شنبه 25 مرداد 1393 - 15:00

جوابیه دانشگاه آزاد تبریز به خبر بویرنیوز + عکس

چندی پیش بویرنیوز در خبری تحت عنوان “سرنوشت واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی در هاله ای از ابهام/ انحلال یا ادغام؟!” به وضعیت اداغام دانشگاه علوم تحقیقات و آزاد تبریز پرداخت که در ادامه جوابیه این دانشگاه در ادامه می آید:

گروه دانشگاه – چندی پیش بویرنیوز در خبری تحت عنوان “سرنوشت واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی در هاله ای از ابهام/ انحلال یا ادغام؟!” به وضعیت اداغام دانشگاه علوم تحقیقات و آزاد تبریز پرداخت که در ادامه جوابیه این دانشگاه در ادامه می آید:

بویرنیوز

 

 

تجميع واحدهاي علوم و تحقيقات با واحدهاي دانشگاهي مادر اختصاص به آذربايجان شرقي ندارد

دكتر علي رضايي رييس دانشگاه آزاد اسلامي تبريز در جمع خبرنگاران گفت: تجميع واحدهاي علوم و تحقيقات با واحدهاي دانشگاهي مادر، مختص آذربايجان شرقي نيست و در سراسر كشور 41 واحد علوم و تحقيقات با واحدهاي جامع آن استان ادغام شده اند.

دكتر رضايي افزود: براساس صورتجلسه مشترك  سوم تيرماه سالجاري وزارت علومو دانشگاه آزاد اسلامي و همچنين تأييد هيأت امناي مركزي دانشگاه آزاد اسلامي تجميع واحدها و پرديس‌هاي علوم و تحقيقات با واحدهاي دانشگاهي با هدف توسعه تحصيلات تكميلي، هم افزايي اعضاي هيأت علمي در مجموعه سترگ دانشگاه آزاد اسلامي، بومي گزيني دانشجو و همچنين توانمندسازي واحدهاي دانشگاهي براي رقابت با دانشگاه‌هاي داخلي و خارجي و بخصوص مصوب شدن رشته هاي علوم و تحقيقات كه مصوبه نداشته اند و با اين كار 1550 رشته تحصيلات تكميلي در كشور مصوب شد، صورت گرفته است.

دکتر رضایی رئیس دانشگاه آزاداسلامی تبریز

وي تصريح كرد: در مدل هاي برنامه ريزي و هدايت مناسب دانشگاه ها، تدوين سناريوهاي آتي و اينكه در آينده چه اتفاقي براي دانشگاه رخ خواهد داد، همواره مدنظر مديريت عالي آن بوده است و در واقع يكي از  اصول مهمي كه هر سازمان براي اداره بهتر و بقاي خود  در   نظر مي گيرد، استفاده صحيح و درست از منابع دراختيار نظير: منابع فيزيكي، انساني، تحقيقاتي و مالي است و حفظ آنها مستلزم عقلانيت و خردورزي است.

دبير هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي استان بيان داشت: يكي از سناريوها براي هدايت دانشگاه آزاد اسلامي ساماندهي و تجميع پرديس‌هاي علوم و تحقيقات با واحدهاي مادر دانشگاه آزاد اسلامي بوده كه اگر مبناي تحليل خود را آينده پژوهي قرار دهيم بايد بگوييم اين نوع پرديس ها كه بنا به شرايطي در دانشگاه ها شكل گرفته،‌ در زمان تأسيس‌شان حركت درستي بود اما امروز محدوديت هايي براي دانشگاه ايجاد شده است و با اين روند موجب موازي كاري و رقابت ناسالم در سيستم دانشگاه آزاد اسلامي مي شد.

دكتر رضايي گفت: در دوسال گذشته سخت گيريهايي نسبت به پرديس هاي علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي اعمال شد و طبق مصوبه وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامي مي بايست تا مهر 93 همه واحدهاي علوم و تحقيقات را ساماندهي كند در غير اينصورت به شعب علوم و تحقيقات اجازه جذب دانشجو داده نمي شد. لذا طرح تجميع در دستور كار مسئولين دانشگاه آزاد اسلامي قرار گرفت و بر اساس آن 41 واحد علوم و تحقيقات در 41 واحد دانشگاه آزاد اسلامي در سراسر كشور ادغام شدند.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي تبريز افزود: اين كار مزايايي دارد از جمله آنها: مصوب شدن تمامي رشته هايي كه تاكنون نامصوب مانده بودند بطور مثال در علوم و تحقيقات آذربايجانشرقي از حدود 38 رشته، فقط 3 رشته مصوب و مابقي غيرمصوب بوده اند و خطر حذف آنها مي رفت اما با انجام ادغام نه تنها حذف نشدند بلكه مصوب نيز گشتند و به جاي پذيرش و اختصاص كه تا كنون دانشجو از طريق واحد علوم و تحقيقات تهران انجام مي شد. خودمان در اين رشته ها مستقيماً پذيرش دانشجو خواهيم داشت و از همه مهم‌ّتر تعداد رشته هاي مقطع دكتري از 4 رشته بدون مصوب به 15 رشته مصوب رسيد كه افتخاري براي استان است.

دكتر رضايي گفت: در سيستم دانشگاه براي مصوب نمودن هر رشته‌ي كارشناسي ارشد وجود 3 استاديار غير بازنشسته در آن رشته و براي تصويب هر رشته‌ي دكترا 4 استاديار و يك دانشيار (غير بازنشسته) ضروري و لازم است كه واحدهاي علوم و تحقيقات استان اين توان را نداشتند. براي مثال در واحد علوم و تحقيقات تبريز 38 نفر هيأت علمي وجود داشت كه 5 الي 6 نفر آن باز نشسته و 9 نفر فقط در يك رشته (شيمي) و بالاي 10 نفر آن نيز دانشجوي دكترا بودند كه استاديار محسوب نمي شوند و مابقي آنان هم گرايش و رشته هايشان هم‌خواني نداشت به اين دليل در طول چندين سال موفق به تصويب رشته نشده بودند و مهر 93  فرصت براي اينكار تمام مي شد در صورتيكه واحد تبريز بالاي 500 نفر عضو هيأت علمي تمام وقت دارد و به بركت وجود آنان اين رشته ها مصوب گرديد و در حال حاضر جوانان ما در استان مي توانند در واحد تبريز در 15 رشته دكتري تحصيل كنند كه در واقع بومي گرايي هم شده‌اند.

وي در ادامه به بهبود وضعيت دانشجويان اشاره نمود و گفت: در واحدهاي علوم و تحقيقات به دليل جذب تعداد زياد دانشجو و كمبود اعضاي هيأت علمي و در دسترس نبودن اساتيد راهنما يا مشاور، دانشجويان ارشد و دكترا با چالش مواجه بودند امّا با ادغام، اين دانشجويان مي توانند از محضر اساتيد واحدهاي مادر استفاده كنند و بهره مند شوند ضمن اينكه اصلاح هرم هيأت علمي كه جزو يكي از برنامه هاي كلان و زمان‌بر دانشگاه آزاد اسلامي بود نيز محقق مي گردد.

دكتر رضايي تحقق استانداردها را از ديگر مزاياي تجميع دانست و گفت: واحدهاي علوم و تحقيقات به غير از تهران غالباً از برخي كمبودها مثل فضاي فيزيكي، آموزشي و آزمايشگاهي و ساير زيرساخت ‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي و فرهنگي در تنگنا بودند و ايجاد آنها مستلزم صرف هزينه‌هاي مضاعف براي سيستم دانشگاه آزاد اسلامي بود اما اين مشكل نيز با ادغام حل شده و  تحقق  استانداردها نيز تسهيل گشته است.

دبير هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي استان آذربايجان شرقي تأكيد كرد: وقتي ظرفيتها را كنار هم قرار مي دهيم هم‌افزايي  ايجاد مي شود كه بوسيله آن مي توانيم توان آموزشي و پژوهشي را ارتقا دهيم و نيز رشته ‌هاي جديدتري را ايجاد كنيم كه نويدبخش تحولات جديد علمي،  پژوهشي، آموزشي و فرهنگي براي استان خواهد بود.

وي در خاتمه تصريح كرد: تجميع واحدهاي علوم و تحقيقات با واحدهاي دانشگاهي اقدامي با تدبير، شايسته و آكادميك از سوي هيأت امناي مركزي و دكتر ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد اسلامي مي دانيم كما اينكه سازمان مركزي اين دانشگاه نيز در تهران تجميع شد و اثرات نيكويي مثل سهولت در كارها و راحتي ارتباطات بين بخش هاي مختلف و صرفه جويي در هزينه و وقت و نهايتاً تكريم ارباب رجوع را ببار آورده است.

 

فتح‌علي عيدي

مدير روابط‌عمومي و اطلاع‌رساني

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=116770
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. هم استانی گفت:

    اخه بویرنیوز مگه بیکاری و خبر کم اوردی که میری از دانشگاه ازاد تبریز خبر میذاری و مزاحم اونا میشی ، که اون بندگان خدا به زحمت بیفتنن و بخوان جوابیه واست بفرستن

  2. ناشناس گفت:

    این چه ربطی به سایت شما داره
    شما که بویری هستید!

  3. دانشجو گفت:

    شماهایی که این همه از دانشگاه آزاد تبریز تعریف می کنید و این طرف قضیه رو می گویید آن طرف قضیه را هم بگویید که فردا با منحل شدن علوم و تحقیقات سراسر کشور دانشجویان آن دانشگاه ها با مدرکی که در دستشان خواهد بود کجا را برای اثبات کردن دانشگاه باید به دوستان و استخدام و … می خواهند نشان دهند. شماها به جای اینکه از علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی حمایت کنید و ضعف های آن را بهبود بخشید به نقطه ضعف های آن اشاره داشته و راضی به منحل شدن آن و حتی دیگر دانشگاه های علوم و تحقیقات هستید.

  4. ناشناس گفت:

    اخه وتو
    چه ربطه داره بویرنیوز ایخی خته معرفی کنی نونی چه کنی

  5. بیراحمیی گفت:

    چقد مغرضین شماها باید افتخار کنیم ی سایت تو استان هست که از همه جای کشور خواننده و بیننده داره این افتخاره بعدشم شما نظراتتون پیرامون مساله مورد بحث نیست همش پی حاشیه هستین

دیدگاه شما