جمعه 26 آبان 1391 - 23:29

مشکوکيم!

بویر نیوزتيم ملي ايران در مرحله مقدماتي جام جهاني 2014 با انجام يک بازي بد مقابل ازبکستان شکست خورد، اما قضاوت مرموز داور اماراتي همه را بدبين کرد.
به گزارش فارس، تيم ملي فوتبال ايران در هفته پنجم رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني 2014 برزيل در منطقه آسيا طي يک ديدار نسبتاً ضعيف مغلوب ازبکستان شد تا ديداري که مي‌توانست پلي براي رسيدن ملي‌پوشان ايران به جام جهاني باشد، به هر ترتيب تحقق نيافته و کار صعود پيچيده‌تر از هميشه به روزهاي پيش‌رو منتهي شود.
اشتباهاتي که گم شد!
اينکه در اين ديدار تيم ملي در غياب سرمربي خود روي نيمکت، بازي سردرگم و پرفراز و نشيبي را به نمايش گذاشت در آن شکي نيست و در اين خصوص قصد دفاع از عملکرد فني مردان کي‌روش در ديدار انتقادآميز مقابل ازبکستان را نداريم، اما اتفاقاتي که زير سايه حساسيت و هيجان اين رقابت در خصوص مسائل داوري گم شد، يک بار ديگر اين فکر را در اذهان پديد آورد که آيا AFC داوران قاره کهن را براي چنين بازي‌هاي حساسي به واقع بر اساس لياقت و توانايي گزينش مي‌کند يا اينکه مسائل ديگر نيز در اين انتخاب تأثيرگذار است؟
فلش‌بکي به بازي رفت
هنوز 14 خرداد امسال و اتفاقات بازي رفت در تاشکند را به خوبي به ياد داريم که چگونه داور ژاپني اين ديدار با اشتباهاتش اولين 3 امتياز مقدماتي جام جهاني را به حساب تيم ملي کشورمان واريز کرد. در واقع کمک خودجوش داور باعث شد تا در مسير سخت و ناهموار رسيدن به برزيل، گام نخست را محکم برداشته و براي چهارمين صعود از همان ابتداي کار بسيار اميدوار شويم. در همين مسابقه داور و کمک داور چشم بادامي مسابقه در چندين نوبت سهواً به سود ايران تصميم‌گيري کرده که اوج اين ماجرا زماني بود که آنها در دقيقه 73 و زماني که توپ مهاجم ازبک از خط گذشت، دستور به ادامه بازي داده و اين صحنه را گل تشخيص ندادند تا در نهايت با تک گل ثانيه‌هاي پاياني محمدرضا خلعتبري، تيم ملي در شبي که حقش نبود با دست پر به ايران بازگردد.
نگران بازي برگشت
اين اتفاقات در ذهن جامعه فوتبال باقي ماند تا نوبت ديدار برگشت فرا برسد. با ابلاغ کنفدراسيون فوتبال آسيا، داور اماراتي به همراه هموطنش و يک کمک کويتي که به خوبي به زبان فارسي تسلط دارد، قضاوت اين بازي را عهده‌دار شدند تا نگراني‌ها بابت وجود چنين داوراني نزد فوتبالدوستان ايراني بيشتر شود؛ نگراني که بابت اتفاقات بازي رفت و ترس از جبران اشتباهات داور ژاپني و همچنين هم‌گروه بودن يک تيم عربي به نام قطر با ايران کاملا به حق بوده و دلهره از جهت‌دار بودن سوت داور اماراتي را بيشتر مي‌کرد. در نهايت با رسيدن به زمان آغاز مسابقه انتظارات به سر رسيد و زماني که تيم ملي ايران به نسبت تمام 90 دقيقه در همان دقايق نخست بهترين نمايش خود را ارائه مي‌کرد، محمد نوري در دقيقه 12 براي تيم ملي گلزني کرد که کمک داور اماراتي به اشتباه اين گل را مردود و آفسايد اعلام کرد تا شک و شبهه‌ نسبت به وجود جريانات پشت پرده براي کسب نتيجه‌اي خاص به سود ازبکستان در اين ديدار بيشتر شود. داور امارتي در اين مسابقه مقابل چشمان ناظر جديد کميته داوران AFC قضاوت بحث‌برانگيزي داشت و در چندين صحنه که ازبک‌ها مشخصاً به منظور عصبي کردن بازيکنان ايران، رو به بازي فيزيکي و خشن آورده بودند، با دل آنها راه آمده و ضمن بي‌نصيب گذاشتن بازيکنان حريف ازکارت‌هاي رنگي‌اش، در چندين صحنه نيز به اشتباه سوتش را به سود ازبک‌ها به صدا درآورد. باز هم تأکيد مي‌کنيم که در اين يادداشت قصد دفاع از عملکرد ملي‌پوشان ايران را نداريم و منظورمان اين نيست که اگر اشتباهات داور اماراتي نبود، رحمتي و مدافعان تيم ملي که شب انتقادآميزي را پشت سر گذاشتند، تبديل به ستاره شده و روي توپ‌هاي ارسالي عملکرد بهتري مي‌داشتند و گل‌ تکراري نمي‌خورديم يا اينکه به طور حتم در صورت عدم اشتباهات داوري در پايان 90 دقيقه نتيجه روي اسکوربورد به سود ايران بود؛ بلکه وقتي علاوه بر اشتباهات محرز داوران، صحنه‌هاي پنجاه پنجاه نيز به سود ازبکستان گرفته ‌شد، اين تفکر به وجود آمد که داور با ذهنيت جبران ديدار رفت قدم به ميدان گذاشته و قصد دارد به هر نحو ممکن کار را (کسب هر 3 امتياز ممکن) را براي تيم ازبکستاني دربياورد که در نهايت هم اين اتفاق تلخ رخ داد تا ازبکستان هم همچون ايران در شبي که خيلي استحقاق 3 امتياز را نداشت، دست خالي خانه حريفش را ترک نکرده باشد.
فوتبال آماتوري که سعي مي‌کند حرفه‌اي باشد
فوتبال آسيا سال‌هاست که به لطف تيم‌هايي مانند ژاپن، کره‌جنوبي و اضافه شدن استراليا و همچنين حضور بازيکنان سرشناس هرچند پا به سن گذاشته در ليگ‌هاي چين و کشورهاي عربي از جمله قطر و امارات حداقل در ظاهر در حال پيشرفت است، اما از سوي ديگر وقوع مکرر چنين اتفاقاتي در کنار برنامه‌ريزي ضعيف که درست برعکس برنامه‌ريزي فوتبال روز دنياست و ناديده گرفتن يکسري مسائل پيش پا افتاده، باعث شده است تا پازل ايرادات و ضعف‌ها همچنان در فوتبال آسيا در حال تکميل باشد و همين موضوع موجب شده تا در قاره کهن هر اندازه براي حرفه‌اي شدن تلاش مي‌شود، اين تلاش نتيجه‌اي عکس به همراه داشته باشد تا در نهايت تعريف فوتبال آسيا، همچنان يک تعريف آماتور از فوتبالي متوقف و در حال سکون باشد.
3 امتيازي که شايد فداي جريانات شد
زدوبندهاي پشت پرده مسئولان کنفدراسيون آسيا در اين خصوص را با اينکه مستدل و مستند نيست، اما مي‌توان با وقوع مکرر اشتباهات داوري مشهود دانست. اين اتفاقات به قدري مرموز است که باعث شده است در سال‌هاي اخير به قدر کافي حداقل نسبت به مسائل داوري بدبين باشيم. حال به نظر مي‌رسد که 3 امتياز مسابقه با ايران و ازبکستان هم فداي همين زدوبندهاي جريانات مرموز در AFC شده و کار را به جايي رسانده که مقامات فوتبال ايران راهي جز شکايت از داور اماراتي را نداشته باشند. اين جريان نشأت گرفته از فيفا سالهاست در فوتبال آسيا در جريان بوده و به نظر مي‌رسد که خيلي اراده قوي براي متوقف کردن آن از سوي کشورهايي که بازيچه دست اين کنفدراسيون هستند وجود ندارد و با اگر هم اراده‌اي باشد، وقتي نهاد بالادستي را پرفسادتر مي‌بينند، قيد مبارزه با آن را زده و يا سعي مي‌کنند با اين جريانات همسو شوند!
تلنگري به فدراسيون فوتبال
در پايان نيز ذکر اين نکته ضروريست که وجود چنين جرياناتي مي‌تواند تلنگري به فدراسيون فوتبال کشورمان باشد و اين نکته را يادآور مي‌شود که تا چه زمان بايد چوب عدم حضور در کرسي‌هاي بين‌المللي را اينگونه بخوريم؟ اگر فدراسيون فوتبال در هيات اجرايي کنفدراسيون فوتبال آسيا نماينده داشت شايد به واسطه درنظر گرفتن همين شأن حضور، هيچگاه کميته داوران کنفدراسيون فوتبال آسيا به خود اجازه نمي‌داد کمک داوري را براي اين ديدار انتخاب کند که به فارسي مسلط است و مي‌تواند راپورت مسائل داخل زمين و صحبت‌هاي رد و بدل شده بين بازيکنان ايران را به داور بدهد، يا اگر نماينده‌اي قاطع در کنفدراسيون آسيا داشتيم شايد هرگز به خود اجازه نمي‌دادند که داوري را انتخاب کنند که هم‌زبان‌هايش در گروه ايران هستند و در صورت شکست ايران، همين همزبان‌ها (تيم ملي قطر) مي‌توانند کار صعود ايران به جام جهاني را به دردسر بياندازند (که اين موضوع البته محقق شد و امروز به همين واسطه به دردسر هم افتاده‌ايم) و ده‌ها اما و اگر ديگر که در صورت داشتن نماينده ايراني در آسيا اجازه تحقق آنها به همين راحتي‌ها به مقامات فوتبال اين قاره داده نمي‌شد. بله؛ به همين راحتي، نماينده‌اي در کرسي‌ فوتبال آسيا نداريم و حالا‌ حالاها بايد اين گونه چوبش را خورده و اسير زدوبندها و همين جريانات مرموزي که هر بار به يک نحو از آستين AFC بيرون مي‌زند، باشيم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=15864
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما