پنجشنبه 2 آذر 1391 - 1:09

دعوت به وفاق و همدلی مردم استان

پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز / محمد مختاری – سلام و عرض ادب به تمام همزبانان و همفرهنگانم.


و بخصوص جناب تقوی بهبهانی.
برسم آیین ایلیاتی و حرمت سفره زحمت و پاک پدر و شیر مادر. آنچه اولین واجب است حرمت بزرگتر است و بعدش رسوم و نظرها. این کمترین بهیچ عنوان قصد هتک حرمتی به هیچ قوم یا طایفه ای نداشته و نخواهم داشت.

 

چو اینکه اعتقادم که سالهاست نمود عینی رفتارم هم شده اینست که بدترین ما بهتر از بهترین غیر ماست. و ما هر آنست که به این زبان عشق و نفرتش را بیان میکند و رلالی و سادگی اش شهره ی همگان شده ، ولو به زبان طنز و هجو و ادبیات عامیانه . ناسونالیست متعصب و رادیکال نیستم ، اما بارز ترین دلیلم همان بزرگترین گناه بشر است که کل این قوم از آن بری است،.یعنی دروغ .
وبه مختصر تجربه ی آستانه ی چهل سالگی ام دریافته ام که قوم لر قدی و قدرتش نیازی به تمسک از دروغ را در خود ندیده و نخواهد دید. و صد البته که کاستی از ذات بشر است و زبان من کمترین که قاصر تر ، اگر از سیاهه ام این حس (تعصب قومی و تحقیر) متبادر شده آنرا به حساب همین ناتوانی بگذارید و بر من ببخشایید . ولیکن همانطور که صراحتا” در خود متن آورده شده این نوشته حتا نقد دیدگاه جناب تقوی نیست و صرفا شخص ایشان ، آنهم با همه ی احترامی که برایشان قایلم و در نخستین سطر مطلبم آورده ام آن لبه ی دیگر تیغ کلام خود ایشان است . اعتقاد دارم وجود تک تک انسانها متشکل
از خوبی ها و بدی ها ست ، با اینکه تمام زیر مجموعه ی هر بعدش نسبی است و شرایط و اعتقادات آنها را تعریف می نماید ، هنر انسان بودن ما اینست که دایره ی خوبیهایمان را بتوانیم از بدیهایمان اندکی بیشتر کنیم . همین . مدینه ی فاضله ی من .

و در مورد جناب تقوی اگر اجازه ی چنینی به خودم دادم همان است که در متن اورده ام . به زبان دیگر چرایی طرح این دیدگاه از طرف ایشان است و این را هم قبل از هر چیز اشتباه یک هم زبان میدانم و سعی در تصویر نمودن این دیدگاه در ایشان نموده ام. بل خودم هم در اشتباه باشم . اما ایشان اجازه ی این را به من دادند. دلیل اشتباه ایشان را هم آنگونه که آورده ام دیدم اما اگر جزیی تر به آن بپردازم که در این مقال نگنجد ولیک ، عدم اثبات نیت خیر ایشان به من بود.

گرچه اسباب خیر بسیاری گردید که فعلا” بماند و بزودی تاثیرش را همگان خواهند دید . تا آنجا که من اطلاع پیدا کرده ام ایشان اهل چرام و حتا پسوند مکتوب سجلی ایشان چرامی است، و پسوند بهبهانی را خودشان شفاها” برگزیده اند.با اینکه واقفم وجه تسمیه نمی تواند تعیین کننده باشد و هیچکس بدهکار نام و لقبش نیست،اما چو اینچنین باشد ، سوال اینجاست، کسی که از هویت خودش گریزان است ، و شاید ارزش های تمدن کهن و میراث مانگار چرام و مردم فهیمش را در خور توجه یا دون شان خودش می داند چگونه دلش برای یاسوج و تاریخ و فرهنگش سوخته؟ چرا توان و تخصصش را در راه اعتلای چرام با آنهمه تاریخ فاخر و فرهنگی و انصافا” یکی از مودب ترین مردم منطقه را در خود جای داده و اینک اینقدر محروم نگه داشته شده و عقب نگه داشته شده است ؟ ! نمی گذارد؟ تاریخ یاسوج هم بسان تمام تاریخ و اعمال بشر پر از فراز و فرود و زشتی و زیبایی است ،کما اینکه بخش اعظمش فخر است و آزاده گی و زیر بار نرفتن،با اینحال گمان نمی کنم هیچ عقل سلیمی خود و تبارش را عقل کل بداند و تمام رفتار خود و ایشان را تایید نماید. هر نکته جایی و هر حرف زمانی دارد.

آیا بهتر نیست بجای طرح این مسایل و اینکه جماعتی و تاریخی را کوته بینانه قربانی منیت خود کنیم ، راه همدلی و وفاق را برگزینیم ؟ چه کسی از برخورد روز گذشته با ایشان دفاع میکند؟ مطمئن باشید حتا ضاربان که ناز شصتشان (چون چوب معلمی بود)،هم دلخور از خود، به خود این اجازه و گوشمالی را آنهم برای خود ایشان دادند.

منیت و خودخواهی و بی جا حرف زدن خود بزرگترین دلیل بر اشتباه ایشان و مردم چرام هم یقینا” این عمل را تایید نخواهند کرد، چه رسد به آن دوست نازنین که از بهبهان این مطلب را نکاشته بود .

و جناب تقوی ، برادر لر من ، بهتر است بجای مرگ بر یاسوج درود بر چرام را سر دهی ، مشکل تاریخ بویر احمد اینگونه جراحی و حل میشود، نه اینکه همه ی عقب افتادگی خود را به گردن بویراحمد بگذار، بویر احمد از همان اوان تاریخش توانست حقش را بگیرد، که حق گرفتنی است و تا مبارزه نکنی بدستش نیاوری. و البته اینکه آنقدر باهوش و با جرات که بدانی از کی و چگونه بگیری راز بویراحمد است، بلکه آنرا دریابی.

و بیاد آور این نغز افتخارمان حیسن همیشه پناه پناهی را: “حرمت نگه دار گلم ، دلم . این اشکها خونبهای عمر رفته ی من است …”

ممنون و ببخشید

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=16207
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. وحید گفت:

    آفرین بر این کارگردان نامی استان. بویراحمدی های فهیم تقوی را می بخشند

    • رضا گفت:

      جناب مختاری.تقوی فقط زشتی ها را دیده و نشان داده.چشم ضعیفش زیباییها و افتخارات را ندیده.شما بجای این همه پریشان گویی زیباییها و افتخارات را بنویسید.قلمتان هم که از رود نیل روانتر و پر ابتر است.

  2. ناشناس گفت:

    معرفت وادب نشانه شخصیت است که درنویسندگی هم باید رعایت شود آقای به اصطلاح بهبهانی یاد بگیر از مختاری

  3. خودتی گفت:

    چومنه اقایان بویراحمدی غارت گذشته خود را در مجلس به نام تمام استان تعمیم میدهند ما با بویراحمدیها مخالفیم.نمونه اش نطق زارع در مجلس بود که از غارت و کشتار هموطنان ئر گجستان و تنگ تامرادی توسط مردم استان ایراد کردند و ما هرگز در ان کشتار نبودیم و نخواهیم بود

  4. حمید گفت:

    درود بر تعصب حقیقت

  5. افرین گفت:

    حتی جواب بدی را می توان با خوبی و نقد مودبانه داد

  6. گچساران گفت:

    احسنت بر قلم مودب و با تفکرتون..
    واقعا لذت بردم…

  7. فاطمه گفت:

    من افتخار می کنم همچی هنرمندی با نگاه فرامنطقه ای در استان داریم.زنده باد گچساران .زنده باد دهدشت . زنده باد سی سخت .زنده باد لنده.زنده باد یاسوج .پاینده و متحد باد کهگیلویه و بویر احمد .در فراز باد قوم لر.

  8. معصوم از تهران گفت:

    کاش بجای این همه بگیر و ببند ومحکوم کردن یکدیگر ،همه ی قوم لر وترک استان زیر بیرق عشق دوستی در راستای اعتلای فرهنگ وهنرومیراث کهن استانمان بکوشیم.افرین بر این دیدگاه وصد البته افتخار به این داماد گچسارانی ها.

  9. سکوت گفت:

    همدلی و متحد بودن رکن اول است ولی باید حقیقت تقوی بهبهانی را هم قبول بکنیم.

  10. ناشناس گفت:

    درود بر مختاری

  11. کی لهراس گفت:

    زنده باد استان عزیزمان کهگیلویه وبویراحمد

  12. حمید حسن پور حمید آباد گفت:

    صحبت کردن درمورد بویراحمد صلاحیت می خواهد.

  13. نیک نام گفت:

    مختاری عزیز .داشتن صلاحیت ونیت خیر شرط لازم برای کارهای بزرگ هم در این دیار نیست. بد طوری به این یکی گیر داده ای.حداقل به سکوت او احترام بگذارید

دیدگاه شما