یکشنبه 16 مهر 1391 - 9:31

سایت های همسریابی همچنان مشکل ساز!

بویر نیوز– ازدواج و پیدا کردن زوج مناسب مقوله ای است که از دیرباز تا کنون چالش پیش روی انسان ها بوده است و از دیرباز رسم و رسومات خاص خود را داشته است. از چهره گل انداخته داماد و تعارف سینی چای عروس بگیر تا به امروز که موضوع شکل دیگری پیدا کرده است…

ازدواج و پیدا کردن زوج مناسب مقوله ای است که از دیرباز تا کنون چالش پیش روی انسان ها بوده است و از دیرباز رسم و رسومات خاص خود را داشته است.

از چهره گل انداخته داماد و تعارف سینی چای عروس بگیر تا به امروز ؛که موضوع شکل دیگری پیدا کرده است و ازدواج های سنتی تا حدی جای خود را به مدل های  جدید آشنایی داده است و صد  البته مشکلات بسیاری را پیش روی جوانان قرار داده است.

 سایت های همسریابی از همین شکل های نوظهور آشنایی است که علاوه بر هشدار بسیار مسئولین و کارشناسان همچنان جولان می دهند.

اما آشنایی‌هایی که در محیط‌های مجازی مانند چت روم‌ها، فیس بوک و سایت‌های همسریابی صورت می‌پذیرد تا چه میزان می‌تواند بنیان‌های یک ارتباط درست و زمینه‌های تشکیل یک زندگی مستحکم را رقم بزند؟

بهرام بیات، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در مورد فعالیت‌ سایت‌های همسریابی معتقد است: سایت‌های همسریابی با روش‌های نوین تبلیغاتی، با تاکید بر ویژگی‌های روان‌شناختی،زیبایی‌شناختی و… نیاز‌ها و تمایلات نسل جدید که عموما نیازهای جنسی است را درک کرده‌اند و خیل عظیمی از افراد را به فضای خود وارد می‌کنند.

هرچند عموم کار‌شناسان نگاه مثبتی به پیدایش سایت‌های همسریابی دارند؛ اما شرایط این سایت‌ها را در حال حاضر اصلا قانونمند و قابل اعتماد نمی‌دانند و وجود هویت‌های جعلی و غیر واقعی را در این سایت‌ها بسیار خطر آفرین می‌دانند.

نایب رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره معتقد است سایت های همسریابی فاقد هر گونه اعتبار علمی و ارائه خدمات مناسب مشاوره ای برای ازدواج جوانان است.

شکوه نوابی نژاد در این مورد معتقد است: مشاوره های پیش از ازدواج ضرورتی است که در جوامع پیچیده امروزی به شدت احساس می شود، اما این روزها شاهد راه اندازی سایت هایی برای ارائه این مشاوره ها هستیم.

وی افزود: این در حالی است که این سایت ها فاقد اعتبار علمی است و تعاریف آنها از ازدواج و روابط دختر و پسر خارج از عرفی است که در جامعه وجود دارد. به همین دلیل خانواده ها و جوانان نباید به این سایتها اعتماد کنند.

به گفته نوابی نژاد، مراکز مشاوره ای که از سوی سازمان نظام پزشکی مجوزهای لازم را گرفته اند، از متخصصان علم روانشناسی و مشاوره در امر ازدواج استفاده می کنند و به مراجعه کنندگان یک مجموعه کامل مشاوره قبل از ازدواج که شامل خودشناسی دختر و پسر، خانواده، شرایط اجتماعی و … ارائه می دهند. بنابراین با اتکا و اعتماد به چنین سایت هایی نمی توان، راهکارهای لازم را برای شروع یک زندگی ایده آل دریافت کرد.

اگر چه مجوز نداشتن فعالیت این سایت‌ها بار‌ها توسط نهادهای متولی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت ورزش و جوانان اعلام شده است، اما مهم این است که همچنان این سایت‌ها همچنان به صورت علنی در فضای مجازی در حال فعالیت و عضو گیری هستند و هیچ گونه نظارتی توسط هیچ نهادی انجام نمی‌گیرد و انتشار اخبارهای مختلف کلاهبرداری و تجاوز در قالب سایت‌های همسریابی نیز نتوانسته سکوت مسئولان در این باره را بشکند و ضرورت ساماندهی این سایت‌ها را به صورت عملی در دستورکار قرار دهند.

شفاف

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13503
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما