جمعه 21 مهر 1391 - 0:54

تاجگردون : مابه‌التفاوت ارز به جيب چه كساني رفته؟

بویر نیوز – توكلي: اگر نصايح خيرخواهان را گوش مي‌كرديد و از حساب ذخيره ارزي برداشت نمي‌شد اقتصاد، مقاومتي‌تر مي‌شد و امروز بهتر مي‌توانستيم در برابر تحريم‌ها مقاومت كنيم

تهران امروز نوشت :  قانون بودجه دو،سه سال است كه بر فروش ارز به روز تاكيد دارد ولي بانك مركزي ارز را به سه نرخ فروخته ولي ريال آن را به پايين‌ترين قيمت فروخته شده به خزانه واريز كرده است

ديروز در صحن علني مجلس بار ديگر مسائل اقتصادي به ميان آمد و مجلسيان بحث درخصوص اصلاحيه لايحه بودجه، نحوه هزينه‌كرد مابه‌التفاوت نرخ دلار آزاد و دولتي و همچنين اقتصاد مقاومتي را به ميان كشيدند. در اين خصوص نمايندگان مجلس به ايرادات دولت و همچنين ملزومات و راه‌كارهاي اصلاح وضع موجود پرداختند و در نطق‌ها و تذكرات قانوني خود از برخي مسائل پيش‌ آمده در اين مدت گلايه كردند.

در ادامه گزارش تهران امروز بازهم به انتقادات احمد توكلي از اعضاي كميسيون برنامه‌وبودجه مجلس استناد شده و می نویسد: به عقیده توکلی طرح حمايت از ســرمايه‌گذاري‌هاي عمراني و توليد ملي را عنصري دانست كه جلوي تخلفات تورم‌زا را مي‌گيرد و همچنين به بي‌توجهي دولت به بحث اقتصاد مقاومتي اشاره كرد. از سوي ديگرحميدرضا فولادگر رئيس‌كميسيون حمايت از توليد ملي با او همصدايي كرد و خواستار مقابله با امور و تخلفات تورم‌زا در اقتصاد كشور شد. موضوع اما به همين‌جا ختم نشد زيرا غلامرضا تاجگردون نماينده مردم گچساران كه طراح طرح حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال ۹۱ كل كشوراست به تشريح طرح خود پرداخت و خواستار توجه ويژه به آن شد.

مسائل ارزي و تفاوت نرخ آزاد و دولتي دلار هم يكي ديگر از پايه‌هاي اصلي بحث‌هاي ديروز در مجلس بود. از نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه گرفته تا محمدرضا باهنر نايب‌رئيس‌ مجلس به مسائل ارزي اشاره كرده و خواستار پاسخگويي در خصوص هزينه‌كرد مابه‌التفاوت نرخ دلار آزاد و دولتي از سوي دولت شدند.

اقتصاد مقاومتي‌تر بود اگر…

احمد توكلي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس و همچنين نماينده تهران در سخنان خود در صحن علني مجلس به اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و خطاب به دولت گفت: اگر نصايح خيرخواهان را گوش مي‌كرديد و از حساب ذخيره ارزي برداشت نمي‌شد اقتصاد، مقاومتي‌تر مي‌شد و امروز بهتر مي‌توانستيم در برابر تحريم‌ها مقاومت كنيم. توكلي ادامه داد: از سوي ديگر طرح حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال ۹۱ كل كشور جلوي تخلفات تورم‌زا را مي‌گيرد.

احمد توكلي در موافقت با كليات طرح حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال ۹۱ كل كشور گفت: از گزارش كميسيون برنامه و بودجه دفاع مي‌كنم البته حذف برخي از موارد را نيز پيشنهاد مي‌دهم. به گزارش فارس، وي مدعي شد: اصل موضوع اين بود كه وزير اقتصاد در گزارشي گفت كه نرخ ارز را بالا مي‌بريم تا از مابه‌التفاوت آن بتوانيم يارانه نقدي را بپردازيم. مجلس نگران شد كه منابع ريالي ناشي از فروش ارز صرف يارانه‌هاي نقدي شود و به همين دليل طرح مذكور را ارائه كرد. وي با اشاره به دلايل تصويب قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، گفت: اين قانون براي اين تصويب شد كه قيمت سوخت به قيمت‌هاي جهاني نزديك شود و از درآمدهاي حاصله بخشي به مردم، بخشي به توليد و بخشي به دولت اختصاص يابد.

اگر بنا بود منابع عمومي كشور صرف يارانه‌ها شود اصلا هدفمندسازي اتفاق نمي‌افتاد؛ بنابراين معني اين قانون، پرداخت يارانه نقدي به هر طريق و شيوه‌اي نيست. نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به مصوبات قوانين برنامه و بودجه در خصوص نرخ فروش ارز گفت: قانون برنامه و نرخ شناور مديريت شده و قانون بودجه به نرخ روز تاكيد دارد و اين موضوع در طرح مذكور نيز به صراحت آمده است. او اينطور ادامه داد: قانون بودجه ۱۰ درصد از درآمد ارزي هر سال را مبناي پرداخت ۱۰ درصد به بخش كشاورزي و ۱۰ درصد به بخش صنعت و معدن قرار داده‌است كه تبديل اين ميزان ارز به ريال تورم‌زاست ولي قانون برنامه پنجم توسعه ۱۰ درصد از كل درآمدهاي صندوق توسعه ملي را براي بخش كشاورزي و ۱۰ درصد از كل اين منابع را براي بخش صنعت و معدن پيش‌بيني كرده است كه باز اين موضوع نيز تورم‌زاست.

توكلي خطاب به نمايندگان مجلس هشدار داد: از بيكاري‌ بترسيد و از بيكار شدن شاغلان، بيشتر بترسيد. اگر نصايح خيرخواهان را گوش مي‌كرديد

و از حساب ذخيره ارزي برداشت نمي‌شد اقتصاد، مقاومتي‌تر مي‌شد و امروز بهتر مي‌توانستيم در برابر تحريم‌ها مقاومت كنيم.

طرح اصلاح بودجه، مانع بي‌انضباطي‌ها

از سوي ديگر حميدرضا فولادگر رئيس كميسيون حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي نماينده‌اي بود كه پس از توكلي سكان سخنراني را به دست گرفت و از سخنان توكلي دفاع كرد. او طرح حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال ۹۱ كل كشور را موجب جلوگيري از بي‌انضباطي‌هايي كه در درآمدهاي دولت به وجود مي‌آيد، دانست. حميدرضا فولادگر در موافقت با كليات طرح مذكور گفت: طبق آيين‌نامه جديد مجلس، طرح‌هاي دو فوريتي پس از تصويب به كميسيون تخصصي مي‌رود و در كميسيون دستخوش تغيير مي‌شود كه اين نكته مثبتي است.

نماينده مردم اصفهان خاطرنشان كرد: اگر تكليف در بودجه روشن بود، مجلس به دو فوريت اين طرح راي نمي‌داد، در قانون بودجه بر فروش ارز به نرخ ارز تاكيد شده است، اين مصوبه مجلس نيز به دليل نوسانات نرخ ارز است. وي درآمدهاي ناشي از فروش ارز را ۱۰هزار ميليارد تومان دانست و افزود: اكنون مابه‌التفاوت نرخ مرجع و آزاد ارز با توجه به نرخ‌هاي فعلي بالغ بر ۱۰ هزار ميليارد تومان درآمد جديد براي دولت ايجاد كرده است.

به گزارش ايسنا، وي تصريح كرد: نرخ مرجع ارز در قوانين برنامه و بودجه هيچ جايگاه قانوني ندارد، در قانون بودجه، نرخ محاسباتي ارز و در قانون برنامه، ارز شناور مديريت شده مورد تاكيد قانونگذار بوده است، دولت به هر شيوه‌اي مي‌تواند ارز را بفروشد ولي نمي‌تواند هر طور كه دلش خواست آن را هزينه كند.

بانك مركزي ارز را با سه نرخ فروخته

غلامرضا تاج‌گردون طراح طرح حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني و توليد ملي و اصلاح قانون بودجه سال ۹۱ كل كشور هم پس از تشريح طرح خود به مسائل ارزي روي آورد. او گفت: قانون بودجه دو، سه سال است كه بر فروش ارز به روز تاكيد دارد ولي كاري كه بانك مركزي انجام داده اين بوده كه ارز را به سه نرخ فروخته ولي ريال آن را به پايين‌ترين قيمت فروخته شده به خزانه واريز كرده است. نماينده مردم گچساران گفت: در اين طرح گفته‌ايم سهم دولت بايد به صورت تمام و كمال به خزانه واريز شود. وزير نفت و اقتصاد در مجلس صحبت از واريز ۲۷ ميليارد دلار از ۴۵ ميليارد دلار درآمد ناشي از فروش نفت به خزانه خبر داد. بنده نماينده نيز تصور مي‌كنم وضع خيلي خوب است كه اين مبلغ به خزانه واريز شده بنابراين از آقايان مي‌خواهم عددي را در مجلس نگويند كه عارضه دارد. وي افزود: اين طرح ناظر بر نوسانات نرخ ارز و ناگزير بودن دولت به فروش ارز به نرخ آزاد و خرج كردن ريال آن است.

نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه افزود: مجلس نرخ ارز محاسباتي و بانك مركزي نرخ مرجع را مبناي كار خود قرار داده‌اند ولي نكته‌اي كه حائز اهميت است اين است كه دولتمردان نكاتي را در خصوص هزينه‌كرد مازاد درآمدهاي ناشي از فروش ارز در بازار در جلساتي كه در كميسيون برگزار شده است مطرح كرده‌اند. به همين دليل نمايندگان تصميم گرفته‌اند كل درآمد ناشي از فروش ارز به خزانه واريز شود. تاج‌گردون در پايان از نمايندگان خواست به كليات اين طرح راي داده شود تا نظم قانون بودجه توسط دستگاه‌هاي اجرايي رعايت شود و در صورت وجود ابهام يا نقص، در جزئيات رفع ابهام شود.

مابه‌التفاوت ارز به جيب چه كساني رفته است؟

پس از اين بود كه برخي نمايندگان مسائل ارزي و بي‌قانوني‌هاي دولت در اين زمينه را رئوس مطالب خود قرار دادند. نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در تذكري آيين‌نامه‌اي گفت كه دولت بايد توضيح دهد كه مابه‌التفاوت ارز ۱۲۲۶ و ۳۵۷۰ توماني به جيب چه كسي رفته است؟ به گزارش ايسنا، نادر قاضي‌پور در اين تذكر اظهار كرد: طبق آيين‌نامه نمايندگاني كه به عنوان مخبر يا نماينده دولت در مجلس توضيح مي‌دهند بايد به سوالات نمايندگان و هيات رئيسه پاسخ دهند، شما ۲ بار به نماينده دولت درباره فروش ارز تذكر داديد اما ايشان پاسخي نداد! اگر ما آيين‌نامه را اجرا نكنيم چه كسي موظف به اجراي آيين‌نامه است؟ وي اضافه كرد:‌ سازمان بازرسي و وزارت اطلاعات موظفند پاسخ دهند كه مابه‌التفاوت ارز به جيب چه كساني رفته است؟ محمدرضا باهنر كه اداره‌ جلسه‌ علني را برعهده داشت در پاسخ به اين تذكر گفت: ما سوال را مي‌پرسيم اما ممكن است نماينده دولت مطلع نباشد.

تحقیق و تفحص از وضعیت اختصاص ارز مرجع

پس از فولادگر نایب رئیس مجلس با بیان اینکه ما نسبت به وضعیت فروش ارز توسط دولت با نرخ پایه اعتراض داریم، گفت: به‌جز بخش‌های دارای اولویت چرا سایر بخش‌هایی که در اولویت نبودند

ارز را با قیمت پایه و مرجع دریافت کرده‌اند و این کار نیاز به تحقیق و تفحص دارد.

به گزارش مهر، با قرائت اين گزارش ایرج ندیمی در تذکری براساس اصل ۷۱ قانون اساسی و ماده(۱۶۳) آيین‌نامه داخلی خطاب به باهنر اظهار داشت: بنده به همراه جمعی از نمایندگان ۴ هفته است سوالاتی را از مسئولان بانک مرکزی داشته ایم، اما پاسخی را تا به حال دریافت نکرده ایم. وی در ادامه افزود: ما به عنوان نماینده مجلس با رئيس‌جمهور و وزیران طرف هستیم و نمی‌توانیم روسای سازمان‌ها را طرف مقابل خود قرار دهیم. ندیمی با انتقاد از اقدام هيات رئیسه در تاخیر در بیان سوال نمایندگان از وزیران و همچنین دریافت پاسخ از آنها تصریح کرد: ما چطور باید درخواست‌هایمان را با اعضای هيات رئیسه مطرح کنیم تا بعد از عبور از هفت‌خوان بتوانیم پاسخی را دریافت کنیم؟

بعد از اظهارات ندیمی، باهنر در پاسخ به وی گفت: برخی سوالات نمایندگان چون مسئول مستقیمش وزیران نیستند و به رئیس‌جمهور برمی گردد، ما را دچار مشکلاتی کرده است.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم هر روز رئيس‌جمهور را به مجلس بکشانیم، ادامه داد: این موضوع برای حل شدن باید به مجمع برود البته اگر رهبری صلاح بدانند. در ادامه تذکرات نمایندگان همچنین بهروز نعمتی با اشاره به اینکه دولت درست می‌گوید که ارز را با قیمت ۱۲۲۶تومان به بانک‌های عامل می‌فروشد، یادآور شد: با این اوضاع ما شاهدیم که یکباره ۳۰ هزار میلیارد ارز از بانک‌ها خارج مي‌شود و این کار با دستور دولت و بانک مرکزی توسط بانک‌های عامل انجام مي‌شود.

نعمتی با اشاره به اینکه قیمت واقعی نرخ ارز را دولت تغییر مي‌دهد و بانك‌هاي عامل دستورات دولت و بانک مرکزی را اجرا می کنند، گفت: دلارهایی که با قیمت هزار و۱۲۲۶ تومان فروخته شده با چه قیمتی به بازار فروخته مي‌شود؟ باهنر بعد از استماع سخنان نعمتی خطاب به وی اظهار داشت: موضوع پرداخت ارز توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل به‌رغم اینکه غیرقانونی بود و برخی از آنها نیز پس گرفته شد، به مقامات قضایی نیز کشیده شد که آقایان گفتند ما به همان قیمت ۱۲۲۶تومان فروخته ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما نسبت به فروش ارز به این قیمت نیز اعتراض داریم، اضافه کرد: علاوه بر تخصیص ارز به قیمت پایه به بخش هایی که در اولویت هستند باید گفت چرا به سایر بخش‌ها که اولویتی ندارند نیز ارز با همین قیمت پایه فروخته شده است و این نیاز به تحقیق و تفحص دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13800
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما