یکشنبه 9 مهر 1391 - 14:30

وضعیت آشفته حمل و نقل عمومی در یاسوج

بویرنیوز:

در یاسوج به عنوان شهری در حال رشد سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل با اتوبوس خطی درون شهری نهادینه نشده و در این شهر اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی یا در اختیار دانشگاه‌ها هستند یا در حیاط سازمان می‌پوسند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، شهرها به مقتضای نیاز خود و جمعیت بالا و همچنین گستردگی افقی خویش نیاز به سیستم حمل و نقل عمومی درستی دارند. سیستمی که روزانه بتواند حجم بالایی از مسافران درون شهری را جابه‌جا کند.

تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون شهری بهترین گزینه برای این حمل و نقل هستند چرا که به دلیل وظیفه و کاری که بر آن‌ها محول شد تنها این وظیفه را بر عهده داشته و روزانه پتانسیل حمل حجم بالایی از مسافر را دارند برای ساماندهی این امور سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی در هر شهری شکل گرفته است.

گفتنی است که نمی‌توان منکر نقش بالای وسایط حمل و نقل عمومی در شهرها در کاهش ترافیک شد چرا که از تعداد وسایل نقلیه شخصی در خیابان‌ها به طور چشمگیری می‌کاهند.

امروز دیگر اکثر شهرها سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته دارند و با  داشتن تعداد زیادی اتوبوس و خطوط اتوبوس توانسته‌اند حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی را در شهر پیاده کنند.

یاسوج، پایتخت طبیعت ایران نیز به عنوان یکی از شهرهای در حال رشد نیاز مبرمی به سیستم حمل و نقل عمومی سازمان‌دهی شده دارد.

اما از سؤالات اساسی شکل گرفته در ذهن شهروندان این است که با وجود سازمان اتوبوسرانی چرا یاسوج سیستم حمل و نقل عمومی خطوط اتوبوس ندارد؟

احمد مدرس شهروند یاسوجی در گفت‌گو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان اینکه یکی از نیازهای مبرم یاسوج داشتن خطوط اتوبوس درون شهری است، گفت: پیشرفت افقی شهر یاسوج بسیار بالاست و در چند سال اخیر شاهدیم که یاسوج بسیار گسترده شده است.

وی افزود: متأسفانه سیستم حمل و نقل عمومی متناسب با این نیاز شهر گسترش پیدا نکرده و در حد مرکز شهر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا وقتی خطوط اتوبوس نداریم سازمان اتوبوسرانی وجود دارد، اظهار کرد: در یاسوج اتوبوس‌های درون شهری فقط در اختیار دانشگاه‌هاست و با توجه به اینکه بسیاری از مسیرهای شهر فاقد خطوط تاکسی هستند بهتر است اتوبوسرانی به فکر ایجاد خطوط اتوبوس در این مسیرها باشد.

 

* شاید فردا دیر باشد

یک کارشناس جامعه‌شناسی نبود سیستم حمل و نقل درست در امور شهری را یکی از مشکلات نوین شهرهای در حال رشد عنوان کرد و گفت: شهرهای جوان و شهرهایی که مدت زیادی از زمان تشکیل آن‌ها نمی‌گذرد پتانسیل‌های خوبی برای راه‌اندازی سیستم‌های حمل و نقل عمومی نوین دارند.

ادریس قبادی سیتم حمل و نقل اتوبوسی را در درون شهرها نیاز هر شهری دانست و خاطرنشان کرد: در امور حمل و نقل درون شهری بعد از مترو و قطار شهری، اتوبوس‌ها قرار دارند چرا که می‌توانند حجم بالایی از مسافر را جابه‌جا کنند.

وی افزود: نقش حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک انکار ناشدنی است و به همین منظور است که استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس در رأس فرهنگسازی امور ترافیک قرار دارد.

این کارشناس جامعه‌شناسی عنوان کرد: گرهی که امروز با دست باز می‌شود فردا با دندان هم نمی‌توان گشود به همین خاطر باید زیرساخت‌های حمل و نقل در شهرهای کوچک از زمانی ایجاد شوند که این شهرها هنوز به کلانشهر تغییر هویت نداده‌اند وگرنه در آینده مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر حمل و نقل خواهد شد.

اما نگاهی گذرا به وضعیت اتوبوسرانی در یاسوج نشان می‌دهد که اموال بیت‌المال که همانا اتوبوس‌هایی هستند که باید خدمت‌رسانی کرده و اقشار مختلف مردم را جابه‌جا کنند یا در حیاط سازمان اتوبوسرانی ایستاده‌اند و به رغم استهلاک بالا خاک می‌خورند و یا در ایستگاه‌های دانشگاه‌ها از جمله ایستگاه دانشگاه آزاد در ترمینال می‌پوسند و هر چند ساعتی یک‌بار سه چهار نفر را جابجا می‌کنند.

آیا بهتر نیست این چرخ‌ها را به حرکت در آورد تا هم ترافیک را کاهش دهیم و هم در رفت و آمد مردم تسهیل ایجاد کنیم.

* افزایش خطوط اتوبوس در یاسوج ضروری است

فرماندار بویراحمد نیز بر گفته ما صحه می‌گذارد و به خبرنگار فارس می‌گوید: اینکه اتوبوسرانی بیشتر در اختیار دانشگاه‌هاست درست نیست اما باید خطوط واحد درون شهری در یاسوج بیشتر شود تا رفاه شهروندان تامین گرد.

محمد الفونه وجود انبوه خطوط تاکسی را از مزیت‌های حمل و نقل یاسوج عنوان کرد و اظهار داشت: وجود بیش از یک‌هزار و 500 خودروی تاکسی در یاسوج از مزیت‌های حمل و نقل عمومی در یاسوج است.

وی با بیان این‌که باید اتوبوسرانی بیشتر در یاسوج احساس شود، خاطرنشان کرد: قرار است پایانه برون شهری یاسوج وسیع‌تر گردد که نیازمند زمین و همکاری استاندار است.

فرماندار یاسوج خاطرنشان کرد: با ایجاد پایانه برون شهری سیستم برون حمل و نقل برون شهری سامان می‌یابد.

البته لازم است بگوییم که نوش داروی بعد از مرگ سهراب کاری از پیش نمی‌برد، ماندن در بند شعار و شعار‌زدگی که در آینده این‌گونه می‌شود و یا این‌گونه شود بهتر است تنها مسکن موقتی بر درد است باید راه چاره را پیدا کرد و آستین همت بالا زد.

در این میان به سراغ مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی یاسوج و حومه رفتیم، علی شجاعی‌پور مدیرعامل این سازمان به هیچ وجه حاضر به مصاحبه با خبرنگار ما نشد وی به گفتن این مدعا کفایت کرد که در نشست تلویزیونی به سؤالات مردم پاسخ خواهم داد.

وی گفت: مشکلات را از طریق صدا و سیما پیگیری کنید من فقط آن‌جا پاسخگو خواهم بود.

 

البته باید گفت که اصلی‌‌ترین مسئول حوزه اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی درون شهری اتوبوسی سازمان اتوبوسرانی یاسوج و حومه است و زمانی که عالی‌ترین مقام این سازمان در زمینه وضعیت اتوبوسرانی در یاسوج پاسخگو نیست و به خبرنگاران مطبوعات توصیه می‌کند که از پشت دوربین‌های صدا و سیما سخنان وی را بشنوند بسی سؤالات مطرح شده پاسخ داده نشد.

اما سؤال اصلی اینجاست که کی این وضعیت آشفته رو به درستی می‌نهد خدا داند….

————————–

گزارش از حسین ترابی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13086
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما