چهارشنبه 28 خرداد 1393 - 22:19

شانس‌دستیابی‌به‌توافق‌ازدیدیک‌روزنامه‌آمریکایی

روزنامه لس آنجلس تایمز با اشاره به اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه ایران در مورد لغو تدریجی تحریم‌ها، گفت این موضع ایران شانس دستیابی به توافق هسته‌ای با این کشور را افزایش داده است.

به گزارش بویرنیوز:
روزنامه لس آنجلس تایمز با اشاره به اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه ایران در مورد لغو تدریجی تحریم‌ها، گفت این موضع ایران شانس دستیابی به توافق هسته‌ای با این کشور را افزایش داده است.

در این گزارش «کلیف کوپچان» متخصص میز ایران در شرکت مشاوره ریسک گروه اوراسیا با استقبال از موضع عباس عراقچی، معاون حقوقی وزیر امور خارجه در پذیرفتن تدریجی بودن روند برداشتن تحریم‌ها گفت:‌ این توافقی بزرگ خواهد بود و ایران نیز در خلال مذاکرات قبول کرده که برداشتن تحریم‌ها کاری سخت و زمان گیر خواهد بود؛ اظهارات عراقچی هم در همین راستا بود و توانست یکی از موانع بزرگ رسیدن به توافق هسته‌ای را از میان بردارد.

این گزارش می‌افزاید، ایران با قبول کاهش تجهیزات حساس و کم کردن میزان پلوتونیوم تولیدی نیروگاه آب سنگین اراک، توانسته موضع خود را به 1+5 نزدیک کند و احتمال رسیدن به توافق را بیش از پیش تقویت کند.

کنگره اما در این میان با بدبینی به توان مذاکره‌کنندگان دولت اوباما و با متهم کردن آنها به نرمی بیش از حد نسبت به ایران، در مقابل برداشتن تحریم‌ها مقاومت می‌کند.

«ری تکیه» متخصص میز ایران در شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید، دولت اوباما شاید برای فائق آمدن بر مقاومت‌های کنگره، ابتدا برخی تحریم‌های ایران را با دستور مستقیم اوباما و با استفاده از اختیارات رئیس جمهور ، لغو کند و سپس با اشاره به همکاری‌های ایران، برداشته شدن تدریجی مابقی تحریم‌ها را از نمایندگان آمریکا بخواهد.

این متخصص روابط بین‌الملل می‌افزاید: دولت در آن هنگام با این استدلال پیش می‌آید که کنگره نباید خواستار به هم خودرن یک توافق موفق برای کنترل تسلیحات باشد؛ شاید دولت اوباما، ایرانیان را از این روش مطلع کرده و به آنها اطمینان داده که این محتمل‌ترین راه رسیدن به توافق است.

منبع: فردانیوز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=109255
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما