شنبه 16 اسفند 1393 - 10:28

جاده مرگ در دل جنگل پیرچوپان (+تصاویر)

 منابع طبیعی بویراحمد برای مقابله و برخورد قانونی با مخربان و سودجویان جنگل‌های دشت پیرچوپان و کله‌گاه واقع در منطقه سروک یاسوج اعلام آمادگی کرد.
به گزارش بویر نیوز به نقل از فارس، شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یا همان پایتخت طبیعت ایران را همه با منابع طبیعی و به خصوص جنگل‌های انبوه بلوط می‌شناسند.

هویت تاریخی بویراحمد به این جنگل‌ها وابسته است و اگر درخت بلوط به هر صورت در بویراحمد نابود شود، هویت تاریخی این شهرستان که نماد ایستادگی و مقاومت آن درخت ستبر بلوط است نیز دستخوش تغییر می‌شود.

اما چند سالی هست که سودجویان و منفعت‌طلبان دست از سر این جنگل‌ها برنمی‌دارند و این‌گونه که معلوم است تا نابودی کامل این جنگل‌ها لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد.

در این میان منابع طبیعی بویراحمد بیش از هر دوره و زمان دیگر با کمک خبرنگاران و  اصحاب رسانه به دنبال حفظ و احیای منابع طبیعی است.

در اولین روز از هفته منابع طبیعی مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد به همراه تیمی از خبرنگاران و اصحاب رسانه به دعوت طبیعت‌دوستان منطقه سروک به جنگل‌های منطقه پیرچوپان و کله‌گاه رفتند تا از نزدیک با وضعیت این منطقه و جنگل‌های آن آشنا شوند.

 1

متأسفانه در منطقه پیرچوپان که در گذشته یکی از مناطق بکر و دست نخورده جنگلی بویراحمد بوده امروزه مخربان جنگل و سودجویان در حال از بین بردن جنگل‌ها و پوشش گیاهی هستند، همچنین معتادان و اراذل و اوباش با حضور در منطقه بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای با ارتکاب اعمال خلاف دست آخر جنگل‌ها را به آتش می‌کشند و پشت سر خود تنها خاکستری از درختان چندین صد ساله بر جای می‌گذارند.

 

2

 

جاده‌ای که برای ایجاد شبکه برق دکل‌های فشار قوی ایجاد شده اصلی‌ترین عامل برای نابودی جنگل‌های پر پشت و انبوه منطقه پیرچوپان و کله‌گاه است که باید در این خصوص مسئولان مربوطه با منابع طبیعی همکاری کرده و در انسداد این جاده‌های مرگ تلاش کنند.

نیروی انتظامی نیز باید وظیفه خود را برای پاکسازی منطقه از معتادان و همچنین اراذل و اوباشی که در هر نقطه مشغول اعمال خلاف خود هستند تلاش کنند.

 

3
جاده مرگ در دل جنگل پیرچوپان و مرگ درخت چندین صد ساله بلوط

 در این میان سعید نظری مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد با ابراز تأسف از وضعیتی که بر منطقه پیرچوپان حکمفرماست در جمع خبرنگاران قول مساعد برای حفظ و صیانت از این جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی داد.

وی گفت: تا هنگامی که من مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد هستم اجازه نخواهم داد که حتی یک متر از این اراضی واگذار شود و برنامه مدونی برای حفظ این جنگل دارم.

مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد قول مساعد داد که حداکثر تا چند هفته آینده فکری به حال این جاده‌های ناامن خواهد کرد و به کمک سایر دستگاه‌ها منطقه پیرچوپان را از لوث مخربان و سودجویان قطع خواهد کرد.

در این میان دوستداران طبیعت در منطقه نیز قول همه نوع همکاری با منابع طبیعی را دادند.

 

4
نابودی جنگل در پیرچوپان

 

علی صفری از جوانان منطقه سروک تصریح کرد: ما به نوبه خود در برابر این دست درازی‌ها مقابله می‌کنیم که اگر قانون به ما اجازه دهد تا آن‌جا که توان داریم از جنگل‌ها که میراث تاریخی منطقه است حفاظت خواهیم کرد.

یعقوب حیدرپور از دیگر دوستداران طبیعت با بیان پیشنهاداتی به مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد خواستار برنامه‌ریزی مدون برای رفع این مشکل شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=142080
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دوستدار طبیعت /// گفت:

    با تشکر ا تلاشهای جناب نظری بهترین راه مسدود کردن جادهای کابل فشار قوی است

  2. شفائي پور گفت:

    من چندين بار نامه و بيانيه و … در اين رابطه نوشتم و حتي يكي هم به همين سايت بويرنيوز. و بارها هشدار دادم كه اين جاده بايد مسدود شود ولي نشد كه نشد. 

  3. ... گفت:

    در کتاب تاریخی نوشته ی دکتر ذبیح الله منصوری میخوانیم که خرم آباد شهری باستانی بوده که در دل یک جنگل با عظمت قرار داشته الان از ان جنگل با عظمت در اطراف خرم آباد اثری نیست 
    اگر همین گونه پیش برویم ما هم به سرنوشت خرم اآباد ها دچار میشویم و شاید هم بدتر با عزمی جزم به جان طبیعت افتاده ایم و هیچ کس به این فکر نیست که این میراث چند هزار ساله در طی چند ده سال نابود خواهد شد 
    وای برما وای برما…

    • شيرخان عسكري گفت:

      جناب نظري سلام خسته نباشيد.حرف زدن اسان است ولي عمل كردن سخت.ايا ميدانيد در منطقه خهكلون روزانه چه مقدار هيزم بار ميشود .ايا ميدانيد هاشيه نشينان سروك چه بلايي بر سر طبيعت سروك اورده اند.ايا انهايي كه كله گاه راتخريب ميكنند براي شما ناشناخته اند.نه …….بااندكي تحمل وفكر ورصد به نتيجه خواهيد رسيد .به نظر اين حقير تنها راه براي اين كه طبيعت نفس راحتي بكشد اين است كه منابع طبيعي سروك رابه خود اهالي روستا واگذار كني ولا غير

  4. ناشناس گفت:

    در سوابق تاریخی منطقه بویراحمد هست که این منطقه در ابتدا دارای جنگل‏های انبوهی بوده و پس از مدتی به علت نامشخصی خشک و خالی از سکنه شده. پس از باران‏های بسیار شدید ظاهرا این منطقه مجددا احیاء شده. این گفته نشان می‏دهد که احتمال خشک شدن مجدد نیز وجود دارد. اگر بی مبالاتی‏ها ادامه یابد. شک نکنید در صورت خشک شدن یاسوج، به علت ارتفاع زیاد این شهر دیگه قابل سکونت نخواهد بود. خوب داریم در جهت تخریبش پیش میریم. رود بشار رو که میخوایم سد بزنیم و خشک کنیم. آشغالهامون رو در بالادست چاه‏های تامین آبمون میریزیم. این هم جنگل هامون!!!

  5. دوست گفت:

    عرض سلام وخسته نباشید دارم خدمت آقای نظری .حتما از پیشنهادات آقای یعقوب حیدرپور استفاده نمایید تا مشکلات زودتر برطرف شوند

  6. محمدی زاده گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت مهندس نظری و همکاران محترم  در منابع طبیعی شهرستان بويراحمد الحق تلاش و زحمات شما در حفاظت از طبیعت جای تقدیر دارد امید است با حمایت و همکاری دوستداران طبیعت جلوی سودجویان جنگل گرفته شود و خواهشم از  شما این است  نسبت به مسدود کردن جاده های فرعی اقدام کنيد

  7. كورش گفت:

    افرين بر جناب نظري و همه دوست داران طبيعت و منابع طبيعي همه ما مي دانيم كه زيبايي استان ما فقط و فقط به خاطر اين جنگلها مي باشد و تاز ماني كه جنگل زنده و پايدار باشد طبيعت ما هم زيبا و با طراوت است ولي اگر خداي ناكرده روزي ما شاهد از بين رفتن مساحت وسيعي از اين جنگل باشيم آن روز روز مرگ طبيعت ما مي باشد همه ما در مقابل خداوند بزرگ مسئوليم كه از اين نعمت هاي خدادادي نهايت مراقبت و مواظبت را داشته باشيم جنگل و طبعت فقط از ان ما و نسل حاضر نيست بلكه متعلق به همه نسلها مي باشد

  8. شفايي گفت:

    اگه قراره جاده هاي فرعي مسدود بشه، بايد قبل از سيزده بدر كه “روز مبارزه با طبيعت” هست، مسدود بشه. 

  9. ناشناس گفت:

    جناب نظری اینجا روربااتیله عکاسی اشتباه گرفتن .جناب دیگراین سیاسی بازی های برای مردم رنگ باخته یه روزکنارچهارتابلوط سوخته عکس میندازی یه باربابیلهر بسه دیگه مردم روچی فرض کردید.اخه مسولی که بیست واندی سال دراین سازمان بوده درمسولیت های مختلف والان دیگه زمان بازنشستگی فرارسیده نمیداند درمنطقه استحفاظی چه خبراست وکجا تخریب صورت گرفته ودرختان بلوط وجنگلهای ما چه وضعیی دارند .مثل تخریب جنگلهای بلوط توسط خط لوله گاز بعداینکه گازبه اروپارسید مسولین مافهمیدن که از دل غافل سه چهار هزاردرخت بلوط روتخریب کردن

  10. صادق گفت:

    یادش به خیرزمانیکه این همه کارشناس وامکانات ارتباطی نبودومردم هم برای سوخت هیزم مصرف میکردند امان الله شفایی هم جنگلبان بود این همه بلا برجنگل نازل نمی شد.این روزها مسولین اخرین کسانی هستند که بر محل جنایت واردمی شوند.وبااثارباقیمانده از جنایت عکس یادگاری می اندازند.نوشدارویی بعدازمرگ سهراب.خوش بحال من وهمسالان من که می میریم قبل از انی که جنگل بمیرد.

  11. ناشناس گفت:

    خدایی یه فکری برای این همه تخریب جنگلها و منابع طبیعی در جاده یاسوج اصفهان که توسط این سنگ شکنهای کوهی انجام میگیرد بکنید

  12. نا شناس گفت:

    منابع طبیعی نیاز به حمایت مسئولین استانی و شهرستانی دارد با اقدام یک دستگاه این امر تحقق پیدا نمی کند با تشکر از زحمایت همه جانبه و شبانه روزی کارکنان منابع طبیعی

  13. اهالی سروک گفت:

    از جناب آقایان مهندس نظری -علی صفری -یعقوب حیدر پور وتمام عزیزانی که برای حفظ محیط زیست خود تلاش می کنند تشکر می نمایم واز خداوند منان آرزوی توفیق وسربلندی را خواهانم

  14. یاس صدای خاص گفت:

    چون خودت خبرنگاری همش برا خودت تبلیغ میکینی

  15. مهدی اکبری گفت:

    دوستان محترم لطف کنند پیگیری کنند تا انشاالله به نتیجه ای هم برسند.
    دستتان درد نکند.

دیدگاه شما