جمعه 21 مهر 1391 - 1:19

سقوط دولت نزدیک است!

بویر نیوز –

رادیوفردا: «يک خطر واقعی به چشم می خورد که بر اساس آن، حکومت تحت حمايت آمريکا در افغانستان ممکن است پس از خروج نيروهای ناتو از اين کشور در سال ۲۰۱۴ ساقط شود.»

 

جام سیاسی؛ رادیوفردا (radiofarda) انعکاس داد:

«يک گزارش جديد هشدار می دهد که با خروج نيروهای ائتلاف بين المللی از افغانستان در سال ۲۰۱۴، احتمالا دولت اين کشور سقوط خواهد کرد و افغانستان درگير جنگ داخلی می شود.»

 

به نوشته سایت رادیوفردا، گروه “بحران بين المللی” که مقر آن در بروکسل است، گزارشی با عنوان “افغانستان: مسير طولانی و سخت به سوی گذار در سال ۲۰۱۴” منتشر کرده و نسبت به تبعات خروج نيروهای نظامی ناتو به رهبری آمريکا از افغانستان هشدار داده است.

“کنديس رانديوکس” تحليلگر ارشد امور افغانستان در گروه بحران بين المللی، می گويد: «يک خطر واقعی به چشم می خورد که بر اساس آن، حکومت تحت حمايت آمريکا در افغانستان ممکن است پس از خروج نيروهای ناتو از اين کشور در سال ۲۰۱۴ ساقط شود. ارتش و نيروهای پليس افغانستان برای دوران گذار آماده نيستند و در بحران به سر می برند.»

 

بر پایه گزارش گروه بحران بين المللی، افغانستان به دليل ناتوانی حکومت اين کشور برای برگزاری انتخابات آزاد در آينده با تهديدات بيشتری روبروست. اين گزارش هشدار می دهد که اگر انتخابات آينده در افغانستان با اتهام های مربوط به تقلب روبرو شود، مشروعيت مقام های اين کشور بيشتر نزول خواهد کرد و افغان های بيشتری به دنبال راه های جايگزين خواهند رفت. گروه بحران بين المللی از مقام های افغان خواسته است تا هرچه سريعتر تاريخ مشخصی را برای انتخابات آينده رياست جمهوری تعيين و موضوعات مربوط به نهادهای ناظر بر رأی گيری را حل و فصل کنند.

 

در گزارش یادشده به شدت از “حامد کرزی” رئيس جمهور افغانستان، انتقاد شده است. کنديس رانديوکس می گويد: «حامد کرزی بيشتر علاقمند است تا قدرت خود را به هر وسيله ای که شده حفظ کند تا اينکه به دنبال اعتبار بخشيدن به سيستم سياسی و ايجاد ثبات درازمدت در اين کشور باشد.»

تهیه کنندگان گزارش هشدار می دهند: «در صورت فقدان يک نقشه روشن برای گذار سياسی، اين خطر وجود دارد که حامد کرزی و ساير مقام های برجسته افغانستان وارد يک رقابت سياسی شوند که می تواند کشور را پس از خروج نيروهای ناتو، به طور فزاينده ای وارد چرخه خشونت کند.»

 

به نظر می رسد که هدف از انتشار این گزارش ها توجیه حضور بیشتر اشغالگران در افغانستان باشد. این در حالی است که اکثر ناظران افغان و غیرافغان حضور نامشروع نیروهای ائتلاف بین الملل را عامل اصلی تداوم مشکلات این کشور می دانند. انتقادات تند و تیز از رئیس جمهور افغانستان در گزارش فوق نیز واکنش غربی ها به ابراز ناخرسندی حامد کرزی از عملکرد امریکایی ها و کشتار غیرنظامیان در این سرزمین اشغال شده است.

 

 

جام نیوز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13815
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما