چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 16:41

2700 میلیارد تومان ؛اعتبار مورد نیاز طرح های عمرانی دانشگاه ها

به گزارش بویرنیوز،مهرالله رخشانی مهر روز چهارشنبه در همایش معاونان و مدیران عمرانی دانشگاه های منطقه پنج کشور در دانشگاه یاسوج افزود:با توجه به اینکه رقم اعتبار سالانه هر طرح عمرانی در قانون بودجه یکهزار میلیارد ریال پیش بینی شده و ناکافی است، بهره برداری از طرح های عمرانی در دانشگاه های کشور زمانبر خواهد بود.
81262485-5866095

وی اظهار کرد: در حال حاضر هفت میلیون متر مربع فضای آماده بهره برداری و سه میلیون متر مربع فضای در دست احداث در دانشگاه های کشور وجود دارد.

رخشانی مهر نگهداری از ساختمان های نوساز و جلوگیری از مستهلک شدن آنها در دانشگاه های کشور را از اولویت های مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی دانست و گفت: در برخی دانشگاه ها طرح های عمرانی نیمه تمامی وجود دارد که در صورت تکمیل نشدن به دلیل استهلاک از دوام و پایدار آنها کاسته می شود و باید شتاب بخشی شوند.

وی تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام در دانشگاه های کشور را از برنامه های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و افزود: پروژه های با پیشرفت بالای 80 درصد در اولویت تکمیل و بهره برداری قرار دارند.

رخشانی مهر اظهار کرد: تهمیدات لازم برای تکمیل طرح ها عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای 50 و 20 درصد نیز در دستور کار قرار گرفته که با تامین اعتبارات لازم به تدریج این روند شتاب بخشی خواهد شد.

وی تاکید کرد: به دلیل محدودیت در اعتبارات به تمام دانشگاه های کشور اعلام شده است تا زمان تامین اعتبار از تعریف پروژه های جدید خوداری کنند.

رخشانی مهر با اشاره به اینکه در ردیف های اعتباری وزارت علوم برای تعمیر، تجهیز و محوطه سازی دانشگاه های کشور 30 درصد اختصاص داده شده، گفت: این میزان اعتبار تاکنون جذب نشده و در حال پیگیری است.

مدیرکل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در زمینه احداث خوابگاه دانشجویی در دانشگاه های کشور نیز بیان کرد:این وزارتخانه برنامه ای برای ساخت خوابگاه جدید ندارد و رویکرد آن استفاده از خوابگاه های خودگردان است.

وی با اشاره به اینکه هم اینک 12 خوابگاه دانشجویی نیمه تمام هر کدام با مساحت سه هزار و 350 متر مربع در دانشگاه های کشور وجود دارد، ابراز داشت: اعتبارات لازم برای تکمیل این تعداد خوابگاه در سال 92 تامین شده و تلاش می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.

رخشانی مهر افزود: با بهره برداری از این تعداد خوابگاه دانشجویی 40 تا 50 هزار متر مربع به فضای خوابگاهی دانشگاه های کشور افزوده خواهد شد.

وی در زمینه تکمیل خوابگاه جدید دانشگاه یاسوج نیز گفت: اعتبارات لازم برای اتمام این پروژه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تامین شده و در اختیار دانشگاه قرار داده می شود.

رخشانی مهر در بخش دیگری از مطالبش به برگزاری همایش معاونان و مدیران عمرانی دانشگاه های منطقه پنج کشور در دانشگاه یاسوج اشاره کرد و یادآورشد: دفاتر فنی دانشگاه های کشور به طور مستقل اداره می شوند و در هرکدام از این دانشگاه ها یک دفتر فنی وجود دارد.

وی بیان کرد:تاکنون پروژه های شاخصی در دانشگاه های کشور به بهره برداری رسیده که از لحاظ معماری و سازه در برخی از آنها نواقصاتی وجود دارد که برای برطرف کردن آنها آموزش نیروهای دفاتر فنی دانشگاه ها در دستور کار قرار گرفته است.

رخشانی مهر اظهار کرد: در دوره های آموزشی دفاتر فنی عمرانی که در دانشگاه های مختلف برگزار می شود بهینه سازی مصرف سوخت، مصرف انرژی، استفاده از انرژی های تجدید شونده، معماری و تکنولوژی های نوین به نیروهای این دفاتر آموزش داده خواهد شد.

وی عنوان کرد: در این دوره های آموزشی دانشگاه هایی که از لحاظ فنی قوی تر هستند تجربیات خود را به دانشگاه های ضعیف انتقال می دهند که یکی از راه حل های آن تشکیل کمیته نظارت بر طرح های عمرانی است.

رخشانی مهر ابراز داشت: پروژه های عمرانی شاخص و با کیفیت در برخی دانشگاه های کشور اجرا شده که با برگزاری دوره های آموزشی و تبادل تجربه نیروهای دفاتر فنی دانشگاه های مختلف می تواند در سایر دانشگاه نیز اجرایی شوند.

رییس دانشگاه یاسوج نیز در این همایش به ظرفیت های بالقوه کهگیلویه و بویراحمد در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت:هدف از برگزاری این همایش ها تبادل تجربه در مورد پروژه های عمرانی و مسایل فنی دانشگاه های کشور است.

شاپور رمضانی افزود: قرار است دبیرخانه ای در یکی از دانشگاه های منطقه پنج کشور راه اندازی شود تا تجربیات نیروهای فنی این دانشگاه ها برای بهبود کیفیت طرح های عمرانی سایر دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی اختصاص اعتبارات عمرانی به دانشگاه یاسوج را از مهمترین نیازها دانست و گفت: در سال جاری در این زمینه اعتبارخاصی به این دانشگاه اختصاص نیافته است.

رمضانی اظهار کرد: اعتبار برخی پروژه های عمرانی که ردیف بودجه ای دارند از طریق سازمان مدیریت کشور تامین می شود و برخی نیز از محل منابع استانی است.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی ساخت استخر دانشگاه یاسوج از سال 85 آغاز و قرار شد از محل منابع استانی تکمیل و به بهره برداری برسد که این امر محقق نشده است.

وی کتابخانه و سالن آمفی تئاتر را از دیگر طرح های نیمه تمام دانشگاه یاسوج دانست و گفت: در سفر دولت دهم به کهگیلویه و بویراحمد مقرر شد 30 درصد هزینه این طرح ها از طریق منابع استانی تامین شود که این تعهد نیز عملیاتی نشده است.

رمضانی با اشره به اینکه این پروژه ها در سازمان مدیریت کشور ردیف بودجه ای ندارند اظهار کرد: انتظار می رود استاندار و نمایندگان مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم برای تامین اعتبار و شتاب بخشی به این طرح ها را انجام دهند.

دانشگاه یاسوج بیش از هفت هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.

دانشگاه های منطقه 5 کشور شامل دانشگاه های استان های فارس، خوزستان، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد است.

ایرنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=115333
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما