چهارشنبه 10 دی 1393 - 10:33

چگونه دربرابر امواج موبايل از خود محافظت كنيم؟

چگونه دربرابر امواج موبايل از خود محافظت كنيم؟/ نکاتی مهم در ارتباط با استفاده صحيح از گوشی تلفن همراه

مهندس علی مکارمی؛ کارشناس مسئول بهداشت پرتوها دانشگاه علوم پزشکی یاسوج طی یادداشتی در سایت وبدا نوشت:

ما نمی‌خواهیم استفاده از وسیله‌ای را که یک پیشرفت علمی برای بشریت است، ممنوع کنيم و یا آنکه از آن غولی بسازیم، بلکه می‌خواهیم روش استفاده درست آن را، به ویژه در میان کودکان و نوجوانان ترویج دهیم.

سلول های بدن انسان در گستره 10 تا يك هزار هرتز، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، اکثر موبایل ها نیز در گستره 270 تا يك هزار و800 هرتز ارتباط برقرار مي نمايند، در نتیجه گستره امواج الکترومغناطیس موبایل با سیستم ارتباط بین سلولی انسان هم پوشانی دارد و باعث ایجاد اختلال در بدن می شود.

عوارض استفاده بيش از حد از موبایل

ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، استرس، ضعف اعصاب، اختلال در خواب و سردردهای روزانه، احتمال بروز سرطان مغز، افزايش بزاق دهان، اختلال در بخشي از اعصاب شنوايي گوش، احتمال خطر بروز عوارض نازايي و کاهش میل جنسی، افزایش ابتلا به آلزایمر و پارکینسون از جمله عوارض ناشی استفاده زیاد از موبایل است.

توصیه هایی برای جلوگیری از عوارض ناشی از امواج موبایل

تلفن همراه برای موارد فوری و کوتاه است، بنابراین مدت صحبت خود را به کمترین زمان ممکن رسانده و تا جایی که امکان دارد از تلفن ثابت استفاده نمایید، ترجیحا از هندزفری استفاده و از نصب تلفن همراه در ناحیه کمری خودداری نموده، از نگهداری تلفن همراه در مجاورت بافت‌هایی که فعالیت الکتریکی دارند، مانند قلب و مغز پرهیز نمایید.

بهتر است زنان باردار از تلفن همراه استفاده نکنند، همچنين گوشی تلفن همراه را همواره از بدن خود دور نگاه داشته و استفاده کودکان از تلفن همراه را به شدت محدود کنید.

كودكان در استفاده از موبایل، آسيب پذير تر از ديگر اقشار هستند

پژوهشگران اعلام کردند، کودکانی که از گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند، 5 برابر بیشتر در خطر ابتلا به انواع تومورهای مغزی قرار دارند،‌ تحقیقات دانشمندان سوئدی نشان داد که کودکان زیر 16 سال به علت اینکه سیستم عصبی و مغز آنها هنوز در حال رشد و توسعه است، آسیب بیشتری را از تشعشعات تلفن های همراه می‌پذیرد.

همچنین کوچک‌تر بودن سر و نازک تر بودن جمجمه آنها باعث نفوذ بیشتر تشعشعات به درون مغز می‌شود، این دسته از محققان پس از ارائه نتایج تحقیقات بر این باورند که کودکان زیر 12 سال باید تنها در “مواقع اضطراری” از تلفن همراه استفاده کنند، نوجوانان باید از “هندزفری” استفاده کرده و تا جای ممکن سعی کنند از پیام کوتاه استفاده نمایند.

نکاتی مهم در ارتباط با استفاده صحيح از گوشی تلفن همراه

احتمالا اکثر افراد، گوشي همراه را در جيب خود نگه می دارند، اين كار ممكن است براي بدن ضرر داشته باشد، مخصوصا وقتي كه براي مدت طولاني در جيب قرار داشته باشد، پس اگر كت مي‌پوشيد، بهتر است گوشي خود را در جيب كت قرار داده، يا اگر كيف همراه خود داريد آن را در كيف قرار دهيد، تا در حد امکان از امواج مضر گوشي دور بمانید.

هنگامي كه مي‌خواهيد با كسي تماس برقرار نمایید، قبل از برقراري ارتباط، گوشي همراه را به گوش خود نزديك نكنيد، زیرا هنگام برقراري تماس، گوشي امواج بيشتري ساطع مي‌كند و در نتيجه بدن شما امواج بيشتري جذب مي‌كند.

هنگامي كه با گوشي همراه صحبت مي‌كنيد،گوشی را در فاصله كمي از گوش خود قرار دهيد و آن را به گوش خود فشار ندهيد، در اين صورت، به شدت مقدار جذب امواج را كاهش مي‌دهيد، در صورت ممكن، بهتر است از بلندگو براي صحبت كردن استفاده كنيد و بيش از پيش از اثرات سوء امواج ساطع شده از دستگاه جلوگيري كنيد.

از گوشي همراه در مناطقي كه سيگنال ضعيف است، استفاده نكنيد، البته هيچ كس نمي‌تواند هميشه مقدار سيگنال دريافتي را همه جا تحت نظر داشته باشد؛ اما 2 مكان هست كه گفته مي‌شود معمولا در آنها سيگنال ضعيف است یکی داخل ماشين و دیگری آسانسور است، به علاوه استفاده از گوشي همراه در حال رانندگي به شدت خطرناك است.

از غذاها و ميوه‌هاي داراي آنتي‌اكسيدان استفاده كنيد، به گفته محققان، قرار داشتن در معرض امواج مايكروويو، ميزان آنتي‌اكسيدان موجود در بدن را كاهش مي‌دهد، آنتي‌اكسيدان‌ها موادي هستند كه بدن را در برابر بسياري از بيماري مانند سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كند، انواع لوبيا، سيب‌زميني، توت، كلم بروكلي، سير، شیر ، سيب و گيلاس‌هاي شيرين سرشار از آنتي‌اكسيدان هستند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=134123
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما