جمعه 21 مهر 1391 - 15:49

دانشکده نفت و گاز گچساران اوضاع نابسامانی دارد

بویر نیوز – دانشجویان دانشکده نفت و گاز گچساران از وضعیت و شرایط کنونی این دانشکده ناراضی هستند و اعتراض شدید خود را نسبت به وضعیت نامناسب این دانشکده اعلام کردند.

خبرگزاری فارس: دانشکده نفت و گاز گچساران اوضاع نابسامانی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، طی تماس‌های تلفنی مکرر جمعی از دانشجویان دانشکده نفت گچساران با این خبرگزاری در گچساران و دعوت به بازدید از وضعیت و شرایط کنونی این دانشکده و نگرانی و دغدغه‌های آنها دانشکده نفت و گاز گچساران رفتم تا از نزدیک پای درد دل‌ها و نگرانی آنها بنشینم.

در بین راه اطلاعات مربوط به این دانشگاه را با خود مرور می‌کنم، ساخت این دانشکده از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد بود که هم اکنون به نقل از معاون اداری مالی دانشگاه یاسوج 95 درصد این دانشکده عملیاتی شده است.

سیدفردین تقی‌زاده عملیات ساخت ساختمان دانشکده نفت و گاز گچساران را تمام شده اعلام و تنها مشکل راه‌اندازی این دانشکده را مسئله معارضان محلی در جلوگیری از محوطه‌سازی بیان کرده و البته همکاری مسئولان استانی و شهرستانی را برای تأمین اعتبار برای ساخت و تکمیل فضاهای خوابگاهی سایت دانشگاه و سلف سرویس لازم و ضروری عنوان کرده است.

از سوی دیگر رئیس دانشگاه یاسوج نیز چشم‌انداز این دانشکده را نخستین دانشگاه صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرده است.

ذهنم به مصوبات آخرین جلسه بررسی دانشکده نفت و گاز گچساران که با حضور رئیس دانشگاه یاسوج، فرماندار و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد مشغول است که تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان به مدت یک هفته به صورت رایگان توسط شهرداری، در اختیار قرار دادن یک سانس سالن ورزشی، استخر و یک زمین چمن فوتبال برای دانشجویان این دانشکده در هفته به صورت رایگان، تأمین امنیت دانشگاه توسط نیروی انتظامی، هماهنگی در زمینه سرویس ایاب و ذهاب، فضای خوابگاهی و تهیه غذای دانشجویان و اساتید از جمله این وعده‌ها و مصوبات بود.

جاده دسترسی دانشکده نامناسب است

با رسیدن به جاده خاکی دسترسی به این دانشکده رشته افکارم پاره شده و خودم را آماده تهیه گزارش می‌کنم.

به دانشکده نفت و گاز که نزدیک می‌شوم به ساختمانی تازه تأسیس در مکانی که دور و اطرافش را تپه و محوطه‌اش را شن پوشانده است می‌رسم، اینجا تا چشم کار می‌کند شن است و گرد و خاکی که بر اثر وزش باد شیشه‌های ساختمان دانشکده را خاکستری کرده است.

وارد ساختمان می‌شوم، صدای استاد که در حال تدریس دانشجویان است در فضای خالی و تنهای ساختمان دانشکده طنین‌انداز شده و من از فرصت استفاده می‌کنم و تا آغاز مصاحبه و تهیه گزارش دور و اطراف دانشکده را سرک می‌کشم.

وسایل تهویه هوای دانشکده به دلیل برق نامناسب قابل استفاده نیست

از حق نگذریم ساختمان بدی نیست کلاس‌های زیادی احداث شده که تنها عیبشان خالی بودن از صندلی و دانشجو است در تمامی کلاس‌ها وسایل سرمایشی بدون استفاده نصب شده است.

از درب ورودی ساختمان دانشکده بیرون آمدم تا هوایی تازه کنم، هنوز کلاس تمام نشده بود و من محوطه‌ای که در حسرت دیواری برای آرامش و امنیت دانشجویان زیر هزاران دانه شن پنهان شده بود را تماشا می‌کردم که ورود جانوری به ساختمان اصلی دانشکده توجه مرا به خود جلب کرد.

محیط دانشکده به محلی برای استقرار حیوانات تبدیل شده است

باور کردنی نبود توله سگی که انگار رفت و آمد به درون ساختمان دانشکده برایش عادی شده بود زیر صندلی‌های درون سالن دراز کشیده بود، یکی از دانشجویان که از کلاس بیرون آمده بود با خنده‌ای تلخ و تکان دادن سر بدون حرف زدن از کنار من رد شد و من هنوز با تعجب و شگفتی به این صحنه نگاه می‌‌کردم.

به محوطه برگشتم و جمع دیگری از دانشجویان که انگار مرا شناخته بودند به من نزدیک شدند، یکی از آنها گفت: آقای خبرنگار این یکی از مشکلات و نگرانی‌های ما در زمینه امنیت بهداشتی و روانی در این دانشکده است.

وی که خواست نامش فاش نشود ادامه داد: سگ‌های وحشی و ولگرد در بیشتر مواقع دور و اطراف دانشکده پرسه می‌زنند و این موضوع در شأن و جایگاه این دانشکده که قرار است به دانشکده صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شود، نیست.

یکی دیگر از دانشجویان می‌گوید: محیط آموزشی این دانشکده هیچ شباهتی به محیط آموزشی  دانشکده ندارد و وجود حیوانات وحشی و ولگرد به دلیل نبودن دیوارکشی ممکن است سبب ایجاد خطراتی برای دانشجویان شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر محیط دانشکده به جای محیط آموزشی به محلی برای استقرار حیوانات اهلی و وحشی تبدیل شده است.

اسقرار حراست و نگهبانی برای محیط دانشکده لازم و ضروری است

وی با بیان اینکه محوطه کنونی دانشکده که پوشانده از خاک و شن است به هیچ عنوان مناسب و قابل قبول نیست، ابراز داشت: حدود زمین و محوطه دانشکده برای دانشجویان مشخص نیست و دانشکده هیچ‌گونه پرسنلی از جمله حراست و نگهبانی ندارد.

< font=””><>این دانشجوی دانشکده نفت و گاز گچساران نبود سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان را از مهم‌ترین مشکلات فعلی دانشجویان این دانشکده دانست و گفت: بر اساس شنیده‌های ما یکی از مصوبات آخرین جلسه بررسی مشکلات دانشکده نفت و گاز گچساران ارائه سرویس رایگان ایاب و ذهاب توسط شهرداری دوگنبدان بود که این وعده نیز در حد شعار باقی ماند و هیچ‌گونه سرویس رایگانی برای دانشجویان در نظر گرفته نشد.

نبود سرویس ایاب و ذهاب از مشکلات اساسی دانشکده نفت است

یکی دیگر از دانشجویان دانشکده نفت و گاز گچساران می‌گوید: مگر توان مالی یک دانشجو چقدر است که هر روز از مرکز شهر به این مکان رفت و آمد کند و هزینه تاکسی پرداخت کند، من روزی 6 هزار تومان باید برای رفت و برگشتم به محیط دانشکده کرایه پرداخت کنم.

وی ادامه می‌دهد: با این شرایط دانشگاه آزاد اسلامی گچساران نیز به ما اخطار داده است که نمی‌توانید از سرویس ایاب و ذهاب این دانشگاه استفاده کنید.

یکی دیگر از دانشجویان ریشه وجود مشکلات فعلی را اختلاف نظر میان مسئولان شهرستانی و استانی می‌داند و می‌گوید: چرا ما دانشجویان باید قربانی اختلافات مسئولان شویم.

در سه روز یک وعده غذا به دانشجوی نفت و گاز گچساران داده می‌شود

یکی دیگر از دانشجویان دانشکده نفت و گاز گچساران نبودن سلف غذا را از دیگر مشکلات دانشجویان دانشکده نفت می‌داند و می‌گوید: ما در سه روز فقط یک وعده غذا به عنوان ناهار دریافت می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: غذای ما از طریق باشگاه فرهنگیان گچساران پخت می‌شود و امروز مسئول این باشگاه اعلام کرد که هیچ قرارداد کتبی برای تهیه غذای دانشکده نفت و گاز با ما بسته نشده است و ما از هفته آینده پخت غذا نخواهیم داشت.

این دانشجوی دانشکده نفت و گاز گچساران با کنایه می‌پرسد: مگر توان مالی یک دانشجو چقدر است که صبحانه، شام و هزینه رفت و برگشت به دانشکده را از جیب خودش پرداخت کند.

نبود خوابگاه اختصاصی و استفاده از خوابگاه خودگردان نیز از دغدغه‌های دانشجویان نفت و گاز گچساران بود که این را یکی دیگر از دانشجویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اعلام کرد، وی با اشاره به نیاز دانشجویان این دانشکده به تجهیزات آزمایشگاهی گفت: آزمایشگاه فعلی ما اتاقی خالی است و بر اساس شنیده‌ها ما در صورت نیاز برای استفاده از آزمایشگاه باید به مرکز استان برویم و این دوری و رفت و برگشت از گچساران به یاسوج در ثبات یادگیری و ماندگاری دروس آزمایشگاهی ما تأثیر منفی خواهد داشت.

اینترنت نیاز ضروری دانشجویان در دانشکده نفت و گاز وجود ندارد

وی در ادامه ابراز می‌کند: به دلیل نبود آزمایشگاه تمام دروس ترم اول ما دروس عمومی تعریف شده است و ما در ترم‌های بعدی به ناچار باید دروس اختصاصی را پاس کنیم که این فرایند دانشجو را خسته و فرسوده خواهد کرد.

دانشجوی دیگری نبود اینترنت در دانشکده را از جمله مشکلات و دغدغه‌های دانشجویان دانست و گفت: ما برای مراجعه به سایت دانشگاه آزاد و دانشگاه یاسوج نیاز به اینترنت داریم که به دلیل نبود اینترنت مجبور هستیم با پرداختن کرایه به مرکز شهر رفته و آنجا نیز با پرداخت هزینه از اینترنت استفاده کنیم.

این دانشجو وجود سرایدار را برای این دانشکده لازم و ضروری می‌داند و می‌گوید: به دلیل محیط نامناسب محوطه دانشکده تمامی شیشه‌ها و محیط درون ساختمان دانشکده مملو و پوشیده از خاک شده است که این موضوع از نظر بهداشتی زنگ خطر محسوب می‌شود.

دانشجوی دیگری با صدای بلند می‌گوید: ما رشته مکانیک هستیم اما کارگاهی در این دانشکده برای ما وجود ندارد.

برای فصل بارش و وضعیت نامناسب جاده خاکی چاره‌اندیشی شود

وی معترضانه ادامه می‌دهد: دو روز دیگر که بارندگی‌ها شروع شد تکلیف ما چه می‌شود! جاده خاکی کنونی پس از بارندگی غیر قابل استفاده خواهد شد و محیط دانشکده نیز به فضای نامناسب تبدیل می‌شود، چرا کسی به فکر ما نیست.

دانشجویی دیگری به مشکل برق‌کشی نامناسب این دانشکده اشاره می‌کند، وی که معتقد است برق دانشکده باید تقویت شود که بر اساس گفته مسئولان 250 میلیون تومان برای تقویت برق دانشکده مورد نیاز است تا مسائل تهویه هوای دانشکده برطرف شود.

وی ادامه می‌دهد: کولرهای نصب شده در دانشکده به دلیل برق نامناسب بدون استفاده مانده است و ما برای تهویه هوای کلاس‌ها در و پنجره‌ها را باز می‌گذاریم.

آب آشامیدنی دانشکده نفت و گاز گچساران مزه نفت می‌دهد

دانشجویی دیگری مرا به محل سلف غذای دانشکده می‌برد، وضعیت بسیار ناامید کننده‌ای است تمامی میزهای سلف غذا مملو از پس‌مانده‌های غذا و ظروف یکبار مصرفی است که آثار مهر ردپای گربه‌هایی که دانشجویان بارها آنها را از دانشکده بیرون کرده‌اند را روی سطح خود دارد.

یحیی آذر‌کیش استاد فیزیک دانشکده نفت و گاز گچساران که سابقه چهار ساله تدریس در دانشگاه آزاد دهدشت، گچساران و تهران را در پرونده کاری خود دارد، می‌گوید: از نظر امکانات رفاهی برای اساتید مشکلاتی وجود دارد اینکه نه پنکه‌ای هست نه آب آشامیدنی مناسبی وجود دارد و  آب آشامیدنی کنونی این دانشکده مزه نفت می‌دهد می‌توانید امتحان کنید.

وی ادامه می‌دهد: البته دانشگاه یاسوج نیز در نخستین سال‌های تأسیس با برخی از مشکلات روبرو بود و در حال حاضر نیز با مشکلاتی مواجه است.

آذرکیش می‌گوید: این دانشکده نیز کم کم  و به مروز زمان پیشرفت خواهد کرد، گر چه مشکلاتی از جمله نبود کتابخانه، کپی، بوفه، سرویس ایاب و ذهاب و غذا در این دانشکده وجود دارد.

این استاد دانشکده نفت و گاز گچساران در ادامه تأکید می‌کند: این دانشکده نسبت به سه هفته پیش پیشرفت خوبی داشته است و بالاخره همیشه به این شکل باقی نخواهد ماند و پیشرفت خواهد کرد.

سیدفردین تقی‌زاده معاونت مالی دانشگاه یاسوج در گفت‌گوی تلفنی با خبرنگار فارس در گچساران می‌گوید: مسئول راه‌اندازی دانشکده در این زمینه باید پاسخگوی هر قولی که داده است باشد.

مسئولان استانی و شهرستانی در زمینه برطرف کردن مشکلات پای کار بیایند

وی معتقد است مسئولان مجموعه استانداری و شهرستانی باید در زمینه برطرف کردن مشکلات و خدمات‌دهی مناسب اقدام کنند گرچه نظر من بر ین بود که این دانشکده فاقد امکانات لازم برای راه‌اندازی یک دانشکده نفت و گاز است.

 مسئول راه‌اندازی دانشکده نفت و گاز گچساران نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با فارس می‌گوید: در رابطه با مشکل ورزش دانشجویان، رئیس تربیت‌بدنی قول همکاری هفته‌ای یک شب به صورت رایگان را به دانشجویان داده است.

محمد‌حسینی افزود: علیرغم مصوبه دادن سرویس ایاب و ذهاب یک هفته‌ای رایگان توسط شهرداری دوگنبدان، شهرداری تنها روز نخست از ساعت هشت صبح تا 18 همکاری کرد و به ناچار با اجاره مینی‌بوس مشکل را برطرف شد و مسئولان دانشگاه نیز اعلام کردند که هزینه اجاره وسیله ایاب و ذهاب با دانشجویان است.

وی در زمینه تهیه غذای دانشجویان گفت: مسئولان دانشگاه در زمینه غذای دانشجویان با سرویس‌دهی سه روز در طول هفته موافقت کرده‌اند.

مسئول راه‌اندازی دانشکده: 60 میلیون ریال از جیب شخصی خود برای دانشکده نفت هزینه کرده‌ام

حسینی ادامه می‌دهد: مسئولیت من راه‌اندازی دانشکده نفت و گاز بود که از روز شنبه 15 مهر مأموریت بنده را جهت حضور در گچساران و پیگیری مشکلات دانشجویان را امضاء نکردند.

مسئول راه‌اندازی دانشکده نفت و گاز گچساران تأکید می‌کند: به همین دلیل و مشخص نشدن وضعیت سرویس‌دهی در این چند روز دانشجویان سرویس نداشتند و من نیز تا کنون بالغ بر شش میلیون تومان از جیب شخصی خود برای تهیه وسایل ضروری دانشکده هزینه کرده‌ام و فاکتور آن را نیز برای مسئولان دانشگاه یاسوج ارسال کرده‌ام.

—————————-

گزارش از کوروش رضایی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13832
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهمان گفت:

    شاهکار اردوان ارژنگه!!!!! دانشگاه یاسوج رو گلستان کرده و حالا نوبت دانشگاه گچسارانه!!!

  2. دلسوز استان گفت:

    بنده بومی استان نیستم ولی فکر کنم در این استان قحط الرجاله!!! ارژنگ ابروی استان های همجوار را نیز برده است!!!!!!1111

  3. دانشجوی مهندسی پلیمر دانشکده گفت:

    چرا ما باید چوب نافهمی های دو تا مسئول احمق رو بخوریم.
    اگه آقای ارژنگ به فکر نیست حداقل شرکت نفت به خاطر دانشکده کاری کنه تا این مشکلات حل بشه واقعا برا شهر گچساران زشته.
    یکی به داد ما برسه

  4. دانشجوی مهندسی پلیمر دانشکده گفت:

    خواهشمندم از مسئولین که جاده منتهی به دانشکده رو آسفالت کنند ما تا بخوایم از دانشکده بریم تا سر جاده آسفالت 2 کیلومتره و تمام لباسامون خاکی میشن و چند روز دیگه موقع بارندگی واویلا………….

  5. دانشجوی مهندسی پلیمر دانشکده گفت:

    چرا دانشجویان مرکز استان باید هر روز بتوانند از سلف غذا و سایر امکانات استفاده کنند و ما نتونیم.؟مگه دانشجویان این دانشکده جز دانشجویان دانشجویان دانشگاه یاسوج نیستن که ما رو مسئولین دانشگاه رها کردن؟؟؟؟؟ برای ما هم هر روز سلف غذا بزارید ما نمیدونستیم اینجوریه وگرنه میرفتیم دانشگاه آزاد شهر خودمون؟؟؟؟؟؟؟

  6. دانشجوی شیمی کاربردی دانشکده گفت:

    بابا مسئولین از بس پول کرایه دادیم مردیم!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. ش.سونگ گفت:

    دانشجویی که برای پاس کردن دروس خود به استاد میگه استاد قضاته بزنه من گلیم .این تاثیراوضاع نابسامان دانشکده است.

دیدگاه شما