چهارشنبه 5 مهر 1391 - 10:27

اوه اوه از دست مجلسی ها + تیکه پرانی های احمدی نژاد

بویرنیوز :

۱- رئیس جمهور فعلی متفاوت از رئیس جمهور های قبلی حرف می زند.
برای شروع چند نمونه ای را بخوانید:

– «پشم و پیل» همه قدرت‌های غربی ریخته‌است و آن‌ها حتی نمی‌توانند آب بینی خود را بالا بکشند.
– وقتی کسی بیش از قد و قواره خود صحبت کند، ما می‌گوییم:یک کلمه از مادر عروس.
– اون ممه رو لولو برد/ آب رو بریزید همون جایی که سوخته!
– این قطار در حال حرکت است و ترمز و دنده‌عقب ندارد، چون ما ترمز و دنده‌عقب را کنده و دور انداختیم.
– آقای دکتر لنکرانی مثل هلو می‌مونه آدم می‌خواد بخوره این جوون رو…
– آقای اوباما، شما تازه از راه رسیده‌اید یک مقدار صبر کنید تا عرقت خشک شود و سرد و گرم را بچشی و مراقبت کن و هر کاغذی که جلوی تو گذاشتند دلیلی ندارد که آن را بخوانی و یا هر حرفی که به‌تو توصیه کردند…
– آن‌قدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‏دانتان پاره شود.
– اگر بدخواهان، به‌حقوق ملت ایران تجاوز کنند، این ملت با چاقوی زنجان دست و پای آن‌ها را قطع می‌کند…

به این فهرست نمونه های بیشتری هم می شود اضافه کرد. من و شما ممکن است منتقد این سبک سخنرانی برای یک سیاستمدار باشیم. ممکن است بر عکس،مثل «مایک والاس» مجری معروف CBS او را سیاستمداری زرنگ توصیف کنیم و این شیوه سخن گفتن را ناشی از باهوشی و درک صحیح او از سلیقه توده مردم بدانیم که در نتیجه این سبک سخن گفتن چه محبوبیت ها و موفقیت ها که کسب نکرده. هر چه هست، هر چه باشد، او مثل بقیه نیست و شاید فقط شبیه خودش است.

۲- شب گذشته بی بی سی فارسی گزارشی از سفر اخیر رئیس جمهور و زمان حضور او در فرودگاه را نشان داد. بخشی از این گزارش از صبح دیروز به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی پخش شده و احتمالا به زودی در قابل یک کلیپ، سر از موبایل ها در خواهد آورد. متن های منتشر شده در کنار این ویدئو، تلاش کرده اند با اشاره به برخی جملات جنجال برانگیز قبلی دکتر احمدی نژاد، نشان دهند که وی در این ویدئو نسبتی ناروا به نمایندگان مجلس می دهد. اما آیا ما باید به سادگی ویدئوی مصاحبه «بهمن کلباسی» را باور کنیم و اظهار تاسف کنیم که چرا رئیس جمهور همچو کلمه ای بر زبان آورده؟! بگذارید آخر ماجرا را همین اول بگویم که آقای احمدی نژاد می گوید: «اوه اوه اوه» نه چیز دیگر!

چند نکته ساده فنی وجود دارد.اول از همه ویدئو را دانلود کنید و با همین مدیاپلیر ویندوز سرعت پخش را تا ۵۰% پایین بیاورید. آن وقت به وضوح تکرار سه باره و جداگانه « اوه» را تشخصی خواهید داد.

دوم اینکه ویدئو را بدون اینکه بگویید احمدی نژاد چه گفته برای شخصی که آن را ندیده پخش کنید.اگر بیننده را نسبت به احتمال شنیدن کلمه ای خاص هشدار ندهید،خواهید دید که او هم متوجه چیزی نخواهد شد.

دیگر اینکه اصلا خودتان با فرض اینکه احمدی نژاد می گوید «اوه اوه اوه» ویدئو را ببینید.برای دفعه بعدی با هر فرضی که می خواهید تماشایش کنید.خواهید دید که این بار نه تنها «اوه اوه اوه» را می شنوید،بلکه هر عبارت دیگری هم برای تان غریب خواهد بود و حتی اگر دقیق شوید می شنوید که بعدش میگوید :«از دست این مجلسی ها»!

نشان به آن کلیپ معروف از جواد خیابانی که ما فکر می کنیم بعد از سانتر محمد نوازی می گوید: «کثافت خوب می زنه این توپ ها رو» اما اصل جمله این است: «که انصافا خوب می زنه این توپ ها رو». توی اینترنت هم کلی مطلب روانشناسی و علمی درباره «خطای گوش» هست…

۳- فارغ از این بدیهیات، و بدون هر استدلال دیگری می توان دریافت که رئیس جمهور چنان چیزی نگفته است. اول اینکه اگر می گفت،خبرنگار مشترک وی.او. ای و بی بی سی فارسی درنمی آمد که بعد شنیدن چنین چیزی از رئیس جمهور بپرسد: «آقای احمدی نژاد، به خبرنگارهای فارسی زبان جواب نمی دین؟» بلکه با خوشحالی از کشف چنین سوژه جالبی مثلا می گفت: «آقای احمدی نژاد! آیا این حرف شما یک توهین نیست؟» یا هچین چیزی و هر چیز دیگری که خودش بهتر بلد است و من بلد نیستم.

ممکن است بگویید خبرنگار بی بی سی فارسی در شلوغی آنجا و استرس مواجهه با احمدی نژاد متوجه این کلمه نشده است.چه کسی شک دارد اگر آنها چنین چیزی در اخیتار داشتند،حالا تیتر یک سایت بی بی سی فارسی این بود: «توهین بی سابقه رئیس جمهور ایران به نمایندگان مردم» و بعد هم با انتشار ویدئو به عنوان سند،از نوشتن آنچه در فیلم شنیده می شود به دلیل حرمت رسانه، خودداری و عذر خواهی می کرد؟!

اما بی بی سی هیچ اشاره مستقیمی به ماجرا نمی کند. تنها خبرنگار سعی می کند خودش را بهت زده نشان بدهد و با کج وکوله کردن لب هایش نشان بدهد که چقدر متعجب و متاسف است.گوینده اخبار هم با کشیدن یک آه نصفه و نیمه و استفاده از عبارت «خب بهمن…» و با یک لبخند معنی دار سعی در تقویت همین موضع دارد. تقریبا چیزی شبیه به اینکه «حالا یه چیزی شده،بگذریم»!

اما بی بی سی نمی خواهد از کنار این «شکار» به سادگی بگذرد. بهمن کلباسی این ویدئو را از آی دی خودش (Bahman Kalbasi) در یوتوب منتشر می کند.بلافاصله ویدئو در فیس بوک و بالاترین و بقیه جاها منتشر می شود و همه به تکثیر آن کمک می کنند. دقیقا ۷ ساعت بعد برای بار دوم این بار کلباسی نسخه کامل تری از این ویدئو که در بی بی سی پخش نشده را منتشر می کند.او تلاش دارد تا با طرح این پرسش «احمدی نژاد حرف زشت زد یا نه؟!» باز هم تنور را داغ تر کند و ذیل این ویدئو می نویسد:« اون وقتی که می پرسیدم اصلا متوجه نشدم .. بعد برگشتم ۲۰ بار نگاه کردم ..نسخه از روی دوربین را میزارم اینجا… واقعا نمی توانم با قاطعیت بگم که اون کلمه را گفته یا نه.. حس می کنم میگه: آخ آخ یا …واقعا نمی دونم.»

به نظرم دلایل دیگری هم هست که نشان می دهد این تصور اشتباه است.مثلا اینکه اگر بتوانید ویدئوی کیفیت ۱۰۸۰ را ببینید متوجه خواهید شد که رئیس جمهور بعد از ورود و عبور از گیت و پس از آنکه با مامور سیاه پوست دست می دهد، لحظه ای توقف می کند تا حرف های خبرنگار را بشنود. خبرنگار برای اولین بار می گوید: «چرا برای ۱۶۰ نفر ویزا گرفتین؟تومجلس ایران پرسیدن» که رئیس جمهور با همان خنده معروفش سری تکان می دهد و با یک لب خوانی ساده می شود فهمید که به طعنه و شوخی می پرسد: «جدی؟!» و بعد هم وقتی خبرنگار دوباره سوالش را تکرار می کند، باز هم مصاحبه شونده او را به هیچ می گیرد و می گوید: «اوه،اوه،اوه»

منهای بعضی کاربران شبکه های اجتماعی، که به ترک دیوار هم می خندند و از هر چیزی لطیفه ای می سازند و البته منهای آنهایی که از سر بغض و کینه – که البته همه اش هم مربوط به احمدی نژاد نیست، انتشار این ویدئو از سوی برخی دوستان به نظرم چیزی جز «بازی خوردن» نیست.آنها زیر این ویدئو از اینکه چنان رئیس جمهور سخیفی دارند، اظهار تاسف می کنند و بعد هم تحلیل جامعه شناختنی و رفتارشناسی ارائه می کنند که چرا احمدی نژاد این حرف رکیک را زده است، بی آنکه زحمت دیدن دوباره یا چندباره ویدئو را به خودشان بدهند. روایت را شاهد گرفته اند که «الناس علی دين ملوكهم» و بعد هم استدلال کرده اند که اگر امروز صبح در خیابان یکی به دیگری گفته تو «چیز» خوردی، لابد از احمدی نژاد یاد گرفته است.

به رئیس جمهور انتقاد هست که شاید بهتر بود گاهی بعضی جملات را نمی گفت. دکتر احمدی نژاد این فرموده معصوم را اگر پاس می داشت که « «اجتنبوا من مواضع التهم»،حالا گوش کسی هم دچار خطا نمی شد، چه اینکه بخواهد بازی ساده خبرنگار وی.او.ای را بخورد. آن سایت خبری محترم هم با اینکه بهتر از همه می داند رئیس جمهور چنین عبارتی را نگفته، خبرش را با تیتر «فیلم/ حاشیه عجیب در سفر اخیر احمدی نژاد به نیویورک» منتشر می کند. آیا حواس مان هست در این میانه، برای آنهایی که می خواهند تنور دعوای مجلس و دولت را گرم تر کنند،هیزم نیاوریم؟!

همه حرف این است، فریب هم اگر می خوریم، از «بهمن کلباسی» نباشد که حالا آنجا از ساده لوحی ما ذوق زده شده است.

تکمله: بعد از اینکه ویدئوی مذکور حسابی پخش شد، ویدئوی دیگری هم از راه رسید که نشان می داد هیچ توهینی در کار نبوده. خبرنگار بی بی سی هم که دید ماجرا دارد کش پیدا می کند، نوشته قبلی خود را پس گرفت. اما این در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی کند؛ خیلی ها فریب خوردند!

منبع: الف
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=12733
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما