سه شنبه 19 فروردین 1393 - 14:05

آقای مسعود حسینی شما هم مقصرید!

محمود آرام

محمود آرام –  مراسم یادبود و ختم مرحوم دستاران و مرحوم حسن زاده روز گذشته در یاسوج برگزار شد.

این دو مرحوم در تصادف رانندگی در جاده ها کشته شدند. اولی روز ۸ فروردین در جاده بابامیدان (نرسیده به پمپ بنزین) و دومی در ادامه همین مسیر در منطقه سرگچینه بویراحمد.

در این مراسم ها سخنرانان از همه چیز صحبت کردند الا مقصر اصلی: جاده هایی که استاندارد نیست!

حجت الاسلام سپهر و سید مسعود حسینی (استاندار اسبق) در مراسم مرحوم حسن زاده سخن گفتند. آقای حسینی خود زمانی استاندار بود. بالاترین مقام اجرایی استان به مدت بیش از سه سال. هم شناخت کافی از استان داشت و هم جاده های نامناسب. انتقادی کوچک از وی می توانست بازتابهای زیادی داشته باشد. نگفت. هر چه منتظر ماندم نگفت که نگفت. از دخالت پارلمان اروپا در امور داخلی ایران گفت و از جاده ها نگفت. از مرگ بر اثر بیماری و تصادف گفت ، اما از فرهنگ رانندگی و احترام به حقوق همدیگر نگفت. جا داشت بیشتر به این موضوع پراخته می شد.

جناب آقای مسعود حسینی حتماً می دانید که دو جاده در دست احداث قرار است کهگیلویه را به بویراحمد متصل کند. محور پاتاوه و محور سادات. هر دو در دوران زمامداری شما به عنوان استاندار با آن درآمدهای سرشار و تاریخی ناشی از فروش نفت می توانست پایان یابد که نیافت. این دو مرحوم یکی در حال سفر از دهدشت به یاسوج بود و یکی از یاسوج به دهدشت برای شرکت در عزای آن یکی. حال شما بدون ذره ای اشاره به اصل مساله که کمبود جاده است می فرمایید هریک از ما به طریقی از این دنیا می رود، یکی با بیماری، دیگری با تصادف. بهر حال مشیت الهی این است. از شما می پرسم: نقش سوءمدیریت چه می شود؟ آیا اگر یکی از آن دو محور ارتباطی افتتاح می شد و مسافران جان باخته راه خود را از مسافران خوزستان و بلوچستان جدا می کردند باز هم همین ماجرا بود؟ اصلا یک کلمه حرف حساب: مرکز استان به هیچ کدام از شهرستانهایش جاده ارتباطی ندارد. خیر اشتباه نمیکنم واقعا راه ارتباطی ندارد و اهالی شهرستانهای کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام باید از استان فارس بگذرند، بهمئی باید باید از خوزستان و فارس بگذرد. تنها شهرستانی که به مرکز استان راه اختصاصی دارد شهرستان دنا است که باز جاده قدیمش با همه پیچ و خم هایش تلفات کمتری نسبت به جاده جدیدش(محور یاسوج پاتاوه) دارد.

همه ما می دانیم اگر جاده های مناسب وجود میداشت، فرهنگ رانندگی صحیح می داشتیم و خودروهایمان ایمن بود این همه تلفات جاده ای نداشتیم.

به گفته رئیس پلیس راه استان در نوروز امسال آمار تلفات جاده ای رشد ۲۵ درصدی داشته است.

اینجاست که باید گفت آیا اگر راههای ایمن در استان داشته باشیم آیا باز هم آمار تعداد کشته بالا می رود؟ قطعا جواب منفی است. به طور مثال، در حادثه ای که منجر به فوت مرحوم حسن زاده شد، اگر جاده های دو طرفه رفت و برگشت در استان وجود داشت قطعا این تصادف صورت نمی گرفت. سبقت غیر مجاز راننده بی مبالات در منطقه سرگچینه باعث مرگ آن مرحوم شد.

در همین تصادف تعداد کشته ها و مجروحان نیز قابل توجه بود. از تعداد ۸ نفر مصدوم این حادثه سه نفر کشته شدند و ۵ نفر دیگر کماکان مصدوم هستند و در بیمارستان.

دیگر همه می دانیم که آمار تعداد کل کشته شدگان در جاده های کشور از تعداد آمار کسانی که در جنگ تحمیلی شهید شدند بالاتر و تعداد مجروحان این حوادث نیز از تعداد جانبازان و معلولان جنگ بیشتر است. به نظر می رسد عزم ملی برای این بحران در کشور و مخصوصا در استان باید ایجاد شود. مسئولان استانی باید این مسئله را فریاد بزنند. مشکل فقط جاده های استان ما هستند. از یاسوج تا سمیرم جاده ای وجود دارد که انسان هر لحظه مرگ را بالای سر خود می بیند. عرض کم جاده، پیچ های تند و … اما از سمیرم به بعد جاده ها دو طرفه با باند رفت و برگشت مجزا هست. آیا نمیتوان همین جاده ها را ادامه داد و جاده سمیرم و یاسوج نیز این گونه باشد؟ فقط کمی همت می طلبد. هماهنگی و همراهی مسئولان با هم و درخواست مشترک از مسئولان کشوری به طور قطع می تواند تسریع کننده این کار باشد.

ناگفته پیداست که مرحوم حسن زاده و مرحوم دستاران نه اولین کشته شدگان جاده ها هستند و نه آخرینشان. اما به خاطر نام و نشان آنان و جایگاه این دو شخص که یکی خود زمانی مسئول بود و از نیروهای تاثیرگذار سیاسی در استان و دیگری خود راهساز و راهگشا بود، حساسیتی پیرامون جاده های غیراستاندارد در استان بوجود آمده است. حال که این دو بزرگوار را از دست دادیم امید است مسئولان به فکر حل این مشکل اساسی باشند تا بار دیگر شاهد از دست دادن چنین عزیزانی (حداقل در تصادفات جاده ای) نباشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=98911
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    3نفر هم همین هفته که برای کارگری به عسلویه میرفتند در دشتروم کشته شدند به خدا هر 3نفر انسان شریف بودند

  2. حسين گفت:

    اقاي ارام خيلي حرف اضافه ايزني

  3. s.m گفت:

    …..قبل از هرکاری بهتر است یک مطالعه و تحقیقی انجام دهید تا فقط کف روی آب باعث مقاله نوشتن شما نشود و عمق ماجرا باعث مقاله نوشتن شود
    آقای حسن زاده که شما فرمودید در جاده چهار بانده که  دو باند جدا بود و از جاده سپیدار شروع می شود تصادف کردند ،طرف مقابل که مسافر بودند بجای اینکه وارد دو باند برگشت خود شود وارد دو باند رفت شده بود که اقای حسن زاده در همین باند جضور داشتند و باعث تصادف شده بود که پلیس راه ماشین مسافر کرمانشاهی را 100 درصد مقصر کردند و اصلا جاده مقصر نشده بود.
    “بد نگوييم به مهتاب اگر تب داريم”

  4. عالی گفت:

    مسعود حسینی هنوز باور نداره که 3 سال استاندار بوده

  5. مطلع گفت:

    عکسهای تصادف آقای حسن زاده را یکی از سایت ها منتشر کرده است. در استان مجموعا 20 کیلومتر جاده چهاربانده رفت و برگشت که از هم جدا باشند نداریم. آقای حسن زاده در منطقه سرگچینه تصادف کرد. جاده ای که هم رفت است و هم برگشت. یعنی دقیقا دو کیلومتر بعد از انتهای جاده رفت و برگشت که از هم جدا هستند. در مجموع حرف نویسنده تا حدودی درست است. جاده ها مشکل دارند و باید درست شوند . فرقی نمیکند خادمی استاندار باشد یا حسینی و یا … مهم این است که من و تو و اقوام من و تو در این جاده تلف می شوند و باید جلوی این کار گرفته شود. یا حق

    • دانشجو گفت:

      من کاری به باندبازی و … ندارم. جاده های استان واقعا مشکل داره.هر کسی ک به استان مسافرت میکنه،اولین حرفش این هست ک جاده های استان واقعا مشکل داره.درسته ک هزینه جاده سازی در استان به دلیل کوهستانی بودن بالاست ولی این دلیل خوبی برا کم کاری نیست.
      ایا شبکه استانی دنا به مشکلات جاده ها از زبان مسافران و اهالی شهر پرداخته؟
      چرا وقتی مسولان کشوری به استان تشریف میارن، فقط به ان ها از طبیعت و … میگن؟بیشتر مسولانی ک برای بازدید به استان تشریف می اورند فقط از میهمان نوازی هم استانی ها حرف میزنند. چرا مشکلات رو به اونها گوشزد نمیکنن؟ واقعا چرا و تا کی؟

  6. یه بنده خدا گفت:

    با سلام ، چرا ما یاد گرفتیم فقط از دیگران خطا بگیرم شاید خودمون سر تا پا اشکال باشیم. امثال سید مسعود حسینی عمرشون برای این استان گذاشتن .افتخار استان بودن و هستن. نباید با این حرفها اقداماتشونو زیر سوال ببریم. بیشتر تامل کنیم

    • احسان گفت:

      میشه بفرمایید مسعود حسینی چه افتخاری برای استان کسب کرده اند؟ یه گاهی به پیشرفتی استان در زمان نمایندگی ایشان  و استانداری ایشان  بیندازید بعد ایشان را افتخار بدانید

    • سی سخت گفت:

      یک مدیر باید بلد باشه کار کنه وگرنه خوبیش به خودش ربط داره اینا مدیریت بلد نبودند و تو قحط رجال به جایی رسیدن و خودشون و فامیلشون رو عاقبت به خیر کردن فقط و فقط وفقططططط

    • مريم گفت:

      من هم استاني شما در استان ديكري ساكن هستم وقتي به دهدشت ميام تاسف ميخورم از وضع جاده ها .مسئولين چرادرفكرنيستن

  7. دلسوز گفت:

    با سلام بر دوستان عزیز و بزرگوار.
    من دوستدار سید مسعود حسینی بودم و هستم . ولی حرفهای برادر عزیز آقای آرام که ایشان را نمی شناسم و باهاش ارتباطی ندارم بی دلیل نیست و منطقی هستش . چرا باید تعصبات قومی و قبیله ای و حزب را بر منطق و دلایل درست برتری داد . سید مسعود حسینی هم اشتباه داشت و نباید نادیده گرفت و گفت انسان معصومی بوده است .ایشان آدم خوبی بود وهست ولی نباید گفت که در بسیار یاز کارها مقصر نیست و نباید از ایشان به بدی یاد کرد .باور کنید مدیران قوی در استان نداشتیم.این مشکلات بسیاری از آنها به دلیل سو مدیریت هستش دوستان.پس آقایانی که ناراحت شدند رسم بدی نیست که اینجوری باشند . باید درست کار می کردند که نکردند . حق این استان خورده شد و ضایع شد

  8. سی سختی در پاسخ به بنده خدا گفت:

    شما نظرتان بسیار محترم است که میگویید چرا ما یاد گرفتیم از دیگران خطا بگیریم . جانا سخن از زبان ما میگویی . میدانی چرا ؟ 
    چون به ما یاد دادند که از همه خطا بگیریم و اکثریت جامعه را پرونده دار وستاره دار بکنیم و همه را بی دین و کافر بشماریم تا اینکه یک تعداد محدودی بمانند که گاهی نماینده مجلس بشوند . زمانی استاندار . بعضی وقتها هم مشاور وزیر و … بعد هم فریاد بزنیم که وا مسلمانان ببینید ازما خطا میگیرند .
    ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند / بانگ و فریاد بر آری که مسلمانی نیست .
    از طرفی دوست عزیز کسی که استاندار میشود یعنی مدیر ارشد در استان و همه کاره و تصمیم گیرو برنامه ریز و مسئول . اگر استاندار در مقابل کمبود ها و نارسائیها و بدبختی ها مسئول نیست پس بفرمایید چه کسی مسئول است . 
    آیا نه اینکه مشکلات امروز ناشی از اشتباهات دیروز است و اشتباهات امروز هم بدبختی های فردا را بدنبال دارد . 
    باید تصدیق کرد که جناب آقای محمود آرام بسیار بحق فرموده اند و نوشته اند .

  9. انصاف گفت:

    ازسال 73که جاده بابامیدان شروع شدتاسال 84پیشرفت فیزیکی 23درصدی داشت درهمان سه سال حسینی به 84درصدرسیدویکسال پس ازاستانداری ایشان به بهره برداری رسیدپس اگرانصاف داشته باشیدبایدهرکسی خدمتی کردقدردان باشیم نه ازروی ناآگاهی یاغرض به تخریب شخصیت بنده های خدابپردازیم دوست عزیز!

  10. با انصاف گفت:

    سلام اقای ارام ای کاش طرفدار ارامش باشی بی انصافی نکن باید گفت خوش بحال استاندار فعلی ادم خوبی است ولی جناح مخالفش انسانهای خویشتندار و منصفی هستند و مخرب نیستند استاندار اسبق اقای حسینی هم ادم خوب و زحمتکشی بود اما مخالفینش خیلی بی انصافی کردند اخرت سوزی نکنید با انصاف منتشر کن

    • س گفت:

      آرامش یعنی چه . بیش از 1400 سال است که ما شیعه ها صبح و ظهر وشب و نیمه شب و تابستان و زمستان و همه وقت از بدیهای بنی امیه میگوییم وداد میزنیم. 35 سال است که هر روز و هر ساعت به رژیم گذشته ایراد میگیریم و عیب هایش را مرتب تکرار میکنیم . سالهاست که بخش عظیمی به مردم خودمان که فلان و یا بهمان حزب را تشکیل داده اند میتازیم .هرکس در باند وگروه خودمان نیست مرتد و کافرو … می نامیم . 
      همینکه یک نفر یک انتقاد منطقی و مستدل میکند فورا میگوییم آرامش جامعه را بر هم میزنی . پس بهتره بدانی که آب اگر راکد بماند چهره اش آلوده خواهد گشت و بوی گند میگیرد .
      اجتماع باید دائم خود را نقد کند اگر نکند یک روز بوی گندش در می آید . ممکن است نقدی صحیح نباشد باید با دلیل و استدلال جواب داده شود .

    • سی سخت گفت:

      استاندار سابق اگه هم کاری کرده باشه برای فامیل و روستاش کرده همه دیگه میدونن

  11. همشهری گفت:

    خدا حونه ای بیدارپور چول کنه…

  12. امیر گفت:

    مسعود حسینی فقط  واسه دهبر آفتابیها خوب بود  در زمان ایشان حتی در نخوندهاشونو هم گذاشت سرکار در صورتی که فوق لیسانس های استان بیکاربودن

  13. كلو گفت:

    بنده درزمان مسئوليت آقاي حسيني در يكي ازپروژهاي جاده اي استان مشغول بكاربودم هرموقع كه آقاي حسيني بعنوان استاندارسركشي از پروژه ميكرد ما به هردليلي از محل كار خارج ميشدم به دليل عدم كارايي ايشان چون قبلا جلوي نيروهاي غيربومي چيز هاي بي ربطي راه مطرح ميكردكه مانيروهاي بومي خجالت ميكشيديم بعنوان مثال دريكي از بازديدها كه نيروها در دو طرف كو مشغول تونل كشي وبا اصطلاح ازدوطرف كوه را سوراخ ميكردند كه دريك نقطه به هم متصل شوند ايشان بعنوان استانداربه رئيس پروژه ميگفت كه ايا اين دواكيپ كه ازدوطرف كوه راسوراخ ميكنند كج نميروند ودريك نقطه بطور مستقيم به هم متصل ميشوند غافل از اينكه سيستمهاي امروزي بصورت ميليمتري دقيق هستندحالا شما قضاوت كنيد ايشان چطوري ميخواست استان را بسازدواز محروميت نجات دهد

  14. حسین گفت:

    خدا به همه انصاف دهد اگر تلاش سید مسعود حسینی نبود این جاده و جاده شیراز تمام نمیشد. مسئولین بعدی باید نقاط حادثه خیز را اصلاح کنند. آقایی که خود را کلو معرفی کرده باید بداندکه هیچ آدمی نیست که از همه علوم آگاه باشد و از قدیم گفته اند همه چیز را همگان دانند. آقای حسینی شایسته سالاری را در نظر نمی گرفتند فقط جناح خود را قبول داشتند ولی پر تلاش بودند و از همه توان خود برای پیشرفت استان استفاده کردند.

  15. مسلمان گفت:

    موردي كه دوست عزيزمان آقاي ….درج كردند بايد اين رابدانيم كه ممكن است يك انسان همه چيزرابلدنباشد

    • ظلم دیده گفت:

      ظلم دیده مسعود حسینی زمانی که پست و منصب نداشتند بسیار انسان شریفی بودند ولی متاسفانه پست ها انسان را ………… می کنند با برگشت پول بودجه استان و خود شرینی برای احمدی نژاد و بازکردن جایگاه در وزارت نفت برای خود ولی متاسفانه با اون پول میشد چند جوون دراین استان سر وسامان بگیرند و جاده ها هم هموار .

دیدگاه شما