحت کننده و یا حتی وحشیانه باشد ، اما اینها برای یک مجله جرم نیست بلکه این روش بیان ماست.”

به گفته “جوهری غووان” دبیر تحریریه مجله “نقطه”، پلیس شبانه به دفتر مجله حمله کرد اما به دلیل اینکه کسی در دفتر نبود، صبح روز بعد بار دیگر با حمله به دفتر نسخه های شماره آخر آن را مصادره کرد.

انتشار تصویر سلفی گرفتن اردوغان با جسد نظامی حزب کارگر ، نشان از افزایش خشونت میان ارتش ،نیروهای امنیتی و حزب پ ک ک دارد ، اما از سوی دیگر نوعی انتقاد غیرمستقیم به سخنانی است که رییس جمهور ترکیه در جریان تشیع پیکر نظامی بیان کرد.

اردوغان در واکنش به کشته شدن یکی از نظامیان ترکیه در جنگ با پ ک ک گفت: “خانواده و خویشان نظامی بسیار خوشحال می شوند از این که “احمد” (نظامی کشته شده ارتش ترکیه) در جایگاه والا و مقدسی قرار گرفت.”

این مجله با بیان اینکه تصویر منتشر شده در واقع در پاسخ سخنان اردوغان است افزود: “مردم سلفی را زمانی می گیرند که احساس شادی کنند. جلد مجله ما طنز آمیز است وحاوی نقد بسیاری است.”

مجله نقطه در ادامه بیانیه خود تصریح کرد که جلد آن با یکی از تصاویر منتشر شده در روزنامه انگلیسی “گاردین” در سال 2013 تشابه دارد . در تصویر گاردین “تونی بلر” نخست وزیر سابق انگلستان در کنار دود سیاه ناشی از انفجارهای جنگ عراق از خود سلفی گرفته بود.

مجله نقطه به دلیل انتشار یک عکس جلد تنش آمیز به مدت 8 سال از ادامه فعالیت های خود ممنوع شده بود و فعالیت های جدید خود را در ماه اردیبهشت گذشته از سر گرفت.

بر اساس گزارش شاخص جهانی آزادی مطبوعاتی سال 2014 کشور ترکیه در میان 180 کشور در رتبه 154 قرار دارد.

مسوولین امنیتی این کشور ده ها نفر از فعالان عرصه مطبوعات و  همچنین شهروندان را به اتهام اهانت به اردوغان تحت تعقیب قرار دادند./عصرایران

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=162313
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما