یکشنبه 2 مهر 1391 - 11:13

تغییر دیدگاه‌ مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها درباره سد گتوند

بویرنیوز:

چند عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، اظهارات پیشین خود را درباره سد گتوند علیا رد کردند.

خبرگزاری فارس: تغییر دیدگاه‌ مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها درباره سد گتوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران،  دکتر جلالی معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهادکشاورزی، دکتر پیروان عضو هیئت علمی و استادیار مرکز تحقیقات خشکسالی و کم آبی ـ گروه تحقیقات حفاظت آب و خاک، دکتر رحمانی رئیس انجمن اعضای هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ، محمد درویش رئیس گروه تحقیقاتی عوامل اقتصادی، اجتماعی بیابان‌زایی و دکتر سعید یوسفی کلافی عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در کارگاه طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا حضور یافته و ضمن بازدید از مراحل مختلف اجرایی، فنی، بدنه، دریاچه، سازندگچساران، رودخانه شور، تونل‌های دسترسی و گالری‌های پرده آب بند، نیروگاه اظهارات گذشته خود راجع به غیرکارشناسی بودن سد گتوند علیا را رد کرده‌اند.

محمد درویش عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، روزنامه نگار فعال حوزه محیط زیست و یکی از منتقدان سد گتوند علیا در بازدید از این سد گفت: با توجه به مستندات و توضیحات علمی که در این بازدید ارائه شد، ابهامات ما نسبت به سد گتوندعلیا و سازند گچساران برطرف شده است.

رئیس گروه تحقیقاتی عوامل اقتصادی، اجتماعی بیابان‌زایی به مسئولان سد توصیه کرد: با برنامه‌ریزی برای بازدید  ذینفعان سد، فعالان محیط زیست و کشاورزان منطقه، آنها را نسبت به واقعیت‌های موجود آشنا سازند و با ارائه دستاوردها و اقداماتی که در این سد صورت گرفته ابهامات آنها را نیز برطرف سازند.

درویش تأکید کرد که با ادامه روند آبگیری سد گتوند نگرانی‌های قبلی از بابت کیفیت آب مخزن رفع شده و وضعیت سد به گونه‌ای است که هیچ نگرانی از بابت آینده وجود ندارد.

خداکرم جلالی معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهادکشاورزی نیز در این بازدید با تقدیر از طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا اظهار امیدواری کرد که تجربیات ارزشمند این طرح در اختیار سایر دست اندرکاران صنعت سدسازی کشور قرار گیرد.

جلالی در مورد کیفیت آب خروجی سد گتوند گفت: با اقدامات و مدیریت صورت گرفته در اجرای پتوی رسی همچنین تعبیه خروجی در انتهای مخزن نه تنها هیچ گونه شرایط بحرانی وجود ندارد بلکه اطمینان کامل داریم با ادامه روند آبگیری سد گتوندعلیا، روز به روز بر کیفیت آب سد افزوده خواهد شد.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهادکشاورزی شرایط کنونی سازند گچساران را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: اقداماتی که مجموعه دست اندرکاران طرح برای برخورد با سازند گچساران انجام داده‌اند بسیار منطقی و بجا بوده است.

پیروان عضو هیئت علمی و استادیار مرکز تحقیقات خشکسالی و کم آبی ـ گروه تحقیقات حفاظت آب و خاک در ادامه این بازدید تمهیدات اتخاذ شده در مواجهه با سازند گچساران را در نوع خود منحصر به فرد خواند و گفت: پیش از این بازدید فکر می‌کردم نگرانی‌های زیادی در رابطه با سد وجود دارد اما در این بازدید متقاعد شدم که همه کارها بر اساس دانش و با مدیریت خوب دست اندرکاران صورت گرفته و روند عملیات اجرایی آن به خوبی پیش رفته است.

وی میزان شوری آب در محدوده سد گتوندعلیا را قابل قبول دانست و اظهار کرد: بر خلاف آنچه که در رسانه‌ها منعکس شده سد گتوندعلیا نه تنها منشاء افت کیفیت آب رودخانه کارون نیست بلکه با تمهیدات منحصر به فردی که پیش‌بینی شده است کیفیت آب رودخانه بهتر هم خواهد شد.

پیروان دلایل عمده کاهش کیفیت آب رودخانه کارون را ناشی از مسائل متعدد دانست و افزود: کیفیت آب در محل سد قابل قبول است اما وقتی آین آب به شهر اهواز می‌رسد شوری آب فوق‌العاده زیاد می‌شود بنابراین طول مسیر باید پایش شود تا مشخص شود نقش برداشت بیش از حد آب زیرزمینی و کمبود بارش و خشکسالی در بالا رفتن شوری آب چقدر است.

پیروان نقش سد گتوندعلیا و آب ذخیره شده در مخزن این سد را برای آینده استان خوزستان و منطقه بسیار مثبت برشمرد و اظهار امیدواری کرد از این منبع عظیم بهره‌برداری شایسته‌ای صورت پذیرد.

سعید یوسفی کلافی عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به شایعه‌ها و حاشیه‌های پروژه سد گتوند گفت: امروز که مسئولان طرح با برخوردی محترمانه به سئوالات ما پاسخ دادند از خود می‌پرسم که واقعا در این طرح بزرگ چه اتفاقی افتاده است؟ حدود 3 هزار میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری شده و منافعی شامل ایجاد 11 هزار نفر شغل ، آبیاری120 هزار هکتار زمین از اراضی حاصلخیز خوزستان در زمان بی آبی، تولید 2000 مگاوات برق و… به دست آمده و کشور از این منافع بهره‌مند شده اینها اخبار خوشحال کننده ای است و شنیدن آنها برای ما بسیار مسرت بخش است.

وی گفت: در این سفر متوجه شدم که برخلاف تمامی مسائلی که در حاشیه سد گتوندعلیا ایجاد شد دست اندرکاران سد گتوندعلیا خوب کار کردند و کم حرف زدند و اطلاعات ما در مورد سد گتوندعلیا کافی نبوده است.

احمد رحمانی رئیس انجمن اعضای هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز بازدید خود را از سد گتوندعلیا روشن کننده عنوان کرد و گفت: بر اساس آنچه ما شنیده بودیم، بیشتر جنبه‌های منفی در ذهن ما وجود داشت اما بعد از این بازدید به این نتیجه رسیدیم که اطلاعات ما در خصوص سد گتوندعلیا کافی نبوده است.

وی افزود: حجم بسیار زیادی از کارهای انجام شده در طرح گتوندعلیا توسط رسانه‌ها منعکس نشده، در نتیجه باید در انعکاس این کارها تلاش کرد و ذهنیت های بوجود آمده را با بیان واقعیت‌ها روشن ساخت.

سد گتوند علیا بزرگترین سد خاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون است که به دلیل قرار گرفتن معادن نمک (سازند گچساران) در مخزن آن در زمان آبگیری با مخالفت کارشناسان روبه رو بوده است. در اواخر سال گذشته و اوایل و در زمان آبگیری مرحله دوم و سوم این سد شوری رودخانه کارون به صورت بی سابقه افزایش یافت که کارشناسان دلیل آن را سد گتوند علیا اعلام کردند.

بنا به گفته مقامات اداره کل بازرسی خوزستان پرونده شوری کارون و عملکرد سد گتوند علیا در این زمینه هنوز مفتوح است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=12502
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما